China syndrome

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:01

Huertecilla schreef:
Morganlefay schreef:
Ga eens Grenswetenschap.nl lezen.Daar kom je soms erg gedetailleerd goede beschrijvingen tegen over dit onderwerp en je krijgt een realistisch beeld van wat er in/op onze blauwe bol aan de gang is.. met af en toe een kwinkslag

Bedankt voor de link.

Vers van de pers:

http://grenswetenschap.nl/nieuws/Gebied ... -verboden/

:x

Hier een foto van de ´welig tierende´ natuur rond Tjernobyl:

Afbeelding

De wolf is de top van de voedselketen. Daarin hoopt de in herten opgehoopte besmetting van planten op.
Deze is niet van ouderdom gestorven en gevaarlijk radioactief. Daar valt geen bonthoed meer van de maken...

Gelukkig zal de overheid ons wel informeren: http://www.youtube.com/watch?v=Itg7Hf3kOZo

1,20 is de grens voor evacuatie en die is bij Tjernobyl aangehouden. De maker van het filmpje laat de instucties waar dit in staat aangegeven nog even zien en daarna de gemeten waarde.

je weet dat inmiddels de natuur daar zich al hersteld heeft ??
en alle dieren daar praktisch ziekte vrij zijn
kan de bewuste documentaire niet meer vinden waar alles in uitgelegd werd van het leven daar nu op dit moment

natuurlijk het was een ramp en drama, er zijn een hoop doden gevallen en nog steeds komen er kindertjes ter wereld die misvormd zijn (of dat nu aan de straling ligt of het andere redenen heeft weet je niet 123)

maar de sterksten zullen overleven

ik ben het met je eens dat de overheid er niet goed mee om gaat maar paniek zaaien schiet je niets mee op

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:05

Ben ik even blij dat ik mijn Capitool reisgids Japan heb verkocht nadat ik dacht dat na gehele toestand een ereisje Japan het niet gaat worden :')

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:32

Huertecilla schreef:
Tja Nicolletje, het is ook een vorm van ´natuurlijke´ selectie.

Bedankt :+ Alleen de intelligentsten mogen blijven leven :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:38

Nicolletje schreef:
Huertecilla schreef:

Oeh, wat zal het dan stil worden op Bokt :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:50

:? 8)7

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:03

Nicolletje schreef:
:? 8)7

Als het een natuurlijke selectie is, en alleen de meest intelligente mensen dit overleven zal het stil worden op de wereld, dus in Nederland, dus op Bokt. :D

Snap je het nog?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:43

Jaaa nu wel :j
Ik vroeg me namelijk af of ik het me persoonlijk aan moest trekken of niet ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:50

Nicolletje schreef:
Jaaa nu wel :j
Ik vroeg me namelijk af of ik het me persoonlijk aan moest trekken of niet ;)

Ik heb nieuws voor je:
Ik herkende je niet eens, want je hebt een andere avatar, dus het was niet persoonlijk bedoeld voor jou! :D
Ik had al eerder in dit topic gereageerd, dus hij staat in mijn lijst met berichten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:11

rommulus schreef:

´Natuur´ = dat zonder menselijke inmenging.
De mens is geëvacueerd dus inderdaad blijft natuur over.

Er moet wel de kantteking bij gemaakt worden dat herten en wolven níet vrij zijn van de gevolgen van radio-actieve besmetting.
Daarbíj moet verder in acht genomen worden dat deze dieren zelf als ze niet voortijdig door bv stralingseffecten overlijden niet bij benadering zo lang leven als de mens die daardoor veel meer tijd heeft om kankers te ontwikkelen.

Wanneer jij het niet erg vindt om tgv besmetting mogelijk met 45 aan kanker te overlijden is het inderderdaad geen punt om je op 20 jarige leeftijd druk over te maken.

Voor paniek is geen reden. Voor zeggen dat er niets aan de hand is evenmin.
Wat ík zeg = Informeer je en bepaal zelf waar je ergens daartussen zit :)*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:52

HC,

In ieder bericht van jou, kom ik dit tegen: :)* , betekent dat nog wat? :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:18

Ik schijn dat :)* te missen dus ik word vanzelf weggeselecteerd :D

Met alle respect, ik ben bij dat mensen als HC mij erop attenderen want van het nieuws moet ik het niet hebben.
Ik kan alleen de omvang ervan niet begrijpen en heb allemaal doemscenario's in mijn hoofd.
Omdat ik daar ook niet leuker van leef, stop ik het denk ik onbewust weg en ik denk dat heel veel mensen dat doen.

Electra63

Re: China syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:25

Ja, het is fijn dat er aandacht aan wordt geschonken, maar de manier waarop dit topic geopend wordt, nodigt niet echt uit tot lezen/reageren, dat is jammer.
En verder heb ik totaal niet de illussie dat ik er mijn voordeel mee kan doen (zoals HC suggereert in zijn 2e bericht). Ik geloof, dat ik er überhaupt niets aan kan doen. Dat is wereldpolitiek en een mensje in een klein landje als Nederland, wonend in de Randstad kan daar verder niet veel mee.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:44

Huertecilla schreef:
rommulus schreef:

´Natuur´ = dat zonder menselijke inmenging.
De mens is geëvacueerd dus inderdaad blijft natuur over.

Er moet wel de kantteking bij gemaakt worden dat herten en wolven níet vrij zijn van de gevolgen van radio-actieve besmetting.
Daarbíj moet verder in acht genomen worden dat deze dieren zelf als ze niet voortijdig door bv stralingseffecten overlijden niet bij benadering zo lang leven als de mens die daardoor veel meer tijd heeft om kankers te ontwikkelen.

Wanneer jij het niet erg vindt om tgv besmetting mogelijk met 45 aan kanker te overlijden is het inderderdaad geen punt om je op 20 jarige leeftijd druk over te maken.

Voor paniek is geen reden. Voor zeggen dat er niets aan de hand is evenmin.
Wat ík zeg = Informeer je en bepaal zelf waar je ergens daartussen zit :)*

paar kant tekeningen :

dieren ontwikkelen ook kanker

en evolueren sneller doordat ze minder oud worden, wilde dieren gemiddeld wilde greep een 10 a 15 jaar een mens inmiddels 70+ zie het verschil ;) (tevens zijn wij eigenlijk ook inferieure wezens die zich moeten kleden ed)

en ik ben geen 20 meer (was dat maar waar ! )

:)*

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:45

Ik vind het machtig interessant, geloof ook zeker dat e.e.a. immense gevolgen zullen hebben voor de gezondheid van de gehele wereld en om massale paniek te voorkomen zullen overheden zéker zaken stil houden voor het publiek. Maar wat ik zover kan bedenken en uit dit topic haal, is dat je hooguit met een teller kunt bepalen of dat wat je in je mond stopt/ waar je mee in aanraking komt al dan niet te veel straling bevat.

Zal ik voortaan toch maar een handtasje gaan meenemen als ik de deur uit ga :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:48

Inderdaad Chubby. Zelf een meter in de hand nemen kan in de nabije toekomst een onmisbaar stuk gereedschap zijn om te weten wat je eet.
Op het momént is dat hier in Europa gelukkig nog niet zo en laten we hopen dat dit ook niet zover komt.

Er staat een verbíjsterend filpje op youtube van een japanner die met zijn Soek >17 microSievert/uur meet bij een zak tuinaarde in een tuincentrum in Tokyo.
Niet iets om je zaaibak voor de moestuin mee te vullen, doch het ligt gewoon in het schap.

Een Duitse kennis van ons heeft in mei al een partij zeewier-product ontvangen welke besmet is.
Niet direct gevaarlijk, maar je kan het niet gebruiken noch verkopen*.
Volgens dezelfde overheid die roept dat er niets aan de hand is en niets meet, is het officieel gevaarlijk afval wat hij voor veel geld moet laten vernietigen.
Hij mag het officieel ook niet terugsturen naar de leverancier.
Wat moet hij er nu mee?

* minder integere handelaars doen dat gewoon wél. Als ze het al meten, want waarom zouden ze? De overheid doet het ook niet.

Electra63 schreef:
Ja, het is fijn dat er aandacht aan wordt geschonken, maar de manier waarop dit topic geopend wordt, nodigt niet echt uit tot lezen/reageren, dat is jammer.

Jammer voor???

Het is een keuze om je er wel/niet zelf meer over te informeren. Eigen verantwoordelijkheid. Hoeft een ander niet voor te motiveren.

Citaat:
En verder heb ik totaal niet de illussie dat ik er mijn voordeel mee kan doen (zoals HC suggereert in zijn 2e bericht). Ik geloof, dat ik er überhaupt niets aan kan doen. Dat is wereldpolitiek en een mensje in een klein landje als Nederland, wonend in de Randstad kan daar verder niet veel mee.

De illusie is dat je denkt dat je er niets aan kan doen door een misvatting over ´er´.
Inderdaad ligt wat er in Fukusihma gebeurt buiten jouw invoeldsfeer. Wat jij ervan binnen krijgt echter kan je wel beïnvloeden.

Het is een keuze om er niets aan te doen. Het is echter incorrect om te stellen dat het toch niet kan/ geen zin heeft.

Het is ERG simpel.
Er is groot vuur.
De overheid zegt dat er geen rook is.
Je ziet, bijvoorbeeld door dit topic dat dit niet waar is.
Doe daar je voordeel mee, of niet.
Maak je eigen keuze maar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:29

Nicolletje schreef:
Huertecilla schreef:

ow hemel, dan ga ik er sowieso aan, want ik snap na het hele topic lezen en dat filmpje kijken nog steeds niet waar dit over gaat...

Vergaat de wereld nu echt?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:32

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:45

Nicolletje schreef:
Huertecilla schreef:

ow hemel, dan ga ik er sowieso aan, want ik snap na het hele topic lezen en dat filmpje kijken nog steeds niet waar dit over gaat...

Vergaat de wereld nu echt?[/quote]

blijft alleen hc over :')

Ik snap het wel, maar lig er niet wakker van..volgens jaar gaan we er volgens de maya's aan en we zouden al moeten gegaan zijn volgens een of ander profeet, dan is het zeewater wat ons de kop kost, dan straling, dan enorme aardbevingen... ik zie het dan wel weer. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:12

PureSylk schreef:
Voor de mensen die de nano en microsievert getalletjes wat meer in perspectief willen zien is hier een mooi tabelletje om te bekijken
http://www.ritholtz.com/blog/wp-content ... iation.png

In deze tabellen staat dat 100 miliSievert de laagste waarde is waarbij kanker direct aantoonbaar als gevolg is.

De waarde van dat getal en die informatie is af te leiden aan de statische informatie over kanker aantallen bij een kleine toename van achtergrondstraling door argon-40 uit gesteente.

Statistisch kent de straling simpelweg geen minimale grens.
Bij elke stijging van het stralingsniveau stijgt het aantal kankerdoden.
Er is GEEN drempelwaarde.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:08

gekvanfleur schreef:
Ik snap het wel, maar lig er niet wakker van..volgens jaar gaan we er volgens de maya's aan en we zouden al moeten gegaan zijn volgens een of ander profeet, dan is het zeewater wat ons de kop kost, dan straling, dan enorme aardbevingen... ik zie het dan wel weer. :j

Mjahhh maar dat wat jij noemt zijn voorspellingen en dit is een al gebeurde ramp alleen ze houden het nu stil wat er gebeurt.
Het gevaarlijke hieraan is, je merkt het niet, je voelt het niet, de straling.

Verootjoo wat ik begrijp vergaat de wereld niet maar in het ergste geval leven we gewoon een stuk korter totdat ons lichaam zich aangepast heeft aan de mogelijk aanwezige straling.... over tig jaar.
We eten en drinken nu toch al kankerverwekkende troep, alleen als de straling écht in ons eten, drinken, atmosfeer komt, tja dan staat dat gelijk aan [grove schatting] 400 sigaretjes en 300 wijntjes per dag... alleen je nuttigt het niet.
Ooit zal er dan vast een mens bestaan die er tegen bestand is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:21

Ik kan alleen maar iedereen aanraden de Franse pers te volgen over dit onderwerp. Volgens mij het enige land dat de fall-out van eind maart serieus heeft genomen, getest heeft én daar gelijk over gepubliceerd heeft in een taal die wereldwijd begrepen wordt (dus, mogelijk dat er ook Scandinavische bronnen van info zijn bv. maar daar zoek ik niet eens naar.. toch niet leesbaar).

Wat is er tot nu toe gebeurd:

- tussen 22 en 25 maart is een sterk verdunde radioactieve wolk in de atmosfeer van NW europa terecht gekomen. Het was op de meeste plaatsen erg droog gelukkig, dus er is niet veel met neerslag naar beneden gekomen. Overal (ieder West-Europees land!) is de atmosfeer hierop getest. Resultaat: hele lichte verhogingen van een aantal radioactieve elementen, die op zich als onschadelijk voor de bevolking geklasseerd zijn.

- Er is toch een beetje op het oppervlak en in het oppervlaktewater terecht gekomen, en dus ook in groentes, fruit, melk en vlees. Dit is gericht getest, en zo ver ik weet dus alleen in Frankrijk gepubliceerd met advies aan de bevolking. Het besluit toen: ja er is besmetting, bv: in deze set geteste groentes minder als 1/4 besmette stalen, MAAR niet van die aard dat er maatregelen moeten komen voor de hele bevolking (en ver onder de Europese normen).
http://www.criirad.org/actualites/dossi ... iments.pdf
http://www.criirad.org/actualites/dossi ... iments.pdf
Vervolgens is even later wel een advies gepubliceerd dat voor zwangere vrouwen en zuigelingen aangaf wat te vermijden was in de nasleep van die wolk.

Voor de duidelijkheid, die wolk is er nu dus niet meer, die is opgelost.

- Wat kan er nog gebeuren:
Het kan best nog wel erger worden. Sinds de wolk van maart is nogal wat radioactief water in de oceaan geloosd, is een 'eiland' met radioactief afval (weggeslagen door de eerste en tweede tsunami) op een tocht over de oceaan begonnen (botst binnen 5 maand op N Amerika, en binnen ca. een jaar op Hawai) en is er al heel wat exportspul geproduceerd in Japan dat je niet in huis zou willen hebben.

Ondertussen zijn de reactoren nog niet onder controle, en niets garandeert dat er geen volgende ontploffingen gaan plaats vinden die opnieuw materiaal de atmosfeer in sturen. In de winter hebben wij meer kans op neerslag.. dus is het niet zo'n slecht idee om worst-case een plan op te stellen dat bepaalt wat er dan wel/niet gedaan, gegeten en gedronken kan worden. In Frankrijk bestaat dat.. in mijn eigen land zijn ze blijkbaar drukker met regeringsvormen.. nog niets vernomen hier.

Vermoedelijk is dat ook voor een deel te wijten aan een verschil in houding ten opzichte van een situatie waarin de extra radioactiviteit (en dus ook de risico's) "zo goed als" verwaarloosbaar zijn. De ene overheid zegt 'geen paniek, zo goed als verwaarloosbaar, en alles zit onder de Europese normen', de andere vindt iedere verhoging, hoe klein ook, de moeite om te melden. En ja, dan krijg je met zekerheid ook irrationele reacties als het massaal hamsteren van jodiumpillen in Parijs eind maart, maar je hebt als burger tenminste info ter beschikking waaraan je zelf een keuze kan maken.

als ik zwanger was of een zuigeling of peuter in huis had zou ik voor de zekerheid (en gezien het eigenlijk toch niet zo moeilijk is!):
- de Fransen hierover blijven lezen
http://www.criirad.org/actualites/dossi ... e_air.html
en
http://www.criirad.org/

- bladgroen wat buiten stond in de periode eind maart - midden april vermijden
- idem voor melkproducten
- idem voor veldpaddestoelen
- jodium in huis halen voor het geval er nu nog meer fout gaat en er door foute weersomstandigheden toch opnieuw besmetting bij komt
- vis en schaaldieren uit de Stille Oceaan mijden, zeker langlevende soorten (of makkelijker, alleen lokale vis eten, en ook niet te veel overigens, want die beesten hebben dan weer andere problemen)

Nicolletje schreef:
We eten en drinken nu toch al kankerverwekkende troep, alleen als de straling écht in ons eten, drinken, atmosfeer komt, tja dan staat dat gelijk aan [grove schatting] 400 sigaretjes en 300 wijntjes per dag... alleen je nuttigt het niet.

Momenteel zitten we inderdaad in een situatie waarin je als volwassen persoon voor jezelf kan beslissen hoeveel energie je wil steken in het nog meer beperken van een heel erg klein risico. Ik vind wel dat je alerter mag zijn als je verantwoordelijk bent voor kinderen.
En wat er aan de bron gebeurt heeft m.i. ook dringend meer monitoring en publicatie nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 18:39

Inmiddels nog steeds geen regen hier sinds eind maart; van voor de Fukushima uitstoot hier kon zijn en tóch kunnen we een minieme verhoging in sommige groentes meten. Miniem en nul probleem, maar er ís verschil.
Bijvoorbeeld van 12 microSievert achtergrond naar 19 microSievert in de hoogste waarde.

Het gaat hier mógelijk vrijdag wat regenen en ik ben érg benieuw of ik enig effect meet.

Een toepasselijk detail is dat de Soeks perfect werkt op een miniem zakzonnepaneeltje.

Afbeelding

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:16

Ik vind het een boeiend onderwerp. Erg jammer alleen de je eerste posten zo wazig en niet uitnodigend zijn. Ik neem aan dat je dit met een reden opent. Om de mensen als ze er voor open staan te informeren, of in ieder geval te triggeren zelf onderzoek te gaan doen. Met zulke eerste reacties jaag je mensen weg. Lijkt mij erg jammer omdat we in tijd leven dat de media niet 100% betrouwbaar meer is en je in deze tijd dus inderdaad zelf onze informatie zullen moeten gaan zoeken over wat juist is en wat niet. De meeste mensen vertrouwen altijd als nog op de media. Met topics als deze kun je mensen overtuigen om door op een goede manier juiste bronnen en informatie aan te rijken. Dit betekend niet dat je een summery had moeten schrijven over dit onderwerp maar een openingspost die net wat beter neergezet was had je meer mensen getrokken.

Ik geloof zeker dat de straling zich op meerdere manieren verspreid. Ik ben er ook zeker van overtuigd dat er veel te veel informatie door de overheid achtergehouden wordt. Een slechte zaak, omdat veel mensen blindelings het advies van de media opvolgen. Veel mensen zouden wat kritischer moeten worden. Ik denk ook zeker dat de mensen er zelf iets aan kunnen doen zoals Bandida al aan geeft in haar post. Mensen zien gebeurtenissen zoals in China als een ver van mijn bed show. Helaas is minder waar.

Ik denk ook dat de mensheid nu eens zuiniger met de aarde om moet gaan. We zijn de boel aardig aan het vervuilen.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:35

Interessant topic, ik ga proberen alle linkjes en filmpjes te bekijken.
Ben ook van mening dat het veel te stil rondom de huidige situatie, en denk dat de gevaren voor de toekomst bewust niet worden gepubliceerd.
Bedankt voor het openen van dit topic :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:23

ikkuh15 schreef:
Ik vind het een boeiend onderwerp. Erg jammer alleen de je eerste posten zo wazig en niet uitnodigend zijn. Ik neem aan dat je dit met een reden opent. Om de mensen als ze er voor open staan te informeren, of in ieder geval te triggeren zelf onderzoek te gaan doen. Met zulke eerste reacties jaag je mensen weg. Lijkt mij erg jammer omdat we in tijd leven dat de media niet 100% betrouwbaar meer is en je in deze tijd dus inderdaad zelf onze informatie zullen moeten gaan zoeken over wat juist is en wat niet. De meeste mensen vertrouwen altijd als nog op de media. Met topics als deze kun je mensen overtuigen om door op een goede manier juiste bronnen en informatie aan te rijken. Dit betekend niet dat je een summery had moeten schrijven over dit onderwerp maar een openingspost die net wat beter neergezet was had je meer mensen getrokken.

Jupjup, voel me door mijn weinige kennis over dit onderwerp behoorlijk weggejaagd ja... De interesse is er 100%, maar het onderwerp is zodanig dubbelzinnig dat ik niet weet waar te beginnen wat betreft het informeren. Vooral omdat er geen enkele website is waarvan je kunt zeggen dat die informatie meer kans heeft de waarheid te zijn dan bij een ander. Dus dacht ik "Hé wat handig, Huertecilla denkt er veel van te weten, dus die kan mij vast het e.e.a. vertellen" Maar helaas. :)

Dus mocht je mij alsnog een duidelijk kader aan willen reiken waarbinnen ik zelf verder kan snuffelen: graag. Heeft niets met laksheid te maken, maar puur met het feit dat ik het een lastig onderwerp vind ivm betrouwbaarheid, en aangezien het enige medium internet is (wat ook zo betwistbaar en gekleurd is als de pest) vind ik het maar moeilijk om er een duidelijke mening over te vormen. Wie weet kan jij mij daar beter bij helpen? ;) Of tenminste, ik veronderstel dat jij je felgekleurde mening niet alleen op internetbronnen hebt gebaseerd?