de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:55

Steentje schreef:
suuzepuus schreef:
Ik geloof niet de de doodstraf net zo duur is als opsluiting hoor..... Een paard naar de slager brengen is ook niet duur hoor... spuitje bij de dierenarts ook niet....

BrankaZ, dat is zo. Maar in dit geval is het wel overduidelijk!!

Wat dacht je van alle processen die eraan vooraf gaan, voordat beslist wordt dat iemand de doodstraf krijgt?
Advocaten, papierwerk, processen, ..

Dat maken het een duur grapje!

maar die heb je ook voor een gevangenisstraf, ook allemaal papierwerk en advocaten enzo ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:55

de daders worden vaak beter behandeld als de slachtoffers vandaag de dag,helaas

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:56

BaileyMix schreef:
_San87_ schreef:

Enig idee wat executeren kost? :).

Om even antwoord te geven op de vraag in de OP, ik vind het moeilijk. Ik ben denk ik voor de doodstraf, maar alleen als onomstotelijk kan worden vastgesteld dat iemand heeft gedaan waarvan hij beschuldigd wordt. En dat laatste, daar schort het vaak aan.

Sowieso vind ik de gevangenisstraffen voor moordenaars te mild (en dan heb ik het niet over iemand die per ongeluk iemand doodrijdt, maar iemand die bewust iemand om het leven brengt). Die mogen van mij levenslang zitten, of ze nu berouw tonen of niet. Wegrotten in de cel.

Nee :+ Lijkt me dat dat niet zo duur hoeft te zijn? Kogel erdoor jagen en klaar is kees?

Zo werkt dat dus niet :').

Tendance

Pashon schreef:
oke misschien net zo duur, maar er kunnen een hoop gevangenissen weg natuurlijk niet allemaal kan moeilijk een winkeldiefstal de doodstraf gaan geven maar een hoop kunnen weg, grond kan verkocht worden of desnoods maak je er een opvangcentra van voor zwervers en help je hun weer goed intrigeren lijkt me een stuk effectiever

Gevangenissen weg, mensen zonder werk, omdat ze niet meer in de gevangenis hun beroep kunnen uitoefenen, oftewel nog meer mensen, die werkloos worden en dus nog meer belastingcentjes die wij moeten betalen voor een ander.

Vjestagirl

moonsparkle schreef:
Ze moeten het idee van australie nog maals proberen. Een eiland waar je ze met z'n alle vanaf een helikopter op dropt, niet te laag gaan voordat ze je proberen te pakken als ze een been breken jammer maar helaas. Dan ook wel één waar verder niks op te vinden is waar ze tussen de haaien een vis met blote handen moeten proberen te vangen enzovoorts. :+ dat kost buitenom de helikopter vluchten ook niet zoveel geld.

Is voor de rest ook totaal niet in strijd met de rechten van de mens...

En daarbij: hoe beslis je dan wie er daarheen gaan? Mensen zoals Anders en Dutroux. En seriemoordenaars natuurlijk. En gewone moordenaars. Oh, en mensen met voorbedachte rade. En mensen die iemand wilden vermoorden maar er niet in slaagden. En verkrachters. En aanranders. En inbrekers die daarbij de bewoners vastbonden. Of ze alleen heel erg bang maakten...

suuzepuus

Steentje schreef:
suuzepuus schreef:
Ik geloof niet de de doodstraf net zo duur is als opsluiting hoor..... Een paard naar de slager brengen is ook niet duur hoor... spuitje bij de dierenarts ook niet....

BrankaZ, dat is zo. Maar in dit geval is het wel overduidelijk!!

Wat dacht je van alle processen die eraan vooraf gaan, voordat beslist wordt dat iemand de doodstraf krijgt?

Tja, dat is toch niet nodig in dit geval..... het proces zou ook versneld moeten gaan. Nu duurt het waarschijnlijk een jaar voordat hij voorkomt. Dat soort dingen kunnen veel sneller.

Folkert van der Graaf komt ook weer vrij dit jaar..... moordje gepleegd, paar jaar zitten en straks een ticjket naar het buitenalnd en een nieuwe identiteit en meneer leeft vrolijk verder.....

BaileyMix

moonsparkle schreef:
Ze moeten het idee van australie nog maals proberen. Een eiland waar je ze met z'n alle vanaf een helikopter op dropt, niet te laag gaan voordat ze je proberen te pakken als ze een been breken jammer maar helaas. Dan ook wel één waar verder niks op te vinden is waar ze tussen de haaien een vis met blote handen moeten proberen te vangen enzovoorts. :+ dat kost buitenom de helikopter vluchten ook niet zoveel geld.

Dat is toch dooooooodzonde van zo'n eiland :+ Daar zou je ook gewoon lekker de natuur zijn gang lateng aan, en niet een paar mensen dat weer laten verkloten. Dikke nee dus!

Kaka

Genoegdoening voor de slachtoffers en samenleving is wel degelijk een van de pijlers van het strafrecht. Dit staat echter naast o.a. bescherming van de samenleving en de dader laten leren van zijn fouten. En vooral om die laatste reden mag een straf nooit onherroepelijk zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:57

Snoevie schreef:
de daders worden vaak beter behandeld als de slachtoffers vandaag de dag,helaas

Inderdaad....

Pashon

vind het ook moeilijk te geloven dat de doodstraf duurder is als levenslang opsluiten. Men vergeet even dat nadat ze uit de gevangenis komen wij ze ook gewoon blijven onderhouden want ze moeten een dak boven hun hoofd hebben en eten op hun bordje en ga zo maar door.

Las net iemand de advocaat en proces kosten erbij halen, die kosten worden altijd gemaakt ook al krijgt iemand levenslang

Tendance, er zijn altijd nog andere hulpzamere manieren om de gevangenissen opnieuw te gebruiken. b.v. opvang voor daklozen en ze opnieuw te helpen intrigeren

moonsparkle

Ik bedoel dus wel een eiland waar niks op te vinden is enkel zand of uitstekende rotsen in het water :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Celiien schreef:
Steentje schreef:

maar die heb je ook voor een gevangenisstraf, ook allemaal papierwerk en advocaten enzo ;)

Compleet anders. Een advocaat zal zich op gegeven moment neerleggen bij een gevangenisstraf. Maar zal dit nooit en te nimmer doen bij een doodstraf, dat blijft vechten tot het eind, aanvragen van uitstel van executie, ontoerekeningsvatbaarheid, ieder wetje zal drie keer worden omgedraaid.

En dat gebeurt allemaal op kosten van de belastingbetaler. Enig idee wat een goede strafpleiter kost? Heel veel :D.

Tendance

En wanneer geef je de doodstraf dan? Er zijn mensen die schuldig bevonden zijn en waar 10 jaar later de onschuld bewezen wordt. Wat zeg je dan? Och wat jammer, maar hij is nu al dood?

MelanieB

Vjestagirl schreef:
moonsparkle schreef:

Imo heeft een mens zoals die man vd oslo schietpartij geen enkele recht meer. :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:58

JunkDeLuxe schreef:
Tuurlijk klinkt het als wraak. Zou jij dat niet gepast vinden, voor zo iemand?
Nee, ik heb het recht niet, om over die man zijn leven te beslissen. Dat heeft uiteindelijk niemand.

Maar om ze dan maar fijn weg te steken, met PS2, TV, 3 maaltijden per dag..

Als je ooit aan het boek Ik was 12 en fietste naar school, kunt raken, moet je dat zeker doen. Zijn 5de slachtoffer schreef dit boek. Ze werd 83 dagen misbruikt door hem. Als je leest wat dat kind heeft moeten meemaken..

Nee. Wraak is nooit een oplossing. In niemands geval is wraak de oplossing, wat ze ook gedaan hebben. Je verlagen tot het niveau van de ander is nooit de oplossing. Genoegdoening voor de nabestaanden krijg je nooit, echt nooit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:58

misschien krijg je nooit echte genoegdoening,maar zoals het nu gaat in veel gevallen is het gewoon een belediging voor het slachtoffer en/of nabestaanden

en wraak is volgens jou geen oplossing,maar voor een ander wel. en reken maar dat ik me dat in sommige gevallen kan voorstellen
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 26-07-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:59

In dit geval is er toch geen twijfel van schuld?
En diegene die het hier hebben over de rechten van de dader, wat met de rechten van de slachtoffers?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 26-07-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

moonsparkle schreef:

Maar hoe ga je controleren dat er geen mensen 'ontsnappen' .. Je moet niet onderschatten hoe slim mensen zijn, als je samenwerkt kun je ver komen denk ik ...

Javayo

Volgens mij is de doodstraf vanwege hele gegronde bezwaren decennia geleden afgeschaft. Daar is hard voor gevochten, niet in de laatste plaats omdat er wel eens iemand onterecht ter dood wordt gebracht. Laten we onze samenleving en cultuur nu toch domineren door zo'n idioot? Ik schrik er alleen al van dat de gedachte voor het opnieuw invoeren van de doodstraf bij sommigen op lijkt te komen... Het is nogal wat om iemand doordacht na een proces te executeren, dan verlagen we ons duidelijk tot hun niveau.

Volgens mij valt het in de 'watten' leggen reuze mee, en als dat wel zo is, dan mag daarop worden bezuinigd, laat ze maar geisoleerd onder een streng regime nadenken over hun zonden. Het is dan juist een verlossing als je ze de doodstraf zou opleggen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:00

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb geen mening over doodstraf, want er kleven zowel voor- en nadelen eraan.

Maar wat mij betreft mogen ze wel op zijn middeleeuws straf geven. Dus graag een donkere en koude kerker bouwen en gooi alle moordenaars erin. Gooi alleen water en brood door luik naar binnen en laat ze nooit uit hun cel. Dat deden ze ook niet in middeleeuwen.

Douchen? Geef maar een emmer water en doekje. Bewegen? Dan lopen ze maar rondjes in hun cel.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:01

MelanieB schreef:
Imo heeft een mens zoals die man vd oslo schietpartij geen enkele recht meer. :n

Sorry hoor, maar zo'n klootzak mag van mij de rest van zijn leven in een kamertje zitten waar alleen het broodnodige als wat water en eten naar binnen wordt geschoven. Geen tv, geen games, geen computer en al helemaal geen playboy. Rot een end op man, weet ik veel hoeveel man vermoorden en dan zelf nog doodleuk na een jaar of 30 vrijkomen?

mika11

BaileyMix schreef:
moonsparkle schreef:

Dat is toch dooooooodzonde van zo'n eiland :+ Daar zou je ook gewoon lekker de natuur zijn gang lateng aan, en niet een paar mensen dat weer laten verkloten. Dikke nee dus!

Nou, dan doen we zoals vroeger.
Graven we kerkers, waar de gevangenen zolang ze leven, vastgeketend aan de muur zitten.
Af en toe wat te eten geven, kost ook niet zoveel geld allemaal.

Snoevie

Javayo schreef:
Volgens mij valt het in de 'watten' leggen reuze mee, en als dat wel zo is, dan mag daarop worden bezuinigd, laat ze maar geisoleerd onder een streng regime nadenken over hun zonden. Het is dan juist een verlossing als je ze de doodstraf zou opleggen.

reken maar dat ze wel in de watten worden gelegd,verder ben ik het met je eens

Vjestagirl

MelanieB schreef:
Vjestagirl schreef:

En waar trek je die grens? Bij dat soort gruweldaden? Bij seriemoordenaars? Bij moord? Of alleen bij voorbedachte rade? Bij doodslag? Bij doorrijden na een ongeval met dodelijke afloop? Bij verkrachters? Bij aanranders?

Als je begint met mensen te doden, of ze op zo'n belachelijke manier op te sluiten is het einde zoek. Wie weet slaapt die winkeleigenaar die een pistool in zijn gezicht heeft gehad wel nooit meer, moeten we de overvaller dan ook opsluiten op een eiland, omdat hij €50 en een pakje kauwgom heeft gejat?

Wie gaat er bepalen welk leed erg genoeg is?

Kirsten_Ches

van mij hoeft de doodstraf niet, ik vind dat ze dan heel makkelijk van alles afkomen :P

MARTELING }:) voor de echte misdadigers die zelf ook zoiets hebben gedaan bij hun slachtoffer
Laatst bijgewerkt door Kirsten_Ches op 26-07-11 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt