Vegetariër zijn nutteloos?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:55

1Boefje schreef:
Als je vlees wilt eten van dieren die het goed hebben gehad kan je eigenlijk het beste wild pakken. Geschoten vlees. Niet opgejaagd, niet opgesloten. Maar het idee van jagers vind ik walgelijk.
vleeseters die beginnen over hun lekkere biefstukje (alsof ze me daar mee om zouden kunnen praten :+) zijn vaak volledig geshockeerd als ik verkondig dat als ik ooit nog vlees eet, het een stukje ree of haas zal zijn dat ik zelf geschoten en gesneden heb :D

Dat komt veel mensen te dicht bij. Ze willen wel als een oermens vlees weten, want we hebben immers ook scherpe hoektanden, maar als een oermens zelf verantwoordelijkheid nemen vooral een stukje vlees is een stap te ver. Het moet klinisch en fabrieksmatig verpakt zijn en men verteld liefelijk tegen de kinderen dat ze lekker hun stukje "vleesje" moeten opeten.... Alsof er iets schattig is aan het stuk varkenlijk dat er op het bord ligt. :+

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:57

Wat ik nu zo grappig vind om te lezen is dat mensen denken dat dieren op een biologisch bedrijf het beter hebben. Wat zijn nu de verschillen tussen biologisch en niet biologisch?
-Biologische dieren eten geen krachtvoer.
-Biologische dieren krijgen homeopatische medicatie toegedient.
-En een bio-boer gebruikt geen bestrijdingsmiddelen.

Dat zijn de enigste verschillen. Ik woon op een niet biologisch bedrijf en heb stage gelopen op een biologisch dynamisch bedrijf. Onze koeien komen ook dagelijks buiten en weet je wat? Als het lekker zonnig weer is met 25 graden, staan bijna al onze koeien binnen. Dat vinden ze fijner. Ze kunnen wel naar buiten, maar dat doen ze dan niet graag.

Mensen horen te vaak slechte en foute verhalen. Dat maakt de boeren kapot. Maar wat al eerder is gezegt, in Nederland hebben de dieren het best heel goed. Als hier de boeren verdwijnen, zou het vlees uit andere landen moeten komen. Wie weet hoe de dieren daar hebben geleefd....

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:58

odetteke schreef:
Dat komt veel mensen te dicht bij. Ze willen wel als een oermens vlees weten, want we hebben immers ook scherpe hoektanden, maar als een oermens zelf verantwoordelijkheid nemen vooral een stukje vlees is een stap te ver. Het moet klinisch en fabrieksmatig verpakt zijn en men verteld liefelijk tegen de kinderen dat ze lekker hun stukje "vleesje" moeten opeten.... Alsof er iets schattig is aan het stuk varkenlijk dat er op het bord ligt. :+

_/-\o_
met vetgedrukt ben ik wel niet eens :o , we hébben geen scherpe hoektanden!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:58

tita schreef:
Nou ik drink dus biologische melk probleem opgelost gaan ze diervriendelijk met dieren om :) bovendien hoeft een melkkoe maar 1x of 2x een kalf te krijgen zolang ze gemolken blijven worden, komt er gewoon melk uit

euh... nee, er komt geen melk uit een koe als hij ong. een jaar of anderhalf/twee geen kalf meer heeft gehad. En wát er dan nog uit komt, is zeker niet te drinken als melk.

Biologisch is overigens niet per definitie gelijk aan diervriendelijk...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:00

Een goede boer heeft inderdaad zijn dieren in de zomer buiten lopen, dat heeft weinig met biologisch of niet biologisch te maken. Lang niet elke boer doet dat echter. Hier in de buurt een boer met tientallen hectares land wat in de zomer goed begraasbaar (niet te nat o.i.d.) is en de koeien staan het hele jaar binnen. Ook het jongvee, wat je anders nog wel eens buiten ziet staan. Dat vind ik geen dierwaardig bestaan :n Enige buiten wat die dieren zien is als de staldeuren open staan. Boer is er zelf heel simpel in, koeien op stal en land gebruiken voor mais/kuilvoer levert meer geld op, het voordroog wat hij van het land haalt wordt voor veel geld doorverkocht. Tja...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:00

JoannevZ schreef:
Wat ik nu zo grappig vind om te lezen is dat mensen denken dat dieren op een biologisch bedrijf het beter hebben. Wat zijn nu de verschillen tussen biologisch en niet biologisch?
-Biologische dieren eten geen krachtvoer.
-Biologische dieren krijgen homeopatische medicatie toegedient.
-En een bio-boer gebruikt geen bestrijdingsmiddelen.

Dat zijn de enigste verschillen. Ik woon op een niet biologisch bedrijf en heb stage gelopen op een biologisch dynamisch bedrijf. Onze koeien komen ook dagelijks buiten en weet je wat? Als het lekker zonnig weer is met 25 graden, staan bijna al onze koeien binnen. Dat vinden ze fijner. Ze kunnen wel naar buiten, maar dat doen ze dan niet graag.

Mensen horen te vaak slechte en foute verhalen. Dat maakt de boeren kapot. Maar wat al eerder is gezegt, in Nederland hebben de dieren het best heel goed. Als hier de boeren verdwijnen, zou het vlees uit andere landen moeten komen. Wie weet hoe de dieren daar hebben geleefd....

goed dat jij het al op hebt geschreven... hoef ik niet veel meer uit te leggen.
Biologisch is niet per definitie beter/diervriendelijker dan niet-biologisch.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:10

JoannevZ schreef:

Het gaat mij persoonlijk voornamelijk om varkens- en kippenvlees, die koop ik zoveel mogelijk biologisch, als ik dat koop.
Ergens hoop ik dan ook, dat de transporten voor biologisch vlees beter geregeld zijn dan voor bio-industrie vlees....

Schemerdier

Re: Vegetariër zijn nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:12

hmm, dat weet ik nog zo niet...
Ze willen gewoon zo veel mogelijk geld verdienen! veel boeren denken echt niet aan de dieren,
anders zouden ze het emotioneel gewoon niet aankunnen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:12

Amina22 schreef:

Ik wel, ik ben serieus geboren met 2 dracula-tandjes.
Dat is inmiddels opgelost, ik heb nu tanden net als iedereen 8-)

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:13

Berdien schreef:
Een goede boer heeft inderdaad zijn dieren in de zomer buiten lopen, dat heeft weinig met biologisch of niet biologisch te maken. Lang niet elke boer doet dat echter. Hier in de buurt een boer met tientallen hectares land wat in de zomer goed begraasbaar (niet te nat o.i.d.) is en de koeien staan het hele jaar binnen. Ook het jongvee, wat je anders nog wel eens buiten ziet staan. Dat vind ik geen dierwaardig bestaan :n Enige buiten wat die dieren zien is als de staldeuren open staan. Boer is er zelf heel simpel in, koeien op stal en land gebruiken voor mais/kuilvoer levert meer geld op, het voordroog wat hij van het land haalt wordt voor veel geld doorverkocht. Tja...

Maar als boer wordt je wel over 1 kam geschoren. In elke sector heb je kaf en koren. Scheid dat van elkaar en wijs niet naar iedere boer dat hij slecht is. Te weinig mensen hebben zich er in verdiept hoe het er in de praktijk er echt aantoe gaat en hebben wel hun oordeel klaar liggen.

Waar ik me dan echt heel boos over kan maken is het feit dat dierenactievisten zomaar in stallen inbreken en dan zonder verplichte bedrijfskleding in verschillende quarantaine stallen op verschillende bedrijven op 1 nacht komen rond snuffelen. Daar maken ze dan beelden van en tonen dat op internet. Stel je voor dat er buitenaardse wezens bestonden en hier in ziekenhuizen of op dit moment in Afrika kwamen snuffelen! Wat zouden die dan moeten denken? Wat een zieke wereldbevolking?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:14

Nicolletje schreef:
Ergens hoop ik dan ook, dat de transporten voor biologisch vlees beter geregeld zijn dan voor bio-industrie vlees....

Ik vermoed dat dat een gevalletje 'droom maar lekker verder' is. Als dat beter was dan in de gangbare bio-industrie werd er wel reclame mee gemaakt.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:15

Nicolletje schreef:
JoannevZ schreef:

Het gaat mij persoonlijk voornamelijk om varkens- en kippenvlees, die koop ik zoveel mogelijk biologisch, als ik dat koop.

De transport is gewoon hetzelfde en het slachten al net zo. Er zit geen verschil in dat vlees, alleen is biologisch vlees duurder en met niet biologisch vlees wordt helaas te vaak gestunt met prijzen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:16

Nicolletje schreef:
Amina22 schreef:

Ik wel, ik ben serieus geboren met 2 dracula-tandjes.
Dat is inmiddels opgelost, ik heb nu tanden net als iedereen 8-)

haha _O-

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:17

Amina22 schreef:
Ze willen gewoon zo veel mogelijk geld verdienen! veel boeren denken echt niet aan de dieren,

Hahaha! Boeren en geld verdienen? Boeren verdienen niets. Hoe komt dat? Er wordt te veel gestunt met de prijzen. Boeren lijkt op dit moment meer een hobby, het kost alleen maar geld!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:22

Interessant, dat ik precies hetzelfde denk als dat jij doet! Ik heb er alleen een andere oplossing voor gevonden: Biologisch dynamische voeding. Deze manier van telen en dierhouden zorgt voor een mooi leven voor de dieren, en eerlijke voeding! Het nadeel is dat deze voeding over het algemeen duurder is (en omdat jij student bent, dus lastig te financieren ben ik bang)... Ik moet alleen nu mijn bus halen, maar je kunt me altijd een pb sturen! Biologisch dynamisch is iets anders dan biologisch overigens! :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:23

JoannevZ schreef:
De transport is gewoon hetzelfde en het slachten al net zo. Er zit geen verschil in dat vlees, alleen is biologisch vlees duurder en met niet biologisch vlees wordt helaas te vaak gestunt met prijzen.

Ik heb het toen aan die vriendin gevraagd en haar vader (biologisch boer) brengt zelf zijn koeien weg en het overige vlees wat zij aanbieden is ook van kleinschalige biologische boerderijen.

Volgens hem zaten er wel andere regels aan biologisch vlees maar zeker weten deed hij het niet. Wel is het zo dat als je op een kleine boerderij rechtstreeks vlees koopt, er vaak persoonlijker omgegaan is met de dieren. Hoeft niet persé biologisch te zijn.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:30

Ik eet ook geen vlees. Niet omdat ik de dieren wil 'redden', maar ik heb gewoon slechte ervaringen met de slager. Een paard dat werd opgehaald, de slager die haar ophaalde, was gewoon echt een l*l. Hij zat haar de hele tijd te slaan e.d. Ik wou niet geloven dat ze bij hem de laatste minuten in leven zou zijn.
Nu zeggen mensen wel, je kan ook gewoon geen paardenvlees eten, maar ook al ligt er een kippenpoot voor me, ik zie meteen die slager voor me die zo ruw met het arme paard omging, nee dat heeft me echt afgeschrikt, ik hou het wel bij de kaasburgers.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:37

Amina22 schreef:

Kijk 'ns wat verder dan je neus lang is.. Geld verdienen? Kun je beter een ander beroep kiezen hoor.. En waarom zou je het boerenvak emotioneel wél aankunnen als je niet om je dieren geeft en niet aankunnen als je om je dieren geeft? Ik heb zo het idee dat jij uberhaupt nog nooit een boerenbedrijf hebt meegemaakt van dichtbij...z

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:40

Er gaat wel vreselijk veel geld om in de vleeshandel he?
Die betalen en bepalen het beleid van de boeren, samen met de overheden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 14:57

Natuurlijk kan je niet alle boeren over 1 kam scheren. Er zitten ook goede bij, uiteraard. Maar in de supermarkt zie ik niet bij welke boer de koe vandaan komt, zo even vanaf de buitenkant. Er zijn namelijk ook meer dan genoeg koeien die het stukken minder hebben in NL, dat heb ik met eigen ogen gezien. Daarbij blijf ik de rit richting slachthuis triestig vinden, koeien vallen dan nog mee, maar bijvoorbeeld kippen.. :n

Wild is idd zo slecht nog niet! :) Zeker niet als er een overschot komt in bepaalde natuurgebieden.. Deze dieren hebben altijd lekker in vrijheid kunnen leven, en als ze worden gedood op hun eigen terrein, zonder stressende reis richting slachthuis zou dat toch de beste manier zijn? Die dieren zouden prima gegeten kunnen worden!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:04

Was laatst een stuk over ganzen... Dat wij dat gewoon niet willen eten dus belandt het in de prullenbak.
Even zoeken.

*edit, ik kan het programma niet meer vinden.
Laatst bijgewerkt door Nic op 12-08-11 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 15:11

Nicolletje schreef:
Was laatst een stuk over ganzen... Dat wij dat gewoon niet willen eten dus belandt het in de prullenbak.
Even zoeken.

Ik geloof het graag.. Als er ergens een naïef volkje is dan zijn wij NL-ers dat wel. :+

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:14

Wat de boer niet kent dat vreet ie niet... Geldt best sterk voor nederlanders.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:19

Het ging er geloof ik vooral om dat we het zielig vonden met zijn allen...
Omdat we het contact met de natuur zijn verloren.

Natuur is vooral leuk als achtergrond op zondagmiddag als we gaan fietsen en picknicken.
Vlees.. Ja dat is wat anders. Dat ligt in cellofaanpapier in de supermarkt :+

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:20

Ik matig een beetje met vlees eten, niet omdat ik het persé zielig vind, maar vooral omdat ik me beter voel bij het eten van een vegaburger of iets in die geest. Ik ben meer verzadigd na een vegetarische maaltijd, en de volgende dag voel ik me eigenlijk ook beter. Zit het tussen de oren? Ik weet het niet, als ik zo de originele oervoeding bekijk van de mens, bestond dit maar vrij weinig uit vlees, en vooral uit fruit, groenten en noten, met af en toe een stukje vlees als het jagen goed ging. Dat mensen zoveel vlees eten is naar mijn idee meer een aangeleerd idee dan echte noodzaak om elke dag 100 gram vlees te eten
Zowieso zitten er in vlees meer dierlijke vetten en eiwitten waarvan een overschot niet gezond is. Moet even in mijn lesboeken de preciese theorie erover opzoeken, maar uiteindelijk hebben de colleges op school mij ervan doen overtuigen dat ik beter af ben door niet elke dag vlees te eten, maar ook wat meer plantaardige voeding tot me te nemen. :)