Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:29

Jolliegirl schreef:
Melk heb je niet nodig hoor magnummm.... :)
Dus je kan rustig die sojatroep weggooien.

Ik drink geen melk... eet amper groente en fruit...
Maar ben prima gezond...

Nou als ik geen melk drink, wordt mijn haar dun, slap en vaal. En mijn nagels worden heel week en teer.. :? Maarja -O-

YelaBrenda11

Re: Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:30

Dat bedoel ik :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:30

Hmm daar hebben jullie een punt...
Had ik nog niet over gedacht... :P

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:31

best interessant topic dit eigenlijk

Heeft er eigenlijk wel eens iemand bij stil gestaan dat de bioindustrie gewoon is ontstaan door de overheid en de vraag van de consument.
Ik bedoel vroegah had iedereen een koe/kalf/varken/kip voor eigen gebruik, iets dat tegenwoordig domweg niet meer is toegestaan of niet meer te doen is. Alle kleine keuterboertjes zijn noodgedwongen of gestopt of overgeschakeld naar grootschalig (bio industrie dus)
Velen in dit topic willen wel vee voor eigen 'gebruik' maar het is toch niet te doen om in ieder achtertuintje een koe/varken/kip/geit/schaap te houden?

Ga ik ook toch even in de aanval wat betreft eten: weten mensen eigenlijk wel waar hun brood/koekjes/gebak/aardapelen en groente wegkomen en wat hier allemaal mee gebeurd voor het op je bord ligt?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:32

Magnummm schreef:
Ik begin me zo onderhand wel te irriteren aan die hypocriete vleeseters die de vegetariërs aanvallen omdat zij 'niet volledig diervriendelijk' leven. Vind ik een beetje hypocriet, omdat wij wel een grote stap in de goede richting maken en zij daar zelf nog lang niet zijn.
Of ben ik nu zo krom en ben ik hypocriet omdat ik wel een leren zadel voor mijn paard heb...? :?

ik erger me wel eens aan vegetariers die anderen willen bekeren en denken dat zij de enige zijn die goed bezig zijn. Maar dat zoals jij het zadelvraagstuk bekijkt, bedoelde ik mijn punt niet. Ik richtte me op alle ruiters en amazones, niet op de vegetarische. Iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij doet. Ik denk dat veel ruiters er niet over nadenken dat er ook runderen worden gefokt voor een zadel en andere lederproducten.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:33

En hoe denken jullie over biologische eieren eigenlijk?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:35

Juul schreef:
Okee, dat is wel te doen! Is het ook veel duurder of dat niet?

Nee even ter vergelijking (ongeveer): gesneden gewone kaas kost rond de 8 a 9 euro per kg. Gesneden biologische kaas kost 12 euro per kg.
Dus ik vind dat opzich nog meevallen, als je het met de vleesprijzen vergelijkt ;)

Shirley: voor zover ik weet, worden er geen dieren gefokt voor het leer. Leer is een bijproduct.
En nee, ik denk helemaal niet dat ik de enige ben die goed/beter bezig is. Maar wat ik wel vind is dat je als vegetariër over het algemeen beter bezig bent als vleeseter. Dat spreek ik niet uit. Dat spreek ik pas uit als vleeseters tekeer gaan tegen vegetariërs over dat zij hypocriet zijn.
Ik probeer niemand om te praten over dat hij of zij geen vlees mag eten, maar sommige vleeseters proberen mij wel wijs te maken dat ik nep bezig ben omdat je als vega helemaal niet goed bezig bent. Jahoor :Z
En nee ik heb het niet over jou :)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:36

Wij halen het vlees wel uit eigen 'achtertuin'.
We fokken, opfokken en mesten zelf af, brengen het stiertje zelf naar de slager en halen hem zelf weer op. Weten van begin tot eind dus wat er met het beestje gebeurd en vooral ook wat er dus NIET mee gebeurd.
Mensen die hier vlees kopen nemen vaak gelijk even een kijkje in de stal, kunnen ze even zien waar hun biefstukje groot geworden is....eerlijker en korter naar de consument kan eigenlijk niet

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:37

YelaBrenda11 schreef:
En hoe denken jullie over biologische eieren eigenlijk?

Biologische eileggende kippen hebben veeeeeeeeeeel meer ruimte dan legbatterijkippen, scharrelkippen en ongeveer evenveel (of iets meer) ruimte dan vrije uitloop kippen.

Dots83: op die manier zou ik er ook vrede mee hebben. Maar zolang ik niet weet waar mijn biefstukje vandaan komt, weiger ik het te eten :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:39

Magnummm schreef:
YelaBrenda11 schreef:
interessant topic.

Ik ben zelf al zolang ik mij kan herinneren vegetariër. Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen vlees te eten.

secricible,ik begrijp je punt eigenlijk niet zo goed. Waarom geen melk? Een koe gaat pijn lijden als ze niet gemolken wordt,het zou juist verkeerd zijn als mensen het gewoon lieten zitten.
Ik vind je post wel erg zwart-wit hoor,het is niet óf alles óf niks toch,mocht melk drinken hypocriet zijn.

Nee dit is niet helemaal waar. Koeien zijn van nature niet gemaakt om zulke hoeveelheden melk te produceren (kijk maar naar een vleeskoe met zuigend kalf). De melkkoeien zijn zo gefokt. Ik loop zelf dagelijks tussen de melkkoeien en voor grotendeel van de beesten is die uier gewoon een ontzettend zwaar ding want ontiegelijk in de weg hangt.
Daarbij. Kalfjes worden direct na de geboorte bij hun moeder weggehaald. Ook niet erg diervriendelijk als je het mij vraagt..

Ik doel er niet op dat het pijn zou doen, maar er moeten ieder jaar kalfjes geboren worden om melk te kunnen blijven produceren. Wat moeten we met die kalfjes doen? De koeien kunnen nog gebruikt worden voor meer melk (maar op een gegeven moment heb je dan echt teveel koeien..), maar de stieren dan? M.a.w. er kan niets anders met die kalfjes gebeuren dan ze opeten. Als je geen kalfjes wilt eten, is het in mijn ogen tegenstrijdig om wel melk te drinken. Je creeërt door door het drinken van melk namelijk kalfjes als restproduct en ik vind het daarom ook raar om dan vervolgens daar je ogen voor te sluiten. I.m.o. is het dus ook gewoon zo zwart wit...

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:41

Overigens weet ik waar mijn vlees vandaan komt en besef ik dat ik de consument ben die hierom heeft gevraagd. Ik wil geen tien euro betalen voor een lapje vlees, dus sluit ik mijn ogen niet voor wat er op een boerderij gebeurt. Inderdaad sneu, maar wel een gevolg van mijn vraag. Hoe wreed ook, ik pas mijn consumentengedrag er niet op aan.

Even een bizarre twist: wat nu als ze er achter komen dat planten gevoelens hebben? Krijgen we dan ook deze gesprekken over bloemkool?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:43

shirleyp schreef:
Overigens weet ik waar mijn vlees vandaan komt en besef ik dat ik de consument ben die hierom heeft gevraagd. Ik wil geen tien euro betalen voor een lapje vlees, dus sluit ik mijn ogen niet voor wat er op een boerderij gebeurt. Inderdaad sneu, maar wel een gevolg van mijn vraag. Hoe wreed ook, ik pas mijn consumentengedrag er niet op aan.

Even een bizarre twist: wat nu als ze er achter komen dat planten gevoelens hebben? Krijgen we dan ook deze gesprekken over bloemkool?

Ze hebben geen gevoel, dus daar zijn we zo over uitgediscussieerd :+ En mocht het wel zo zijn, dan is het heel simpel: een bloemkool staat lekker op het land in de frisse lucht :+ ;)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:44

bloemkool eet ik zowiezo niet dat is vies _O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:44

Er zijn wel rassen voor zover ik weet die speciaal voor leer worden gefokt, idem bij ander vee zoals schapen die voor bepaald suede of bont (wol met de huid er nog aan) worden gefokt...

En over biologisch.... In sommige gevallen heeft het gewone slachtvee het veel beter :\
Kleine situatieschets: Biologische koeien en kalveren: Staan hele jaar binnen (stal is aan de zijkanten open en daarom mag het "buiten lopen" heten). 8 kalveren hebben loopruimte van ca 9/10 m2, met 8 ligvakken er nog bij... hier staan ze dus het hele jaar in (als ze groter worden gaan ze naar een iets groter stuk). Zieke dieren mogen geen medicijnen of pijnstillers want dan is het vlees niet meer biologisch... Oogontstekingen en ontstekingen aan de klauwen blijven dus vaak onbehandeld...
De niet biologische koeien en kalveren van de buurman: Gaan de hele zomer op het land met z'n allen, krijgen medicatie wanneer dat nodig is, en hebben nog een grotere stal dan de biologische koeien en kalveren... Dus helaas, biologisch is niet zo heel logisch

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:47

Magnummm schreef:
Ze hebben geen gevoel, dus daar zijn we zo over uitgediscussieerd :+ En mocht het wel zo zijn, dan is het heel simpel: een bloemkool staat lekker op het land in de frisse lucht :+ ;)

Nou, roep dat niet te hard! Zijn ze serieus onderzoek naar aan het doen!

Misschien vindt die bloemkool de frisse lucht wel te koud en staat hij liever in een kas. Of is het een solitaire plantensoort en wil hij graag meer privacy! Wel zielig dat we hem dan zo in kokend water gooien... Misschien moeten we hem eerst omleggen met een mes?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:48

secricible schreef:
Ik doel er niet op dat het pijn zou doen, maar er moeten ieder jaar kalfjes geboren worden om melk te kunnen blijven produceren. Wat moeten we met die kalfjes doen? De koeien kunnen nog gebruikt worden voor meer melk (maar op een gegeven moment heb je dan echt teveel koeien..), maar de stieren dan? M.a.w. er kan niets anders met die kalfjes gebeuren dan ze opeten. Als je geen kalfjes wilt eten, is het in mijn ogen tegenstrijdig om wel melk te drinken. Je creeërt door door het drinken van melk namelijk kalfjes als restproduct en ik vind het daarom ook raar om dan vervolgens daar je ogen voor te sluiten. I.m.o. is het dus ook gewoon zo zwart wit...

Met de techniek van tegenwoordig kan er zo gefokt worden dat het merendeel van de kalveren vrouwelijk is. Dus er worden weinig mannetjes gefokt. En inderdaaad, ik kan je geen ongelijk geven over dat. Maar wat moeten we dan? Stoppen met melk drinken?
Ik ben me van bovenstaande bewust, maar wat verwacht je dan dat ik doe? Ik vind van mezelf dat ik al aardig op de goede weg ben en als de mogelijkheid er is, zo is zo een alternatief aannemen. Ik zeg al: ik probeer koeienmelk zo veel mogelijk te mijden, maar als ik echt moet gaan mierenneuken, kan ik helemaal niks meer eten of drinken.

Focussed: Heb je dit bij één of meerdere boeren gezien? :) Ik heb namelijk andere plaatsjes in mijn hoofd. Heb jaren terug vele boerderijen bezocht in het kader van mijn sectoronderzoek. Heb hier andere dingen voorbij zien komen dan jij beschrijft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:48

Magnummm schreef:

en de wereld was echt plat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:50

inkepink schreef:
Ga ik ook toch even in de aanval wat betreft eten: weten mensen eigenlijk wel waar hun brood/koekjes/gebak/aardapelen en groente wegkomen en wat hier allemaal mee gebeurd voor het op je bord ligt?

Ik ben benieuwd!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:51

denk er niet bij na, dan moet ik een koe op mijn balkon hebben.. en die slachten en daar mij schoenen, tassen, jassen, eten van maken. Heb geen geld voor vegatarische vleesvervangers en ook niet voor biologisch eten. Vind vlees gewoon heel lekker, maar probeer ook wel wat te minderen.
en idd weten we precies wat in alle producten zit? Hoe weet je dat dan ZEKER?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:52

Wij hebben ook aardappelen en eieren!!! :P

Dat van dat vrouwelijk vee fokken wordt dat al echt toegepast? Want het is nog niet zo heel eenvoudig volgens mij om dat sperma te sexen zeg maar en de bevruchting is dan ook monder. De kosten zijn hiervoor ook hoger weet niet of veel melkveehouders dit doen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:52

Helaas wordt er niet veel voorlichting gegeven over het pruduceren van dierlijke producten. Dan bedoel ik niet alleen vlees maar ook bij. zuivelproducten en gelatine enz enz. Helaas zijn er nog steeds veel teveel kinderen die denken dat melk uit een pak komt. Ik kan dat niet geod begrijpen.
Het is heel goed dat er dierlijke producten gebruikt worden. Vlees is lekker en er moet van genoten worden. Net zoals een plakje kaas op je brood en je jam op je beschuitje. maar mensen zouden er wat meer bij na moeten denken.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:53

dots83 schreef:
Wij hebben ook aardappelen en eieren!!! :P

Dat van dat vrouwelijk vee fokken wordt dat al echt toegepast? Want het is nog niet zo heel eenvoudig volgens mij om dat sperma te sexen zeg maar en de bevruchting is dan ook monder. De kosten zijn hiervoor ook hoger weet niet of veel melkveehouders dit doen.

Ik weet niet in hoeverre dit toegepast wordt. Het is natuurlijk een duur grapje. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:55

Het programma ; de keuringsdienst van waarde wat bij de NPS wordt uitgezonden zoekt de herkomst van producten tot de bodem uit. Echt heel interessant om te zien!!
De aflevering over kipseperatorvlees vind ik echt een topper!! Echt te ranzig wat dat nou eigenlijk is. en kijk maar eens in je koelkast en diepvries. Bij de meeste mensen ligt het in huis.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:56

Een rietje stierensperma kost 7!!!! euro.....

Dus... zo;n duur grapje is dit niet...
fok maar raak!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:56

Mijn zwager is melkveehouder, daar halen ze gewoon o nu en dan een stier op. Niks genetisch koetjeskalfjes maken! Veel te duur. Weet ook niet of dat de koe als dier echt sterker gaat maken als we alleen maar koeien fokken...