Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:40

sarabande schreef:
Radio 2 is de meest beluisterde Nederlandse radio zender juist omdat daar heel weinig Nederlandse muziek voorbij komt. Als dat wel gaat gebeuren haak ik ook af, dus of dat het doel is.
De overheid heeft zich helemaal niet te bemoeien met de inhoud van programma's zolang het geen beledigen en haatzaaien is en daar mag je tegenwoordig nog al ver in gaan
Nederland is (nog) geen dictatuur

Een klein beetje wel: Ze houden het draaiende... Stoppen er geld in. Dan denken ze dat ze dat recht wel hebben. Dat weet je niet hè? Maar de minister van cultuur weet precies wat wij Nederlanders mooi moeten vinden. :P

Duh: Ik heb PVV gestemd en die zit niet eens in de meerderheid... :z

Phounix, dat doen ze alleen op protestante basisscholen. De rest van Nederland leert ze echt niet. Zo ken ik ze overigens ook, maar 6 ben ik inmiddels al lang vergeten... Het gros zingt maar wat en weet niet eens wát ze zingen. Laten we wel wezen, dat is met meer coupletten zo. Als ik af en toe hoor wat mijn dochter van 8 meebralt als K3 zingt. Zo iets moet je echt interesseren, net als geschiedenis. Waarom moet men met inburgeren alleen onze geschiedenis leren? Dat was toch gisteren? Begrijp me niet verkeerd, als iemand gek is van geschiedenis, dan ben ik het, maar als je als vluchteling uit je eigen cultuur komt, waarom dan weten hoe het hier zat met de 80-jarige oorlog enzo?
Leer ze beter wat de gewoontes zijn op de werkvloer, leer ze een vak waar vraag naar is, leer ze onze taal! Leer ze dat je met je jatten van mekaars spullen af moet blijven en dat je je voeten moet vegen als je ergens naar binnen gaat. Iemand die echt wil, burgert wel in en verdiept zich uit vrije wil in het land waar hij woont. Dan moeten we wel eerlijk blijven een ook uitleggen hoe het komt dat apartheid in elke taal zo genoemd wordt. En slaven zijn ook door NL naar Amerika gebracht. Zo heilig zijn we zelf ook niet. Die níet willen verzieken het voor de anderen. Dat zijn overigens meestal geen vluchtelingen, maar mensen die trouwen met mensen die al in Nederland wonen. En dan voornamelijk Turken, die in Turkije hun vrouw gaan zoeken enzo. Ik noem nu Turkije als voorbeeld, omdat ik daar echt voorbeelden van gezien heb, dus daar kan ik gewoon feiten noemen. Niet dat ik nu voor racist word uitgemaakt.

Ach integratie is een enorm probleem. Laatst was er een katholieke school die wilde samenwerken met een moslimschool. De katholieken vonden dat de leerlingen van beide geloven de inhoud zouden moeten horen. De Iman vond dat een prima plan, maar dan wel zo, dat de kinderen die moslim zijn, dat niet hoeven bij de katholieke leer. Andersom wilden ze wel steunen. Duh!

Keet

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:46

Ik heb zowel op mijn Rooms Katholieke basisschool als mijn Rooms Katholieke middelbare school het volkslied moeten leren (eerste 6 coupletten geloof ik)

De overheid heeft het recht om eisen aan de muzieksamenstelling van een zender te komen gezien ze de eigenaar zijn van de radiofrequenties :+ voldoe je er niet aan? Lever je je frequentie toch in?

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:49

Ik heb niet op een protestantse school gezeten hoor :D Maar op een openbare jenaplan school en ik ben echt nog geen fossiel. :D Van ons nederlands elftal doet de helft niet eens de moeite om zijn mond te bewegen tijdens het volkslied. Eigenlijk vind ik dat best schandalig := Natuurlijk kunnen ze beter onze taal etc leren. Dat staat ook voorop. De regering slaat door wat betreft asielzoekers. Net als met dubbele paspoorten. Naturaliseren is niet verplicht. Je kunt hier prima wonen en werken met maar 1 nationaliteit, toch moeten ze allemaal óók maar nederlander worden. Waarom? Ik snap het niet. :+ Alleen om te mogen stemmen en recht te hebben op overheidshulp? Dat was het mij niet waard. :n Verdiepen in de historie van nederland en dus het volkslied etc, hoeft van mij dus alleen bij naturalisatie, maar naturalisatie en asielzoeker lijken tegenwoordig hetzelfde te zijn

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:01

Phounix schreef:
Ik wel in elk geval, en ik vind eigenlijk wel dat dat op zijn minst zou moeten.

Waarom zou ik?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:04

Ik ben echt voor een gedegen inburgering, maar dit raakt kant noch wal....als je de autochtone Nederlanders gaat vragen of en hoever ze het Wilhemus kennen, denk ik dat dat er maar bar weinig zijn...
Zelf kom ik ook niet verder dan het 1e zinnetje

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:05

Lante schreef:
Het is toch niet te geloven; WIE heeft dit kabinet gekozen..??? Bezuinigen op zorg en onderwijs en investeren in het aanleren van het Wilhelmus aan asielzoekers??

Echt... 8)7 *overweegt serieus om te gaan emigreren*

Ikke niet, ikke niet.......ohhhh nee....ikke niet.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:05

idefix4 schreef:

Niet :? , door welke meerderheid wordt Nederland dan geregeerd op dit moment????

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:12

sarabande schreef:
idefix4 schreef:

Niet :? , door welke meerderheid wordt Nederland dan geregeerd op dit moment????

Of beter...welke minderheid dringt ons nu deze nonsens op (met gedoog steun van de PVV)

...en wat kost het???
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-06-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:14

Heino schreef:
Phounix schreef:
Ik wel in elk geval, en ik vind eigenlijk wel dat dat op zijn minst zou moeten.

Waarom zou ik?

Omdat je een nederlander bent en omdat we het hier goed hebben. We hadden het stukken minder kunnen treffen, en daar mag best iets van dankbaarheid of eerbied tegenover staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:17

Phounix schreef:
Omdat je een nederlander bent en omdat we het hier goed hebben. We hadden het stukken minder kunnen treffen, en daar mag best iets van dankbaarheid of eerbied tegenover staan.

O alsjeblieft zeg...daarvoor moet ik het volkslied kennen????

Laat mij maar een ander klusje opknappen als dankbaarheid. Bovendien....wie moet ik daar voor dankbaar zijn? Ik werk mezelf het snot voor de ogen....daarom heb ik het goed..

PS... IK ben "gewoon" autochtoon hoor....en het volklied ken ik...helaas wel.. ik hou helemaal niet van dat nationalistische gedoe
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-06-11 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:18

Phounix schreef:

En dat uit je door het Wilhelmus te kennen :?

Meewerken aan de economie, respect en tolerantie jegens je medeburgers, dat levert het land veel meer op

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:19

Belachelijk.
Ik ken alleen de 1e 2 regels. Maar functioneer naar behoren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:22

F_Orumster schreef:
Belachelijk.
Ik ken alleen de 1e 2 regels. Maar functioneer naar behoren.

Weet je dat wel heel erg zeker ;) :+ :Y)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:25

sarabande schreef:
Meewerken aan de economie, respect en tolerantie jegens je medeburgers, dat levert het land veel meer op

Meewerken aan de economie. Prima, laat alle nieuwe Nederlanders eens gaan werken :) tevens alle mensen met een uitkering, die prima kunnen werken en thuis zitten. Laat ze maar schoffelen, straatje vegen, grafiti verwijderen, peuken rapen, kaugom schrapen. Laat ze allemaal eens iets doen voor hun uitkering. Nee, dat wordt allemaal véél te makkelijk egmaakt, ze krijgen véél te veel luxe. En ze hoeven er geen vinger voor uit te steken.
Die bellen de gemeente op: mijn dochter gaat zich voor de 24ste keer verloven, mag ik geld voor een cadeautje? Of: mijn computer die jullie mij vorig jaar hebben gegeven is veel te traag en een gewone monitor werkt niet goed, mag ik een snellere met een LCDmonitor erbij van 19"?
En ja, zo gaat het dus echt ..............

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:28

Dus jullie hebben serieus allemaal niets in je dat je er trots op maakt dat je Nederlander bent?
Zijn ook niet voor Nederland tijdens een ek of wk voetbal?
Niet voor het Nederlands ruiterteam tijdens de olympische spelen of een wk?
Of zijn jullie dat wel, maar puur omdat jullie toevallig écht de Nederlander(s) het beste vinden?
Alsjeblieft zeg. :roll:

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:29

Phounix schreef:
Dus jullie hebben serieus allemaal niets in je dat je er trots op maakt dat je Nederlander bent?
Of zijn jullie dat wel, maar puur omdat jullie toevallig écht de Nederlander(s) het beste vinden?

Blijkbaar niet :n In Amerika is dat zo normaal.... en daar hebben ze het een stuk slechter als bij ons!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:32

Het staat toch gewoon in het liedboek? Als ik het Wilhelmus wil zingen dan pak ik het liedboek wel.
Ik ken wel couplet 1 en 6, maar die zijn er ook ingestampt op school.
Sowieso vind ik het een beetje raar, want een paar jaar geleden waren er nog mensen toe aan een nieuw volkslied:
http://reload1.geschiedenis.vpro.nl/artikelen/36992904/

Leer de mensen eerst maar eens goed Nederlands praten en leer ze omgaan met onze normen en waarden. Daarna komt het volkslied ook nog wel eens een keer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:35

Phounix schreef:

Ik ben er trots op dat wij het allemaal als klein landje zo klaarspelen in de wereld. Maar niet op het Nederlander zijn opzich...
Hoe kan dat ook... dat heb je toch niet in de hand. Dat is toeval. Toeval dat je in het goede vakje geboren bent en niet ergens waar ze het slecht hebben.

Ik ben trots op wat ik doe(al dan niet samen met andere) niet op wat ik ben.

En stel dat ik wel trots zou zijn op het Nederlander zijn...vind ik nog niet dat je daarvoor het volklied moet kennen.
Dankbaarheid toon je inderdaad door mee te draaien in de Nederlandse samenleving...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:35

Volkslied hoort IMO bij onze normen en waarden :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:37

En nog steeds heeft niemand gelezen dat ze het wilhelmus niet uit hun hoofd hoeven te kennen. :')

@Phounix, dat viel mij ook al op..
Als mensen maar kunnen klagen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:39

Evelli schreef:
Volkslied hoort IMO bij onze normen en waarden :)

Meen je dat echt????? Geloof me....mijn mond valt ervan open....
Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat volklied belangriijk vind..

De enige functie die het voor mij heeft is dat je het bij sportevenementen nou eenmaal momenten hebt dat er een volkliedgespeeld moet worden en je niet teveel uit de toon kan vallen bij de andere landen door daar niet aan mee te doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:42

Kennis van het volkslied hoort IMO bij de nederlandse normen en waarden en bij de nederlandse historie :) waar komt het vandaan, hoeveel coupletten heeft het en hoe zit dat met de eerste letters enzo :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:42

Phounix schreef:

En omdat ik het volkslied amper ken vind jij dat ik niet besef dat we het hier goed hebben en dat ik daar niet dankbaar voor ben? Lekker dan...
Symboolpolitiek. Dat is net zoiets als dat een burkaverbod er echt niet voor zorgt dat er geen vrouwenonderdrukking meer plaats vindt.

En nee, ik heb niets in me dat me trots maakt dat ik Nederlander ben. Ik ben wereldburger, geen Nederlander. Het interesseert me helemaal niets dat het Nederlands elftal het goed doet, ik vind de emotie die het bij anderen los kan maken wel interessant.
Wat maakt mij Nederlander? Niets meer of minder dan dat ik in een land woon dat toevallig Nederland heet :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:45

er staat toch niet dat mensen het volkslied moeten kennen voor de inburgeringscursus? Er staat alleen dat er aandacht aan besteed gaat worden tijdens deze cursus en ik vind dat echt een goede zet. Wat evelli zegt: waar komt het vandaan, de beginletters, dat soort dingen hoor je gewoon te weten als Nederlander. I.m.o. hoor je dat ook op basisscholen te doen zodat autochtone Nederlanders het weten. Het is toch idioot dat we ons eigen volkslied en de geschiedenis daarvan niet kennen als Nederlanders...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:51

Ach das toch niet moeilijk: als de mensen om je heen gaan staan en wat onhoorbaar staan te liplezen of brabbelen met op de achtergrond wat dreunende, slepende en slaapverwekkende muziek ga je gewoon ook staan en je murmelt terwijl je naar beneden kijkt.

Ingeburgerd. :D