subsidie voor kunst/kunstenaars , waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: subsidie voor kunst/kunstenaars , waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:52

En ik vind het ook vervelend dat kunst/cultuur-bezuinigingen altijd alleen maar worden afgezet tegen die op gezondheid en onderwijs.

We hobbelen achter onze geliefde VS aan in twee oorlogen, iemand een ideetje wat dat zomaar kost? En wat levert het op voor de belastingbetaler?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:13

randalinpony schreef:
Aan de andere kant: wat doet de overheid wel niet middels subsidiering en lastenverlaging voor ándere sectoren? Landbouw, Bouw, Farmaceutische industrie, allemaal gesubsidieerd en zodra het even minder gaat, een extra helpend handje van de overheid. Ik hoor daar zelden de roep om de vrije markt over, terwijl veel van de subsidies in die sectoren wel degelijk de marktwerking ernstig verstoren of zelfs niet gecontroleerd worden en dus vaak ook slecht benut worden.

Verder klopt het wel dat veel kunstenaars niet van hun werk kunnen leven. Nederland heeft een hoge kunstenaarsdichtheid (maar dat komt ook omdat iedereen zichzelf kunstenaar kan noemen, wordt niet getoetst aan opleiding of door kunsten gegenereerd inkomen).
De kunstenaars die ik ken hebben dan ook meestal gewoon een baan. Of een partner die ermee kan leven dat ze maar voor een deel in de kost kunnen voorzien.
Enkele jaren terug vond 80% van de afgestudeerden aan academies binnen het jaar werk, dat cijfer week nauwelijks af van andere studierichtingen.

Ik vind dat de zaken die je hierboven noemt, niet te vergelijken zijn met kunst. Landbouw, bouw en de farmaceutische industrie zijn allen op een bepaalde manier essentieel om te voorzien in levensonderhoud. Kunst is liefhebberij, en in mijn ogen dus luxe. Als er bezuinigd moet worden, dan liever op luxe dan op levensonderhoud. :)

Wat de 80% betreft: ze zeggen ook van mijn studierichting (psychologie) dat zoveel procent een baan vindt. Maar als je dan inzoomt op de cijfers, blijkt dat ze 'achter de kassa bij Albert Heijn' ook meetellen (niets mis mee hoor, maar is natuurlijk niet in die sector). Zulke cijfers kunnen dus nogal eens vertekenen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:17

Toch herinneren we ons van eeuwen terug wel de kunst, nooit de landbouw, soms de farmacie.
Mensen die roepen dat kunst niet essentieel is voor een samenleven hebben geen idee van de impact die kust heeft

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:24

Dat kunst essentieel zou zijn voor de samenleving, is in mijn ogen slechts een mening en geen feit. Overleven gaat prima zonder kunst. Dat mensen het niet léúk vinden om te leven zonder kunst, is een ander verhaal.

Bovendien: uiteraard onthouden we de kunst en niet de landbouw. Toch hadden we niet bestaan zonder die landbouw, en we hadden zeker wel overleefd zonder kunst. Ik vind dat dus een nogal lege vergelijking.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:21

randalinpony schreef:
Aan de andere kant: wat doet de overheid wel niet middels subsidiering en lastenverlaging voor ándere sectoren? Landbouw, Bouw, Farmaceutische industrie, allemaal gesubsidieerd en zodra het even minder gaat, een extra helpend handje van de overheid. Ik hoor daar zelden de roep om de vrije markt over, terwijl veel van de subsidies in die sectoren wel degelijk de marktwerking ernstig verstoren of zelfs niet gecontroleerd worden en dus vaak ook slecht benut worden.

In de bouw en pharmacie ben ik niet heel erg thuis, maar over de landbouw kan ik zeggen dat die roep om de vrije markt er wel degelijk is. Al enige decennia. Wat het resultaat daarvan is, is dan weer een hele andere (en complexe) discussie, maar ik wou dit toch even melden.

Welke roep je hoort is misschien ook wel heel erg afhankelijk van waar je luistert. Ik hoor uit de hoek van de kunst al jaren voornamelijk gesputter en mede daardoor ben ik me gaan afvragen waarom we een kunstenaar niet gewoon als ondernemer kunnen zien. Starterssubsidies voor kunstenaars zouden voor mij geen enkel punt zijn, maar uitkeringen voor 'kunstenaars' die er niet in slagen (of niet bereid zijn) iets te maken waar iemand voor wil betalen zijn wat mij betreft echt not done. Overigens weet ik helemaal niet welke vormen van kunst- en cultuursubsidie er bestaan, als iemand dat hier zou kunnen uitleggen, heel graag.

Ik beschouw mijzelf als cultuurbarbaar en kan niet zo gek veel met de stelling dat kunst de samenleving bijeen houdt (of iets soortgelijks). Ik ben er helemaal niet bij voorbaat tegen als een gemeente belastinggeld gebruikt om een of ander beeld in een park te plaatsen, maar als diezelfde gemeente geen geld heeft voor gehandicaptenvoorzieningen dan vraag ik me toch af of dat beeld niet wat goedkoper had gekund. Met andere woorden: als mij goed uitgelegd kan worden waarom welke vormen van kunst en cultuur betaald moeten worden met belastinggeld en wat er vervolgens met dat geld gebeurt dan vind ik dat prima. Maar als er geen voor mij duidelijke uitleg komt, dan blijf ik toch een beetje hangen bij het standpunt dat we allemaal zelf onze eigen hobby moeten betalen...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:42

maura schreef:
In de bouw en pharmacie ben ik niet heel erg thuis, maar over de landbouw kan ik zeggen dat die roep om de vrije markt er wel degelijk is. Al enige decennia. Wat het resultaat daarvan is, is dan weer een hele andere (en complexe) discussie, maar ik wou dit toch even melden.

Welke roep je hoort is misschien ook wel heel erg afhankelijk van waar je luistert. Ik hoor uit de hoek van de kunst al jaren voornamelijk gesputter en mede daardoor ben ik me gaan afvragen waarom we een kunstenaar niet gewoon als ondernemer kunnen zien. Starterssubsidies voor kunstenaars zouden voor mij geen enkel punt zijn, maar uitkeringen voor 'kunstenaars' die er niet in slagen (of niet bereid zijn) iets te maken waar iemand voor wil betalen zijn wat mij betreft echt not done. Overigens weet ik helemaal niet welke vormen van kunst- en cultuursubsidie er bestaan, als iemand dat hier zou kunnen uitleggen, heel graag.

Ik beschouw mijzelf als cultuurbarbaar en kan niet zo gek veel met de stelling dat kunst de samenleving bijeen houdt (of iets soortgelijks). Ik ben er helemaal niet bij voorbaat tegen als een gemeente belastinggeld gebruikt om een of ander beeld in een park te plaatsen, maar als diezelfde gemeente geen geld heeft voor gehandicaptenvoorzieningen dan vraag ik me toch af of dat beeld niet wat goedkoper had gekund. Met andere woorden: als mij goed uitgelegd kan worden waarom welke vormen van kunst en cultuur betaald moeten worden met belastinggeld en wat er vervolgens met dat geld gebeurt dan vind ik dat prima. Maar als er geen voor mij duidelijke uitleg komt, dan blijf ik toch een beetje hangen bij het standpunt dat we allemaal zelf onze eigen hobby moeten betalen...

Dit vind ik nou echt heel goed verwoord, hier sluit ik me echt helemaal bij aan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:45

De eerste Westerling die lijken opgroef om de anatomie eens te bekijken was een kunstenaar.

Kunststromingen hebben onze vormgeving, de wereld om ons heen vormgegeven. Kunst heeft zich altijd bewogen op de grenzen van wat technisch mogelijk was en door de eeuwen heen daardoor een grotere beheersing van materialen opgeleverd (oorlogsvoering maakt mensen overigens ook erg inventief. :D) die op velerlei vlak nuttig aangewend kon worden.

De fotografie is mede ontwikkeld door kunstenaars (logisch, beelden vastleggen was hun ding), kijk eens wat een impact dat op de samenleving heeft gehad. Het beeld heeft altijd een grote rol gespeeld in de overlevering van godsdienst, geschiedenis, van onderwijs. Zeker in tijden dat veel mensen nog niet konden lezen en schrijven, maar nu nog steeds.

Natuurlijk kunnen folders van de overheid zonder vormgeving en illustraties/fotografie (ook een vorm van kunst), net zoals reclames dat kunnen. Maar toch...

Kunst beinvloed onze mode. Tuurlijk, allemaal in jutezakken rondlopen werkt net zo goed, maar toch.

Verder vinden aan het front van de kunsten ontwikkelingen plaats die wel degelijk van invloed zijn op hoe we de wereld vormgeven en hoe we tegen zaken aankijken, neem de New Frontier kunst die zich bezighoudt met wat nieuwe biotechnologie voor ons betekent.

Klinkt gek, maar als we dat alleen maar overlaten aan het bedrijfsleven, dan worden de ethische en morele aspecten wel verwaarloosd. En dat wordt dan niet ondervangen door de politiek, omdat die meestal heel erg verweven is met dat bedrijfsleven.

Iedere samenleving heeft luizen in de pels nodig, hoe ver dat ook van Henk en Ingrid af staat. Of dat gesubsidieerd moet worden is twee (ik vind van niet omdat het de onafhankelijkheid ondergraaft) maar dat het onontbeerlijk is voor een samenleving dat ontwikkelingen kritisch gevolgd en becommentarieerd worden, lijkt me duidelijk.

Er is een reden dat dictaturen nogal eens op wetenschappers én kunstenaars jagen. Over het nut van subsidies voor kunst valt te twisten. Over het nut van kunst niet.

Verder: dat farmacie en landbouw essentieel zijn, wil niet zeggen dat subsidies voor die bedrijfstakken dat óók altijd zijn. :)

Overigens werken veel kunstenaars in beroepen die aan kunst raken, kunsteducatie, grafische, reclame,fotografische beroepen enz.
Daarnaast komen uit iedere studierichting mensen in andere beroepen terecht dan waar ze voor opgeleid zijn.

@Maura: geen idee welke subsidies er nog zijn maar er is vast wel een loket waar de overheid dat uitlegt. Ik maak er geen gebruik van. ;)
De kunstsector is overigens níet de cultuur, dat onderscheid valt telkens maar weg. De kunstsector is een geheel dat zichzelf grotendeels allang bedruipt en dat, inderdaad, uit ondernemingen en vrije beroepsbeoefenaren bestaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:55

maura schreef:
dan blijf ik toch een beetje hangen bij het standpunt dat we allemaal zelf onze eigen hobby moeten betalen...

Kijk en dan heb je duidelijk geen gevoel voor kunst, want dat is vaak geen hobby, maar werk

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:10

Ik heb hier nog geen voor of tegen mening over gevormd en ben dit ook niet zo 1,2,3 van plan. Maar ik lees hier wel over een subsidie aan kunstenaars en krijg het gevoel dat mensen niet weten wat die subsidie nou eigenlijk in houd. Het is niet zo dat een kunstenaar zijn werk niet meer hoeft te verkopen omdat hij toch wel subsidie krijgt. In tegendeel zelfs. De paar jaar die de subsidie loopt moet de verkoop elk jaar met een bepaald bedrag omhoog gaan anders houd de subsidie op! Deze subsidie is bedoeld om een kunstenaar de kans te geven van de kunst zijn werk te maken. Zo kun je als werkeloze ook bij het uwv aankloppen voor hulp om zelf een bedrijf op te zetten.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:14

sarabande schreef:
maura schreef:
dan blijf ik toch een beetje hangen bij het standpunt dat we allemaal zelf onze eigen hobby moeten betalen...

Kijk en dan heb je duidelijk geen gevoel voor kunst, want dat is vaak geen hobby, maar werk

Ongetwijfeld. ik schrijf dan ook:

maura schreef:
Ik beschouw mijzelf als cultuurbarbaar

Volgens mij was de vraag van dit topic waarom het erg zou zijn als er wordt gekort op de subsidie voor kunst. Ik heb geprobeerd aan te geven dat ik - zonder extra uitleg - geen reden zie waarom het erg zou zijn om te korten op kunst. Voor wie kunst inderdaad werk is, zoals ik begrijp uit de bevlogen en mooi verwoorde reactie van randalinpony, lijkt het mij niet uitmaken als er gekort wordt op die subsidies omdat zij kunnen leven van hun kunst. Als je alleen een mening over het subsidiëren van kunst kunt vormen als je gevoel hebt voor kunst dan is verdere discussie niet heel erg zinvol.

Uit de post van Malenka begrijp ik dat er inderdaad zoiets bestaat als een starterssubsidie voor kustenaars. Dat lijkt mij een prima regeling. Gaan de huidige bezuinigingsplannen over die regeling of over andere subsidievormen? En als het over die regeling gaat, is het idee dan om die af te schaffen of om de voorwaarden te verscherpen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:19

Ander aspect aan deze uitverkoop van de cultuur
Naast de beeldende kunstenaars verdwijnen er orkesten, die niet alleen muziek maken, maar ook vaak een educatieve taak hebben. Zon orkest is een heel bedrijf en als dat opgeheven wordt kan dat niet zomaar weer bijeengeharkt worden door een volgende regering die iets meer met cultuur heeft.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:34

@Sarabande: de beeldende kunst en literatuur als sector is ook een heel ander verhaal dan dat van schouwburgen, orkesten, kunsteducatiecentra, musea, aankleding van de openbare ruimte e.d.

En volgens mij vallen scholenbezoeken door (kinderboeken)schrijvers enz. ook onder gesubsidieerde kunst (weet niet precies hoe die geldstromen lopen), net als de theatervoorstellingen die kinderen bezoeken.

Ik durf zelfs wel beweren dat individuele kunstenaars en auteurs altijd wel zullen overleven en ook zonder overheidssubsidies blijft dat deel bestaan.

Voor het cultureel erfgoed ligt dat allemaal veel moeilijker.

Er bestaan trouwens nog wel beurzen voor individuele kunstenaars/projecten. Maar ik betwijfel of daar zulke enorme bedragen in omgaan.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:28

VogeltjeM schreef:
Dat kunst essentieel zou zijn voor de samenleving, is in mijn ogen slechts een mening en geen feit. Overleven gaat prima zonder kunst. Dat mensen het niet léúk vinden om te leven zonder kunst, is een ander verhaal.

Bovendien: uiteraard onthouden we de kunst en niet de landbouw. Toch hadden we niet bestaan zonder die landbouw, en we hadden zeker wel overleefd zonder kunst. Ik vind dat dus een nogal lege vergelijking.

ben ik het mee eens
je heb tijd om kunst te maken dan moet je ook tijd maken om het te verkopen
en anders een andere baan zoeken
er zijn zoveel dingen meer belangrijker dan kunst
(sorry voor kunst liefhebbers)
wat heb ik er aan als er bv een schilderij niet gemaakt kan worden door de bezuiniging die op handen is? helemaal niks (in mijn ogen)
maar heb er wel wat aan als de zorg beter geregelt word bv mee vergoedingen etc
en daar heb niet alleen ik profijt van maar iedereen
en daar mag kunst van mij best voor wijken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:34

DDDMakkink schreef:
ben ik het mee eens
je heb tijd om kunst te maken dan moet je ook tijd maken om het te verkopen
en anders een andere baan zoeken
er zijn zoveel dingen meer belangrijker dan kunst
(sorry voor kunst liefhebbers)
wat heb ik er aan als er bv een schilderij niet gemaakt kan worden door de bezuiniging die op handen is? helemaal niks (in mijn ogen)
maar heb er wel wat aan als de zorg beter geregelt word bv mee vergoedingen etc
en daar heb niet alleen ik profijt van maar iedereen
en daar mag kunst van mij best voor wijken

Waarom met zorg vergelijken, zorg is nodig. Kunst niet op die manier, maar b.v. voetballen ook niet.
En toch bezuinigd men daar niet op, hoeven die niet voor 100% de politie inzet te betalen en worden clubs door de plaatselijke overheden financieel gesteund

http://www.nu.nl/sport/2558287/psv-was- ... eente.html

En hier is de boel helemaal scheef gegroeid, in verhouding tot het salaris van een voetballer is de steun aan kunstenaars peanuts. Als men zulke bedragen en transfer bedragen kan betalen, waarom moet de gemeenschap in zijn geheel dan wel opdraaien voor de kosten
Omdat Henk en Ingrid niet van kunst maar wel van voetballen houden, misschien?????

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:06

ik denk dat voetbal toch meer geld in het laatje brengt dan kunst
kijk maar eens naar het WK/EK als de AH weer zo een actie heb met beesies
mensen rennen massaal naar de Ah om ze te halen en dat levert weer flink geld op
er worden zelfs nieuwe tv's gekocht etc
dus uiteindelijk levert dat ook wel genoeg op natuurlijk en denk ook wel dat meer dan de helft van nederland voetbal belangrijker/leuker
vind dan kunst
ik hou niet van beide dus mij maakt het niet uit

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:20

Al in de vroegste geschiedenis van de mens was er kunst; vanaf b.v. de grotten van Lascaux in de prehistorie en waarschijnlijk nog wel eerder. De hele tijd dat de mens op aarde is, is er ongesubsidieerde kunst geweest, pas de laatste decennia worden kunstenaars onderhouden. Zou dat nou werkelijk allemaal weg vallen als de subsidie verdwijnt? :? Leer je eigen broek ophouden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:40

linky schreef:
Al in de vroegste geschiedenis van de mens was er kunst; vanaf b.v. de grotten van Lascaux in de prehistorie en waarschijnlijk nog wel eerder. De hele tijd dat de mens op aarde is, is er ongesubsidieerde kunst geweest, pas de laatste decennia worden kunstenaars onderhouden. Zou dat nou werkelijk allemaal weg vallen als de subsidie verdwijnt? :? Leer je eigen broek ophouden.

_O- _O- _/-\o_

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:49

Wat een geklets weer de meeste kunstenaars vallen buiten het subsidiecircuit, dat is maar heel beperkt, en houden hun broek allang op.

Heb ik hierboven allemaal uitgelegd. Stoere praat van mensen die niet weten wat er in die sector omgaat. :D

Als voetbal niet bestond, dan vond de Albert Heyn wel een andere manier om mensen gek te krijgen hoor.
Vind ik geen argument...

Ik vind trouwens ook niet dat subsidies voor sport verkeerd zijn. Tot op zekere hoogte. Maar bijv. wat er met Willem II gebeurd is vind ik dan weer nogal wat.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 06-07-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:54

Geloof inderdaad dat individuele kunstenaars minder profiteren van subsidies dan bijv. in de jaren 70 (BKR), toen heb ik ook wel eens gedacht: jeetje, als het nou niet lukt van je kunst te leven, kun je toch evt. tijdelijk iets anders gaan doen. Maar ja, dat was destijds vloeken in de kerk, dus maar niet hardop gezegd.

Vind wel dat er af en toe erg geldverslindende projecten worden opgezet en gefinancierd, dat mag wel iets minder, althans, tot het economisch weer wat beter gaat of er een oplossing komt voor de zorgkosten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:58

Jongens, de oplossingen voor de zorg gaan écht niet komen door de subsidiekraan voor kunst dicht te knijpen hoor.
Wat denk je van die oorlogen in afghanistan, verspillingen aan 'externe adviseurs' en spindoctors door de regering, een bedrag dat alleen in 2009 al meer dan een miljard!!! bedroeg.

Bovendien is de zorg gewoon verziekt door een zogenaamde marktwerking die geen echte marktwerking is, door verzekeraars die winst boven service stellen, door bureaucratische puinhopen waardoor o.a. in de Thuiszorg regelrechte criminelen hun gang kunnen gaan die een thuiszorg compleet uitkleden en dan failliet gaan... (en hun personeel afknijpen en niet uitbetalen.)

Wat betreft die projecten heb je gelijk mysa. :)
Ik sta soms te kijken wat er bij gemeentes aan totaal idiote projecten over de balk wordt gesmeten.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 06-07-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:58

randalinpony schreef:
De eerste Westerling die lijken opgroef om de anatomie eens te bekijken was een kunstenaar.

Kunststromingen hebben onze vormgeving, de wereld om ons heen vormgegeven. Kunst heeft zich altijd bewogen op de grenzen van wat technisch mogelijk was en door de eeuwen heen daardoor een grotere beheersing van materialen opgeleverd (oorlogsvoering maakt mensen overigens ook erg inventief. :D) die op velerlei vlak nuttig aangewend kon worden.

De fotografie is mede ontwikkeld door kunstenaars (logisch, beelden vastleggen was hun ding), kijk eens wat een impact dat op de samenleving heeft gehad. Het beeld heeft altijd een grote rol gespeeld in de overlevering van godsdienst, geschiedenis, van onderwijs. Zeker in tijden dat veel mensen nog niet konden lezen en schrijven, maar nu nog steeds.

Natuurlijk kunnen folders van de overheid zonder vormgeving en illustraties/fotografie (ook een vorm van kunst), net zoals reclames dat kunnen. Maar toch...

Kunst beinvloed onze mode. Tuurlijk, allemaal in jutezakken rondlopen werkt net zo goed, maar toch.

Ik sta zelf erg dichtbij kunst, het zal mijn werksector zijn, vandaar dat dit onderwerp mij erg trekt.
Over de ontwikkelingen kan ik het niet meer dan eens zijn met Randalinpony.

Ik ben zelf tweedejaars student op het AMFI en houd mij dan ook erg bezig met de ontwikkelingen op mode gebied.
Zo weet ik dat er nieuwe technieken worden ontwikkeld om kleding sneller te maken, uit te snijden, maar ook
om kleding op een duurzamere manier te produceren. Ik denk dat deze ontwikkeling erg belangrijk is.

Nu is het nog klein en expirimenteel en dus in kunstvorm, maar als het werkt dan kan dat natuurlijk de nieuwe uitvinding worden
om ons leven en het leven van de natuur beter te maken. Daarom denk ik dat subsidies wel degelijk belangrijk zijn.
Kunst kan dus ook niet commercieel zijn, de grote massa vind nieuwe dingen vaak eng en raar, terwijl kunstenaars
verder kijken en grenzen opzoeken.

Ik denk dat het beeld van een eenzame schilder die een keer in het jaar een schilderij maakt en de rest z'n handje op houd te lang
blijft hangen. Het is veel meer dan dat..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:03

hmm kunst brengt mensen bij elkaar. hoe raar of lelijk het ook is. Ik vind dat kunstenaars best financieel geholpen mogen worden, al weet ik niet hoeveel ze krijgen, want ik ken mensen die net zijn afgestudeerd en die kunnen daar echt niet van leven, die hebben er baantjes bij om rond te kunnen komen. Ik vind kunst heel erg belangrijk. Kijk naar alle feestdagen, festivals, vakanties.. daarin hebben we allemaal behoefte aan kunst, in welke vorm dan ook.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:05

CoronaLime schreef:
Ohja, en gooi gewoon al die immigranten die miljoenen per jaar kosten eruit :j

Zoals op de vorige pagina is gezegd, kunst dat verbind mensen.

Hahaha, hoe kán je dit nou zo direct na elkaar zetten? :') Of wil je alleen verbonden zijn met mensen die toevallig op ongeveer dezelfde coordinaten geboren zijn als jij?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:03

sarabande schreef:
Toch herinneren we ons van eeuwen terug wel de kunst, nooit de landbouw, soms de farmacie.
Mensen die roepen dat kunst niet essentieel is voor een samenleven hebben geen idee van de impact die kust heeft

dat kunst op een bepaald niveau essentieel zou kunnen zijn , prima, maar waarom moeten de kunstenaars bij het handje genomen worden?
kunst behoort ook zelfredzaam te zijn tot in bepaalde mate in mijn ogen, dan blijft de essentie ook overeind ipv dat er van alles gedaan word omdat het kan...
wat betreft poppodia, het woord doet dergelijk zalen geen recht , er gebeurt daar vaak veel meer dan pop optredens, maar ook een groot aantal sociale events, benefiet avonden, musici kunnen er vaak oefenen en begeleiding krijgen bij het leren spelen, musiceren, componeren, maar ook bij opnemen van materiaal en het bouwen van een netwerk,
beeldende kunst komt naast audio ook regelmatig aan bod binnen de podia...
maar ook die zouden veel meer zelfredzaam moeten zijn dan dat ze nu zijn

Kunst in welke vorm dan ook is misschien een essentieel onderdeel van, maar niet iets wat maar gevoed moet worden vanuit ieders portemonnee...als iets essentieel is, overleefd het wel , ook als er echt voor gewerkt en geknokt moet worden...of misschien beter gezegd juist wanneer er voor gewerkt en geknokt moet worden
ik zeg trouwens niet dat er niet gesubsidieerd mag worden,maar wel dat het best beperkt mag worden

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:26

Geen idee of iemand mijn tekst gaat lezen maar goed.

Ik zelf zit op de kunstacademie en dan zou je zeggen dat ik ook tegen de subsidie ben.
Niet helemaal waar.

Wie heeft er wel eens rondgelopen op een academie ? Je hebt bij ons in het derde jaar
1 docent/kunst klas, een paar vormgevers, en een heleboel autonoom. ( autonoom -> de kunstenaars waar jullie bv. over spreken )

Als je rond kijkt begrijp ik werkelijk niet hoe iedereen op de academie toegelaten is. Van mij mogen ze de klassen wel halveren.
Velen hebben totaal geen talent maar krijgen hun 6jes binnen op grond van een goed verhaal.
Dit is jammer, de kunstacademies van tegenwoordig zijn niet meer op ambacht gericht maar op concept. ( klassieke academie buiten beschouwing. )
Niet erg, maar hier krijg je nou niet echt goede kunst van in mijn ogen... ( soms wel . )

Op dit vlak mogen ze van mij bezuinigen en dat gaan ze gelukkig ook doen.

Daarbij vind ook ik, dat wanneer je niet rond kan komen van je kunst , je er ander werk bij moet gaan doen.
Ik ken een paar kunstenaars die grof betaald krijgen en dus goed zijn in hun vak en geen subsidie nodig hebben..
En ik ken er veeeelen die er niets van bakken, niet er bij werken..
en een subsidie hebben , en dus ook rondkomen.

Zelf werk ik ook wel in opdracht. ( niet veel, ik ben student. ) Hier verdien ik een leuk zakcentje mee maar of ik er later van rond kan komen ? Geen idee.. met subsidie natuurlijk wel, maar dat zal mij niet echt goed motiveren om aan het schilderen te gaan. Hierbij ben ik een webwinkel en kunst en antiek aan het oprichten. Ik denk dat iedereen dat zou moeten doen.. gewoon een ander bijbaantje erbij.

Nouja .. kortom, subsidies verkleinen is lang zo slecht idee niet. ( als je bedenkt dat een startend kunstenaarsbedrijf eenmalig een subsidie krijg van 18000 euro als ze kunnen aantonen er al een poosje mee bezig zijn.. nee beetje makkelijk ? )

maarja.. soms zijn subsidies ook goed.. voorstellingen.. musea .. echte talenten die geen start zelfstandig kunnen maken van eigen geld..

Het is een moeilijke discussie als je er echt in gaat verdiepen. Het heeft goede, maar ook slechte punten.