Langstudeerboete komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:00

kwaliteit mag niet achteruit. Dan krijg je van die InHolland tafferelen. Dat zullen ze niet toestaan.

Ik denk dat de universiteiten zelf gewoon maatregelen gaan nemen. Als ik de unie was, zou ik mensen in dienst nemen die actief op zoek gaan naar traag studerenden en die proberen te helpen. Ik heb vorige jaar in een depressie gezeten. Voor jezelf zo ver bent om aan de bel te gaan trekken, ben je maanden verder. Als er een paar maanden eerder iemand contact met mij had gezocht en had gezegd "je hebt al even geen studiepunten meer gehaald, gaat het wel goed" dan was ik veel eerder geholpen geweest. 1 of 2 van die mensen in dienst nemen die ervoor zorgen dat er minder langstudeerders zijn, zal voor de unie waarschijnlijk goedkoper zijn dan al die boetes betalen.

merel90 schreef:
Wat ik ook een interessant discussiepunt vind, waar trek je de lijn van uitzonderingen? Ik vind het wel belangrijk dat er uitzonderingen gemaakt worden voor mensen die vertraging oplopen door ziekte oid, maar is dit realiseerbaar, en waar trek je de lijn? Handicaps, ziekte, overlijden? Maar alleen als een gezinslid overlijdt, of ook iemand die verder van je af staat? Hoe bepaal je welke situatie 'erg genoeg' is om meer dan een jaar studievertraging te rechtvaardigen? dat vind ik een lastige..

Deze lijnen zijn er al. Dat zullen namelijk dezelfde lijnen worden als die getrokken worden met de voorwaarden voor het in aanmerking komen van een jaar extra studiefinanciering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:02

Shiloh schreef:
_San87_ schreef:
De regeling is voor studenten die vanaf 2012 langer over hun studie doen, dus niet voor studenten die al vertraging hebben? :)

Ik ben benieuwd hoe dat wettelijk zit, kan een wet erdoor gedrukt worden als deze wet aangevochten gaat worden? Ik meende namelijk van niet. :)

Overigens hoor ik hier iedereen over ziekte, overlijden, weet ik het wat. Maar wat dan als je als student in werkgroepen zit? Bestuursgroep, studievereniging, buitenlandse stage? Je bent gewoon de sjaak.

Het geldt voor alle studenten! Dus ook als je in het verleden vertraging hebt opgelopen, en in 2012 in een bachelor/hbo meer dan een jaar vertraging hebt, kun je 3000 euro extra gaan betalen. Als je in het verleden vertraging hebt opgelopen en in 2012 in een master zit en meer dan 2 jaar vertraging hebt opgelopen kun je ook 3000 euro extra gaan betalen.

Er zijn organisaties die de wet aanvechten bij de rechter.

Ziekte overlijden, is het je verantwoordelijkheid om je te melden bij de decaan, die kan je daarbij helpen. Als je zeker een jaar uit de running bent zal je worden aangeraden je uit te schrijven voor dat jaar. Bij handicaps of andere beperkingen zul je een jaar extra nog weer krijgen.

An sich ben ik het eens met de wet. Maar dan moet je studenten die bijvoorbeeld voorheen de keuze van een studieswitch hebben gemaakt, wel compenseren! Want dat is geen kwestie van lanterfanteren, dat is een kwestie van een keuze voor aan andere studie, die je wellicht niet had gemaakt als je dit eerder geweten had.

Maar over welk studiejaar hebben we het dan? 2011/2012 of 2012/2013? :) Nogal een verschil.

Ik meen mij ook te herinneren dat de boete het eerste jaar op 0,- is gesteld om studenten nog wat tegemoet te komen. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:05

ja, de wet is per september aanstaande aangenomen, maar de boetes starten in het starten in studiejaar 2012/2013

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:07

Shiloh schreef:
ja, de wet is per september aanstaande aangenomen, maar de boetes starten in het starten in studiejaar 2012/2013

Dat bedoel ik. :) Dat meende ik al op te maken uit de teksten. Dan hoef ik me iig geen zorgen te maken over de boete. Pak van m'n hart!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:11

Volgens mij weten een heleboel studenten niet wat voor kostenplaatje achter hun studie zit; €3000,- boete is alsnog een schijntje als je weet dat ieder studiejaar zo'n €7000,- kost. Van die €7000 betalen studenten in het reguliere onderwijs hbo/wo rond de €1600,-. Die overige €5400,- wordt dus door de overheid c.q. belastingbetaler bekostigd.

Nu is het niet eerlijk dat mensen met een beperking/ arbeidshandicap of ziekte de dupe moeten zijn van de 'langstudeerder' maar ik vindt het wel goed dat er nu eindelijk wat wordt gedaan aan de verspilling van belasting geld. Ik ken namelijk genoeg verhalen van mensen die 'lekker' 10 jaar aan het studeren waren (de meeste mensen kennen wel zo iemand :Y) ). Na die tien jaar hebben zij rond de €16.000,- betaald ex boeken. Belastingbetalers echter hebben hiervoor €54.000,- voor moeten bekostigen...

Shiloh

Re: Langstudeerboete komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:13

Ben ik het met je eens Rytir! En mensen met ziekte of beperkingen zijn niet de dupe, die krijgen weer een extra jaar. Dat betekend in het WO 3 jaar extra! dat moet toch zat zijn?

Het enige kromme vind ik dat er geen overgangsregeling is. En dan met name voor mensen die ervoor gekozen hebben van studie te wisselen. Als zij dit toen geweten hadden, hadden zij die switch misschien niet gemaakt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:14

ben het met de meesten hier eens. Ik ken ook mensen die gerust een paar jaar langer studeren.. en gewoon omdat ze teveel feesten enz.. ( ik snap ook niet waar ze dat geld vandaan halen.. studeren is DUUR ) maar voor mensen met een achterstand met een goede reden, jaa dan is dit gewoon echt een onterechte straf, dacht dat ze daar rekening mee hielden.. maar hoe word dat gecontroleerd? Wie is er echt ziek, en wie niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:21

Shiloh schreef:
Ben ik het met je eens Rytir! En mensen met ziekte of beperkingen zijn niet de dupe, die krijgen weer een extra jaar. Dat betekend in het WO 3 jaar extra! dat moet toch zat zijn?

Het enige kromme vind ik dat er geen overgangsregeling is. En dan met name voor mensen die ervoor gekozen hebben van studie te wisselen. Als zij dit toen geweten hadden, hadden zij die switch misschien niet gemaakt.

Als ik dit had geweten, was ik een jaar gaan werken om me te oriënteren en had ik meteen voor mijn huidige opleiding kunnen kiezen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:22

Shiloh schreef:
Het is niet alleen een boete voor de student he, ook de onderwijsinstelling meot 3000 euro extra gaan betalen. Ik vermoed dat er vanuit scholen dus ook wel strengere maatregelen zullen komen en er bij tragere studenten harder bovenop gaan zitten.

zeker weten? wat ik begrepen had was het namelijk een boete voor de school die de school mag doorberekenen aan de student.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:24

Nee, de school betaalt deze aan de overheid én de student betaalt deze (direct) aan de overheid. Een nieuw melkkoetje dus.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:30

Misschien is dit al gezegd, maar even een vraag.
Ik heb in maart 2011 mijn bachelor afgerond en ben nu met mijn master bezig. Ik hoop deze in april 2013 af te ronden (tweejarige master). Heeft het nog invloed dat ik mijn bachelor niet in 3 jaar heb gehaald? Of, omdat ik hem al gehaald heb, telt dat niet meer mee? Ik ga mijn master wel binnen 3 jaar halen, is de bedoeling. Dus ik hoopte geen last van de regeling te hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:45

Shiloh schreef:

Ik ben zo'n geval dat overal tussendoor glipt. De decaan weet dat ik 'ziek' ben, maar omdat de artsen niet weten wat het is, kan hij er niks mee. Ik ben wel degelijk beperkt in mijn doen en laten, alleen kunnen ze niet vinden hoe dat komt. Hier dus geen extra jaar stufi en gewoon vertraging.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:47

Maar als ik het goed begrijp gaat deze langstudeerboete dus niet gelden voor studenten bij particuliere hogescholen / universiteiten?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:28

Geld de langstudeerboete ook voor dat je een tweede opleiding gaat volgen?
Ik heb namelijk MBO(3jaar) gedaan, en doe nu HBO(4jaar)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:56

Volgens mij geldt het alleen voor het hogeronderwijs. Valt mbo daar ook onder? Want ze hebben het alleen over bachelor en master opleidingen, en een mbo is geen van beide. Ik heb dus het idee dat het alleen voor hbo en wo geldt, maar dat weet ik niet zeker.

Verder geldt het wel voor ieder ander die twee hbo en twee wo studies willen doen. Tenzij de tweede studie een studie is die voor het eerst op het gebied van zorg en onderwijs is (dan gaat de teller weer op 0).

Particulier dat weet ik niet, maar lijkt me niet, want dat is niet gesubsidieerd door de overheid neem ik aan.

@century. Als jou master een 2 jarige master is, dan mag jij in totaal 7 jaar over je studie doen. Zodra je je 8ste jaar ingaat moet je die boete gaan betalen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:15

Shiloh schreef:
@century. Als jou master een 2 jarige master is, dan mag jij in totaal 7 jaar over je studie doen. Zodra je je 8ste jaar ingaat moet je die boete gaan betalen.

Ik had begrepen dat ze dat wel zouden scheiden, bachelor en master. Dus dat ik langer over mijn bachelor heb gedaan maakt niet uit, want die heb ik al binnen. En als ik mijn master binnen 3 jaar haal is er niets aan de hand. Maar ik moet dan dus wel 3000 euro betalen? Want ik ga het niet in 7 jaar redden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:00

Nee. Ze tellen alle jaren die je sinds 1992 ingeschreven hebt gestaan bij het hoger onderwijs. Dat begrijp ik uit de tekst van het wetsvoorstel. Datzou betekenen dat ze niet splitsen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:04

Dat zou wel erg balen zijn! Had gehoopt er nét geen last van te hebben... is niet niks, die boete. En aan mijn vertraging kan/kon ik nog weinig doen ook.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:09

Belachelijk... Je mag, als ik het goed begrijp, in totaal maar 1 jaar uitlopen? Dus als je een verkeerde studie kiest, kun je daarna niet meer uitlopen? M.i. kunnen juist nevenactiviteiten en extra vakken erg nuttig zijn! Hoe onderscheidt je je anders van de rest? Wie zit er op een 21-jarige sollicitant te wachten die niks naast zijn studie heeft gedaan?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:10

Rytir schreef:
Volgens mij weten een heleboel studenten niet wat voor kostenplaatje achter hun studie zit; €3000,- boete is alsnog een schijntje als je weet dat ieder studiejaar zo'n €7000,- kost. Van die €7000 betalen studenten in het reguliere onderwijs hbo/wo rond de €1600,-. Die overige €5400,- wordt dus door de overheid c.q. belastingbetaler bekostigd.

Ik heb rechten gestudeerd, maximaal 8 uur college per week, soms met 500 man tegelijk. Ik geloof niet dat dat 7000e per jaar kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:10

Walgelijk. Je moet op je 16e/17e/18e dus maar hopen dat je in één keer je hele toekomst goed bepaalt ? Belachelijk. Ze moeten toch ergens geld vandaan halen hm.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:14

LuvdaTossa schreef:
Eindelijk een beetje druk achter de studenten. Wel zo eerlijk voor de maatschappij :j

Mwah, ik denk dat je als student ook al aardig wat terugdoet door het hogere belastingtarief waar je later in terechtkomt...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:01

Ik denk dat veel jongeren die een slecht beeld hebben van wat ze willen gaan studeren nu na het middelbaar eerst een tussenlast zullen nemen om de tijd te nemen zich beter te oriënteren.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:08

Als je een studie voor 1 februari stopt, telt het toch niet mee? Zo was het tenminste toen ik nog studeerde (typt de bejaarde ;))

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:11

Dat ook