Autorijden op je 16e, het moet niet gekker worden......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: Autorijden op je 16e, het moet niet gekker worden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:48

Iemand die hoger moest schakelen op de volgende manier:
gas loslaten - ontkoppeling induwen - uit versnelling halen - controle of hij in neutraal ligt - in versnelling steken - ontkoppeling loslaten - gas (bij)geven
En het op de test (om alleen te mogen rijden) het zo effectief deed, daar een compliment voor kreeg en dan de opmerking kreeg "Maar je mag wel wat vlotter vertrekken na een rood licht"
Ik vind dit maar ... 8)7
Eerste twee en laatste twee stappen gaan bij mij tergelijkertijd (zonder tussengas) en de controle of hij in neutraal ligt is ook vrij onnodig denk ik. Je motor is toch dood want je hebt'm ontkoppeld.
Je moet hem natuurlijk niet in versnelling RAMMEN, maar een beetje vlot doorschakelen mag toch wel?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:50

Ik vind het een slechte maatregel, op die leeftijd zijn veel jongeren nog zo roekeloos en/of ondoordacht.. En de meeste verkeersongelukken worden veroorzaakt door jongeren, dus om die leeftijd nu nog verder omlaag te schroeven.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:54

Ik ben er natuurlijk ontzettend blij mee. Als ik 18 ben mag ik dan gelijk alleen rijden, wel zo handig als ik wil studeren, aangezien autorijles en studie tegelijk zo'n beetje ondoenbaar is. Dat dit voor meer ongelukken zorgt is onzin. Er zit niet voor niets iemand naast, bovendien doen we zo eerst een jaar ervaring op met iemand naast ons voordat we alleen de weg op mogen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:00

Optiwolk schreef:
gas loslaten - ontkoppeling induwen - uit versnelling halen - controle of hij in neutraal ligt - in versnelling steken - ontkoppeling loslaten - gas (bij)geven
En het op de test (om alleen te mogen rijden) het zo effectief deed, daar een compliment voor kreeg en dan de opmerking kreeg "Maar je mag wel wat vlotter vertrekken na een rood licht"
Ik vind dit maar ... 8)7
Eerste twee en laatste twee stappen gaan bij mij tergelijkertijd (zonder tussengas) en de controle of hij in neutraal ligt is ook vrij onnodig denk ik. Je motor is toch dood want je hebt'm ontkoppeld.
Je moet hem natuurlijk niet in versnelling RAMMEN, maar een beetje vlot doorschakelen mag toch wel?

:') apart
Maarreh zo leren instructeurs het niet op de instructeursopleiding hoor, ik weet niet waar die instructeur zijn-haar papiertje heeft gehaald maar niet op de instructeursopleiding waar ik hem heb gedaan..
Nederlandse of Belgische instructeur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:03

Belgisch, wedden :D ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:06

Eh ik heb leren rijden met een belgische instructeur en ik leerde toch echt: Gas geleidelijk lossen, koppeling in, uit versnelling halen en hij gaat dan "vanzelf" naar neutraal en dan in de volgende versnelling gooien. Gas en koppeling weer tegen elkaar afwegen en verder rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:10

En waarom zou het dan onzin zijn?
Heb je enig idee hoeveel ongelukken er nu al veroorzaakt worden door jongeren en door alchoholgebruik?
Is helemaal fijn als dat samen komt te liggen....

En een begeleider naast je.... kijk wat voor idioten er al in het verkeer zijn, en die mogen dan dus ook begeleiden.... lekker zinvol.

Ik zou zeggen kijk voor de grap dan eens De allerslechste chaffeur van nederland.

Misschien moeten ze eerst eens verantwoordelijkheidstesten doen voordat je mag gaan rijden.

Optiwolk: ben je wel eens in Nederland geweest? Hier zijn er ook genoeg gekken in het verkeer en sorry maar ik hou mij echt niet exact aan de 120. :n Niemand rijd perfect.
Maar als je bovenop de Arc de Triomph staat en naar beneden kijkt..... nee dan kan ik niet begrijpen waarom die mensen een rijbewjs hebben.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:17

Polly schreef:
Optiwolk schreef:
Ik vind dit maar ... 8)7

:') apart
Maarreh zo leren instructeurs het niet op de instructeursopleiding hoor, ik weet niet waar die instructeur zijn-haar papiertje heeft gehaald maar niet op de instructeursopleiding waar ik hem heb gedaan..
Nederlandse of Belgische instructeur?

Belgisch, idd.

@Air: ik kom genoeg in Nederland (woon zo'n 10 minuutjes onder de grens) en daardoor rijden er hier dus regelmatig ook Nederlandse wagens rond.
Als we naar Duitsland gaan rijden we dus ook over Nederland.
't Was overigens met een korreltje zout te nemen ;)
Arc de Triomphe, daar zeg je ook zowat ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:26

Je mag ook niet 'zomaar' begeleider zijn....

Maar er zijn ook genoeg instructeurs die niet zo erg uitkijken naar de proef ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:35

Air schreef:
En waarom zou het dan onzin zijn?
Heb je enig idee hoeveel ongelukken er nu al veroorzaakt worden door jongeren en door alchoholgebruik?
Is helemaal fijn als dat samen komt te liggen....

En een begeleider naast je.... kijk wat voor idioten er al in het verkeer zijn, en die mogen dan dus ook begeleiden.... lekker zinvol.

Ik zou zeggen kijk voor de grap dan eens De allerslechste chaffeur van nederland.

Misschien moeten ze eerst eens verantwoordelijkheidstesten doen voordat je mag gaan rijden.

Optiwolk: ben je wel eens in Nederland geweest? Hier zijn er ook genoeg gekken in het verkeer en sorry maar ik hou mij echt niet exact aan de 120. :n Niemand rijd perfect.
Maar als je bovenop de Arc de Triomph staat en naar beneden kijkt..... nee dan kan ik niet begrijpen waarom die mensen een rijbewjs hebben.

Wel eens in rome geweest? Dan zijn we hier nog netjes.
Van die begeleiders heeft er niets mee te maken. Dat er van die aso's op de weg zitten heeft niks met de jongeren te maken.en je wordt inderdaad ook niet zomaar begeleider.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:40

Polly schreef:
Overigens leer ik mijn leerlingen ook gewoon 125 te rijden op de klok als ze op de snelweg rijden (en 85 op provinciale wegen etc. uiteraard alleen waar dit verantwoord is..)

120 is toegestaan en geen enkele km-teller is geijkt, dus houd je toch gewoon 120 aan?
Dat je daar iets in sjoemelt als je al wat langer rijdt a la, maar ik vind het echt een beetje raar om nieuwe automobilisten standaard al "te hard" te leren rijden???

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:28

Yessy schreef:
Ik zag ergens staan dat je begeleider/coach minimaal 10 jaar z'n rijbewijs moet hebben en nooit gepakt mag zijn voor zware overtredingen.
Ik denk dat het probleem in Nederland in de handhaving ligt. Je kan aan iemand vaak niet zien of 'ie 16 of 18 is, dus dan zou je iedereen van de weg moeten halen...

Gewoon zeer strenge regels maken! Je zou kunnen zeggen dat deze mensen een bepaald plaatje op hun ruit moeten plakken zodra ze achter het stuur kruipen. Zodat men meteen kan zien dat je een jeugdige bestuurder bent, ook de politie. En daar gewoon heeeeeele strenge gevolgen op leggen. Wordt je alleen betrapt, gelijk rijbewijs innemen en doe maar opnieuw, met fixe boete.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:40

Shiloh schreef:
Yessy schreef:
Ik zag ergens staan dat je begeleider/coach minimaal 10 jaar z'n rijbewijs moet hebben en nooit gepakt mag zijn voor zware overtredingen.
Ik denk dat het probleem in Nederland in de handhaving ligt. Je kan aan iemand vaak niet zien of 'ie 16 of 18 is, dus dan zou je iedereen van de weg moeten halen...

Gewoon zeer strenge regels maken! Je zou kunnen zeggen dat deze mensen een bepaald plaatje op hun ruit moeten plakken zodra ze achter het stuur kruipen. Zodat men meteen kan zien dat je een jeugdige bestuurder bent, ook de politie. En daar gewoon heeeeeele strenge gevolgen op leggen. Wordt je alleen betrapt, gelijk rijbewijs innemen en doe maar opnieuw, met fixe boete.

Dat is in België ook wel the case. Iedereen die leert rijden, rijdt hier met een "L" rond (http://images.6minutes.be/normal/12349.jpg) die achteraan tegen de ruit hangt. Erg handig, dan weten de mensen die achter je rijden ook meteen dat je een beginnende chauffeur bent en dat ze een beetje moeten opletten.
Ik vind het systeem van met begeleider rijden ook zeker niet slecht. Je kan nooit voldoende ervaring opdoen met 35uur rijlessen... Als je met begeleider kan rijden, kan je uuuuuuuuuren ervaring opdoen onder begeleiding. Bij ons ligt er trouwens ook wel de beperking op dat je niet mag rijden tussen 22uur en 6uur in de weekends en feestdagen, wat ik ook wel goed vind.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:25

opisop_shop schreef:
Polly schreef:
Overigens leer ik mijn leerlingen ook gewoon 125 te rijden op de klok als ze op de snelweg rijden (en 85 op provinciale wegen etc. uiteraard alleen waar dit verantwoord is..)

120 is toegestaan en geen enkele km-teller is geijkt, dus houd je toch gewoon 120 aan?
Dat je daar iets in sjoemelt als je al wat langer rijdt a la, maar ik vind het echt een beetje raar om nieuwe automobilisten standaard al "te hard" te leren rijden???

Als 120 is toegestaan waarom zou je dan 114 gaan rijden? Tellers zijn niet geijkt zeg je zelf een een fabrikant gaat het echt niet zo instellen dat je harder gaat dan je teller aangeeft.
Mensen klagen en zeuren altijd dat lesauto's niet opschieten en dat het allemaal zo langzaam gaat, rijden we een beetje door is het weer niet goed...
Ik wil graag een fatsoenlijke automobilist afleveren die gewoon kan meekomen in het verkeer en dus ook met het verkeer meerijdt en niet de boel onnodig loopt op te houden. :)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:04

16 en autorijden is echt belachelijk!
Als je nou ziet hoeveel jongeren er als idioten rijden. Dan krijgen we nog meer verkeersslachtoffers en ongelukken.
De meeste scootergastjes hebben ook schijt aan alles en die gaan dan in de auto op pad. Ik hou me hart vast.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:07

het doel is MINDER slachtoffers.
16,5-jarige krijgen een reguliere rijopleiding en moeten daarna tot hun 18e met een begeleider rijden.
Denk dat het wel kan werken, de jeugd die net geslaagd zijn is vaak wat overmoedig en dat vang je op door er iemand naast te zetten.
Ze zijn dus pas 17 als ze op examen kunnen dus geen 16-jarigen op de weg, lessen mag vanaf 16,5 maar dat zullen er weinig doen omdat je dan een half jaar moet lessen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:08

Deze nieuwe wet willen ze al een aantal jaar invoeren hoor, en er is hier al vaker op Bokt over gepraat.
Maar deze regels horen er ook nog bij:

-De begeleiders moeten zelf al minstens 5 jaar hun rijbewijs hebben.
- Heb je als 17-jarige dus je rijbewijs en wordt je betrapt in de auto zonder begeleider of ongeldige begeleider, dan wordt je rijbewijs ingenomen en moet je alles weer overnieuw doen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:10

Polly schreef:
het doel is MINDER slachtoffers.
16,5-jarige krijgen een reguliere rijopleiding en moeten daarna tot hun 18e met een begeleider rijden.
Denk dat het wel kan werken, de jeugd die net geslaagd zijn is vaak wat overmoedig en dat vang je op door er iemand naast te zetten.
Ze zijn dus pas 17 als ze op examen kunnen dus geen 16-jarigen op de weg, lessen mag vanaf 16,5 maar dat zullen er weinig doen omdat je dan een half jaar moet lessen.

Dat klopt dus ook. Je mag pas op voor je rijbewijs als je 17 bent.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:11

@Lous, begeleider moet zelfs 10 jaar het rijbewijs hebben en word eerst doorgelicht door het RDW voor ze een begeleiderspas kunnen aanvragen.
Begeleiders moeten opgegeven worden bij het examen en een kandidaat kan dus niet halverwege het jaar een nieuwe begeleider bedenken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:17

Polly schreef:
@Lous, begeleider moet zelfs 10 jaar het rijbewijs hebben en word eerst doorgelicht door het RDW voor ze een begeleiderspas kunnen aanvragen.
Begeleiders moeten opgegeven worden bij het examen en een kandidaat kan dus niet halverwege het jaar een nieuwe begeleider bedenken.

Dat had ik dus nog nergens gehoord. Slim.
Dus er wordt wel degelijk goed over nagedacht door de regering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 00:42

LiNdA1986 schreef:
16 en autorijden is echt belachelijk!
Als je nou ziet hoeveel jongeren er als idioten rijden. Dan krijgen we nog meer verkeersslachtoffers en ongelukken.
De meeste scootergastjes hebben ook schijt aan alles en die gaan dan in de auto op pad. Ik hou me hart vast.

Misschien moet je het topic eens doorlezen zodat je weet wat de voorwaarden zijn en wat het doel is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 00:57

:) Ik ben wel voor. En als het elders prima werkt moet het hier net zo goed kunnen. Sowieso kunnen de meeste Nederlanders hopeloos hun eigen rijvaardigheden overschatten. Dat blijkt ook wel weer uit dit topic. Over het algemeen rijd ik liever in het buitenland. Gewoon omdat mensen elkaar daar in het verkeer nog hun eigen plek op de weg gunnen zonder dat je ervoor moet vechten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 01:38

Anne_GTI schreef:
:) Ik ben wel voor. En als het elders prima werkt moet het hier net zo goed kunnen. Sowieso kunnen de meeste Nederlanders hopeloos hun eigen rijvaardigheden overschatten. Dat blijkt ook wel weer uit dit topic. Over het algemeen rijd ik liever in het buitenland. Gewoon omdat mensen elkaar daar in het verkeer nog hun eigen plek op de weg gunnen zonder dat je ervoor moet vechten.

Schrik ik inderdaad ook van hoe nederlanders hun eigen rijgedrag geweldig vinden.
Geen idee wat ik ervan moet vinden, mits begeleider heb ik er eigenlijk niet echt een probleem mee. En als ze dan bv zeggen van zestien jaar eerst verplicht tien uur rijschool en dan begeleider tot 18 zouden er misschien veel betere autorijders uit komen.
Ik heb mijn rijbewijs op mijn 21ste gehaald, was geen betere chauffeur dan ik op mijn 17 de zou zijn. Maar goed ik schat mijn rijvaardigheden redelijk laag in, zoals iedereen die mij kent :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:26

Polly schreef:
Als 120 is toegestaan waarom zou je dan 114 gaan rijden? Tellers zijn niet geijkt zeg je zelf een een fabrikant gaat het echt niet zo instellen dat je harder gaat dan je teller aangeeft.
Mensen klagen en zeuren altijd dat lesauto's niet opschieten en dat het allemaal zo langzaam gaat, rijden we een beetje door is het weer niet goed...
Ik wil graag een fatsoenlijke automobilist afleveren die gewoon kan meekomen in het verkeer en dus ook met het verkeer meerijdt en niet de boel onnodig loopt op te houden. :)

Niet elke teller wijkt hetzelfde af, dus wie weet rijden ze zelfs wel harder dan 120?
Buiten dat vind ik het gewoon moreel gezien niet kloppen en kweek je misschien mensen die straks op de teller 130rijden als ze zelf een auto hebben.
Daarnaast rijden heel veel mensen gewoon op de teller 120, dus waarom zou een lesauto dan ineens traag zijn als zij ook op de teller 120 rijden?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:38

Haha ik zie mij met m'n 5 jaar rijbewijs m'n broertje al coachen in de auto. NOT. Volgens mij luistert ie niet eens :=