Mens boven dier? Waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:13

nine1987 schreef:
Waarom zouden we meer waard moeten zijn? Hebben wij meer recht om te leven omdat wij duimen hebben en rationeel kunnen denken? In de kop van een dier kun je niet kijken, maar neem een blindengeleidehond en je merkt dat dieren dat ook kunnen..

Zeker. Als je goed naar dieren kijkt zie je ook idd echt wel dat ze zeker weten tot meer in staat zijn dan hoever de wetenschap nu is met dat te onderzoeken. Ze zijn er laatst toch ook pas achtergekomen dat elk dier zijn eigen karakter heeft? En dat vissen meer voelen dan tot dan toe gedacht werd? We weten echt nog niet alles.. En het kan sommige mensen uiteindelijk nog best eens gaan tegenvallen hoeveel wij op dieren lijken, of dieren op ons, 't is maar net hoe je het ziet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:15

Lovely schreef:
Joh [naam], als jij je er fijn bij voelt om je gelijk te voelen aan een torretje, dan moet je dat lekker doen.

Ik krijg nu bijna het idee alsof jij je op dit moment zelfs meerderwaardig aan mij gaat voelen, omdat ik me niet meer voel dan een tor? Of heb ik dat mis? Je komt een beetje denigrerend over, misschien onbedoeld, dat kan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:17

Juul schreef:
nine1987 schreef:
Waarom zouden we meer waard moeten zijn? Hebben wij meer recht om te leven omdat wij duimen hebben en rationeel kunnen denken? In de kop van een dier kun je niet kijken, maar neem een blindengeleidehond en je merkt dat dieren dat ook kunnen..

Zeker. Als je goed naar dieren kijkt zie je ook idd echt wel dat ze zeker weten tot meer in staat zijn dan hoever de wetenschap nu is met dat te onderzoeken. Ze zijn er laatst toch ook pas achtergekomen dat elk dier zijn eigen karakter heeft? En dat vissen meer voelen dan tot dan toe gedacht werd? We weten echt nog niet alles.. En het kan sommige mensen uiteindelijk nog best eens gaan tegenvallen hoeveel wij op dieren lijken, of dieren op ons, 't is maar net hoe je het ziet..

Goh, zijn ze daar nu pas achter.. Dan begin ik me nu serieus af te vragen of dieren niet slimmer zijn dan ons.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:18

nine1987 schreef:
[naam] schreef:

Goh, zijn ze daar nu pas achter.. Dan begin ik me nu serieus af te vragen of dieren niet slimmer zijn dan ons.. :+

Nah dieren niet, de pc waar jij achter zit straks wel :Y)

nine1987

Re: Mens boven dier? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:19

ik zit ervoor :P

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:19

nine1987 schreef:
Nathaliefje schreef:
Emotioneel gezien zouden we dat doen ja, maar in belang van ons eigen 'soort' is dat niet voordelig. Het geredde dier kan niet voor nakomelingen van onze eigen soort zorgen. Het is opnieuw de mens die zich emotioneel bindt aan dieren en daarom uberhaupt de vraag stelt of we meer waard zijn.

Omdat dat aangeleerd is door de mens . Wij hebben het vermogen om dieren iets aan te leren, te beschermen alsook te misbruiken. Dat maakt ons in dat opzichte meer waard. Hoewel we niet eens over die gedachtegang zouden moeten nadenken, want het is te abstract. Omdat we bepaalde voordelen hebben op dieren, hoeft dat niet te betekenen dat we meer recht hebben om te leven. Het feit dat we gehecht zijn aan onze dieren, is mogelijk omdat de mens dieren gedomicilieerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:20

nine1987 schreef:
Respect dat je dat zo kan :) Maar daar waar je een dier geleidt, corrigeer je het ook, maak je het toch ondergeschikt..

maar met een andere gedachte. ik wil geen leider zijn omdat ik macht wil, ik wil leider zijn omdat het nodig is. wel eens van pat parelli (natural horse-man-ship) gehoord? ik volg zijn programma, en hij legt het eigenlijk heel mooi uit... als je de leider van een paard bent moet je zo aardig zijn als je kunt maar zo streng als nodig. gewoonweg omdat je iets nodig hebt om aan vast te houden. en paarden zijn nou eenmaal groter en sterker, dus als je hun de leiding geeft en ze gaan het tegen je gebruiken... mijn verzorgpaard moet mij dan ook zeker respecteren, maar hij krijgt minstens zoveel respect terug! en we ontwikkelen nu samen een taal die we beide spreken, zodat we kunnen communiceren, niet zodat ik hem bevelen kan opgeven.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:20

Anoniem schreef:
Lovely schreef:
Joh Juul, als jij je er fijn bij voelt om je gelijk te voelen aan een torretje, dan moet je dat lekker doen.

Ik krijg nu bijna het idee alsof jij je op dit moment zelfs meerderwaardig aan mij gaat voelen, omdat ik me niet meer voel dan een tor? Of heb ik dat mis? Je komt een beetje denigrerend over, misschien onbedoeld, dat kan.

Laten we vooral geen discussie gaan voeren over een tor.
Reacties van lovely zijn volgens mij meer grappig bedoeld. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:21

Flauw he.. :P Maar daar heb je alweer zo'n punt.. Ik geloof dat best wel.. Dat we onzelf met al die A.I heel erg in de vingers kunnen gaan snijden.. (kijk bijvoorbeeld I robot enzo) is wel overdreven, maar je snapt vast waar ik heen wil..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:25

@Nathaliefje: Heb je helemaal gelijk in, toch is het nog geen sluitend anwoord op de vraag of wij meer recht hebben om te mogen leven, alleen omdat ons is aangeleerd dat we dieren kunnen houden, gebruiken en zelfs misbruiken..

@eefj33: als je de leider van een paard bent moet je zo aardig zijn als je kunt maar zo streng als nodig.

Juist.. Streng zijn betekent dus toch: het dier DUIDELIJK op zijn plek zetten ONDER jou..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:26

Ff offtopic: fijne discussie midden in de nacht.. Heeft wel wat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:27

@ Nine, ja idd..

@ Danielle, grappig bedoeld kan júist ook denigrerend zijn :) En we proberen hier een serieuze discussie te houden, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:28

nine1987 schreef:
@eefj33: als je de leider van een paard bent moet je zo aardig zijn als je kunt maar zo streng als nodig.

Juist.. Streng zijn betekent dus toch: het dier DUIDELIJK op zijn plek zetten ONDER jou..

ja, dat wel. maar het is niet zo dat ik hem minder vind dan mijzelf. qua rangorde staat hij misschien wel onder me, maar ik zie hem als gelijke...
beetje moeilijk uit te leggen, maar snap je wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:29

nine1987 schreef:
Ff offtopic: fijne discussie midden in de nacht.. Heeft wel wat :j

ja zeker :) heb morgen eerste uur vrij en dan om kwart over 10 uit... kan dus nog wel ff mee discussiëren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:30

eefj33 schreef:
nine1987 schreef:

ja, dat wel. maar het is niet zo dat ik hem minder vind dan mijzelf. qua rangorde staat hij misschien wel onder me, maar ik zie hem als gelijke...
beetje moeilijk uit te leggen, maar snap je wat ik bedoel?

Ik snap je idd wel! Je zet hem namelijk ook weer onder jezelf om hem te beschermen...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:31

Pff, helaas moet ik eigenlijk om 7 uur op, maar ben nog niet moe :P

Eefj33, ik snap zeker waar je heen wilt, maar je snapt ook mijn punt neem ik aan ;)

@Juul: Hem, maar ook anderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:34

nine1987 schreef:
Pff, helaas moet ik eigenlijk om 7 uur op, maar ben nog niet moe :P

Eefj33, ik snap zeker waar je heen wilt, maar je snapt ook mijn punt neem ik aan ;)

@[naam]: Hem, maar ook anderen..

Ja idd, dat ook.. Ook weer om jezelf te beschermen uiteraard. Maargoed, ik denk dat je nogsteeds hetzelfde respect voor iets of iemand kan hebben als het lager geplaatst is..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:34

Juul schreef:
@ Nine, ja idd..

@ Danielle, grappig bedoeld kan júist ook denigrerend zijn :) En we proberen hier een serieuze discussie te houden, toch?

Ja...maar in een discussie geeft iedereen zijn mening, de kans dat je daar commentaar op krijgt is groot.
Als je dat niet leuk vind, dan moet je misschien geen antwoord geven dat betrekking op jezelf heeft. Voorkom je ook het gevoel dat je 'aangevallen' wordt.

Maar dat is off-topic. Ik heb er in elk geval respect voor dat jij dat zo doet. :)

Nine1987: als een vriendin jou een keer ergens corrigeert, staat zij dan ook gelijk boven jou?
Serieuze vraag want ik zie dat zelf eigenlijk niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:35

@Juul ja dat! gelukkig kan jij het beter verwoorden :D

@nine ja ik snap je punt wel :)

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:37

nine1987 schreef:
@Nathaliefje: Heb je helemaal gelijk in, toch is het nog geen sluitend anwoord op de vraag of wij meer recht hebben om te mogen leven, alleen omdat ons is aangeleerd dat we dieren kunnen houden, gebruiken en zelfs misbruiken..

Op dit moment gaat de vraag of we meer recht hebben om te leven ook niet op :D Er is geen reden waarom nu nu zouden moeten kiezen tussen het bestaan van dieren of de mens. (even uitgaande van het onderscheid tussen de 2) Omdat we geen mensenleven moeten laten voor het bestaan van een dier. (ik maak even abstractie van het uitsterven van diersoorten door interventie van de mens)
Leuke discussie inderdaad, helaas ga ik me nu toch echt moeten terugtrekken, want ik ben nog aan het studeren eigenlijk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:38

daNiielle_ schreef:
[naam] schreef:
@ Nine, ja idd..

Ja...maar in een discussie geeft iedereen zijn mening, de kans dat je daar commentaar op krijgt is groot.
Als je dat niet leuk vind, dan moet je misschien geen antwoord geven dat betrekking op jezelf heeft. Voorkom je ook het gevoel dat je 'aangevallen' wordt.

Klopt maar de manier waarop gaat het me om. Ik voel me totaal niet aangevallen hoor :) Vind het alleen jammer van de discussie als er dit soort nietszeggende reacties gegeven worden. En wat ik gewoon heel jammer vind is dat lovely blijkbaar dus ook niet verder wil kijken dan haar neus lang is en gewoon maar dingen roept. Gelukkig is ze één van de weinige in dit topic :) Vind t wel een goede discussie tot nu toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:47

het begint nu toch niet dood te bloeden he? vind het net zo'n leuke discussie, een van de leukste die ik ooit heb gehad eigenlijk wel... bij de meeste loopt het uit tot ruzie of (zoals met mn vriendinnen) gaat het van die nutteloze onderwerpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:50

Ik ga dr ook vandoor vrees ik, morgen verder :)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:50

Ik denk dat er veel dingen door elkaar heen lopen. De mens staat qua ontwikkeling en intelligentie bovenaan de rangorde van de dieren, in die zijn zijn ze 'meerderwaardig' (dat heeft niks met recht op leven te maken (nine1987)). Maar ik zie daarin juist een soort verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor al wat minderwaardig is. Ik zie eerder een soort 'rentmeesterschap' van de mens over de aarde/natuur/dieren; het idee dat we dingen kunnen bezitten is nogal overgewaardeerd (fictief).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 01:00

Voor mij is het heel simpel; een dier leeft altijd in het hier en nu en een mens heeft het vermogen om lange tijd vooruit te kijken en daarvan te leren zonder dat iets daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Een mens houdt er een heel ander bewustzijn op na dan een dier. Daarom is imo een mens waardevoller dan een dier.

Gelijkertijd mag de mens zich er wel wat meer van bewust worden dat veel dieren van ons welzijn afhankelijk zijn en wij daar verantwoording voor moeten nemen.