Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:49

Betteke schreef:
Verder vraag ik me serieus af of mensen die buitenrijden met hun paard daar sowieso wel plezier in hebben, want het sjagrijn en de arrogantie druipt meestal van de gezichten.

ik wel hoor, zit altijd genietend op mijn paard en vaak ook met een big smile :D

Edit: daar komt bij dat ik altijd bijna iedereen die ik onderweg tegenkom groet of even tegen glimlach of knik :o houdt het wel zo leuk voor iedereen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:00

HLPhoto schreef:
Wat Huertecilla helemaal bovenaan al zegt: als we allemaal onze vrijheden willen behouden zullen we allemaal verantwoording moeten dragen en nadenken over de dingen die we doen.

Het feit dat ik met dit topic wederom op veel tegengas stuit over wat die fietsers wel allemaal wel niet verkeerd doen overtuigt niemand van het slechte gedrag van fietsers, maar onderstreept juist dat punt: eenzijdige gedachtengang....

..en wat de ruiteij maar niet wil begrijpen is dat een paard een groot en potentieel gevalijk voertuig is in het verkeer. Dat het dáárom van het fietspad geweerd is door de wetgever.
De genoemde term ´snelverkeer´ is al jaren buiten gebruik. Het gaat gewoon om onderscheiden van risico.
Een paard is geen gemotorsieeerd vervoer, maar ook geen kwetsbare verkeersdeelnemer zoals de fietser/voetganger.
Dat onderscheid is heel redelijk en logisch.

De stituatie is klip en klaar:

1. De verantwoordelijkheid voor het feit dat een paard een heel speciaal voertuig is, want een dier, ligt uitsluitend en alleen bij de ruiter

2. De rest van de verkeersdeelnemers mag er vanuit gaan dat de ruiter zich aan de regels houdt en het voertuig betrouwbaar veilig beheerst.

Is dat niet zo, dan hoort die combinatie niet in de openbare ruimte :)*
De rest is geneuzel door de ruiterij. ´Ja maar´ = nee, want... en dat is niet acceptabel.

Even aan de meerderheid van de reageerders hier; het gaat NIET over fietsers, maar over de anarchie door de ruiterij. Die is niet acceptabel.
Als je vindt dat je de wet moet negeren door op het fietspad te gaan rijden moet je, je dat laatste wel HEEL goed blijven realiseren: Je rijdt waar dat niet mág. Je mag daar je met goede redenen niet rijden.
Je bént daar met je paard een extra rsisico voor de fietsers en ook zijn veel fietsers bang voor paarden en jij begeeft je tegen de wet in, in hún domein.
Je hoort daar dus ´onzichtbaar´een héél bescheiden te zijn; je bent FOUT. Daar is geen discussie over mogelijk :)*
Wie dat toch doet, toont het probleem aan; dat ruiters zich niet aan de wet gehouden voelen.

Nogmaals;

1. De verantwoordelijkheid voor het feit dat een paard een heel speciaal voertuig is, want een dier, ligt uitsluitend en alleen bij de ruiter

2. De rest van de verkeersdeelnemers mag er vanuit gaan dat de ruiter zich aan de regels houdt en het voertuig betrouwbaar veilig beheerst.

Als dat de ruiterij die verantwoordelijkheden niet kan dragen..... dan moét de overheid de samenleving daar wel tegen beschermen :)*

Breghje

Re: Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:04

HC, nou wil je me hopelijk toch niet wijsmaken dat er wielrenners zijn die hun voertuig volledig onder controle hebben als er een onverwacht obstakel oversteekt he... Want dat is dus pertinent, echt niet zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:05

Breghje schreef:
Dan leg ik het bij jou: wat is volgens jou een goede manier om je paard verkeersmak te maken? Ik ga er nu even vanuit dat je dan ook ervaring hierin hebt en zelf ook rijd?

Dat is niet relevant.
Dat is het probleem van de ruiter.

De overige verkeersdeelnemers mogen ervan uit gaan dat een bestuurder zich aan de spelregels houdt en het voertuig beheerst.

´Ja maar...´ = Nee , want en dan hoor je gewoon niet in de openbare ruimte: Verkeersmak maken is níet het probleem van de rest van de samenleving en die mag daar geen risico door lopen :)*
Geneuzel daarover toont wederom aan dat de ruiterij níet op het netvlies heeft dat ze uitsluitend en alleen zelf voor de beslissing met een paard te gaan rijden verantwoordelijk is en dat is gewoon niet acceptabel.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:09

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:34

Breghje schreef:
Betteke schreef:
Leuk is dat toch, ruiters vinden dat andere verkeersdeelnemers meer zouden moeten weten van het fenomeen "paard op de weg", maar andersom hoeft dat dus niet. Zo weet de gemiddelde ruiter dus ook niet dat je als wedstrijdwielrenner geen bel op je fiets mag hebben.
Verder vraag ik me serieus af of mensen die buitenrijden met hun paard daar sowieso wel plezier in hebben, want het sjagrijn en de arrogantie druipt meestal van de gezichten.

Dat wist deze gemiddelde ruiter idd niet maar dan komt het volgende, dan mag die fiets volgens de geldende verkeersreglementen in NL niet eens op de weg komen....

Dat wist ik weer niet. :D Toch blijf ik gewoon wielrennen en "tingelingeling" roepen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:49

Hihihi, die Betteke! :D

Dat zou al een boel schelen, eerlijk gezegd. dat tingeling.
Veel wielrenners hoor je ook gewoonweg niet aankomen van achteren.
Die fietsen rammelen niet, geen aanlopend iets, er wordt niks gezegd en opeens zoeven ze langs.
Mijn paards gehoor is beter dan dat van mij, ik voel het aan hem dat er iets nadert van achteren, maar niet iedereen merkt dat op bij zijn/haar paard
als er buiten wordt gereden.
Ik hoor alleen het autoverkeer en het geklipklop van zijn hoeven.
Zou er zo niet onderling iets geregeld kunnen worden?
Voorste in peloton roept op hoorafstand van ruiter en peloton: let op!
Dan weet iedereen dat er iets is en de nodige voorzichtigheid ff in acht moet worden genomen?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:11

Ik rij niet bij een toerclub (teveel kans op valpartijen), maar weet wel dat er afspraken zijn over hoe je je als peloton hoort te gedragen op de weg. Dat niet iedereen zich aan die regels houdt is weer jammer, maar zowel bij de ruiters als bij de wielrenners ontbreekt het soms aan wederzijds begrip.

Maar goed, als wielrenner erger ik me aan fietsende bejaarden die het hele fietspad in beslag nemen, als automobilist erger ik me aan fietsers die teveel ruimte op de weg in beslag nemen, als ruiter erger ik me aan fietsers, automobilisten en hondeneigenaren die nergens op letten en als menner erger ik me ook rot aan alles en iedereen.

Maar verder heb ik best een ontspannen en relaxed leven. :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:42

Betteke schreef:
Ik rij niet bij een toerclub (teveel kans op valpartijen), maar weet wel dat er afspraken zijn over hoe je je als peloton hoort te gedragen op de weg. Dat niet iedereen zich aan die regels houdt is weer jammer, maar zowel bij de ruiters als bij de wielrenners ontbreekt het soms aan wederzijds begrip.

Maar goed, als wielrenner erger ik me aan fietsende bejaarden die het hele fietspad in beslag nemen, als automobilist erger ik me aan fietsers die teveel ruimte op de weg in beslag nemen, als ruiter erger ik me aan fietsers, automobilisten en hondeneigenaren die nergens op letten en als menner erger ik me ook rot aan alles en iedereen.

_O- _O-

Wat een voorrecht he: verkeersdeelnemer zijn? :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:38

Betteke schreef:

Het lijjkt of ik mezelf hoor :D , dat heb je met die gefrustreerde ex-rokers ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:43

Ga wielrennen, kan je een hoop agressie in kwijt. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:48

Betteke schreef:

Gewoon bokken is voor mij ook voldoende hoor :D

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:50

Electra63 schreef:
Betteke schreef:

Gewoon bokken is voor mij ook voldoende hoor :D

_O- _O- _O-

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:25

Huertecilla schreef:
De genoemde term ´snelverkeer´ is al jaren buiten gebruik. Het gaat gewoon om onderscheiden van risico.
Een paard is geen gemotorsieeerd vervoer, maar ook geen kwetsbare verkeersdeelnemer zoals de fietser/voetganger.
Dat onderscheid is heel redelijk en logisch.

Ja maar, nee want logisch? :P een paard is idd niet gemotoriseerd vervoer, waarbij men zou denken gelijk aan fietser en voetganger.
Al het andere verkeer is namelijk wel gemotoriseerd. Tevens delen fietsers het fietspad met snorbrommers en buiten bebouwde kom ook met brommers.
Ook zijn we allen bestuurders met uitzondering van de voetganger:

Een bestuurder is in het verkeer iemand die een vervoersmiddel bestuurt.

In het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens uit 1990 (RVV 1990) wordt in artikel 1 van het eerste hoofdstuk het begrip bestuurders voor het wegverkeer gedefinieerd als "alle weggebruikers behalve voetgangers" en een weggebruiker als "voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen". In het Belgisch verkeersreglement is de definitie van bestuurder: "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

Over kwetsbaarheid kun je een leuke discussie hebben.
Definitie van Kwetsbaar = Gevoelig, Sensibel, Sensitief, Susceptibel, Teder, Teerhartig, Vatbaar, Week
Lijkt mij van allen van toepassing op paarden en hun bestuurders in het verkeer.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:44

Huertecilla schreef:
De overige verkeersdeelnemers mogen ervan uit gaan dat een bestuurder zich aan de spelregels houdt en het voertuig beheerst.

´Ja maar...´ = Nee , want en dan hoor je gewoon niet in de openbare ruimte: Verkeersmak maken is níet het probleem van de rest van de samenleving en die mag daar geen risico door lopen :)*
Geneuzel daarover toont wederom aan dat de ruiterij níet op het netvlies heeft dat ze uitsluitend en alleen zelf voor de beslissing met een paard te gaan rijden verantwoordelijk is en dat is gewoon niet acceptabel.

De "spelregels" die je bedoelt is de wegenverkeerswet. Echter de mate waarin die is aangepast aan de veranderende verkeerssituaties, staat niet in verhouding tot de veranderingen.
Een veel groter aantal mensen/ruiters die een paard hebben voor "ontspanning" ipv voor "het werk" dan ten tijde van het opstellen van de regels.
Een veel drukker verkeersaanbod. Motorvoertuigen met een een veel groter vermogen en snelheidsbereik dan voor jaren terug ( ten tijde van het opstellen/veranderen van die regels). Mensen daarin/op met minder verantwoordelijkheidsbesef/ervaring/benul. De meeste bestuurders kennen geen "paardengedrag" en zien ruiter/paard alleen maar als bewegende chicane. 9 van de 10 heeft geen idee van wat er allemaal KAN gebeuren, maar het is ze ook vaak niet geleerd (door de low-budget/snelklaar/netafgestudeerd/alleenvoorhetgeld rijschool (de goeden uitgezonderd). Logisch dat ruiters en menners uitwijken naar veiliger plekken, zeker omdat het gedoogt (en vaak geadviseerd) wordt door de "handhavende macht". Door de verplaatsing creeërt men zodoende een nieuw probleem, waarbij de ruiter/menner als boosdoener wordt gezien, echter dat is m.i. slechts een halve waarheid. Zeker zijn er onverantwoordellijke ruiters/menners. Net zoals onbenullige bestuurders. Feit is dat men weinig begrip voor elkaar toont, omdat veel het eerst over rechten hebben, maar vergeten dat de plichten die je hebt, de basis zijn voor verworven rechten.
ELKE bestuurder (ook die van een paard) dient zich zodanig in het verkeer te gedragen dat de veiligheid van de overige verkeersdeelnemers gewaarborgd is. Dat staat OOK in de wegenverkeerswet.
Wederzijds begrip en verdraagzaamheid zou een examenvak moeten zijn. En als je er niet voor slaagt, dan zak je ook voor de rest.

Grtz.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 06:53

HLPhoto schreef:
Tsja, ik blijf toch bij m'n punt dat er een hele hoop manieren zijn om een paard op een verantwoorde manier verkeersmak te maken en de meesten dit niet doen. denk echt dat dat nog meer een probleem is dan die wielrenners die overal rondfietsen en ik zie het hier ook weer gebeuren: iedereen moet z'n verantwoordelijkheden kennen maar de wielrenner is volgens de meesten bij voorbaat fout. Vrees dat je fout bezig bent als je er niet alles aan doet om paarden op een veilige manier verkeersmak te krijgen, als ik zie hoe makkelijk 1 stalhouder dit geregeld krijgt.
Die ene lompe wielrenner of motorrijder ga je hoe dan ook niet voorkomen, dat is helaas een feit.

Ja je blijft nu hameren op dat verkeersmak maken. Maar dat is echt het probleem niet in deze discussie. Verkeersmak maken is een, houden is een andere zaak. Zelfs een verkeersmak paard kan gekke dingen doen als er een groep wielrenners aan komt

Het is gewoon heel ernsig dat in een topicje als dit zoveel ruiters vervelende ervaringen met wielrenners hebben. Er is natuurlijk ook een tegengesteld belang. Wielrenners willen stoempen, knallen, dood gaan op de fiets. Mijn buurman is wielrenner en ik heb het met hem al een aantal maal met hem besproken. Hij geeft gewoon toe dat als wielrenners in een groep rijden ze competitie aan het bedrijven zijn en geen oog hebben voor wat er voor de rest op de weg gebeurt. Ieder obstakel wordt als hinderlijk ervaren. En een paard en moeder met kinderen worden als meest hinderlijk gezien.

Bij paarden en kinderen MOET je namelijk je lijn onderbreken en MOET je de snelheid eruit halen. En dat is heel vervelend als je een mooi tochtje hebt uitgezet en je moet steeds remmen en optrekken en je ideale lijn moet verlaten.. Hij is het met mij eens dat dat vreselijk asociaal is...maar erkend dat zeer veel amateur wielrenners hier last van hebben. (zadra er solo gereden word is eer meestal niks meer aan de hand)

Een andere vriend is mountainbiker en wielrenner...hij erkend exact hetzelfde.

Maar het lijkt mij dus dat dat helemaal niet mijn probleem zou moeten zijn. Ik pas mijn snelheid te paard aan als ik fietsers en voetgangers(en zelfs auto's) tegenkom. Ik verwacht van alle weggebruikers dat ze zich aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden van dat moment.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:14

Ik blijf hameren op verkeersmak maken zolang jij blijft hameren op de fout van de wielrenner - heb je de essentie van die 2 posts ook gelezen? ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:22

HLPhoto schreef:
Ik blijf hameren op verkeersmak maken zolang jij blijft hameren op de fout van de wielrenner - heb je de essentie van die 2 posts ook gelezen? ;)

Je hebt gelijk HLPhoto.
De typerende ruiterereacties tonen alleen maar aan hoeveel gelijk je hebt. De omvang van het probleem wordt ook geïllustreerd.
´Discussie´ erover is net als een discussie met geloveigen. Het heeft geen zin; de overtuiging in de hogere moraal sluit dat uit.
Topics zoals deze geven stof tot denken aan een terleurstellend klein deel van de ruiterij wat zich tóch al beseft dat een ruiter een gewone verkeersdeelnemers is met een extra eígen verantwoordelijkheid.

Jij bent gek, ik ben onbegrijpelijk, wielrenners zijn aso, motorrijders rijden allemaal te hard, niemand houdt rekening met paarden en dus heeft de ruiter het recht om zelf de regels naar eigen believen te negeren en de rechten van anderen met beslagen hoeven te treden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:27

baretta schreef:
De meeste bestuurders kennen geen "paardengedrag"

...en dat hoeven ze ook niet.

Citaat:
9 van de 10 heeft geen idee van wat er allemaal KAN gebeuren,

Dat is het probleem, de verantwoordelijkheid van de ruíter; te waarborgen dat DIENS kéuze om met een paard dde openbare ruimte in te gaan geen extra risico oplevert voor de andere verkeersdeelnemers die niets van paarden hoeven te weten.

Alle geneuzel door de ruiters is een brevet van onvermogen :)*
Hoe harder je roept dat een paard een risico is, hoe harder je roept om een verbod 8)7

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:31

Vind het wel grappig, ondanks dat er in het fietstopic ook een echte "mafketel" zit is het topic daar duidelijk meer in balans dan hier :)

Shirleyp dank je, was het ook al van plan :)

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:51

Wat ik vooral denk is dat wanneer je mensen in een groep plaatst ze vooral enkel aan zichzelf/de groep denken en niet meer aan de omgeving.
En groep ruiters zal over het algemeen meer met elkaar bezig zijn en elke andere weggebruiker als teveel zien, zo ook de wandelclub, de wielrennerclub enz.

Dit zal dus niet direct enkel aan de wielrenners liggen, enige 'probleem' is gewoon dat ze een stuk harder gaan dan de wandelclub en dit soms dan voor gevaarlijke situaties zorgt.
Maar zo is ook dan weer een ruiterclubje in (ren)galop erg gevaarlijk als er wandelaars, fietsers in de buurt zouden zitten.

Belangrijk is en blijft gewoon dat of je nu samen of alleen rijdt/loopt je altijd op moet blijven en rekening houden met je omgeving en niet storend zijn voor anderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:36

HLPhoto schreef:
Vind het wel grappig, ondanks dat er in het fietstopic ook een echte "mafketel" zit is het topic daar duidelijk meer in balans dan hier :)

Dat is/was bij motorrijders ook zo.
Op fora van zelfs de op Bokt verketterde noppenrijders; de ´crossers´, is/was er vooral veel begrip. Zelfs voor ruiters die niet rijden waar ze mogen rijden en voor losgebroken paarden.

De ruiterij echter is op een uitzondering na niet bereid om in de spiegel te kijken; verdedigt zelfs het vermeende ´recht´ om de wet naar eigen goeddunken te negeren.

Wat mij daarbij opvalt is dat;
De deelnemers op fietser- en motorrijder fora op een uitzondering na mannen zijn.
Dat idem op de ruiterfora op een uitzondering na vrouwen zijn.
Dat jij en ik mannen zijn.

Zou het ruiterprobleem een vrouw gerelateerd ding zijn?
Een soort van geldingsdrang of wellicht angstagressie?
Voer voor psychologen, dus ik heb zelfs geen mening daarover.
Het valt wel op.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:11

Huertecilla schreef:
Breghje schreef:
Dan leg ik het bij jou: wat is volgens jou een goede manier om je paard verkeersmak te maken? Ik ga er nu even vanuit dat je dan ook ervaring hierin hebt en zelf ook rijd?

Dat is niet relevant.
Dat is het probleem van de ruiter.

Dat was geen reactie op jou HC, dat was een reactie voor HL.

Buiten dat, vindt ik persoonlijk dat den Mensch, dus idd de bestuurder van álle voertuigen die op de openbare weg komen, verantwoordelijk is voor dat voertuig. Dus JA ook het paard, maar dus OOK JA, de wielrenfiets. Dus ook JA voor de auto, afijn vul maar in. Geneuzel dat alleen de ruiterij verantwoordelijk zou zijn voor de veiligheid op de openbare weg is ook kokervisie op zijn smalst imho. Iedereen heeft zijn voertuig onder controle te houden, dus ook andere weggebruikers dan het paard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:13

Betteke schreef:
Breghje schreef:
Dat wist deze gemiddelde ruiter idd niet maar dan komt het volgende, dan mag die fiets volgens de geldende verkeersreglementen in NL niet eens op de weg komen....

Dat wist ik weer niet. :D Toch blijf ik gewoon wielrennen en "tingelingeling" roepen.

Graaaag!! Vooral dat "tingelingeling" is heerlijk, want dan kan er van beide kanten geanticipeerd worden, scheelt een hoop in de tolerantie.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:15

Betteke schreef:

_O- _O- _O- _O- Gelukkig men ik niet _O- _O- _O-