'Niks mis met huwelijk tussen neef en nicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:39

Maargoed, nu gaat het over kinderen krijgen, dat is iets heel anders dan trouwen :)
Wat mij betreft mogen een neef en nicht best trouwen, of ze dan ook kinderen moeten krijgen, dat vind ik een moeilijkere vraag. In zo'n geval lijkt me adoptie of pleegkinderen een slimmere keuze.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:47

Yessy schreef:
:(:)

Ik doe dat zo'n 46 uur in de week, dus vroeg me af hoelaat het dan precies is.

De kans op aangeboren afwijkingen is bij een neef-nicht paar overigens niet zo gek veel groter dan anders koppels, dit loopt wel aanzienlijk op als je het hebt over 1e graads familieleden, maar dat is dan ook verboden.

Consanguiniteit maakt de kans op recessieve afwijkingen groter, chromosomenafwijkingen zijn weer wat anders.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:47

Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee als ze maar goed nadenken over kinderen krijgen..

Als ze gelukkig zijn waarom niet. :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:51

Heel vaak wordt binnen de eigen orthodoxe kerkelijke kring gehuwd, dat zijn min of meer gesloten gemeenschappen waardoor daar ook veel (verre) verwantschap voorkomt.
Helaas ken ik de verschrikkelijke gevolgen daarvan. Twee van de drie kinderen uit dat gezin hebben een zeer zeldzame (spier)ziekte, de kans dat twee ouders met het afwijkende gen elkaar treffen is minder dan 1 op een miljoen over de gehele Nederlandse bevolking. Als het binnen zo'n gemeenschap zit dan is de kans vele male groter.

Zelfs in mijn familie zit van vaders en moeders kant een dubbele voorouder vele generaties terug, dat heeft mijn vader ontdekt met genealogie en wij komen niet eens uit orthodoxe hoek.

Het blijft risicovol om binnen de familie kinderen te krijgen.

De arts die zich met erfelijkheidsleer bezighoud heet klinisch geneticus. In geval van mogelijke erfelijke afwijkingen wordt je daar naartoe door verwezen, het is normaal niet de huisarts of kinderarts die het genetisch onderzoek doet.

mika11

Re: 'Niks mis met huwelijk tussen neef en nicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:19

Ik kom uit een streek wat in de Bible Belt ligt. Hier in de dorpen waren vroeger veel 'moetjes'.
Ook neven en nichten trouwden wel met elkaar. Maar ook wel met kinderen die niet helemaal honderd % waren.
Of dat nu toevallig is, of omdat het een soort van inteelt is, weet ik natuurlijk niet.
Het lijkt mij niet echt gezond.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:37

tamary schreef:
Sinds wanneer heeft een psycholoog verstand van genetica?

Kan een psycholoog geen onderzoeken doen of zich niet instuderen in de wetenschap?

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:16

Hmmm..Weet niet goed hoe ik hierover denk. Zelf zou ik het nooit doen en van anderen zou ik wel heel raar opkijken. En ik geloof er niet zo in dat ze geen gehandicapten kinderen zouden krijgen...Ik ken 2 stellen ( neef/nicht) die beide een berg kinderen hebben die allemaal wat mankeren geen 1 van die kinderen is gezond. Inmiddels zijn er ook een aantal overleden.

En ik ken een hele familie van neef/nichten die allemaal niet helemaal 100 zijn. Dat is de familie van mijn ( beroemde PB voor info) bovenbuurman. En echt heel die familie mankeerd wat! Het begon ermee dat broer & zus trouwden en kinderen kregen en toen 2 neven & nichten ook trouwden en kinderen kregen en nu 4 generaties later zitten de "fouten" er nog is al is er nu geen sprake meer van incest.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:21

Hmm, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.
Ik ken wel een meisje, die hoort ook bij zon bepaalde geloofsgemeenschap, en die mensen mogen alleen trouwen met mensen van dat geloof, maar daar zijn er niet zoveel van. Zij heeft 7 broertjes/zusjes en ze mankeren allemaal wel iets.. Zowel fysiek als mentaal.

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:57

Alles is gevaarlijk, Net zoals autorijden gevaarlijk kan zijn. En vliegen. En zwemmen. En zonnen. En patatjes oorlog. En parachutespringen. En fietsen. Levensgevaarlijk dat fietsen. Meteen verbieden. Of hooguit buiten in aparte ruimten achter glas. Alles wat leuk is in het leven is gevaarlijk. En weet je wat het allergevaarlijkst is? Leven. Van leven ga je dood. Honderd procent zeker. Dat moeten ze verplicht op kraamkamers laten kledderen: Van leven ga je dood.

Dus je kan het beter leuk maken, als dit met je neef of nicht is dan is dat toch goed?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:01

_biondaa schreef:
Alles is gevaarlijk, Net zoals autorijden gevaarlijk kan zijn. En vliegen. En zwemmen. En zonnen. En patatjes oorlog. En parachutespringen. En fietsen. Levensgevaarlijk dat fietsen. Meteen verbieden. Of hooguit buiten in aparte ruimten achter glas. Alles wat leuk is in het leven is gevaarlijk. En weet je wat het allergevaarlijkst is? Leven. Van leven ga je dood. Honderd procent zeker. Dat moeten ze verplicht op kraamkamers laten kledderen: Van leven ga je dood.

Dus je kan het beter leuk maken, als dit met je neef of nicht is dan is dat toch goed?

Ik vind het citaat van Kluun niet helemaal passend hierbij.... t zou trouwens wel netjes zijn om erbij te zeggen dat je die tekst van hem hebt.. :)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:17

Ik denk dat 'n enkele keer een huwelijk (met kinderen) tussen neef en nicht niet zo'n kwaad kan. Anders wordt het als het generatie na generatie zo doorgaat. Dan wordt de familieband steeds enger (in de zin van korter bij elkaar) met alle gevolgen van dien. Probeer maar eens te denken aan kinderen van neef-nicht die ook weer met neef-nicht trouwen en verder. Mijn mening daarover: niet doen!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:05

ik ken best veel mensen die met een nicht of neef zijn getrouwd, dan niet een volle of een halve, er zijn altijd gezonde kinderen uit voort gekomen. De wereld stopt niet bij Nederland, in onze cultuur is dat misschien niet gebruikelijk maar in andere weer wel en dat gaat al eeuwen lang goed.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:08

een maal neef x nicht zal geen kwaad kunnen. maar er zijn veel mensen met culturen, waarin alleen maar familie met elkaar trouwt, zonder uitzonderingen. die mensen krijgen steeds meer last van inteelt-foutjes.(om het maar ff zonder bijbedoelingen zo te noemen ).