Wakker dier: rellen met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:26

OldSkipper schreef:
Shiloh schreef:
laat dan een foto van de hakselaar zien ipv van een broedkast. Bovendien heb ik persoonlijk niet zo veel problemen met zo'n haksel ding. Het lampje is uit voor dat zo'n kuiken het uberhaubt door heeft. Het ziet er wellicht onsmakelijk uit, maar het is wel erg snel.

.

De kuikens die er echt in komen hebben nog 'mazzel' ondanks de vreselijke pijn die ze hebben! ... maar er komen er ook een hoop klem te zitten en worden ernstig verwond... om zo een uur of wat te mogen kreperen...

kan niet snappen dat je zegt dat je geen problemen hebt met een hakselaar, dan ben je echt een gevoelloos mens! De kuikenhakselaar is toch wel 1 van de gruwelijkste dingen die er zijn!

Wat is een hakselaar??

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:26

Tempus schreef:
Weet je ik ben met school naar een voorstelling geweest over de legbatterijen. Ook zijn we erna naar de verschillende soorten stallen gaan kijken. raar maar waar, de kippen in de legbatterij zagen er het ' gelukkigst' uit. In de grotere stallen zaten er vele kippen die tot bloedens toe kapot gepikt waren door de 'kannibalistische' kippen. In de legbatterij zitten ze met 3, zit er 1 kannibaal bij wordt die er sneller uitgehaald dan als ze vrij met vele lopen. En dan hebben we het wel over grote legstallen. Ik keur een legbatterij zeker niet goed, want na een paar maand wordt de stal leeggehaald ( die kippen gaan naar de slacht) stal gereinigd en huppa weer een verse lading kippen erin. Dat dumpen vind ik zo niks, maarja ipv altijd te klagen over hoe het niet moet, oplossingen zoeken hoe het beter kan, want die stallen met vrijheid waren ook echt niks ( daar liepen massa's kale kippen tussen bah)

Ik denk eerder dat die legbatterij kippen niets anders konden doen of dat er voor die kippen geen drang meer was doordat er te weinig natuurlijke prikkels waren.
Bij die grote stal kan ik mij niets voorstellen maar daar hadden waarschijnlijk genoeg stress, dit kunnen zij wel uiten.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:40

Danique_G schreef:
Tempus schreef:
Weet je ik ben met school naar een voorstelling geweest over de legbatterijen. Ook zijn we erna naar de verschillende soorten stallen gaan kijken. raar maar waar, de kippen in de legbatterij zagen er het ' gelukkigst' uit. In de grotere stallen zaten er vele kippen die tot bloedens toe kapot gepikt waren door de 'kannibalistische' kippen. In de legbatterij zitten ze met 3, zit er 1 kannibaal bij wordt die er sneller uitgehaald dan als ze vrij met vele lopen. En dan hebben we het wel over grote legstallen. Ik keur een legbatterij zeker niet goed, want na een paar maand wordt de stal leeggehaald ( die kippen gaan naar de slacht) stal gereinigd en huppa weer een verse lading kippen erin. Dat dumpen vind ik zo niks, maarja ipv altijd te klagen over hoe het niet moet, oplossingen zoeken hoe het beter kan, want die stallen met vrijheid waren ook echt niks ( daar liepen massa's kale kippen tussen bah)

Ik denk eerder dat die legbatterij kippen niets anders konden doen of dat er voor die kippen geen drang meer was doordat er te weinig natuurlijke prikkels waren.
Bij die grote stal kan ik mij niets voorstellen maar daar hadden waarschijnlijk genoeg stress, dit kunnen zij wel uiten.

Bij de legbatterij zaten ze met 3 in 1 hok. Doordat ze met 3 zaten viel het harder op als er 2 waren aangepikt en 1tje niet. Dan haalde ze die ene kip er uit. Maar in zo een grote stal kon je niet zien wie de pikkers waren. Die liepen er nog tussen en bezorgden zo nog meer stress aan de ander kippen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:41

Elin_ schreef:
Shiloh schreef:
laat dan een foto van de hakselaar zien ipv van een broedkast. Bovendien heb ik persoonlijk niet zo veel problemen met zo'n haksel ding. Het lampje is uit voor dat zo'n kuiken het uberhaubt door heeft. Het ziet er wellicht onsmakelijk uit, maar het is wel erg snel.

.

Wat is een hakselaar??

Weetje zo een ding waar ze hout mee versnipperen? Zo iets

KingMarco

Re: Wakker dier: rellen met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:45

Nee de natuur is zo lief voor elkaar, wel eens gezien hoe een leeuw een zebra vangt ?? Dieren die van honger omkomen, opgejaagd worden door een groep leeuwinnen, eindelijk slokje water kunnen drinken en door een krok t water ingetrokken worden. Neejjj, maar de natuur is zo geweldig, alles lief schattig en zonder stres in vrijheid.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:47

KingMarco schreef:
Nee de natuur is zo lief voor elkaar, wel eens gezien hoe een leeuw een zebra vangt ?? Dieren die van honger omkomen, opgejaagd worden door een groep leeuwinnen, eindelijk slokje water kunnen drinken en door een krok t water ingetrokken worden. Neejjj, maar de natuur is zo geweldig, alles lief schattig en zonder stres in vrijheid.

* edit je hebt wel gelijk. Er komen meer kuikens uit doordat wij ze 'beschermen', maar daardoor is er ook meer 'overschot' en moeten er ( die die anders door de 'grillen der natuur' gestorven zouden zijn, in aantal dan, de natuur selecteert niet op haantjes) gedood worden. Door ( als het op de juiste manier gedaan wordt) een pijnloze dood. Tegenover id natuur verscheurd te worden door een kat of een vogel ofz.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:57

Helemaal eens met de TS.. Wakker dier zit er wel vaker naast.
Wij moeten moeite doen om de consument en mensen een juist beeld te geven van de veehouderij.
Dieren worden niet meer mishandeld enz. want dat zou onze positie verknallen en zouden er geen veehouderij bedrijven meer bestaan.
Boeren zijn managers geworden waarbij dierwelzijn op 1 staat omdat boeren hart hebben voor dieren anders doe je dit werk niet. (eigenlijk niet werk maar leefswijze, ze passen hun hele leven aan op de dieren)

Hier in nederland is het als boer bijna niet meer te doen om aan alle dierwelzijns eisen te voldoen EN nog prijs technisch te concurreren met het buitenland waar de dieren WEL (in vergelijking met ned) absurd gehuisvest worden. maarja.. iedereen valt over (in dit geval) een foto van een FASE van de huisvesting maar ze kiezen uiteindelijk wel het goedkope stukje vlees van het buitenland waar het beroerder is. :S
En dan houd ik mijn mond nog over de SOYA die de vegetariers veel gebruiken..

*zo dat is eruit ;)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:21

sMieke schreef:
Helemaal eens met de TS.. Wakker dier zit er wel vaker naast.
Wij moeten moeite doen om de consument en mensen een juist beeld te geven van de veehouderij.
Dieren worden niet meer mishandeld enz. want dat zou onze positie verknallen en zouden er geen veehouderij bedrijven meer bestaan.
Boeren zijn managers geworden waarbij dierwelzijn op 1 staat omdat boeren hart hebben voor dieren anders doe je dit werk niet. (eigenlijk niet werk maar leefswijze, ze passen hun hele leven aan op de dieren)

Hier in nederland is het als boer bijna niet meer te doen om aan alle dierwelzijns eisen te voldoen EN nog prijs technisch te concurreren met het buitenland waar de dieren WEL (in vergelijking met ned) absurd gehuisvest worden. maarja.. iedereen valt over (in dit geval) een foto van een FASE van de huisvesting maar ze kiezen uiteindelijk wel het goedkope stukje vlees van het buitenland waar het beroerder is. :S
En dan houd ik mijn mond nog over de SOYA die de vegetariers veel gebruiken..

*zo dat is eruit ;)

_/-\o_

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:26

overigens ook eens met Tempus. jammer dat de hokken niet iets ruimer zijn maar inderdaad half doodgepikte kippen rapen omdat de ''consument'' denkt dat het diervriendelijker is klopt ook niet.

maar weet je ik denk dat je pas een oordeel mag vergen wanneer je net als Tempus het met eigen ogen ziet.

Wie heeft er nu werkelijk een onderbouwde mening naar eigen zicht (daar bedoel ik mee, wie heeft zijn mening gevormt nadat hij/zij het met eigen ogen heeft gezien? )
Ik sta voor alle meningen open maar dan wel gewoon goed onderbouwd. niet van jeej dat beest is denk ik zielig dus is het niets.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:45

Er waren in onze klas ook een paar vd anti legbatterij. Maar ook die moesten toegeven dat zo een open stal ook niet het van het was en dat er nog stress was nu veroorzaakt door de pikkende kippen. Die jongens wisten ook dat het makkelijk is van te zeggen ' oh dat is nu erg' maar een oplossing vinden hoe het wel goed gaat is niet makkelijk en voor vele houdt het daar op bij 'dat is erg'. We hebben toen ook een hele tijd zitten brainstormen over hoe het beter zou zijn. Zelfs de dagen erna in de les, maar dat was niet eenvoudig. Die boer vertelde ons dat zij ook hun brood moeten verdienen en dat het niet makkelijk is om iets te veranderen. Die man had eigenlijk 3 verschillende huisvestingen ( legbatterij, half open en open stal als ik me niet vergis) en de legbatterij kip zag er het beste uit ( jammer vh kleine hokken dat wel en het feit dat de kippen nooit daglicht zien). ik vond het heel leerijk, omdat je kon zien hoe het echt was ipv maar gewoon op 'het is zielig' te vallen, je zag het eens echt. en ik was verbaasd

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:56

ik heb in een ander topic geplaatst:

dus even kleine vraag: denken jullie dat er behoefte is aan een ''voorlichtingsdag'' van de veehouderij? (toer de boer/bokker meet boer)
Ik vind het interessant om erachter te komen of jullie je mening dan bijstellen of anders onderbouwen ofzo.
In elk argument van dit topic zie ik wel wat. het is voor mij wel regelbaar met mijn huidige connecties (goh wat klinkt dat chique :+ )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:27

Tempus schreef:
Er waren in onze klas ook een paar vd anti legbatterij. Maar ook die moesten toegeven dat zo een open stal ook niet het van het was en dat er nog stress was nu veroorzaakt door de pikkende kippen. Die jongens wisten ook dat het makkelijk is van te zeggen ' oh dat is nu erg' maar een oplossing vinden hoe het wel goed gaat is niet makkelijk en voor vele houdt het daar op bij 'dat is erg'. We hebben toen ook een hele tijd zitten brainstormen over hoe het beter zou zijn. Zelfs de dagen erna in de les, maar dat was niet eenvoudig. Die boer vertelde ons dat zij ook hun brood moeten verdienen en dat het niet makkelijk is om iets te veranderen. Die man had eigenlijk 3 verschillende huisvestingen ( legbatterij, half open en open stal als ik me niet vergis) en de legbatterij kip zag er het beste uit ( jammer vh kleine hokken dat wel en het feit dat de kippen nooit daglicht zien). ik vond het heel leerijk, omdat je kon zien hoe het echt was ipv maar gewoon op 'het is zielig' te vallen, je zag het eens echt. en ik was verbaasd

een legbatterij kip ziet er goed uit omdat zij snavel er afgebrand is zodat ze elkaar niet kunnen pikken...de drie die in z'on piepklein hokje zitten.
ik ben blij dat ik mijn eigen kipjes heb, die in een ren van 25 bij 25 meter lekker kunnen scharrelen.
tussen struiken en gras.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:17

geerke schreef:
een legbatterij kip ziet er goed uit omdat zij snavel er afgebrand is zodat ze elkaar niet kunnen pikken...de drie die in z'on piepklein hokje zitten.
ik ben blij dat ik mijn eigen kipjes heb, die in een ren van 25 bij 25 meter lekker kunnen scharrelen.
tussen struiken en gras.

En die miss vol wormen of ander gespuis zitten...?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:51

Er moet ook de mogelijkheid zijn tot natuurlijke leefomgeving. want het gaat hier niet om 20 kippen maar om 100den. ow en @geerke die boer waar wij geweest waren brandde niks weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:54

Famke160301 schreef:
geerke schreef:
tussen struiken en gras.

En die miss vol wormen of ander gespuis zitten...?

daar heb je ontwormmiddelen voor...luis hebben ze nog ooit gehad,ze zijn namelijk kerngezond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:55

Tempus schreef:
Er moet ook de mogelijkheid zijn tot natuurlijke leefomgeving. want het gaat hier niet om 20 kippen maar om 100den. ow en @geerke die boer waar wij geweest waren brandde niks weg.

kippen in een legbatterij zonder weggebrande snavel?....dat bestaat niet.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:38

Dan zouden ze dat toch net zo goed in die open stallen kunnen doen. Is toch niet logisch dat ze de legbatterijkippen wel de snavel wegbranden zodat die niet mekaar pikken en bij de open en half open stallen dat niet doen zodat ze mekaar wel kunnen pikken.

Ik wil niet zeggen dat een legbatterij goed is, maar ik was verbaasd dat die kippen er zeker niet het slechtst uit zagen en wat veel mensen denken dat beter is voor de kip eigenlijk nog verre van ideaal is. Maar een oplossing vinden die haalbaar is voor elke boer is heel moeilijk. De stichtingen die zich daar mee bezig houden dat zijn de goei. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:15

een kip in een half open stal kan rondlopen en wat op de grond scharrelen...in een batterij zitten ze op gaas.
Erg onnatuurlijk dus voor een kip,want een kip loopt de hele dag in de grond te krabben.
Als ze dat niet kunnen omdat er gaas zit gaan ze elkaar pikken uit verveling.
Eenmaal een klein plekje en al snel heb je grote open plek want kippen zijn kannibalen.
Vandaar dat de bovenkant van de snavel er af wordt geknipt of gebrand.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:19

Kan je zeggen dat er in die stallen ook genoeg aangepikte kippen rondliepen. Echt vies om te zien zelfs. Daarom dat die er veel erger aan toe waren dan de legbatterijkippen ( waarmee ik een legbatterij helemaal niet wil goed praten hoor). Gewoon dat de mensen vaak maar gaan roepen, terwijl wat zij denken dat beter is en dus met een gerust hart kopen ook verre van ideaal is.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:40

Wakker Dier bestaat voor 90% uit onzin en ik vind dat te belachelijk voor woorden... want je liegt tegen mensen die jou stichting verdorie geld geven! Erg triest... ;(

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:51

Elevien schreef:
Wakker Dier bestaat voor 90% uit onzin en ik vind dat te belachelijk voor woorden... want je liegt tegen mensen die jou stichting verdorie geld geven! Erg triest... ;(

Helemaal mee eens! Want onvolledige informatie verstrekken en iets volledig uit de context halen behoord hier ook toe.. imo een vuile manier om zieltjes te winnen.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:19

ik sluit me hierbij aan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:45

wat liegen ze precies dan?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:39

Ik heb zelf meer verstand van melkvee, zit niet in het wereldje van de fokzeugen o.i.d. Maar op hun site vermelden ze het volgende:
"Pijnlijke poot- en uieronstekingen zijn meer regel dan uitzondering." Bij deze tekst staan een koe met een enooorm uier! Zo ziet 99% van de melkkoeien er niet uit, er is gewoon niet op gelet met fokken. Dus logisch dat deze koe uierontsteking heeft, want haar uier hangt de helft van de tijd in de mest. Voor de rest proberen veehouders deze aandoeningen te voorkomen, want het kost ze simpelweg inkomen. Bij de meeste bedrijven waar ik kom ligt het aantal koeien met uieronsteking op zo'n 2 tot 5%. Zere klauwen worden tegenwoordig ook al minder, want de ontwikkeling van de stallen gaan gewoon door. Er wordt zelfs rubber op de roosters gelegd om de klauwen te ontzien.

"Koeien zijn melkfabrieken en produceren 2,5 keer meer dan 50 jaar geleden." Ja en? De koeien van tegenwoordig kan je ook niet meer vergelijken met de koeien van toen. Tegenwoordig zijn het topsporters en krijgen ze voer wat precies op hun is afgestemd zodat ze deze prestaties ook kunnen blijven leveren.

"Koeien zijn steeds vaker dusdanig doorgefokt op hoge productie, dat ze niet altijd meer de wisselende samenstelling van gras kan verwerken. Er wordt dus een koe gefokt die ziek wordt van gras! Door het dieet zijn de koeien het hele jaar door aan de diarree." Hahaha! Koeien krijgen zulk goed verteerbaar voedsel waardoor vrijwel alle voedingsstoffen worden opgenomen. Hierdoor komt er weinig "afval" aan de achterkant weer uit en is het inderdaad: een koeienvlaai. Maar dat is nog lang geen diarree hoor. Als een koe diarree heeft dan is er gewoon lichamelijk iets mis, dat heeft niks te maken met de fokkerij.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:21

Ging even reacties lezen bij die foto's van de geitenmelkstal en de melkrobot, maar de mensen daar denken gewoon dat biologische dieren met de hand gemolken worden. :')
Ik word eerder triest bij het lezen van de reacties dan bij het zien van de foto's. Die mensen die reageren weten absoluut niet waar ze het over hebben, zien af en toe zo'n niet representatief fototje en trekken daar meteen hun conclusies uit. :\ Ze zijn zelf waarschijnlijk nog niet bij een boerderij wezen kijken. En wakker dier maakt daar lekker gebruik van en verdraaid dingen etc.
Zou er willen reageren maar ben bang dat ik dan een bom op mijn huis krijg van dierenactivisten. :')