Vermiste limburgse in spanje gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:05

slimmerik schreef:
Ook een flutzoekaktie van die Spanjaarden geweest volgens mij.

Nou idd, als ik mag geloven dat ze bijna in de straat stond dan is het idd een flutzoekactie geweest.

Ik vind het een zeer bijzonder verhaal, dat wel. Ik vraag me alleen af, dat als er meer aan de hand is, waarom en hoe of wat.
Om te zeggen dat deze mevrouw dom is vind ik ook wel weer erg ver gaan. Ze had toch ook ziek kunnen zijn of gewoon helemaal radeloos en goed de kluts kwijt? Dat kan bijna niet anders als ik het zo lees. Of gek worden omdat je geen voedsel binnen krijgt?

Of is dat te simpel en gewoon en niet aantrekkelijk en maken we er een spannend verhaal van? :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:06

Vala schreef:
mijn man schoot in de lach toen hij de beelden van dat gebied zag.

Zoek op youtube maar naar Rio Chillar.

Op de kaart aan het begin van het onderstaande ´filmpje´ zie je de rio en Frigliana. Ze zat wat rechtsboven Frigilana, in (naast) de werkelijk schítterende benedenloop.

http://www.youtube.com/watch?v=tzHxQ5hw ... re=related

Citaat:
Wb de zoekactie, volgens mij had die mevrouw aan niemand verteld dat ze daar ging wandelen toch?

Dat maakt helemaal niet uit want je kan daar te voet helemaal nergens anders heen dan ´omhoog´.
Verder spreken de zoekers spaans ;) en stap één is rondvragen en er is altijd íemand die haar gezien heeft dus zonder aanknopingspunten is het nooit.

Het is gewoon een eigenlijk vooral triest verhaal boordevol ongerustheid voor de familie, veel zoekinspanning en met een ´gelukkig´ want toch enigzins open einde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:11

MamboBeach schreef:
slimmerik schreef:
Ook een flutzoekaktie van die Spanjaarden geweest volgens mij.

Nou idd, als ik mag geloven dat ze bijna in de straat stond dan is het idd een flutzoekactie geweest.

Kan jij niet lezen?

In ben lid van de Proteccion Civil (1-1-2). Als het hier in de regio is, ga ik ook op pad. Het is hier veel geolieder dan in NL want hier is een verdwaalde toerist niet bepaald ongewoon helaas.

Kijk naar de regio, de ´rivier´; voor NL begrippen een beek.
Bedenk dat de 1-1-2 zoekactie zeer goed is geweest, inclusief speurhonden.
Trek je eigen conclusie, maar doe niet zo ongeïnformeerd dóm beledigend over flutzoekende spanjaarden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:16

Huertecilla schreef:
Kan jij niet lezen?

In ben lid van de Proteccion Civle (1-1-2). Als het hier in de regio is, ga ik ook op pad. Het is hier veel geolieder dan in NL want hier is een verdwaalde toerist het niet bepaald ongewoon helaas.

Kjk naar de regio, de rivier.
Trek je eigen conclusie, maar doe niet zo ongeïnformeerd dóm beledigend over flutzoekende spanjaarden.

Kun jij wel lezen?

Misschien moet je even je bokkecape afdoen, dan wordt het een stuk gezelliger en even een cursusje lezen doen. Je NL vervaagt wat mien laiverd! :D

Ik moet gewoon lachen om jou, stel je niet aan, je bent geen kleuter!

LuvdaTossa

Re: Vermiste limburgse in spanje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:25

Nou nou wat een insinuaties in dit topic.

Fijn dat ze gevonden is, wat zal haar familie opgelucht zijn! Na zo lang wachten durf je haast niet meer te hopen dat het nog goed komt.

Vind het wel vervelend dat sommige insinueren dat het heel makkelijk is om de bewoonde wereld te zoeken. Niet iedereen is zo'n goede padvinder als de mensen hier in het topic. Er zijn mensen met een goed instinct en mensen die door paniek niet meer goed nadenken, domme acties doen en hopeloos de weg kwijt zijn. Daarnaast ben je ook niet zo actief als je alleen maar op water kunt leven, dus kilometers lopen zit er dan ook niet altijd meer in.

Het feit dat jullie exact weten hoe je weer terug komt, hoeft niet het feit te zijn voor andere en minder ervaren mensen. Daarnaast hoe kunnen wij vanaf onze pc bepalen of de zoekactie wel/niet goed is geweest? Was iemand daarbij?

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:47

LuvdaTossa _/-\o_

Erg vervelende reacties in dit topic zeg. Mary anne is een heel goede collega van mijn moeder en wij hebben ook het echte verhaal gehoord wat ik niet ga vertellen aangezien dat niet mijn taak is.
En echt, als het zo eenvoudig was om weer terug te gaan naar de bewoonde wereld dan had ze dat echt wel gedaan want het is een heel nuchtere en optimistische vrouw.

Het bewijst maar weer hoe respectloos sommige mensen zijn, bah :r

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:02

HC: ik weet heel zeker dat je het beter weet dan ik. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat er links en rechts heel wat gegeniffeld wordt over de oliedomheid van de mevrouw in kwestie.

De foto's die je aanlevert zijn volgens mij allemaal van de Rio Chillar stroomafwaarts. Zo ver stroomopwaarts (200 meter van de bron), zijn er maar weinig foto's. Stroomafwaarts stikt het van de foto's.

Betrokkene wilde dus kennelijk langs de Rio Higueron lopen en had zich voorbereid om een simpele wandelpartij van twee uur op een behoorlijk druk wandelpad. Bij de aftakking richting Rio Chillar ging ze de mist in. Pas na een aantal uren kwam ze erachter dat ze de mist in was gegaan. Dat is feitelijk oliedom, want langs het pad waar ze langs moest lopen was voldoende leven geweest. Ze had dus al eerder kunnen concluderen dat ze fout is. Maar ze heeft die waarschuwingstekens gemist en is door blijven lopen, erop vertrouwend dat ze langs de Higueron liep en niet langs de Chillar.

In het verhaal staat er ook ergens dat de duisternis intrad. Op zichzelf lijkt me het dan logisch dat je op je plek blijft, want hoewel je de lichten van de bewoonde wereld overal ziet, zie je het pad nergens (een zaklamp was blijkbaar niet bij de inventaris).

Die eerste nacht heeft ze waarschijnlijk al in paniek gezeten en heeft na kunnen denken wat ze doet. Juist omdat het zo'n toeristisch gebied is, zal ze gedacht hebben dat het het beste is om maar op haar plek te blijven. Of dat logisch is, is een andere vraag. Ik kan me voorstellen dat de twijfel wel toeslaat in de eerste dagen, maar op een gegeven moment kan ik me voorstellen dat ze ook te zwak is om nog fatsoenlijk te klimmen en zal ze ook steeds banger worden dat ze zich verwondt bij een klimaktie. Voor zo iemand is een waterval van 50 cm al een onoverkomelijke horde. Dus klom ze ook niet omhoog om te zien waar die gloed vandaan kwam.

Ergens is haar logica volledig stukgegaan. En ik moet zeggen, iemand die in Noord Limburg, in een dorp in de Kempen woont waar de wereld echt plat is en wildernis een stukje hei in de buurt is, is de stap naar een heuvellandschap misschien wel wat groot is. In dit land staan overal richtingaanwijzers en je kan bijna nergens meer dan een half uur lopen zonder een teken van leven te zien.

Ik ben zelf wel eens verdwaald geweest in Helsingin Keskuspuisto. Ik liep al een half uur zonder ook maar een huis of mens of zelfs menselijke afval te zien. Zelfs na bovenop een rots te klimmen zag ik geen gebouwen, terwijl ik middenin een agglomeratie van 1 miljoen mensen was. Na wat nadenken wist ik wel dat ik vooral niet naar het noorden moest, want er is bos tot aan Lapland. Dus gebruikte ik mijn horloge en de zon als navigator en ging naar het zuiden, de zee dus. Na een half uurtje wandelen kwam ik op 150 meter van mijn appartement uit.. Is wel 23 jaar geleden, ik woonde toen net 3 weken in Helsinki, maar toch. Mijn normale gevoel voor richting stuurde me de verkeerde kant op, ik moest echt logisch nadenken om de weg terug te vinden.

En als ik een half uur de weg kwijt kan raken in een park in zuid-Finland, kan iemand ook wel een paar weken de weg kwijt zijn in zuid-Spanje.

Ik ga er gewoon vanuit dat ze echt de weg is kwijtgeraakt en niet heeft geweten er uit te komen. en ik denk dat er in Nederland gemakkelijk 15 miljoen mensen rondlopen die even "oliedom" zijn als haar en in Spanje nog veel meer :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:08

LuvdaTossa schreef:
Vind het wel vervelend dat sommige insinueren dat het heel makkelijk is om de bewoonde wereld te zoeken.

Ik woon in de bergen boven de Costa del Sol, ken de streek en Rio Chillar uit de eerste hand én ben actief hulpverlener van de Proteccion Civil (1-1-2).

1. Ik hoor uit eerste mond in voor mij dagelijkse taal waar ze zat.

2. Het is daar gewoon niet onherbergzaam noch afgelegen. Het is gewoon toeristen-wandelgebied pal aan de costa.
Je, een normaal gezond mens, hoe onvaardig ook, KAN daar niet meer dan een dag zomaar ´verdwaald ´zijn.

3. Er is professioneel, kundig, goéd gezocht.

Wat er hier op Bokt (en elders), mogelijk verworden via via in de pers, over onherbergzaam, 3 uur van hulp, 200 m van de bron, etc. wordt gemeld is gewoon ... niet helemáál correct.

Het kan best dat de vrouw totaal in de war was of wat ook. Ik weet dat niet en schrijf dat.
Ik schrijf niet eens mijn persoonlijk ´meest waarschijnlijk´ en ook die welke ik hier hoor niet, uit respect voor de vrouw/familie en kans dat ze echt ´de weg kwijt´ was.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:12

Zijn de zoekers vlakbij haar geweest?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:18

Citaat:
Het bewijst maar weer hoe respectloos sommige mensen zijn, bah

Ik lees geen respectloze reacties hoor, dus omdat niet iedereen maar oehhh, en ahhhhh roept en het verhaal meteen maar als aannemelijk aanhoort is het respectloos?

Ik hoor niemand zeggen dat het jammer is dat ze gevonden is?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:18

joostvangestel schreef:
Ik ga er gewoon vanuit dat ze echt de weg is kwijtgeraakt en niet heeft geweten er uit te komen.

Op de feiten welke ik ken en hier hoor gebaseerd weet ik het gewoon niet en dat is dan het voordeel van de twijfel.

Citaat:
en ik denk dat er in Nederland gemakkelijk 15 miljoen mensen rondlopen die even "oliedom" zijn als haar en in Spanje nog veel meer :j

Jeetje, ik schat de NLer toch een stúk hoger in Joost.
Ík denk dat van degenen onder die 15 miljoen die fit genoeg zijn om omhoog te lopen allen op 1 na op dag drie voor de lunch weer bij hun pension zouden zijn.
Die ene is dan de uitzondering en het is mogelijk dat dit die uitzondering betreft. Vandaar voordeel van de twijfel.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:34

HC: ik kan het ook omdraaien: ik denk dat er in Nederland 2 Miljoen mensen zijn die zich uit die situatie hadden kunnen redden in dag 3. Dat is een vrij groot aantal. Ik heb mensen gekend in Nederland die voor hun 20ste nog nooit de zee hadden gezien. We zijn altijd heel gemakkelijk om onszelf als referentie te zien. Is heel gevaarlijk.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:32

HC: Let er op dat JIJ geen referentiekader bent voor alle mensen op de wereld. Jij mag daar dan wel wonen, hulpverlener zijn en de gebieden op je duimpje kennen, maar dat is heel anders als je daar komt als tourist zijnde. Helemaal zonder de intentie om eens een lange wandeling te maken door de wildernis.

En om het nou de noemer oliedom te geven? Ook niet helemaal terecht. Wellicht dat een aantal bokkers geboren is met superieure survival kwaliteien, maar dat hoeft geen garantie te zijn dat anderen daar maar een greintje van bezitten.

Laat mijn moeder los daar en ik kan met zekerheid zeggen dat zij ook enorm gaat verdwalen. Dat ze die kwaliteit niet heeft, wil niet zeggen dat ze 'dom' is. Gelukkig bezit ze veel andere kwaliteiten. Ze heeft gewoon 0 richtingsgevoel, gaat panikeren en dan minder slimme dinge doen die jij wellicht niet doet. Hoeveel mensen kunnen nog navigeren op zon, maan en sterren? Dat moet je toch ook net maar weten? Ik vind het interessant, maar dat wil niet zeggen dat mijn moeder daar ook maar iets aan heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:33

ik denk dat je na twee dagen niet eten al niet meer helder kunt denken...laat staan 18 dagen...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:44

Ik ga na een halve dag geen eten al raar doen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:44

Vala schreef:
Ik ga na een halve dag geen eten al raar doen!

:')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:04

joostvangestel schreef:
Ik heb mensen gekend in Nederland die voor hun 20ste nog nooit de zee hadden gezien. We zijn altijd heel gemakkelijk om onszelf als referentie te zien. Is heel gevaarlijk.

Inderdaad.
Het is bepaald niet zeldzaam dat ik op klus voor de PC ouderen ontmoet die hun hele leven niet uit een dorp komen; voor wie verder dan loopafstand met de geiten net zo terra incognita is als verweggistan.
Als die een vakantie zouden krijgen van hun kinderen en ze ervan overtuigd zouden kunnen worden om te gaan omdat de dochter van de buren, Pilar, mee gaat, zouden het niet in hen ópkomen om solo het hotel uit te lopen de campo in. Ook al zijn het campomensen die prima in conditie zijn.

Het punt is niet het referentiekader van mensen Joost, maar gezond verstand mbt persoonlijke grenzen kennen.
Niet iedereen heeft evenveel gezond verstand. Hier op Bokt zijn veel dames die vinden dat je voor slechte beslissingen afgestraft moet worden. Zie het onderwerp comazuipen.
Ik denk dat een sociale samenleving daarvoor een vangnet hoort te hebben van gezamelijk geld.
Dat maakt echter niet dat je verkeerde beslissingen moet verdoezelen of opleuken tot iets anders.

Wat jouw andere kijk op aantallen NLers betreft denk ik er wederom anders over. Ik dank dat maar erg weinig NLers zo op pad gegaan zouden zijn en nog minder doorgelopen en nóg minder op dag 2 zouden zijn gaanen blíjven zitten.
Ik denk dat op een uitzondering na iedereen op de morgen van dag twee een heuveltop op gelopen zou zijn voor een routebeslissing op basis van het uitzicht en dan :wow: de kust ;)

Maar goed, dat is een gepasseerd station en met alle overdrijving over de wildernis aan de kant, gaan we gewoon uit van inderdaad verdwaald.
Zal flink afzien zijn geweest; 17 dagen in kleding die dag 1 al flink bezweet moet zijn geweest.
Wel fokking vochtigwarm en een muggen daar!!!!
Ook het drinken uit wat een half open riool is. Er zijn legio mensen die van minder op dag 3 al aan de race zouden zijn. Zonder toiletpaper! of maandverband. Iéw.

Moraal van het verhaal is níet kompas mee want dat is daar echt onzin, maar dat de wonderen de wereld niet uit zijn.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:14

Huertecilla schreef:
LuvdaTossa schreef:
Laat mijn moeder los daar en ik kan met zekerheid zeggen dat zij ook enorm gaat verdwalen.

Gaat die er ook in haar eentje op uit ´de wildernis´ in dan?

Nee, die neemt mijn vader altijd mee :') Dat is haar kompas en gelukkig heb ik zijn genen gekregen bij de verdeling van het richtingsgevoel ;) Maar geloof me, als ze de heenweg twee keer links gaat en één keer rechts, dan kan ze bij de terugweg gerust weer één keer rechts en twee keer links gaan en dus verschrikkelijk verdwalen. Sommige mensen hebben gewoon 0 richtingsgevoel en zullen het uit zichzelf ook nooit krijgen.

Ze zal ook wel op haar tellen passen de volgende keer. Maar dat neemt niet weg dat zoiets kan gebeuren. Geen eten, alleen water te drinken en geen richtingsgevoel kan een mens flink in het nauw drijven. Waar jij en ik misschien de energie nog wel zouden hebben om de omgeving uit te kammen, kan zij dat niet meer gehad hebben. Niets te eten, totaal ander klimaat kan je flink verzwakken.

Ik snap niet dat het zo moeilijk is om aan te geven dat het gewoon een 'stom' ongeluk is. Verkeerde plaats, verkeerde keuze en radeloos hoe nu verder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:51

LuvdaTossa schreef:
Ik snap niet dat het zo moeilijk is om aan te geven dat het gewoon een 'stom' ongeluk is. Verkeerde plaats, verkeerde keuze en radeloos hoe nu verder.

Dat is ook helemaal het punt niet :)*

In eerste instantie reageerde ík op de incorecte informatie over de omstandigheden die een volstrekt onjuist beeld over de situatie voorstellen.

Inmiddels is voor mij het wonder 16 dagen daar op die plek zonder een ´uitweg´ te vinden of gevonden te worden. Dát is zo moeilijk om te begrijpen als je de omgeving en plek kent.
Het is een zéér polulaire route die rivierbedding. Het is hoogseizoen en ze zat er gedurende twee weekeindes.

Het verdwalen en dan irrationeel de kluts kwijt raken is het punt niet.
Ze moet én ´de weg kwijt´ zijn geweest én in een timewarp (unieke samenloop van omstandigheden) hebben gezeten.
Het enige wat je erover kan zeggen; mwa, voordeel van de twijfel.

Gelukkig dat ze wel met fluitje voorbereid op pad ging en na 18 dagen nog rationeel genoeg was om het te gebruiken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:26

Huertecilla schreef:
LuvdaTossa schreef:

Dat is ook helemaal het punt niet :)*

In eerste instantie reageerde ík op de incorecte informatie over de omstandigheden die een volstrekt onjuist beeld over de situatie voorstellen.

Inmiddels is voor mij het wonder 16 dagen daar op die plek zonder een ´uitweg´ te vinden of gevonden te worden. Dát is zo moeilijk om te begrijpen als je de omgeving en plek kent.
Het is een zéér polulaire route die rivierbedding. Het is hoogseizoen en ze zat er gedurende twee weekeindes.

Het verdwalen en dan irrationeel de kluts kwijt raken is het punt niet.
Ze moet én ´de weg kwijt´ zijn geweest én in een timewarp (unieke samenloop van omstandigheden) hebben gezeten.
Het enige wat je erover kan zeggen; mwa, voordeel van de twijfel.

Gelukkig dat ze wel met fluitje voorbereid op pad ging en na 18 dagen nog rationeel genoeg was om het te gebruiken.

:)* Dan is dat het?! Mevrouw in kwestie kende de weg daar ook helemaal niet!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:38

Even naar aanleiding van dit verhaal wat over de mobiele gsm telefoon.

Binnen bereik van één toren kan je locatie binnen de radius daarvan geplaatst worden zo lang er pep in de batterij zit ook al staat het teostel uit. Binnen bereik van twee is accurate kruispeiling mogelijk.
Áls je kan, zoek dan een hogere of open plek op daarom.

Ook al heb je geen buitenlanddekking of ´geen bereik´, toets tóch 1-1-2 in.
Dit noodsignaal gaat door ook al heb je geen provider of saldo en ook pikken verschillende andere communcatiemedia het gsm 1-1-2 op.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:41

k vraag me af waarom ze dat fluitje niet eerder gebruikt heeft?

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:55

Huertecilla schreef:
Kan jij niet lezen?

In ben lid van de Proteccion Civil (1-1-2). Als het hier in de regio is, ga ik ook op pad. Het is hier veel geolieder dan in NL want hier is een verdwaalde toerist niet bepaald ongewoon helaas.

Kijk naar de regio, de ´rivier´; voor NL begrippen een beek.

We mogen niets negatiefs zeggen over de politie maar kennelijk wel direct over deze vrouw? Hopelijk googled haar familie niet en komt op die manier niet hier terecht. Dit is gewooon echt kwetsend om te lezen over je moeder/dochter/vrouw.
Niemand hier weet het fijne, laten we gewoon blij zijn dat ze gevonden is ongeacht wat ze heeft gedaan en of dat wel of niet goed was en of de politie wel of niet goed gehandeld heeft.

Iedereen schijnt hier precies te weten hoe de situatie was, maar ik wed dat 90% nog niet eens in de buurt van de plek is geweest...
Pijnlijk dit alles te lezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:43

F_Orumster schreef:
k vraag me af waarom ze dat fluitje niet eerder gebruikt heeft?

Pas je op, niet zo zo´n disrespect ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:14

Britt20099 schreef:
Iedereen schijnt hier precies te weten hoe de situatie was, maar ik wed dat 90% nog niet eens in de buurt van de plek is geweest...
Pijnlijk dit alles te lezen.

Daar heeft de media het zelf naar gemaakt.