Gruwelijk beelden op tv

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:37

Ben ik vreemd als ik vind dat het juist goed is? Iedereen moet weten wat er allemaal met de dieren gebeuren in de wereld, hopelijk worden die vreselijke mishandelingen dan minder of wordt er wat tegen gedaan.

En ja sorry: ik zie geen verschil in pijnbeleving tussen mens en dier, ze lijden beiden evenveel maar omdat de dieren niet kunnen praten, worden dat als minder erg gezien, belachelijk vind ik dat.

veerle123

Re: Gruwelijk beelden op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:15

Langs de ene kant is het goed, het schudt de mensen wakker van wat er gebeurt.
Maar langs de andere kant vind ik dat je een keuze moet hebben, door op voorhand te zeggen dat het schokkend kan zijn. Sommige mensen worden nu eenmaal echt slecht door het te ZIEN. Dat wil niet zeggen dat die mensen niet weten wat er gebeurt.
Dit gaat nu niet echt over tv:
Ik was juist op hln.be aan het kijken en er stond een artikel: puppy wordt levend geroosterd op markt in china. Daaronder stond er een foto van een vrouw die met een tang een puppy boven vuur houdt.
En ik moet eerlijk zeggen, ik voelde me er echt niet goed bij. Ik vond het walgelijk.
Ik vind de foto erbij juist zo shockerend, en ik had het liever niet willen zien (ik heb er dus niet op geklikt, ik kijk alleen maar naar de titels en als het me intresseert , lees ik verder).

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 14:02

He bah! Wat een verhaal zeg, oké in china eten ze honden en ik weet niet wat nog meer en dat vind ik echt prima. Maar om het zo op internet te zetten mét foto....?

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:05

ah ik kan er echt niet tegen als je een dier op televisie ziet doodgaan of die reclame van mishandelde dieren.
vroeger moest ik er altijd om huilen, ik vond het zo zielig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:15

Ik vind niet dat ze tussen bepaalde tijden waarop jeugdige kijkers nog aanwezig zijn (zoals 's middags) ontzettend nare reclame's laten zijn zonder waarschuwing vooraf. (of eigenlijk liever altijd even een waarschuwing geven) vooral omdat bij Nat.Geo de kindvriendelijke programma's (cats 101 bv) worden afgewisseld met afschuwelijke beelden. (toch wel gek: het woord sh*t wordt netjes weggepiept, ik geef toch meer aanstoot aan zwaar mishandelde dieren in de reclame :+). Gek, terwijl zelfs om 00.00 uur nog netjes bij de erotische reclame's wordt gezegd: alleen voor 18 plus, programma bevat bepaalde beelden oid. Waar zijn die waarschuwingen inderdaad gebleven :?

Neemt niet weg dat ik best naar programma's kan kijken waarbij een stam een aap uit de boom schiet om het als avondmaal te serveren. Ik vind het cultuuraspect wel interessant :j Net als in Alaska dat een eland wordt omgelegd zodat een gezin er ontzettend lang van kan gaan eten en niets mag verloren gaan. Respect voor je eten hebben vind ik juist mooi. (ipv onze consumptiemaatschappij waarbij wij bijna vergeten zijn waar ons vlees vandaan komt).

Maarre, ik vind het wel fijn dat het op tv is; mij zul je niet snel op safari zien waarbij ik het mogelijk in het echt te zien kan krijgen haha (a) (krijg zo'n beeld nu voor mij dat ik er loop: ooh kijk dat lieve aapje nou eens! Stamhoofd: mjam! avondeten! :+ )

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:21

het is wel belangrijk dat de beelden uitgezonden worden zodat er aandacht blijft voor het leed wat dieren word aangedaan, en mensen ook uiteraard, want het is nu eenmaal de realiteit van de wereld waarin we leven.
Echter vind ik wel dat er met respect om gegaan moet worden als het menselijke slachtoffers betreft ivm de privacy van de overledene of gewonde en diens familie.
In andere culturen dan de onze speelt dat soms totaal geen rol en worden juist de doden en gewonden getoond om te laten zien aan de wereld hoe erg het allemaal is, daarvan word in Nederland heel veel beeld materiaal juist niet gebruikt of "geschoond"

bij oorlogs verslaglegging speelt propaganda ook een grote rol
een bombardement in Irak werd op CNN als een soort van computergame getoond vanuit de lucht en op Al Jazeera zag je een kind zonder hoofd getoond door de vader, ik bedoel maar..........

hoe mensen omgaan met dieren is ook misselijk makend en toch pleit ik ervoor dat de media er aandacht voor blijft houden, een waarschuwing is op zijn plaats maar op iedere tv zit een knop en je maakt zelf de keuze of je daar gebruik van maakt

persoonlijk kijk ik weinig of geen tv en toen mijn kinderen erg jong waren werd er ook nauwelijks tv gekeken, sesamstraat en dat was het dan, ook daarin heb je als ouders de keus

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 14:24

Haha ja daar heb je gelijk in, dat mensen zulke dingen doen omdat die ook moeten leven vind ik goed. Die dieren worden vaak op een zo danige manier gedood dat het snel gaat en ze hebben hun hele leven lekker in de vrije natuur kunnen lopen. Het zelf doen of zien vind ik weer een ander verhaal maar ik ben dan ook zo'n aanstellerige vegetarier die alles zielig vind. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:36

haha geeft niet hoor: ik heb wel eens staan janken in de supermarkt omdat mijn papa paardenrookvlees mee wou nemen :o
Maar ik ben ouder geworden en ik houd van een stukje vlees op mijn bord haha dus ik vind het nu geen probleem om te zien waar mijn vlees vandaan komt (cq. hoe het aan zijn einde komt) :) Ik vind het wel fascinerend om te zien hoe het in andere culturen eraan toe gaat. (neemt niet weg dat ik ook wel rustig: iieeeeh roep als er een ererondje met het apenhoofd wordt gelopen haha (a) ) En zo'n dier is vaak al dood voodat ie het doorheeft dat hij het hoofdmenu is haha.

En dat vind ik inderdaad ook absoluut niet te vergelijken met het misbruiken van dieren voor commerciele doeleinden; want even de reclame's van nat. geo erbij te pakken: een waarschuwing is absoluut op zn plaats als je om 12.00 dat soort reclame's uitzend. Iets anders is een film waarbij ze met respect voor dieren het dier omleggen. Dat komt namelijk ook niet zomaar uit de lucht vallen: als je een vrij primitieve stam ziet lopen met een dier rond etenstijd (lees: vuur staat op), dan kun je natuurlijk wel op je klompen aanvoelen dat de geit in kwestie niet een wandelingetje gaat maken, maar toch echt avondeten wordt ;) Dan kun je gewoon rustig wegzappen. Maar die reclame's komen gewoon uit het niets ineens op je scherm!
(en bij het journaal kun je ook wel vreselijke beelden verwachten en dat weet je van te voren al net als bij CNN; als het om een conflict gaat kun je ook vreselijke beelden verwachten. Maar als ik rustig lieve katjes kijk verwacht ik niet ineens een nare reclame om mensen te binden aan je goede doel, voordat ik weg kan zappen heb ik het al gezien...)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 14:50

Tsja...
Het journaal hoeft zeker niet elke keer over dierenleed te gaan, dus dat je het daar kan verwachten ben ik het niet mee eens.
Wel is het inderdaad zo dat je bij sommige documantaires wel zulke dingen kan zien en dat weet je meestal al voordat je het gaat kijken (door bijv het stukje tekst in de gids of de titel of whatever)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:20

o nee, zo bedoel ik het niet: bedoelde met het journaal te zeggen dat je daarvan al weet wat er kan gaan komen. Dus: schokkende gebeurtenissen en dito beelden ervan. Daar hoeft wat mij betreft geen waarschuwing aan vooraf te gaan, want in elk journaal is wel iets vreselijks gebeurd en te zien; ongeacht om welk leed het gaat.
(of je moet het jeugdjournaal kijken; daar worden de rauwe gebeurtenissen met veel minder scherpe randjes gepresenteerd en ook naar de beeldenkeus wordt gekeken. Wat ook wel eens fijn kan zijn overigens :) )

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:11

Citaat:
hoe mensen omgaan met dieren is ook misselijk makend en toch pleit ik ervoor dat de media er aandacht voor blijft houden, een waarschuwing is op zijn plaats maar op iedere tv zit een knop en je maakt zelf de keuze of je daar gebruik van maakt

Inderdaad er zit een knop op, maar ik vind dat er dus ook een verplichting moet gemaakt worden om aan te kondigen dat er schokkende beelden zijn! Want ik kan die knop alleen maar gebruiken als ik weet dat er iets gaat komen wat ik niet ga zien, ik kan moeilijk zelf gaan inschatten welke reclame iets schokkend gaat laten zien en welke niet.

P.s. Ik weet niet of je nu juist hetzelfde bedoelde als wat ik zei, of dat je bedoelde dat we maar van post moesten veranderen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:18

Ik zie het ook niet graag, ben nogal een doetje.Maar journalisten moeten wel met beelden van de werkelijkheid komen, want dat maakt mensen wakker. Pas dan kan er iets veranderen, als een grote groep mensen er iets aan wil doen. Nu heb ik het niet perse over dierenleed, maar dat kan ook oorlogsdrama zijn oid. En ieder mens vindt iets anders schokkend. Die reclames over zielige dieren vindt ik wel sneu om te zien,maar ik heb in mijn achterhoofd zitten dat ze die beelden met een bepaald doel laten zien, dan plaats je het al meer in perspectief.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:14

En dit is één van de redenen waarom wij hier geen tv abbo hebben. Ik kan me nu nog gruwelijke beelden herinneren van de Groeten uit de Rimboe, terwijl het alleen om een reclame ging. Ik kan er absoluut niet tegen, ik slaap er zelfs slecht van en ik word er misselijk van. Jaren later kan ik die beelden me nog steeds goed herinneren.

Ondanks dat ik vegetarier ben, ben ik absoluut niet tegen de slacht van dieren. Ik hoef het alleen niet te zien.