Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:27

Nojoukus schreef:
Heb je zelf direct met de zaak te maken gehad?

Nee :) Moet dat dan, om op basis van een docu een mening te hebben?

Nojoukus

Re: Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:30

Nee, maar je stelt dat je niet kunt beoordelen hoe de situatie nu is, omdat je daar geen beelden van hebt gezien, maar dat je wel weet "dat de situatie toen niet tof was, en dat Jeugdzorg dat kennelijk met je eens was". Ofwel: dat is inderdaad jouw mening en dus ook niet op alle feiten gebaseerd, want die hebben we nu eenmaal niet, als je niet zelf direct bij de zaak betrokken bent geweest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:31

Nojoukus schreef:
Ofwel: dat is inderdaad jouw mening en dus ook niet op alle feiten gebaseerd, want die hebben we nu eenmaal niet, als je niet zelf direct bij de zaak betrokken bent geweest.

Maar dat zeg ik ook nergens, dus wat is je punt nu?

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:34

Heino schreef:
Nojoukus schreef:
Maar nu zijn de kinderen (behalve die Destiny dan) niet meer onder toezicht, dus blijkbaar zijn haar opvoedkwaliteiten toch niet zo waardeloos als jij dacht, anders had jeugdzorg zich niet ervanaf getrokken.

Ik heb geen idee hoe de situatie nú is, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar hoe de situatie tóen was, was niet tof. En dat was Jeugdzorg blijkbaar met me eens. Er kan een hoop veranderen in een jaar :)

Deze bovenstaande zin (zeker door gebruik van de leestekens) doet vermoeden dat je informatie uit eerste hand hebt.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:36

Ahh leuk topic, ik loop stage in de jeugdzorg (dus niet voor bureau jeugdzorg) moet volgend jaar een scriptie maken, ik weet nog niet precies waarover maar waarschijnlijk wel over uithuisplaatsing.

Ik vind het goed dat jeugdzorg zoveel macht heeft, van mij mag het in sommige gevallen nog wel meer. Maar hee, het gros van de mensen ziet alleen maar drama's bij jeugdzorg, ze maken fouten, scheuren gezinnen uit elkaar e.d.
Maar snap ook even hoe goed jeugdzorg het soms doet, maar wat mensen niet zien. Er zijn veel meer gevallen waarin jeugdzorg juist heeft gehandeld dan onjuist maar die komen niet in de media.

Ik ga zeker die documentaire kijken, niet nu maar een andere keer.. :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:42

Nojoukus schreef:
Deze bovenstaande zin (zeker door gebruik van de leestekens) doet vermoeden dat je informatie uit eerste hand hebt.

Nee heb ik niet, alleen de docu :) Net als ieder ander in dit topic. En als we op basis van de docu geen mening mogen vormen om een discussie te voeren, is het plaatsen van dergelijke docu's zinloos :) Er zijn ook mensen die oordelen dat de jongens verknipt zijn door hun verleden, dat het de instelling is die de jongens verhard heeft en de jongens zichzelf op hebben moeten voeden. Dus laten we als we zo gaan beginnen maar stoppen met deze discussie :)

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:45

Er is hier niemand zie zegt dat je geen mening mag hebben. Alleen de manier waarop jij je mening (nogal stellig ten gunste van de jeugdzorg, terwijl de meeste andere toch wat milder zijn) naar buiten brengt, klinkt/klonk wel alsof je meer informatie hebt dan anderen, behalve alleen de docu.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:47

Achja, ik oordeel misschien wat stelliger over Jeugdzorg in positieve zin, andere in negatieve zin. That's life :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:49

Ik denk dat het heel makkelijk is om Bureau Jeugdzorg van afstand flink af te kraken.. Maar ga er maar eens tussen zitten, je hebt geen idee wat voor bureaucratische rompslomp er allemaal bij komt kijken. ;)

De medewerkers werken daar niet omdat ze een baan nodig hebben, die hebben een sociale opleiding gedaan, vaak in de richting jeugd & gezin, en willen niets liever dan kinderen, ouders en verzorgers een helpende hand toereiken. Alleen is er een hoop papierwerk (wat steeds meer wordt) wat ook in orde moet zijn, iets wat vaak niet congruent is met de praktijk en wat de hulp zwaar kan vertragen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:51

JuliaMaria schreef:
Alleen is er een hoop papierwerk (wat steeds meer wordt) wat ook in orde moet zijn, iets wat vaak niet congruent is met de praktijk en wat de hulp zwaar kan vertragen..

En wat dacht je van bezuinigingen... Minstens 20%... Wachtlijsten worden langer, werkdruk wordt hoger (wat kwaliteit niet ten goede komt), nóg meer papierwerk..

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:52

Ovigens ben ik het ook met Suuszels eens: jeugdzorg komt meestal alleen in het nieuws als er iets 'fout' is gegaan en niet voor alle zaken waarin ze hele goede dingen doen!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:58

Heino schreef:
Dus als een moeder met een moeilijk verleden dr kinderen verwaarloost zeggen we voortaan "agossie arme moeder, nee het geeft niks dat je je kinderen verwaarloosd want je hebt er een goede reden voor, je hebt het zelf zoooo zwaar gehad"

Ik heb óók medelijden met moeder hoor. Maar ik vind haar opvoedkwaliteiten waardeloos. En dát is waarom ik vind dat Jeugdzorg zo te zien goed gehandeld heeft (al blijft alles met die Destiny te vaag om er wat van te zeggen)

Maar waarom ben je van mening dat ze de kinderen verwaarloost? Waarop baseer je dat? Naar mijn idee krijgen de kinderen goed te eten, een hoop liefde, een dak boven hun hoofd en ze gaan naar school (waar ze het dus blijkbaar ook goed doen volgens de directeur van de school, die naar mijn mening de kinderen vaker ziet dan jeugdzorg)
Enne opvoedkwaliteiten van moeder waardeloos???? De kinderen die ze al van dr hadden afgepakt (oudste) zijn nu ook niet bepaald goed terecht gekomen nadat bureau jeugdzorg een zogenaamde goede oplossing voor hun had getroffen. Daar kunnen we die moeder niet op aan spreken...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:01

JuliaMaria schreef:
Ik denk dat het heel makkelijk is om Bureau Jeugdzorg van afstand flink af te kraken.. Maar ga er maar eens tussen zitten, je hebt geen idee wat voor bureaucratische rompslomp er allemaal bij komt kijken. ;)

De medewerkers werken daar niet omdat ze een baan nodig hebben, die hebben een sociale opleiding gedaan, vaak in de richting jeugd & gezin, en willen niets liever dan kinderen, ouders en verzorgers een helpende hand toereiken. Alleen is er een hoop papierwerk (wat steeds meer wordt) wat ook in orde moet zijn, iets wat vaak niet congruent is met de praktijk en wat de hulp zwaar kan vertragen..

En zoals we elke keer hoorde in de docu was dat iets waar ze erg veel moeite mee hebben bij jeugdzorg en maar wat graag feiten verdraaien of feiten onder een ander kopje zetten zodat het net wat erger lijkt... ( want in de zorg is het ook zo: hoe erger iets is, hoe meer geld je er voor krijgt.. weet ik uit eigen ervaring)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:23

IK heb geen hoge pet op van jeugdzorg. Eerste en belangrijkste probleem is al dat de hulpverleners van jeugdzorg vaak hele jonge mensen zijn zonder levenservaring en zonder kinderen. Theorie uit boekjes is mooi, maar ik ben van mening dat je als 20 jarige geen goed inschattingsvermogen kan hebben bij problemen met kinderen en tieners.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:31

Suuszels schreef:
Ahh leuk topic, ik loop stage in de jeugdzorg (dus niet voor bureau jeugdzorg) moet volgend jaar een scriptie maken, ik weet nog niet precies waarover maar waarschijnlijk wel over uithuisplaatsing.

Ik vind het goed dat jeugdzorg zoveel macht heeft, van mij mag het in sommige gevallen nog wel meer. Maar hee, het gros van de mensen ziet alleen maar drama's bij jeugdzorg, ze maken fouten, scheuren gezinnen uit elkaar e.d.
Maar snap ook even hoe goed jeugdzorg het soms doet, maar wat mensen niet zien. Er zijn veel meer gevallen waarin jeugdzorg juist heeft gehandeld dan onjuist maar die komen niet in de media.

Nog meer macht? Liever niet.
Weet je wat ik vaak zie bij jeugdzorg? dat ze niet/ nauwelijks/ slecht communiceren met andere instanties en dat icm nog meer macht? Nee, liever niet.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:43

Suuszels schreef:

Tuurlijk doet Jeugdzorg ook goede dingen. Maar net als ieder ander werk in zorg of maatschappelijke dienstverlening; iedere fout is er 1 teveel. En wat ik hier in de docu zie zijn toch wel hele grove fouten, waar 3 jonge levens zwaar de dupe van zijn. Fouten die al een paar jaar door gaan. Nee, dan vind ik het niet raar dat de media wordt opgezocht

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:45

19LindA83 schreef:
Maar waarom ben je van mening dat ze de kinderen verwaarloost? Waarop baseer je dat? Naar mijn idee krijgen de kinderen goed te eten, een hoop liefde, een dak boven hun hoofd en ze gaan naar school

Er is meer dan een kind in fysieke behoeftes voorzien :)
Wat ik als niet goed/verwaarlozen beschouw:
- In bijzijn van je kinderen nogal wat verbaal geweld vertonen
- Je kinderen vooroordelen bijbrengen ("kudde Turken trakteren")
- Je kinderen niet voldoende stimuleren een opleiding te volgen zodat je een toekomst hebben (nu zitten ze in 't criminele circuit..)
- Je kinderen in huis laten blowen, terwijl blowen zeker voor kinderen van wie de hersenen nog niet uitgerijpt zijn zeer schadelijk is
- Niet op komen dagen op afspraken met gezinsbegeleiders

Goof, die ervaring heb ik niet. Jeugdzorg is juist heel erg duidelijk richting in elk geval kinderpsychiatrie: als er psychiatrische problematiek aanwezig is, horen ze volgens Jeugdzorg in de kinderpsychiatrie thuis en niet bij Jeugdzorg. Of dat dan een goed iets is valt over te discussiëren, maar duidelijk is het wel.

Juut, wat voor grove fouten? Da's allemaal speculatie. Het gedrag dat moeder in de film laat zien valt echter weinig over te speculeren.

En nogmaals, wat voor belang heeft Jeugdzorg in vredesnaam bij het terroriseren van dit soort gezinnen? Wat schieten ze er mee op?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:47

Verdraaien van verslagen en feiten vind ik hele grove fouten!

Wat ze er mee opschieten? Cijfertjes mischien? Kijk, zoveel kinders hebben we 'gered' Nogmaals; tuurlijk doet Jeugdzorg ook goede dingen, maar hier gaan ze grandioos mis. Alleen jammer dat de kinderen er de dupe van zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:51

Juut schreef:

En hoe weet je dat de verslagen daadwerkelijk verdraaid zijn?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:54

JuliaMaria schreef:

Welnee een groot gedeelte van de casemanagers is monddood en volgt een protocol.
Uit huis plaatsen voor de veiligheid en nooit wordt er nagedacht over dat kind wat steeds huilt omdat het naar mama wil. Nee de citaten zijn letterlijk: na drie weken huilen ze niet meer.. En ik heb met kinderen die uit huis gehaald zijn gewerkt. En ze willen bijna allemaalmaar een ding: naar huis.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:55

Heino schreef:
Juut schreef:

Omdat dingen wijzigen een hoop papierwerk en assertiviteit vergt. En de meeste indicatiestellingen simpelweg knipwerk zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:59

Pauline schreef:
Omdat dingen wijzigen een hoop papierwerk en assertiviteit vergt. En de meeste indicatiestellingen simpelweg knipwerk zijn.

Da's een aanname in dit geval :)
En ik vind dat het er wat dit soort zaken betreft niet om gaat wat het kind wil, maar wat op dat moment het beste voor het kind lijkt. Kind heeft nog zo veel te willen, maar kind kan niet oordelen over zn eigen veiligheid.. En zal uit loyaliteitsconflict vaak positief over de ouders praten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:00

Kind uit huis zetten met de beschuldiging dat hij zijn een gevaar en aggressief is, zoals in de docu, zonder degelijke opvang, vind ik anders behoorlijk erg.
Die moeder moeten laten kiézen tussen haar kinderen: hij weg of de kleintjes weg, zonder enige begeleiding, ja dat vind ik erg.

Heino schreef:

Diegene die het verslag had opgesteld stond bijna aan het einde van de docu aan de deur en zei zelf dat haar verlag verdraaid was.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:01

Nicolletje schreef:
Kind uit huis zetten met de beschuldiging dat hij zijn een gevaar en aggressief is, zoals in de docu, zonder degelijke opvang, vind ik anders behoorlijk erg.
Die moeder moeten laten kiézen tussen haar kinderen: hij weg of de kleintjes weg, zonder enige begeleiding, ja dat vind ik erg.

Heino schreef:

Diegene die het verslag had opgesteld stond bijna aan het einde van de docu aan de deur en zei zelf dat haar verlag verdraaid was.

Ik vraag me af of het echt zo zwartwit gegaan is als gesuggereerd wordt.
En was dat de opsteller van het verslag? *gaat het einde terugkijken*

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:07

Ik heb het gisteren ook gezien, en ik was sprakeloos. Ik vond het een knap staaltje machtsmisbruik van Jeugdzorg. Dit heeft niks te maken met hulpverlening, helemaal niks.

Ik vond het trouwens een goede moeder, die roeiend met de riemen die ze heeft probeert een leuk thuis te creeren voor haar kinderen, die vecht voor haar kinderen maar bij wie de machteloosheid wel eens toeslaat. Het is geen voorbeeld moeder, dat niet, maar dat hoeft ook niet. Vol liefde en overgave zorgt zij zo goed als ze kan met de weinige middelen die ze heeft voor die kinderen. Alleen de muren waar ze constant tegenop loopt bij buro jeugdzorg zijn gewoon soms te hard voor haar. Kan dat zeker wel begrijpen.
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 22-07-11 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt