Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:45

JuliaMaria schreef:
Even een kleine note: Ik heb dit topic niet geopent om mensen te laten doneren, aangezien ik ook niet weet waar dat geld blijft (zoals iedereen daar vraagtekens bij zet), maar ik noemde het maar als voorbeeld om te laten zien hoe gigantisch dat verschil is. Ik vermoed dat dit grote verschil (zo'n 100 miljoen euro in deze vergelijking) te maken heeft met desinteresse. Iets wat me niet vreemd lijkt aangezien er in de media relatief weinig over gesproken wordt, en aangezien er hier op bokt geen woord over gerept was.
Het is dus niet mijn bedoeling om mensen over te halen om te doneren, ik wil het probleem alleen maar onder de aandacht brengen, omdat dat voor mijn gevoel erg weinig gebeurt. :)

Of dit te maken heeft met cultuur betwijfel ik... Als je de mensen in Hoorn van Afrika hun gang laat gaan dan verbouwen ze, fokken en slachten ze vee en redden zichzelf tot op bepaalde hoogte. Wat er nu gebeurt is niet iets wat die mensen zelf in handen hebben.. Die willen het liefst ook terug naar hun kleine gemeenschap met koeien, geiten en gewassen. Alleen vind je daar nu alleen nog maar kadavers en verdorde stukken land.
Zomaar dorpen gaan helpen ben ik zelf geen voorstander van, maar ik betwijfel of dit vergelijkbaar is.

Kanelly: Heel pakkend wat je zegt. Er valt daar voor ons als "Nederland" inderdaad niets te halen.. Het blijft helaas toch een politiek spel..

En hoeveel gezinnen in Nederland moeten al naar de voedselbank tegenwoordig om te kunnen eten?
Er is hier ook nog zat armoe en er zal wanneer de politiek zo doorgaat nog heel wat armoe gaan komen,dus niet zo gek dat de Nederlander niet spontaan blijft doneren,misschien dat daar eens wat meer aandacht aan besteedt mag worden!
Volgens mij hebben wij Nederlanders zelf al genoeg aan onszelf om het hoofd boven water te houden?!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 00:47

Paddenpad: Lees alsjeblieft de eerste alinea even van het bericht wat je gequote hebt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:47

mltex schreef:
Je zou voor de grap eens moeten googlen naar nog bestaande dictaturen, landen in oorlog en andere onderdrukking, armoede en ziekte.
Dat is zo veel meer dan Somalie. Ook vele vergeten gebieden en volken door rampenmoeheid. Of het nu in de eerste of derde wereld is.
Je kan niet iedereen helpen.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Waarom grijpen we wel in in het Midden Oosten/Noord Afrika?
Waarom gaan we niet massaal naar Noord Korea (waar ze ook structureel honger hebben) of geven we Tibet weer terug aan de Tibetanen? Is voor hen de democratie dan minder belangrijk dan voor de Irakezen? (want ja, daarom gingen we toch naar Irak?)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:50

Ja, Ik durfde hier eerst niet te zeggen, maar nu zeg ik het gewoon: mensen van buitenaf die verpesten veel voor Afrika, zoals wat kanelly hier zegt, iets met kolonialisatie enz, en met grenzen alles.

Het is toch duizenden jaren goed gegaan? de nomadenstammen weten heel goed hoe en wat er te leven en te overleven, ze zijn er heel goed aangepast aan alles in Afrika, tot het fout ging met inmenging van "westerse mensen" en de bemoeienissen ervan en dat vind ik ronduit schandalig en arrogant, alles opeisen en inpikken.

Ik vind dat:
-voorlopig per echtpaar maximaal 2 kids, over de hele wereld, zodat er langzamerhand overal meer ruimte komen.
-grenzen vernietigen en opheffen en in oude staat zoveel mogelijk herstellen, natuur enz.
-dat de nomadenstammen toegestaan worden overal te komen.
-slechte mensen zoals verkrachters en moordenaars, dictateuren enz. enz. gevangen zetten en of doodstraf.
-oorlogen afschaffen en dat ze samen moeten werken om er moois van te maken om er te kunnen leven en te kunnen overleven ipv nietsdoen en elkaar vermoorden/verjagen/oorlogen voeren.
-overal waar er tekorten zijn door geboortebeperking, zijn er altijd wel genoeg mensen van ander werelddeel om het op te vangen, zodat de economie door kan blijven draaien, maar dat betekend wel dat alles verengelst moet worden in taal ofzo, als er maar 1 voertaal is, zodat studie en werk makkelijk kunnen over de hele wereld en overal over de hele wereld gewerkt kan worden, dat opleidingen over de hele wereld ongeveer zelfde is zonder grote afwijkingen zodat alles op elkaar aansluiten en er samengewerkt kan worden.-
-enz. enz.

Op den duur zorgt dat hopelijk er voor dat er minder woonruimte nodig is en meer ruimte voor natuur en er meer ruimte is om terug te geven aan de natuur, zodat er zoveel mogelijk zo goed mogelijk weer kan herstellen. Minder mensen= minder overbevissing en minder intenstieve veehouderij enz. enz.

En dat alles en iedereen vrede hebben met elkaar en respect hebben voor elkaar en samen werken om er een mooie wereld van te maken voor alles en iedereen en ruimte voor de natuur en flora en fauna.

En dat alles wat afgepakt was weer teruggeven aan de rechtmatige eigenaars, zoals tibetanen in tibet enz. enz. zodat alles weer in evenwicht is en eerlijk is en in harmonie is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-07-11 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:50

JuliaMaria, ik vind ook niet dat je ze zomaar moet laten verhongeren :n Dat zou natuurlijk compleet tegen elk morele gevoel ingaan (zelfs al is het van afstand) en dat gevoel is iets waar ik persoonlijk nogal wat waarde aan hecht.. Desondanks is het een - voor mij - interessante vraag: hoe gaan we dit probleem oplossen als we iedereen maar willen blijven redden. Of het nu onszelf is als wij een of andere ziekte hebben, of of het een verhongerende bevolking in Afrika is. Maar dat is misschien iets voor een ander topic.

Ik ben het met je eens dat als de bevolking het ergens prima vindt, wij ons er niet mee moeten gaan bemoeien: zij gelukkig, wij gelukkig.. Al onze moderne vindingen zijn tenslotte niet alleen maar positief. Da's alleen inderdaad wel anders in deze situatie en dan zou je willen dat er echt wat gebeurde. Maar ik denk niet dat we de slachtoffers van alle rampen kunnen helpen. In ieder geval niet hoe de situatie nu is. We hebben al geluk als bij die ene ramp die wel veel geld krijgt dat geld goed terecht komt... Volgens mij moet er eerst eens bewezen worden dat het wel goed kan en goed zal gaan, voordat mensen meer geld zullen gaan geven aan alle rampen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:52

Paddenpad, in Nl. is absoluut geen armoede.
Ik werk met mensen die ver onder bijstandsniveau moeten rondkomen (ja, ook voedselbank klanten) en nee, dat is geen armoede.
Je hebt een dak boven je hoofd, de eerste noodzakelijke levensbehoeften (naar Westerse standaarden) zijn aanwezig, je maakt aanspraak op zat potjes en regelingetjes.
En je hebt eten...iedere dag weer.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:53

Kanelly schreef:
mltex schreef:
Je zou voor de grap eens moeten googlen naar nog bestaande dictaturen, landen in oorlog en andere onderdrukking, armoede en ziekte.
Dat is zo veel meer dan Somalie. Ook vele vergeten gebieden en volken door rampenmoeheid. Of het nu in de eerste of derde wereld is.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Waarom grijpen we wel in in het Midden Oosten/Noord Afrika?
Waarom gaan we niet massaal naar Noord Korea (waar ze ook structureel honger hebben) of geven we Tibet weer terug aan de Tibetanen? Is voor hen de democratie dan minder belangrijk dan voor de Irakezen? (want ja, daarom gingen we toch naar Irak?)

Één woord: olie.

Wat betreft Irak is het anders, dat heeft meer te maken met de geschiedenis tussen Amerika en Irak.

Anoniem

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:55

*ff tussendoor*

*vind het fijn dat we lekker kunnen discussiëren zonder modder gooien :)
heb ik wel eens anders gezien in topics met soortgelijke strekking.

*toch leuk zo op de vrijdagavond :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 00:56

mltex schreef:

Ik vraag me altijd af, als Nederland overstroomt wie ONS dan komt helpen (tot nu toe zijn de Amerikanen en Canadezen bij oorlog en watersnood loyaal geweest)

Afrika is land van contrasten, ja er is armoede maar ook rijkdom. Wel of niet eerlijk verkregen rijkdom, laat ze maar eens hun eigen volk gaan helpen ipv uitbuiten

Ik wou dat het zo makkelijk en logisch werkte... Maar helaas zijn er daar een stelletje debielen aan de macht (als ik het zo mag noemen). Je kan me 100% geloven als ik zeg dat een 14-jarige Nederlandse puber met een gemiddeld IQ er meer van bakt, en meer begaan is met de bevolking daar..

Om even een leuk voorbeeld te noemen: In Ivoorkust heeft de president (jaja, de president!) van grootheidswaanzin een snelweg aangelegd in the middle of nowhere, en aan deze snelweg staat een kopie van de Sint Pieter, nog groter dan die in Rome. Dáár gaat het geld heen.
En dan is het opzich heel makkelijk om te zeggen dat de leiders daar er zelf maar eens wat aan moeten doen, is ook een hele logische oplossing, maar het probleem is dat het ze geen moer interesseert wat er met de bevolking gebeurt.. Als mensen daadwerkelijk structurele verandering willen zien, moeten ze bovenaan beginnen, en dat betekent dat die stamhoofden met grootheidswaanzin eens van de troon moeten worden gekickt.

TE5: Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. En helaas is het inderdaad zo dat er maar eens bewezen moet worden dat het geld wel goed terecht komt, deze mensen zijn nu de dupe van de mensen die het geld in eigen zak hebben gestoken, en wederom van de corrupte leiders in hun land..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:58

JuliaMaria schreef:
Paddenpad: Lees alsjeblieft de eerste alinea even van het bericht wat je gequote hebt. :)

Heb ik gedaan en betreft dat je men niet ertoe aan wil zetten te doneren maar wel onder de aandacht wil brengen dat er zo weinig gedoneerd wordt is in feite het doen aanzetten tot doneren,door op de emotie in te spelen zodat wij ons als Hollanders een slecht mens gaan vinden wanneer wij geen geld weggooien in een bodemloze put,terwijl er zoveel mensen zijn in je eigen omgeving,misschien wel je naaste buur die ozoo blij zou zijn wanneer je eens een voedselvoorraad kwam brengen,of extra kleding voor de kids??

Denk dat we eens meer naar onze naaste buur moeten kijken en dan bedoel ik letterlijk en niet 15.000km verderop!
Als iedereen dat eens zou doen in zijn land waar hij/zij woont en elkaar steunt,verzorgt,respecteert en lief heeft daar waar men het nodig heeft dan heeft iedereen al zijn handen vol en hoef je je niet met andere problematiek te bemoeien wat dat doet men dan al voor zich.
Nee het is allemaal een politiek spelletje wat er met de burgers gespeeld wordt ook hier en ook daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:01

TE5, I know ;) Money makes the world go around.....

En dan zitten we in Nigeria, want daar is veel olie.
Vern*uken we het voor de lokale bevolking....en hopsa, mooie grote doofpot...oh ja, dan voor de gein nog ergens een showprocesje 'Foei Shell, niet meer doen hè' 'Nee nee, zullen beter opletten'.
En ondertussen zitten de boeren er nog in de gifstoffen en olietroep.

Of bijvoorbeeld, de giframp met de Probo Koale nog niet zo lang geleden.
'Nee gif mogen we niet dumpen'
'Ach het is Afrika maar...daar mag alles'

En Ragdoll....ja, het is een mooi plan 'Utopia' ;)
Helaas zal het (voorlopig) niet zo ver komen. Wie weet...ooit...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-11 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:02

Kanelly schreef:
*ff tussendoor*

*vind het fijn dat we lekker kunnen discussiëren zonder modder gooien :)
heb ik wel eens anders gezien in topics met soortgelijke strekking.

*toch leuk zo op de vrijdagavond :D

Beseft zich ineens dat het vrijdagavond is en wat doe ik, rondhangen op bokt.
CRISISSITUATIE al zeg ik het zelf :')

@TS : ik ben hier al meer dan 10 jaar 'lid' van en heb leuke reizen gemaakt, mss is het wat voor je http://www.idealist.org/ ik doneer niet ik help :D

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:05

[offtopic] Helemaal eens met Kanelly :) Leuke discussie, dit! Al moet ik er zo maar eens een eind aan gaan maken hier, 't wordt laat :+ [/offtopic]

JuliaMaria, voor ons moet dus eerst bewezen worden dat onze hulp op de goede plek terecht kan komen, maar daarvoor is het dus nodig dat de leiders in het betreffende land het land op een goede manier moeten gaan leiden. En je wijst net daarboven uit dat de leiders van dit soort landen er vaak wat andere prioriteiten op na houden... Het kan waarschijnlijk dus nog lang gaan duren voordat we uit dat probleem komen. Dat zal namelijk toch echt vanuit het land zelf moeten komen, als wij ons als westerse landen gaan bemoeien met de machtsverdeling in een ander land, valt dat al snel onder imperialisme en ander 'verboden' spul.

En inderdaad Kanelly, westerse hebberigheid (maar ook die van hun eigen elite!) maakt inderdaad een hoop kapot in die landen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:07

Jazeker, ook hun eigen elite! :j
En de belangenverstrengelingen tussen die elite en 'onze' leiders....(delfstoffen, leuke steentjes ;))

[ookevenofftopic]mltex, je profiel :') briljant geschreven :D [/numaarweerontopic]

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:12

Kanelly schreef:
Paddenpad, in Nl. is absoluut geen armoede.
Ik werk met mensen die ver onder bijstandsniveau moeten rondkomen (ja, ook voedselbank klanten) en nee, dat is geen armoede.
Je hebt een dak boven je hoofd, de eerste noodzakelijke levensbehoeften (naar Westerse standaarden) zijn aanwezig, je maakt aanspraak op zat potjes en regelingetjes.
En je hebt eten...iedere dag weer.

En jij noemt dat geen armoede.
Hoeveel mensen moeten van een habbekrats rond zien te komen om net aan hun primaire levensbehoefte te kunnen voldoen.
Er zijn mensen die zelf hun maaltijd overslaan zodat ze de kinderen kunnen voeden.
En dan heb ik het niet alleen maar over bijstanduitkeringen,er zijn mensen die er dan nog hard voor moeten werken ook omdat ze anders de rekeningen die hun dak boven hun hoofd met zich meebrengen niet meer kunnen betalen en anders op straat staan.

En dat jij daar werk in vind wil dus zeggen dat er dan wel armoede bestaat,waar jij weer van kan leven dmv een salaris wat het opbrengt?!
Dat salaris zal dan waarschijnlijk meer zijn dan wat die mensen zich weer kunnen veroorloven,maarja anders had jij geen werk!
Dus moet er op gezinnen bekort worden om jou aan het werk te houden??

Vingertje wijzen is altijd makkelijker dan hand in eigen boezem steken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:21

Je kinderen naar school, een woning met meubilair, eten en drinken, wasmachine, gasfornuis, oven, iedere dag kunnen douchen, over het algemeen nog een tv en radio hebben, nee dat noem ik geen armoede nee.
Het is hard werken om zo rond te komen, ja dat wel.

Maar (uitzonderingen daargelaten, zoals bijv. chronisch zieken) het is in Nederland niet nodig om zo te leven.

Het feit dat ik hulp verleen heeft i.m.o. niets te maken met het inkomen van mij en het inkomen van deze gezinnen ;)
Begrijp de vergelijking dan ook niet zo goed en zou ook niet weten waarom ik in dit geval hand in eigen boezem zou moeten steken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 01:26

Paddenpad schreef:
JuliaMaria schreef:

Heb ik gedaan en betreft dat je men niet ertoe aan wil zetten te doneren maar wel onder de aandacht wil brengen dat er zo weinig gedoneerd wordt is in feite het doen aanzetten tot doneren,door op de emotie in te spelen zodat wij ons als Hollanders een slecht mens gaan vinden wanneer wij geen geld weggooien in een bodemloze put,terwijl er zoveel mensen zijn in je eigen omgeving,misschien wel je naaste buur die ozoo blij zou zijn wanneer je eens een voedselvoorraad kwam brengen,of extra kleding voor de kids??

Denk dat we eens meer naar onze naaste buur moeten kijken en dan bedoel ik letterlijk en niet 15.000km verderop!
Als iedereen dat eens zou doen in zijn land waar hij/zij woont en elkaar steunt,verzorgt,respecteert en lief heeft daar waar men het nodig heeft dan heeft iedereen al zijn handen vol en hoef je je niet met andere problematiek te bemoeien wat dat doet men dan al voor zich.
Nee het is allemaal een politiek spelletje wat er met de burgers gespeeld wordt ook hier en ook daar!

Dit was het enige voorbeeld wat in cijfers uit te drukken was, vandaar die keuze. Ik ben zelf geen groot voorstander van donaties omdat ik niet weet waar het geld terecht komt (zeker als het om een corrupt, onderdrukt land als dit gaat), dus nee daar zou ik niet bewust toe aanzetten.

Overigens zet ik mij juist in voor de mensen om me heen, en ik kies er daarnaast ook voor om mij in te zetten voor mensen "verderop". Laten we het de gulden middenweg noemen. :)

Ik wil er wel even op attenderen dat dit topic niet bedoeld is om de welvaarts- en welzijnsverschillen tussen Nederland en Afrika te gaan vergelijken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 01:28

Overigens wil ik even zeggen dat het prettig is om te merken dat wél interesse is in dit onderwerp, en dat er meegedacht wordt hoe het wel en niet zou werken voor de mensen daar. En niet te vergeten: Dat er nog geen ruzie is gemaakt, want ik hield mijn hart vast toen ik het topic opende haha.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:31

Heel mooi dat dit topic is gemaakt. Zeker goed!
Maar hoe zit het dan met de miljoenen mensen in Tokyo die óók in een ramp zitten met de kerncentrales?!
Dat gaat niet alleen over tokyo maar zelf naar de hele wereld. Raar als je het mij vraagt.
Daar word ook helemaaaal niet aan gedacht.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:24

Het verschil met Tokyo is vooral dat Japan toen zelf buitenlandse hulp heeft afgewezen. Daardoor is er toen weinig gebeurd vanuit het westen, dus denkt men ook niet meer aan de kernramp als iets waar wij iets aan moeten veranderen of doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:29

desty schreef:
Heel mooi dat dit topic is gemaakt. Zeker goed!
Maar hoe zit het dan met de miljoenen mensen in Tokyo die óók in een ramp zitten met de kerncentrales?!
Dat gaat niet alleen over tokyo maar zelf naar de hele wereld. Raar als je het mij vraagt.
Daar word ook helemaaaal niet aan gedacht.

Japan is een zeer rijk land dat zijn eigen problemen kan en wil oplossen

Verder las ik nog ergens dat niemand ons hielp toen er watersnood was, dan is diegene die dat schreef verkeerd ingelicht. Diverse Afrikaanse landen behoorden in 1953 tot degenen die geld en hulpgederen naar Nederland zonden

Verder wil ik er nog aan toevoegen dat een deel van de ellende in de Afrikaanse landen ontstaan is door kolonisatie door de diverse Europese landen die de delfstoffen en rijkdom, nog afgezien van de mensen die slaaf werden, weggehaald hebben en de onderlinge verhoudingen verstoord hebben
Lees het boek Congo van David Reybrouck, geen vrolijke kost, wel een eye opener

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:59

De ECHTE reden voor waarom er niets met ons geld gebeurd in Afrika:
Zonder arm kan rijk niet bestaan.

Ons hele systeem, het kapitalisme, bestaat alleen om de tegenstelling tussen arm en rijk. Als Afrika niet meer zo arm zou zijn, zouden wij niet rijk zijn.
De rijke Westerse landen hebben er helemaal geen belang bij om Afrika te helpen. Ze doneren hier en daar wat om het volk te sussen en dan hebben ze hun plicht weer gedaan.

Voor degenen die dit principe niet meteen begrijpen: Kijk naar de arme mensen in Afrika en de super rijke bestuurders van diezelfde landen. Hoe rijker hun worden, hoe armer het volk. Dat principe geldt ook op grotere schaal :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:02

sarabande schreef:
Verder wil ik er nog aan toevoegen dat een deel van de ellende in de Afrikaanse landen ontstaan is door kolonisatie door de diverse Europese landen die de delfstoffen en rijkdom, nog afgezien van de mensen die slaaf werden, weggehaald hebben en de onderlinge verhoudingen verstoord hebben
Lees het boek Congo van David Reybrouck, geen vrolijke kost, wel een eye opener

Hoewel ik het zeker eens ben met je, vraag ik me af hoever (hoelang) wij daarvoor verantwoordelijk moeten gesteld worden.
Vind ik echt een lastig vraagstuk. Hoelang volgende generaties zullen moeten 'boeten' voor fouten die in het verleden zijn gemaakt.

@Ontopic: Wat me met voedselhulp tegen de borst stoot, is dat het net alleen dat is. Voedsel en nergens een enigzins permanent(re) oplossing. Je houd de mensen in leven, maar voor welke prijs?
Als ik die beelden zie vraag ik me af of je wel kunt verantwoorden om die mensen in leven te houden maar vervolgens in omstandigheden te laten leven waarin we onze eigen dieren nog niet eens houden.

Maargoed, al die mensen laten doodgaan kun je tenslotte ook niet zomaar doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:28

Soms heb ik een rare gedachte. Is er niet ergens op de wereld nog een plek waar het land gewoon vruchtbaar is met een redelijk klimaat waar die mensen heen kunnen. Ik noem maar wat, Australie of Canada. Daar zet je een soort kamp op met eenvoudige woningen en landbouw grond.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:11

kohtje schreef:
Soms heb ik een rare gedachte. Is er niet ergens op de wereld nog een plek waar het land gewoon vruchtbaar is met een redelijk klimaat waar die mensen heen kunnen. Ik noem maar wat, Australie of Canada. Daar zet je een soort kamp op met eenvoudige woningen en landbouw grond.

AUB NIET ZEG. Laat ze maar in eigen landen blijven, daar ergens waar het nog mooi en vruchtbaar is, moet zo blijven ook.

Anders is het in een paar maanden helemaal kapot en naar de kloten.

Ik ben blij dat er nog veel plekken zijn die mooi zijn en daar moeten ze echt vanaf blijven, laat ze maar liever hun eigen rotzooi in eigen land gaan opruimen en weer opbouwen en weer mooi maken. Mensen kunnen denken en oplossen, laat dat dan ook gebeuren ipv zielig te mekkeren als een kudde geiten en te niksen en handen op te houden.