De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:29

Arrabel schreef:
Citaat:
Nee, natuurlijk niet. Heel praktisch gezegd: ieder dier moet toch wel geld op leveren.

En dat is een feit, dus als je als boer al 20 jaar in het vak zit dan is je emotionele band met je "product" zo goed als weg (uitzonderingen daar gelaten) en krijg je dus dit soort taferelen.
Het doet een boer niks meer als een varken mank loopt of een grote wond op zijn flank, het zijn allemaal euro's die er lopen, het hadden net zo goed fietsen kunnen zijn.
Daarom vind ik dat er betere regels moeten komen betreft het houden van consumptie dieren, en natuurlijk speelt geld daar een rol in maar maak het vlees dan gewoon duurder.
Die beesten hebben ook gevoel en een ziel, alleen omdat ze niet kunnen praten of voor zichzelf op kunnen komen worden ze zo behandeld.
Op 5 mei herdenken we Bevrijdingsdag, het is zo verschrikkelijk wat er met de joden is gebeurd, maar als ik deze beelden zie dan doet me dat bijna denken aan kamp Auschwitz, het enige verschil is dat ze niet worden uitgehongerd maar volgepropt met alles wat er maar voorradig is.

"Maak het vlees maar gewoon duurder" ???? Volgens mij heb je niet echt een idee wat er allemaal in de agrarische sector gebeurt. De supermarkten knijpen de slachterijen en de boeren helemaal uit. Tot op de laatste eurocent wordt er onderhandeld. Denk je dat de supermarkten het wat kan schelen dat jij zegt: "maak het wat duurder". Die worden op hun beurt weer onder druk gezet door de merkproducten. Coca Cola, Honig, Knorr, Fanta, ze moeten die merken verkopen, maar kunnen er weinig aan verdienen. Dus waar kunnen ze nog wel aan verdienen? Aan merkloze producten. Goh... wat in de supermarkt heeft geen merk... oh ja! AGF en Vlees!!! Joepie, we hebben een melkkoe. Dit is heel kort gezegd, maar zo werkt het. Want als boer A het niet voor die prijs wil verkopen, gaan ze gewoon naar boer B. En boer B kan ook in Spanje zitten hoor. Dat maakt niet uit. Daar hebben ze ook niet van die lastige regeltjes. We zijn wel één EU, maar op dierenwelzijn, lijkt het wel of we in Nederland op een eiland leven en nog is het niet goed genoeg, want dan staat er weer zo'n actiegroep als Ongehoord op om even lekker de boel flink op stang te jagen.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:30

Ik vind het goed dat ze deze filmpjes maken! Veel mensen weten wel hoe het gaat maar zijn zich er toch niet echt van bewust. Als iedereen nou al 1 of meerdere dagen in de week vegetarisch eet scheelt dat al heel erg veel voor die arme diertjes.
Ik zelf eet al 6 jaar vegetarisch!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:31

Tara_Jenny schreef:
Ik vind het goed dat ze deze filmpjes maken! Veel mensen weten wel hoe het gaat maar zijn zich er toch niet echt van bewust. Als iedereen nou al 1 of meerdere dagen in de week vegetarisch eet scheelt dat al heel erg veel voor die arme diertjes.
Ik zelf eet al 6 jaar vegetarisch!

Ja, dan verdienen de boeren nog minder geld en krijgen de varkens het slechter omdat ze nog goedkoper gehuisvest worden.
Inderdaad zeer bevoordelijk voor de varkenshouderij :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:32

ElineS schreef:
Arrabel schreef:
En dat is een feit, dus als je als boer al 20 jaar in het vak zit dan is je emotionele band met je "product" zo goed als weg (uitzonderingen daar gelaten) en krijg je dus dit soort taferelen.
Het doet een boer niks meer als een varken mank loopt of een grote wond op zijn flank, het zijn allemaal euro's die er lopen, het hadden net zo goed fietsen kunnen zijn.
Daarom vind ik dat er betere regels moeten komen betreft het houden van consumptie dieren, en natuurlijk speelt geld daar een rol in maar maak het vlees dan gewoon duurder.
Die beesten hebben ook gevoel en een ziel, alleen omdat ze niet kunnen praten of voor zichzelf op kunnen komen worden ze zo behandeld.
Op 5 mei herdenken we Bevrijdingsdag, het is zo verschrikkelijk wat er met de joden is gebeurd, maar als ik deze beelden zie dan doet me dat bijna denken aan kamp Auschwitz, het enige verschil is dat ze niet worden uitgehongerd maar volgepropt met alles wat er maar voorradig is.

De wet van Godwin
De wet stelt:
As an on-line discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches 1.
Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler één.

Bijna elke discussie weer. :')

Wat een goede quote. Het nog waar ook ja.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:32

vreemd dat de doodgeboren biggetjes geboren worden met oormerken...
en kraamhok klinkt goed. de realiteit is dat het een ijzer hok is, waar ze letterlijk alleen kunnen opstaan, of liggen. 0,0 % beweging.hun hele fokleven, niet alleen als de biggen geboren zijn.
en dan word er hier al geklaagd, over manege paarden ? meten met 2 matwen, een varken is erg intelligent.
ben al blij dat ik geen varkensvlees lust.eigenlijk maar heel weinig vlees, dat scheelt ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:33

spicegirl schreef:
en kraamhok klinkt goed. de realiteit is dat het een ijzer hok is, waar ze letterlijk alleen kunnen opstaan, of liggen. 0,0 % beweging.hun hele fokleven, niet alleen als de biggen geboren zijn.
en dan word er hier al geklaagd, over manege paarden ? meten met 2 matwen, een varken is erg intelligent.
ben al blij dat ik geen varkensvlees lust.eigenlijk maar heel weinig vlees, dat scheelt ;)

Inderdaad, waar heb jij dat gezien?
Ook al heeft een varken een hok van 5 bij 5, dan nog zal hij alleen op staan om te vreten.
Dus dat maakt niet uit.
Een varken is intelligent maar de luiheid heeft de overhand hoor :D
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 27-06-11 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:34

Miracle_ schreef:
Ik heb laats ook alle filmpjes zitten kijken.. Hartverscheurend!
In scene gezet, zeggen de boeren. Wat een giller, hoe zet je dit dan in godsnaam in scene?
Belachelijk hoe ze behandelt worden. Mijn ogen zijn absoluut geopend, en voor mij geen varkensvlees meer. :n

En wat is dan het verschil tussen dag en nacht? Worden de hokken overdag groter? :+ Sorry hoor, maar ik vind dit in daglicht nog steeds niet kunnen!

Dan kan je net zo goed helemaal geen vlees meer eten :')

ItsMe2

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:36

Ik ga dit topic nu alweer verlaten..
Mensen moeten zich eerst maar eens verdiepen hoe de werkelijkheid is.
En niet alleen zich op de ergste gevallen concentreren, want dat brengt een heel vertekend beeld!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:36

spicegirl schreef:

Nou, nee. Die zeugen liggen niet hun hele fokleven in zo'n ijzeren hok. Zoals ik al schreef: buiten de kraamperiode zitten ze in groepshuisvesting: grote stallen met stro met elkaar. En helaas nog niet overal, maar dat is een kwestie van tijd.
En tja... ik vind ook wel dat de 'burger' blind is voor het eigen dierenleed vlak om hun heen, maar wel naar de veehouderij wijst, want dat zijn per definitie mensen die met dieren hun geld verdienen, dus dat kan nooit goed zijn. Onzin natuurlijk.
Ter vergelijking, hoe vaak lees ik hier op Bokt dat ze hun paard 23/7 op stal hebben staan, omdat een stal met weidegang in de randstad nu eenmaal moeilijk te vinden is en we willen toch een paard houden. Sorry, maar ik vind dat wel een goede vergelijking. Een varken die stangbijt is net zo erg als een paard die luchtzuigt. En dat wordt wel voor kennisneming aangenomen. Band om z'n nek en probleem opgelost.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:37

spicegirl schreef:

Wat denk jij dat een varken de hele dag doet? :)

En ook een biggetje van 1 of 2 dagen oud kan dood gaan. Dat gebeurt!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:37

Ell_en schreef:
Ik ga dit topic nu alweer verlaten..
Mensen moeten zich eerst maar eens verdiepen hoe de werkelijkheid is.
En niet alleen zich op de ergste gevallen concentreren, want dat brengt een heel vertekend beeld!

Ik ga ook weer verder werken. Het zal hier vast nog wel even zo doorgaan. En ik heb volgens mij, mijn zegje wel gedaan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:38

Duke schreef:
spicegirl schreef:

Nou, nee. Die zeugen liggen niet hun hele fokleven in zo'n ijzeren hok. Zoals ik al schreef: buiten de kraamperiode zitten ze in groepshuisvesting: grote stallen met stro met elkaar. En helaas nog niet overal, maar dat is een kwestie van tijd.
En tja... ik vind ook wel dat de 'burger' blind is voor het eigen dierenleed vlak om hun heen, maar wel naar de veehouderij wijst, want dat zijn per definitie mensen die met dieren hun geld verdienen, dus dat kan nooit goed zijn. Onzin natuurlijk.
Ter vergelijking, hoe vaak lees ik hier op Bokt dat ze hun paard 23/7 op stal hebben staan, omdat een stal met weidegang in de randstad nu eenmaal moeilijk te vinden is en we willen toch een paard houden. Sorry, maar ik vind dat wel een goede vergelijking. Een varken die stangbijt is net zo erg als een paard die luchtzuigt. En dat wordt wel voor kennisneming aangenomen. Band om z'n nek en probleem opgelost.

Inderdaad alleen de gelten die gebigd hebben zitten apart.
De biggen worden naar een aantal weken in groepshuisvesting gezet.
En als de gelten nog gedekt moeten worden staan ze ook in groepen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:39

Duke schreef:
spicegirl schreef:

Konijnen alleen in een hok van een meter, hond de hele dag alleen thuis. Katten niet steriliseren/castreren en maar door laten fokken want het is leuk :'(

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:39

Ik vind dat men niet kan beoordelen hoe het eraan toe gaat in varkenshouderijen vanaf deze filmpjes. De stichting laat natuurlijk alleen het ergste van het ergste zien. Ze hebben duizenden varkens gefilmd op verschillende varkenshouderijen en hebben bar weinig beeld materiaal. Tussen al die duizenden dieren zit natuurlijk wel eens een dood of gewond varken.

Als je mijn paard een tijd zou filmen dan zou er ook beeldmateriaal zijn dat ze bijvoorbeeld kreupel loopt, beteuterd in een wei staat, wondjes heeft omdat ze flink is gebeten of door het draad heen is gewandeld, dat het met rijden wat slechter gaat dan normaal en dat ik kwaad word. Maar dat is maar een paar procent van wat hoe het er aan toe gaat. Echter plak je al die momenten achter elkaar dan lijkt het een stuk ernstiger dan dat het is. En dat is dan nog maar één dier. En dit zijn er duizenden.

Maar goed, de stichting is in zijn opzet wel geslaagd. Er zijn veel mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is en meteen de hele veehouderij veroordelen. Het is niet overal hartstikke goed, maar het is ook niet zo slecht als de stichting het doet lijken.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 27-06-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:40

_San87_ schreef:
spicegirl schreef:

Ja, als mama varken er boven op gaat liggen, zijn ze snel plat en inderdaad dan zijn ze dood.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:40

nooit een varken zien bokken en hollen ? dat komt omdat ze in een hok zitten -binnenkant hok = buitenkant varken.
varkens spelen graag, wroeten en rollen door de modder.varkens die die kans krijgen ntl.
ze zullen best liever lui dan moe zijn.
maar mijn paard is ook erg lui.eet ook liever als dat ze werkt. mss is dit dan de oplossing ! of toch niet ? zou weleens benieuwd zijn, hoeveel mensen er "voorstander "zouden zijn, als mijn paard in een equivalent hok stond.
dat er dieren gegeten worden, heb ik geen probleem mee, al lust ik zelf weinig vlees (alleen rund, en ja-daar zijn ook misstanden).maar een beetje dierwaardig bestaan, en een humane slacht vind ik het minste wat er gedaan kan worden...

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:41

Arrabel schreef:
Ik wist wel dat varkens in kleine hokken werden gehouden maar dit....
Veel varkens zijn inderdaad verlamd aan de achterpoten, waarom dit is weet ik niet.

Dit is vaak een erfelijke aandoening, ben ook wel eens op een varkensbedrijf geweest en veel biggen hadden daar al last van een hele slappe achterhand. Zal ongetwijfeld ook met het gewicht wat erop leunt te maken hebben.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:42

EskeGirl schreef:
Het varken dat bij mijn verzorgpony's staat krijgt ieder jaar biggen.
1 of 2 overleven het meestal, da's altijd zo, omdat ze die plet. En dit varken heeft genoeg ruimte, het is gewoon natuur...

Hier wil ik even op reageren. Heb toevallig bij mijn opleiding vorige week een filmpje gezien uit Zweden van varkens die geherintroduceerd zijn in het 'wild' (een stuk van 100 hectare oid, wel heel natuurlijke omgeving) om te kijken hoe deze varkens zich aanpassen aan de natuurlijke leefomstandigheden. Wat de moeders daar doen: Voor ze gaan liggen verzamelen ze de biggen bij hun kop (die lopen naar haar kop toe) en gaan dan liggen, zodat de biggen er niet onder komen.
Waarom dit varken (met genoeg ruimte) er dan wel op gaat liggen weet ik niet. Maar die Zweedse varkens waren gewoon de varkens uit de vleesindustrie.

Over het filmpje: Vind het erg eenzijdig weergegeven. Verder heb ik niks toe te voegen aan alles wat al gezegd is, o.a. door Duke. :)
Meer ruimte is natuurlijk altijd wenselijk, maar door koopgedrag van de hedendaagse consument niet mogelijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:42

@san - dat is geen standaard, en ook niet voor geldelijk gewin.
mijn konijn heeft ruim 2 meter, voor onze honden is er -met een zeer zeldene uitzondering-de hele dag wel iemand thuis...
en altijd worden onze katten EERST geholpen.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:47

spicegirl schreef:
nooit een varken zien bokken en hollen ? dat komt omdat ze in een hok zitten -binnenkant hok = buitenkant varken.
varkens spelen graag, wroeten en rollen door de modder.varkens die die kans krijgen ntl.
ze zullen best liever lui dan moe zijn.
maar mijn paard is ook erg lui.eet ook liever als dat ze werkt. mss is dit dan de oplossing ! of toch niet ? zou weleens benieuwd zijn, hoeveel mensen er "voorstander "zouden zijn, als mijn paard in een equivalent hok stond.
dat er dieren gegeten worden, heb ik geen probleem mee, al lust ik zelf weinig vlees (alleen rund, en ja-daar zijn ook misstanden).maar een beetje dierwaardig bestaan, en een humane slacht vind ik het minste wat er gedaan kan worden...

Ben je wel eens in een varkenstal geweest ? Ik wel en was verast de ruimte die de fokzeugen hebben is idd in een grote groep zolang ze dragen een prachtig gezicht als ze hun jongen krijgen moeten ze idd in een kraambox ..

Een boer hier verderop heeft net een nieuwe stal met wroetvarkens een prachtig gezicht licht grote hokken en je mag achter glas altijd kijken hoe het daar gaat !!

Ik zou zeggen bel eens aan bij een varkenshouder en vraag of je eens mag kijken hoe de dieren gehouden worden .. maar ga niet van 1 zo`n dom filmpje over de gehele varkensector lopen blaaten .. wat wel en niet juist is !

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:50

http://www.achtergeslotendeuren.org/map/node

Dit vind ik écht alles slaan... Klik een boerderij aan en zie hoe de varkens mishandelt worden... 8)7 Compleet met de namen van de boeren erbij... :n

Echt, ziekmakende lef van de organisatie achter deze website!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:51

MiniBoots schreef:
_San87_ schreef:

Ja, als mama varken er boven op gaat liggen, zijn ze snel plat en inderdaad dan zijn ze dood.

Daarom liggen zeugen in een kooi. :)

spicegirl schreef:
@san - dat is geen standaard, en ook niet voor geldelijk gewin.
mijn konijn heeft ruim 2 meter, voor onze honden is er -met een zeer zeldene uitzondering-de hele dag wel iemand thuis...
en altijd worden onze katten EERST geholpen.

Nee? Is dat geen standaard? Doe die oogkleppen eens af ;)

Dat dieren het bij jou goed hebben is prachtig (lees ik goed dat jij je konijn alleen houdt?), maar dat is meer regel dan uitzondering. :) Ik werk in het asiel en als je ziet hoeveel mensen langskomen die geen flauw benul hebben van wat een konijn/kat/hond nodig heeft, daar zakt je de broek van af.

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:55

Duke schreef:
Voordat iedereen weer schande spreekt over de boeren, graag wel even beide kanten van het verhaal. Ik vind het echt belachelijk dat er weer op zo'n schandalige, eenzijdige, ongenuanceerde wijze dingen in de media worden gesmeten. Ik walg van zulke organisaties. En tuurlijk kan het niet altijd rozegeur en zonneschijn zijn in een varkensstal, maar geen boer zit erop te wachten zijn dieren te laten lijden. En als je meerdere nachten gaat filmen en foto's maakt op een stal met 4000 varkens, zitten er akelige gevallen tussen, maar Ongehoord laat het lijken alsof de boer daar niets aan doet! En tuurlijk zijn het akelige beelden. Maar ga ook eens 's nachts filmen in willekeurige bejaardentehuizen? Of verzorgingstehuizen? Soms denk ik wel eens: de realiteit is volkomen zoek in dit land.

Dat er dierenleed is weten we allemaal denk ik wel! En ja de filmpjes worden natuurlijk vanuit de negatiefste invalshoek meegegeven, dat geloof ik ook. Neemt niet weg dat dieren het niet altijd even goed hebben in Nederland.

Je opmerking wat betreft verzorgingshuizen vind ik echter helemaal de plank mis slaan. Dit kan je dus totaal niet vergelijken met het filmpje. Wil je gaan beweren dat in de zorg mensen binnen worden opgesloten? Onnodig lijden snachts? Sorry maar ik heb net 3 nachtdiensten gewerkt. En als een van mijn clienten belt, reageer ik meteen op de bel om aan hun verzoek te voldoen. Loop ik 3 rondes, om te zorgen dat iedereen lekker en comfortabel ligt. En liggen ze allen tevreden te slapen in een droog en warm bed. Staat de koffie om 6 uur sochtends klaar voor diegene die wakker zijn. En als er een client graag om half 6 zijn bedje al uit wil, sop ik hem/haar ook nog lekker in met zeep en trek ze schone kleren aan. Vragen mensen om een pijnstiller, krijgen ze deze!
Ik vind het dus echt echt schandalig en walgelijk dat je deze vergelijking trekt. Heb daar niet echt een goed woord voor over!!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:56

In het land der blinden, is eenoog koning 8-)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:01

Moet zeggen dat ik dankzij een bepaalde klant iets meer inzicht in het wereldje van de boer gekregen heb (o.a. contact opgenomen met een oude schoolgenoot die nu een varkensbedrijf heeft, op het varkensproefbedrijf geweest enz.).

Eén ding wat ik eruit geleerd heb is: als iedereen het zo verschrikkelijk vindt wat er allemaal gebeurt, waarom is het vak met gewoon varkensvlees in de gemiddelde Albert Heijn dan nog steeds véél groter dan dat met biologisch vlees (let op: ik zeg niet biologisch varkensvlees, ik zeg biologisch vlees...)?

Als de Albert Heijn nú besluit om gewoon geen normaal vlees meer te verkopen en alleen nog maar biologisch vlees aan te bieden rijdt iedereen met de 2e auto naar de Aldi, want we zitten allemaal zo krap in Nederland. Even vergezocht gevolg: Albert Heijn gaat failliet en wordt overgenomen in delen overgenomen door grote bierbrouwers en/of frisdrankmagnaten (trust me, dat wil je niet :D).

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij zijn bovenstaand wel degelijk de feiten.
Als hierboven dan inderdaad feiten staan... moeten we dan walgen van de varkensboer? of van onszelf? ;)

sazsie schreef:
De opmerking wat betreft verzorgingshuizen vind ik echter helemaal de plank mis slaan. Dit kan je dus totaal niet vergelijken met het filmpje. Wil je gaan beweren dat in de zorg mensen binnen worden opgesloten? Onnodig lijden snachts? Sorry maar ik heb net 3 nachtdiensten gewerkt. En als een van mijn clienten belt, reageer ik meteen op de bel om aan hun verzoek te voldoen. Loop ik 3 rondes, om te zorgen dat iedereen lekker en comfortabel ligt. En liggen ze allen tevreden te slapen in een droog en warm bed. Staat de koffie om 6 uur sochtends klaar voor diegene die wakker zijn. En als er een client graag om half 6 zijn bedje al uit wil, sop ik hem/haar ook nog lekker in met zeep en trek ze schone kleren aan. Vragen mensen om een pijnstiller, krijgen ze deze!
Ik vind het dus echt echt schandalig en walgelijk dat je deze vergelijking trekt. Heb daar niet echt een goed woord voor over!!!!
Ik niet helemaal. Heb met m'n eigen oma ontzettend geluk gehad wat betreft de zorginstelling waarin zij de laatste jaren van haar leven doorgebracht heeft, maar daar was al merkbaar dat de medewerkers eigenlijk meer inzet toonden dan ze betaald kregen. Dat kan tot op zekere hoogte, maar als de tekorten écht te groot worden kies jij neem ik aan ook voor je eigen gezin en ga je geen 100 uur per week draaien om de boel maar half menselijk te houden op je werk.
Dat de onderwerpen ver uit elkaar liggen is een feit, en het is als tegen een Jehova's getuige zeggen dat de mens een zoogdier is wat Duke hier doet, maar dat er een kern van waarheid in zit is zeker.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 27-06-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt