Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
randalinpony schreef:Aan de andere kant: wat doet de overheid wel niet middels subsidiering en lastenverlaging voor ándere sectoren? Landbouw, Bouw, Farmaceutische industrie, allemaal gesubsidieerd en zodra het even minder gaat, een extra helpend handje van de overheid. Ik hoor daar zelden de roep om de vrije markt over, terwijl veel van de subsidies in die sectoren wel degelijk de marktwerking ernstig verstoren of zelfs niet gecontroleerd worden en dus vaak ook slecht benut worden.
Verder klopt het wel dat veel kunstenaars niet van hun werk kunnen leven. Nederland heeft een hoge kunstenaarsdichtheid (maar dat komt ook omdat iedereen zichzelf kunstenaar kan noemen, wordt niet getoetst aan opleiding of door kunsten gegenereerd inkomen).
De kunstenaars die ik ken hebben dan ook meestal gewoon een baan. Of een partner die ermee kan leven dat ze maar voor een deel in de kost kunnen voorzien.
Enkele jaren terug vond 80% van de afgestudeerden aan academies binnen het jaar werk, dat cijfer week nauwelijks af van andere studierichtingen.
randalinpony schreef:Aan de andere kant: wat doet de overheid wel niet middels subsidiering en lastenverlaging voor ándere sectoren? Landbouw, Bouw, Farmaceutische industrie, allemaal gesubsidieerd en zodra het even minder gaat, een extra helpend handje van de overheid. Ik hoor daar zelden de roep om de vrije markt over, terwijl veel van de subsidies in die sectoren wel degelijk de marktwerking ernstig verstoren of zelfs niet gecontroleerd worden en dus vaak ook slecht benut worden.
maura schreef:In de bouw en pharmacie ben ik niet heel erg thuis, maar over de landbouw kan ik zeggen dat die roep om de vrije markt er wel degelijk is. Al enige decennia. Wat het resultaat daarvan is, is dan weer een hele andere (en complexe) discussie, maar ik wou dit toch even melden.
Welke roep je hoort is misschien ook wel heel erg afhankelijk van waar je luistert. Ik hoor uit de hoek van de kunst al jaren voornamelijk gesputter en mede daardoor ben ik me gaan afvragen waarom we een kunstenaar niet gewoon als ondernemer kunnen zien. Starterssubsidies voor kunstenaars zouden voor mij geen enkel punt zijn, maar uitkeringen voor 'kunstenaars' die er niet in slagen (of niet bereid zijn) iets te maken waar iemand voor wil betalen zijn wat mij betreft echt not done. Overigens weet ik helemaal niet welke vormen van kunst- en cultuursubsidie er bestaan, als iemand dat hier zou kunnen uitleggen, heel graag.
Ik beschouw mijzelf als cultuurbarbaar en kan niet zo gek veel met de stelling dat kunst de samenleving bijeen houdt (of iets soortgelijks). Ik ben er helemaal niet bij voorbaat tegen als een gemeente belastinggeld gebruikt om een of ander beeld in een park te plaatsen, maar als diezelfde gemeente geen geld heeft voor gehandicaptenvoorzieningen dan vraag ik me toch af of dat beeld niet wat goedkoper had gekund. Met andere woorden: als mij goed uitgelegd kan worden waarom welke vormen van kunst en cultuur betaald moeten worden met belastinggeld en wat er vervolgens met dat geld gebeurt dan vind ik dat prima. Maar als er geen voor mij duidelijke uitleg komt, dan blijf ik toch een beetje hangen bij het standpunt dat we allemaal zelf onze eigen hobby moeten betalen...
sarabande schreef:maura schreef:dan blijf ik toch een beetje hangen bij het standpunt dat we allemaal zelf onze eigen hobby moeten betalen...
Kijk en dan heb je duidelijk geen gevoel voor kunst, want dat is vaak geen hobby, maar werk
maura schreef:Ik beschouw mijzelf als cultuurbarbaar
VogeltjeM schreef:Dat kunst essentieel zou zijn voor de samenleving, is in mijn ogen slechts een mening en geen feit. Overleven gaat prima zonder kunst. Dat mensen het niet léúk vinden om te leven zonder kunst, is een ander verhaal.
Bovendien: uiteraard onthouden we de kunst en niet de landbouw. Toch hadden we niet bestaan zonder die landbouw, en we hadden zeker wel overleefd zonder kunst. Ik vind dat dus een nogal lege vergelijking.
DDDMakkink schreef:ben ik het mee eens
je heb tijd om kunst te maken dan moet je ook tijd maken om het te verkopen
en anders een andere baan zoeken
er zijn zoveel dingen meer belangrijker dan kunst
(sorry voor kunst liefhebbers)
wat heb ik er aan als er bv een schilderij niet gemaakt kan worden door de bezuiniging die op handen is? helemaal niks (in mijn ogen)
maar heb er wel wat aan als de zorg beter geregelt word bv mee vergoedingen etc
en daar heb niet alleen ik profijt van maar iedereen
en daar mag kunst van mij best voor wijken
linky schreef:Al in de vroegste geschiedenis van de mens was er kunst; vanaf b.v. de grotten van Lascaux in de prehistorie en waarschijnlijk nog wel eerder. De hele tijd dat de mens op aarde is, is er ongesubsidieerde kunst geweest, pas de laatste decennia worden kunstenaars onderhouden. Zou dat nou werkelijk allemaal weg vallen als de subsidie verdwijnt?Leer je eigen broek ophouden.
randalinpony schreef:De eerste Westerling die lijken opgroef om de anatomie eens te bekijken was een kunstenaar.
Kunststromingen hebben onze vormgeving, de wereld om ons heen vormgegeven. Kunst heeft zich altijd bewogen op de grenzen van wat technisch mogelijk was en door de eeuwen heen daardoor een grotere beheersing van materialen opgeleverd (oorlogsvoering maakt mensen overigens ook erg inventief.) die op velerlei vlak nuttig aangewend kon worden.
De fotografie is mede ontwikkeld door kunstenaars (logisch, beelden vastleggen was hun ding), kijk eens wat een impact dat op de samenleving heeft gehad. Het beeld heeft altijd een grote rol gespeeld in de overlevering van godsdienst, geschiedenis, van onderwijs. Zeker in tijden dat veel mensen nog niet konden lezen en schrijven, maar nu nog steeds.
Natuurlijk kunnen folders van de overheid zonder vormgeving en illustraties/fotografie (ook een vorm van kunst), net zoals reclames dat kunnen. Maar toch...
Kunst beinvloed onze mode. Tuurlijk, allemaal in jutezakken rondlopen werkt net zo goed, maar toch.
CoronaLime schreef:Ohja, en gooi gewoon al die immigranten die miljoenen per jaar kosten eruit
Zoals op de vorige pagina is gezegd, kunst dat verbind mensen.
sarabande schreef:Toch herinneren we ons van eeuwen terug wel de kunst, nooit de landbouw, soms de farmacie.
Mensen die roepen dat kunst niet essentieel is voor een samenleven hebben geen idee van de impact die kust heeft