Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Omdat er iemand in een ver verleden (en echt niet god) vindt dat zelfdoding niet mag?
mayniac_val schreef:papagroom schreef:euthanasie is GEEN zelfdoding....maar de natuur een handje helpen....cq versnellen...
Zelfdoding ook in mijn ogen.
TanteSabien schreef:papagroom schreef:ik vraag me onwillekeurig wel af,,,,hoe kijkt zo n pastoor aan tegen zijn karbonaatje.....dat is ook afkomstig van een levend wezen dat niet uit zichzelf is om gevallen.....
Inderdaad.
Als hij niet hypocriet is is hij vegetarier
mayniac_val schreef:Naasten is niet hetzelfde als nabestaandenNaasten gaat vooral over je familie, geliefden enzovoort.
Wat ik mij afvraag... Reageren jullie ook allemaal zo als iemand weigert een homopaar te trouwen?
Wen_en_Jelle schreef:kjoetie schreef:Als puntje bij paaltje komt is er idd niet echt over te praten omdat je steeds stukloopt op t stukje "ik geloof".. daar valt geen feitelijke discussie op te bouwen. Dus ja wat dat betreft scheer ik idd gelovigen over 1 kam,is dan ook de kern van 'geloven' lijkt me. Wil niet zeggen dat ik dat persé negatief bedoel, vind niks interessanter dan theologische discussies, en heb geregeld heerlijke gesprekken met gelovigen, maar echt tot een conclusie zul je nooit kunnen komen over twistpunten, ivm de 'geloof' factor. Dat is gewoon niet feitelijk.
Nou ja dan zou je in iedere andere discussie ook vastlopn op het stukje "ik vind". Zou er dan met mensen die een andere mening hebben ook ineens niet meer te praten zijn? dat is toch eigenlijk hetzelfde? Jij vind iets, een ander vind iets anders. Jij gelooft iets (of niets) en een ander gelooft iets anders...
.
Heino schreef:kjoetie schreef:daar valt geen feitelijke discussie op te bouwen.
Maar waarom zou je dat willen? Waarom alles rationaliseren en geen ruimte overlaten voor mensen die graag meer op basis van overtuigingen/emoties willen leven?? Waarom zou je iemands houvast neer willen halen met rationele argumenten? Zolang men niemand anders kwaad doet met geloven, gelooft men maar een eind weg
(man uit dit nieuwsbericht is uiteraard een voorbeeld van hoe-het-niet-moet)
kjoetie schreef:Ik heb helemaal geen probleem met het geloof, als mensen daar steun uit halen be my guest! Maar op het moment dat je er iemand anders kwaad bij doet (zie nieuwsbericht) dan ga je imo echt uit de bocht. Je mag wat mij betreft zoveel op basis van emotie en overtuiging leven als je wilt (dat doen ongelovigen natuurlijk ook) maar zodra je anderen beperkingen gaat opleggen op basis van iets wat je nergens mee kan onderbouwen behalve een stukje gevoel, dan ben je imo niet goed bezig...vind ik kwalijk..
kjoetie schreef:Ik heb helemaal geen probleem met het geloof, als mensen daar steun uit halen be my guest! Maar op het moment dat je er iemand anders kwaad bij doet (zie nieuwsbericht) dan ga je imo echt uit de bocht. Je mag wat mij betreft zoveel op basis van emotie en overtuiging leven als je wilt (dat doen ongelovigen natuurlijk ook) maar zodra je anderen beperkingen gaat opleggen op basis van iets wat je nergens mee kan onderbouwen behalve een stukje gevoel, dan ben je imo niet goed bezig...vind ik kwalijk..
kjoetie schreef:@Heino: nee hoor, ik vind geloof zelfs superinteressant, ik denk dat ik 1 van de weinige mensen ben die zowel de Bijbel, de Thora en de Koran gelezen hebben en daarnaast geleerd heb bij zowel een kerk, een moskee en een synagoge
Citaat:Met Thora duiden Joden soms ook het hele spectrum van gezaghebbende joodse boeken aan. Vanuit dat kader bezien bestaat de Thora dan uit de Tenach, de Misjna, de Talmoed en de Midrasj. Deze worden vaak weer onderverdeeld in de geschreven leer (Tenach) en de mondelinge leer (de rabbijnse boeken: Misjna, Talmoed en Midrasj). Op zijn breedst kan het woord worden gebruikt om een leer, lering of filosofie aan te duiden.
Heino schreef:Ik heb alleen een heleboel stukken Koran gelezen en vroeger wat van de Bijbel meegekregen. Maar uiteindelijk komt alles toch wel op hetzelfde neer, het ene is alleen wat extremer dan het ander en de accenten liggen anders