Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:39

Als het echt bewezen kan worden dat je jezelf bewust in een coma zuipt, dan zelf lekker betalen!
W.B.T de rokers...als je een nieuwe long moet krijgen en je rookt gestaag door, dan moet de beschikbare long naar een niet roker!
Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor je lichaam, verwaarloos jij die, dan hoeft de maatschappij daar niet voor op te draaien vind ik!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:40

Ja, laat ze zelf betalen voor de ambulance.
Waarom moet de maatschappij opdraaien voor mensen die zich te buiten gaan aan alcohol?

Ik lees hier dat sommigen schrijven dat de ouders ervoor opdraaien, maar niet iedere comazuiper is onder de 18 jaar, hoor. Op Koninginnedag moest de ambulance 575 keer een comazuiper ophalen en dat zijn niet alleen kinderen onder de 18, maar ook ook mensen boven de 18 jaar.

Alcoholverslaving is iets heel anders dan comazuipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:43

Ik vind dat de comazuipers best wat "terug" mogen doen voor de maatschappij na het veroorzaken van die kosten en het veroorzaken van langere wachttijden bij de EHBO hierdoor.

Hoeft niet perse in de vorm van de ambulance betalen.
Hoewel het ook voor de ouders 'ns tijd wordt om in te grijpen... Je bent te laat, als je je kind pas waarschuwt over de gevaren van alcohol gebruik als ie in coma ligt.
Dus misschien is het iets om kind + ouders aan een verplichte cursus deel te laten nemen, en het kind vervolgens verplicht een aantal uren de maatschappij in te sturen om voorlichting te geven, om op die manier de kosten van de ambulance weer een beetje "goed" te maken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:51

Iris82 schreef:
Nee. Want waar trek je de grens?
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.

Precies!
Natuurlijk is het idioot maar ik vind ook dat er dan iets gedaan moet worden om te voorkomen dat jongeren dat doen.

Want wordt een roker straks ook pas naar het ziekenhuis vervoert als hij een hartaanval heeft gehad, nadat hij even een paar honderd euro aftikt? Of iemand die een gevaarlijk beroep of hobby heeft? Of iemand die wat wisselende sekscontacten heeft en z'n apparaat gaat ineens heel erg zeer doen? De drugsgebruiker zal wel moeten blijven liggen en die gast die net bij de Mac Donalds een hartvervetting krijgt, moet ook maar naar de eerste hulp lopen?
Lekker kort door de bocht, dit.

Tin

Re: Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:57

Ik vind dat als iemand zich 1x in coma zuipt en opgehaald moet worden, dat die gene dan niet de ambu hoeft te betalen.
Gebeurd dit vaker, dan wel.
Bijv de 2e x of na de 3x komen de kosten voor die gene zijn rekening.
Ik heb het dit weekend nog aan de hand gehad, voor die persoon was het de 2e x in 1 maand...en ben bang dat dit niet de laatste x is.
Dus ja na de 2e of 3e x gewoon laten betalen en idd misschien een verplichte cursus of iets, omdat deze mensen toch ook hulp nodig hebben.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:58

Ik vind het aan de achterliggende gedachten liggen. Het kan ook fout gaan doordat het verkeerd valt ook al heeft diegene niet eens superveel op (wel uitzonderlijke gevallen denk ik).

Aan de andere kant denk ik dat het wel kan bijdragen dat jongeren zich beter bedenken of juist dat jongeren geen ambulance meer laten komen door de hoge kosten?

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:31

En wat valt dan bewust onder coma zuipen?

Ik heb een tijd lang medicijnen gebruikt en toen ik eindelijk weer uitging wist ik ook niet meer wat onder of boven was en was ik helemaal naar de haaien.
Ik had toen maar 2 glazen wijn op, maar je kon me wegdragen.

Ook heb ik een keer meegemaakt dat iemand iets in mijn drinken heeft gedaan en ik naar het ziekenhuis ben gebracht, viel ook onder alcohol problemen, had ik dat ook maar zelf moeten betalen?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:24

dressagelady schreef:
Nou geen ambulance laten komen lijkt me wel een beetje ver gaan, stel het is een gevalletje ghb, dat lijkt verdacht veel op ladderzat.

Zelf laten betalen lijkt mij een prima idee +:)+

Inderdaad net als eeen vriend van mij. ;)
Dat leek verdacht veel op comazuipen maar hij had amper wat op.
Bleek een gevalletje GHB. Een glas meer en hij was dood geweest.
Gewoon laten liggen hoor. Laat maar doodgaan. Dat hij daar niks aan kan doen na 3 glazen bier ach ja. :)
Wel een rekening voor comazuipers. Heel verstandig zo'n harde les.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:25

Jaaaaaaaaaaa, dat comazuipergedoe is gewoon met opzet gedaan voor de lol, nou betalen zullen ze hoor.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:27

De eerste keer niet maar wel een rekeningspecificatie sturen. De volgende keer de boel laten betalen. Hopelijk houdt het dan op....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:31

Een ritje met ambulance naar het ziekenhuis kost €750,- [in ermelo].
Iemand die bewust gaat comazuipen?ja zelf laten betalen.Geen geld? niet de ouders ervoor laten opdraaien maar een baantje aanbieden [ongeacht wat] en laten werken totdat alles betaald is.
Wanneer weet je of iemand bewust gaat comazuipen?dat weet je helaas niet van tevoren.Het enige bewijs zou je kunnen vinden bij de vriendengroep.
Comazuipen doen de meeste bewust,ze zeggen het ook van tevoren dat ze zich in coma gaan zuipen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:34

Dan nog is een vrienden groep die dat roept echt niet geldig als getuige...

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:34

nee niet zelf betalen, ken een meisje dat zich een keer in coma heeft gezopen, was een van de eerste keren dat ze dronk en iedereen heeft er vol gegoten, tja wel haar eigen schuld maar het is niet zo'n type.
ze is er echt ongelofelijk van geschrokken en doet het nu ook zeker niet meer!
ken trouwens ook jongens waarbij het al wel meerdere keren is gebeurd, vind dat zij het dan wel moeten betalen.
kortom de eerste keer niet inderdaad, gebeurd het meerdere keren laat ze het dan maar betalen.
vond die cursus trouwens ook helemaal geen slecht idee! als je met heb gereden met drank op moet je ook zo'n cursus.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:35

die cursus kost ook iets van 1500,-

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:38

Als drinken onder de 16 strafbaar wordt gesteld kunnen ze sowieso beboet worden, dus dat lijkt me een betere regeling dan ze zelf de rekening voor medische hulp laten betalen.
Hoe stom ze ook zijn: het zijn wel iemands kinderen..kun je je voorstellen dat jouw kind om wat voor reden dan ook in een dereglijke situatie zal belanden en niet opgehaald wordt of een ambulance durft te bellen omdat dat geld kost? Ze zal erin blijven :( Nee, eerste hulp moet altijd beschikbaar zijn voor iedereen. Een boete voor alcoholmisbruik is misschien een beter plan!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:47

alchohol fors duurder maken en daar de ambulance van laten betalen? boven een bepaald promillage de rekening laten betalen?
comazuipers verplicht nuchter mee laten rijden met ambulance diensten op dat soort feesten? Laten meelopen in een revalidatiecentrum waar de slachtoffers van hun zuipen liggen? werkt ook heel preventief!

het blijft inderdaad een moeilijk iets, waar trek je de grens....

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:50

Dit vind ik erg moeilijk. Ten eerste wat al vaker gezegd is, waar trek je de grens van laat maar betalen?

Ten tweede, er wordt hier wel gezegd bewust coma-zuipen. Maar zou iedereen die zo veel te veel drinkt dit van te voren door hebben? Alcoholvergiftiging (die coma tot gevolg hebben) krijg je al vanaf 3promille (3% per liter bloed). Dat zijn 20 glazen voor een volwassene. Er zijn een aantal factoren waar rekening mee moet worden gehouden. Gewicht, gewenning, gevoeligheid voor alcohol en aantal liters bloed. Daarmee wordt het aantal glazen dat iemand aan kan minder.

Het zou dus kunnen dat het kleine meisje van 16 net zoveel drinkt als haar 21 jaar oude , 30 kilo meer wegende vriend. Dat hij alleen dronken is en zij alcoholvergiftiging krijgt. Kan zij dit dan van te voren weten? Misschien. Maar weet iedereen zo goed waar zijn of haar grens ligt? Twijfelachtig.

Een alcoholcursus zou ik goed vinden, maar ja dat maakt ook op de een meer indruk dan op de ander.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:54

Nee, want waar leg je dan de grens.

Geldt dat dan ook voor mensen die zonder cap paardrijden?
Of überhaupt voor mensen die gekozen hebben voor een risicovolle sport als paardrijden?
Of voor mensen die te hard rijden. En ja, hoeveel te hard?
Enz enz enz.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:03

Depende schreef:
Dit vind ik erg moeilijk. Ten eerste wat al vaker gezegd is, waar trek je de grens van laat maar betalen?

Ten tweede, er wordt hier wel gezegd bewust coma-zuipen. Maar zou iedereen die zo veel te veel drinkt dit van te voren door hebben? Alcoholvergiftiging (die coma tot gevolg hebben) krijg je al vanaf 3promille (3% per liter bloed). Dat zijn 20 glazen voor een volwassene. Er zijn een aantal factoren waar rekening mee moet worden gehouden. Gewicht, gewenning, gevoeligheid voor alcohol en aantal liters bloed. Daarmee wordt het aantal glazen dat iemand aan kan minder.

Het zou dus kunnen dat het kleine meisje van 16 net zoveel drinkt als haar 21 jaar oude , 30 kilo meer wegende vriend. Dat hij alleen dronken is en zij alcoholvergiftiging krijgt. Kan zij dit dan van te voren weten? Misschien. Maar weet iedereen zo goed waar zijn of haar grens ligt? Twijfelachtig.

Een alcoholcursus zou ik goed vinden, maar ja dat maakt ook op de een meer indruk dan op de ander.

Ik heb idd alcoholvergiftiging gehad. Had net zoveel op als mn vriendin ( 3 mixjes ) en ik ging out. Was geen alcohol gewent en ik had niets gegeten. Ben me er kapot van geschrokken en heb geen alcohol meer aangeraakt. Ik word nu trouwens bij de geur al misselijk :=

Ik denk dat het meer zin heeft als er meer controle komt op alcohol gebruik bij jongeren komt. Want iedereen kan tegenwoordig aan alcohol komen. en de voorlichtingen stellen ook niet super veel meer voor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:07

Nee, comazuipers vallen in een leeftijdcategorie dat die rit nooit door ze te betalen is en dus de ouders ervoor op moeten draaien. Helaas heb je als ouder niet alles in de hand en zullen ze zich sowieso al kapot schrikken als zoon of dochter in het ziekenhuis ligt ondanks hun waarschuwingen. Waarom zouden ze dan ook nog voor die 1000 euro op moeten draaien? (dat kost het gemiddelde ritje)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:59

maai_ke schreef:
dressagelady schreef:
Nou geen ambulance laten komen lijkt me wel een beetje ver gaan, stel het is een gevalletje ghb, dat lijkt verdacht veel op ladderzat.

Zelf laten betalen lijkt mij een prima idee +:)+

Inderdaad net als eeen vriend van mij. ;)
Dat leek verdacht veel op comazuipen maar hij had amper wat op.
Bleek een gevalletje GHB. Een glas meer en hij was dood geweest.
Gewoon laten liggen hoor. Laat maar doodgaan. Dat hij daar niks aan kan doen na 3 glazen bier ach ja. :)
Wel een rekening voor comazuipers. Heel verstandig zo'n harde les.

doormiddel van een bloedonderzoek komen ze er zo achter of je teveel gedronken heb of niet
of dat er misschien iets in je drankje zat

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:09

Ik zeg: Zelf betalen, want als zij het niet betalen, waar wordt het dan van betaald?
Van onze zuur betaalde belastingcentjes, waar we hard voor gewerkt hebben.
Dan zie ik die liever naar een ander "doel" gaan.
Wij zullen een beetje met z'n allen ook nog gaan betalen voor zo'n comazuiper.....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:11

DDDMakkink schreef:
doormiddel van een bloedonderzoek komen ze er zo achter of je teveel gedronken heb of niet
of dat er misschien iets in je drankje zat

Ja maar je kunt niet even bloed aftappen... Zo we gaan het eerst even checken in het ziekenhuis en dan komen we terug als het een GHB is...
Meenemen moet je dus altijd doen, maar als het een comzuiper blijkt te zijn, dan zelf betalen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:13

Gewoon zelf dokken. Wie dat niet begrijpt heeft zijn hersens al mee weggezopen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:57

Het lijkt me meer dan wenselijk dat mensen verantwoordelijk gesteld worden voor hun eigen daden.
Teveel drinken is een eigen keuze.
7 glazen water per dag drinken is voor veel mensen al teveel, maar 20 biertjes op een avond schijnt normaal te zijn. Je kan ook kiezen om 2 biertjes te nemen ipv 20.