Worden dieren vermenselijkt???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:27

Arabesk schreef:
Jockey_my schreef:
Of dieren nou wel of niet worden vermenselijkt, ik vind het hoe dan ook een niet kunnen om het hoofd van een dier af te trekken,
ook niet als het al dood is!

Dan moet je ook geen vlees eten. Koeien worden binnen 2 minuten na hun dood volledig gestript en hun hoofd wordt afgehakt en de poten worden afgeknipt. En dat alles voor jouw stukje vlees.

De meeste dieren hebben niet eens een leven gehad voor ze doodgingen.

Tenzij je vegetariër bent is het hypocriet om commentaar te hebben op zoiets als dit.:7

Ja en???Netjes toch dat zo dier netjes word afgeschoten en gestript.En dat ze geen lebven hebben gehad klot van geen kanten meid!Als je iets gaat prekken moet je wel weten waar je over hebt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:47

papagroom schreef:
Om dat ik uit een vissersplaats af komstig ben....noem het bedrijfs blindheid.....
maar de aaibaarheids en herkenbaarheids factor speelt wel degelijk mee
Als er diepvriesganzen zonder veren gebruikt zouden worden,was er echt niet zoveel tumult over.

Ja misschien wel inderdaad. Meningen verschillen en de opvoeding ook blijkt hieruit.

Eigenlijk vind het het het belangrijkste dat een dier een goed leven heeft gehad met voldoende ruimte, soortgenootjes en alles wat zo'n dier nodig heeft. En natuurlijk dat zijn dood snel en pijnloos is.
Dat geld ook voor consumptie dieren en daarom ben ik ook zwaar tegen die bioindustrie (broodfok) waar die dieren hun kont niet kunnen keren, masssaproductie...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:48

LiNdA1986 schreef:
Ja misschien wel inderdaad. Meningen verschillen en de opvoeding ook blijkt hieruit.

Eigenlijk vind het het het belangrijkste dat een dier een goed leven heeft gehad met voldoende ruimte, soortgenootjes en alles wat zo'n dier nodig heeft. En natuurlijk dat zijn dood snel en pijnloos is.
Dat geld ook voor consumptie dieren en daarom ben ik ook zwaar tegen die bioindustrie (broodfok) waar die dieren hun kont niet kunnen keren, masssaproductie...

Maar dat is wel waar het grootste gedeelte van de mensen hun vlees vandaan krijgt: de kiloknallers bij de supermarkt... En k vind het daarom van dat soort mensen ook vrij hypocriet om te zeggen dat het aftrekken van een kop van een dode gans zo verschrikkelijk is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:50

LiNdA1986 schreef:
papagroom schreef:
idd aaibaarheid speelt mee....elk visje dat op zee gevangen wordt ,wordt levend gestript,en elke garnaal,krab,of kreeft wordt levend gekookt......daar hoor je niemand over.....ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar persoonlijk ook niet zoveel problemen mee heb...

Ik vraag me dan af waarom je daar niet zo'n moeite mee heb? Ook de kreeft die levend gekookt wordt heeft gevoel, net zoals vissen die worden gevangen en op het droge snakken naar zuurstof tot ze dood zijn.

Dat is eigenlijk een goed voorbeeld, van hoe minder het dier lijkt op de mens zelf , hoe minder erg mensen het vinden wat er met ze gebeurt.

Als je kijkt naar de zeehondjes die werden doodgeknuppeld, hoeveel mensen er daarvoor in actie kwamen.
Maar die zeehondjes zagen er ook uit zoals mensen graag een dier zien.
Lief, rond, zacht met ronde, sprekende ogen.

Vissen en schaaldieren hebben dat allemaal niet en kunnen ook nog eens geen geluid maken.
Daarom vindt bijna niemand (sport)vissen zielig.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:00

waar het in mijn ogen om gaat is dat er een verschil moet worden gemaakt tussen dood maken voor consumptie en dood maken om er vervolgens lol mee te hebben.

ik ben opgevoed met heel veel respect voor dieren, vanaf jongs af aan is mij geleerd dat je een dier nooit mag pesten of met opzet pijn doen. en als kleine hummel heb ik 1x aan de staart van onze hond getrokken, en toen is mij toch wel heel duidelijk gemaakt dat dat niet mag!

dat er dieren worden dood gemaakt voor de consumptie is nu eenmaal zo, en daar zal nooit iets aan veranderen (hoe jammer ik dit als vegetarier vind) maar het gaat om de manier waarop en ook dat respectvol met het lichaam word omgegaan ook nadat het dood is.
dat in een slachterij alles gelijk wordt versneden snap ik ook wel, maar het wordt niet als grap nog verminkt!

en dat mensen tegenwoordig meer geld uitgeven aan hun huisdier dan aan arme kinderen in het buitenland lijkt me iets wat ieder voor zich moet beslissen.
onze regering geeft van ons belasting geld zeer veel aan arme landen, en daarom geef ik ook geen geld aan zulk soort doelen.
goede doelen voor dieren geef ik wel gul aan.

dieren kunnen in deze maatschappij niet meer voor zichzelf zorgen, en dus zullen wij dit moeten doen!

mika11

Re: Worden dieren vermenselijkt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:09

De commercie speelt trouwens handig in op de vermenselijking van huisdieren.
Kijk maar in speelgoedwinkels, naar alle soorten knuffeldieren. Allemaal knuffels in de vorm van een dier zoals een mens en vooral een kind een dier graag ziet.

Ook heb je al winkeltjes met kleding en accessoires voor hond en kat.
Daar gaat de vermenselijking alweer een stap verder.
Dan is de stap van aangeklede knuffelbeer tot een aangeklede levende hond niet meer zo groot.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:13

mika11 schreef:
De commercie speelt trouwens handig in op de vermenselijking van huisdieren.
Kijk maar in speelgoedwinkels, naar alle soorten knuffeldieren. Allemaal knuffels in de vorm van een dier zoals een mens en vooral een kind een dier graag ziet.

Ook heb je al winkeltjes met kleding en accessoires voor hond en kat.
Daar gaat de vermenselijking alweer een stap verder.
Dan is de stap van aangeklede knuffelbeer tot een aangeklede levende hond niet meer zo groot.

ja absoluut!
maar wat ook veel mee speelt is dat "bekende" mensen op deze aardbol ook compleet doorslaan in hun ideeen van mode, een hond is imo een vriend die veel energie kost, maar ook heel veel liefde geeft, en geen mode item omdat het leuker staat als een tasje!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 11:31

Er zijn zelfs al wandelwagens voor honden in de handel,,,in amerika is dit zelfs al een rage......komt dat arme beest er eindelijk uit...moet ie een jas aan en in een wagentje...

Afbeelding

Afbeelding

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:46

ik ken iemand die ook zo'n wagentje heeft, maar de rede is heel anders dan om er mee te showen.

deze vrouw heeft 3 honden waarvan er 2 jong en heel actief zijn en de 3e is een ouder hondje met artrose. om wel lekker lange wandelingen te kunnen doen met haar honden heeft zo zo'n karretje gekocht voor het oudere hondje, als het te ver wordt kan hij daar in.
hiervoor is het echt een super oplossing!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:59

Vjestagirl schreef:
LiNdA1986 schreef:

Maar dat is wel waar het grootste gedeelte van de mensen hun vlees vandaan krijgt: de kiloknallers bij de supermarkt... En k vind het daarom van dat soort mensen ook vrij hypocriet om te zeggen dat het aftrekken van een kop van een dode gans zo verschrikkelijk is.

Inderdaad, de meeste mensen willen niet veel betalen voor hun vlees. Helaas... Van mij mag er een stuk minder vlees in de schappen liggen, alles wat over de datum is wordt gewoon weggegooid volgens mij dat vind ik ook zonde.

Ik kies liever voor vegetarisch, biologisch, vis of gewoon een dag geen vlees/vis.
Maar overal zit dat bio vlees in, denk aan broodbeleg, Bifi worstjes, frikandel. Gelukkig eet ik dat zeer zelden.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:21

Ik doe ook aan vermenselijking denk ik
ik trek me katten dan wel geen kleertjes aan maar vind het heerlijk om met ze te kroellen
Me vissen beschouw ik toch ook wel een beetje als kleine kindjes hahah als het in me Aqua niet goed gaat word ik daar echt ziek van.

Of is dat geen vermenselijking maar gewoon liefde voor me beestjes???

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:26

Onderdeel van het artikel, is het in leven laten van vossen ten koste van weidevogels....wat is hierover jullie mening???

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:33

Tja, lastig zeg. Mijn eerste ingeving is laten leven; het is de natuur en daar moet de mens zich eigenlijk niet mee bemoeien.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:36

Dat "spel" vind ik echt niet meer van deze tijd.
We slaan elkaar toch ook de harses niet meer in met knuppels????

Ik vind laat dieren in het wild (veluwe bijv.) gewoon dier zijn.
Maak een oversteek van de Oostvaarders plassen zodat de dieren daar ook meer en beter leefgebied krijgen.

Dat je je huisdier anders gaat zien begrijp ik, dat word je maatje.
Ik verwen mijn huisdieren best wel.
Ze mogen lekker overal rond sjouwen en ook als ze willen bij me op bed slapen.
Ook zorg ik nog steeds dat mijn inmiddels 16 jarige hond geen pijn hoeft te hebben.
Hierdoor zit ik wel vaak bij de dierenarst vanwege chronische huidklachten en oor klachten.
Zodra het niet meer te verhelpen is en het dier uitgedoktert is zal ik de keus maken om haar te verlossen, maar ik ga tot het uiterste voor haar, daar waar een ander waarschijnlijk allang een ander keus had gemaakt, al is het maar vanwege de kosten die het met zich mee brengt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:38

ware het niet dat de vos in onze natuur....voor zo ver we dat natuur kunnen noemen....geen natuurlijke vijand kent,en dus oververtegenwoordigt wordt...dit ten koste van het weidevogelbestant.....hier geen grutto,dan ook niet in afrika..en dat door een locale vos....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:44

LiNdA1986 schreef:
[Inderdaad, de meeste mensen willen niet veel betalen voor hun vlees. Helaas... Van mij mag er een stuk minder vlees in de schappen liggen, alles wat over de datum is wordt gewoon weggegooid volgens mij dat vind ik ook zonde.

Ik wil niet je antwoord uit elkaar trekken maar dit vind ik wel een verkeerde opvatting. Veel mensen willen best meer betalen voor een goed en gezond stuk vlees, maar kunnen dit simpelweg niet...
waarom niet? omdat er gewoon geen geld is om een duur stukje vlees te kunnen betalen...

Wij eten ook goedkoop vlees, simpelweg omdat we een duur stuk niet kunnen betalen. Niet omdat we nou zo graag goedkoop vlees willen eten, want laten we eerlijk wezen het duurdere vlees bij de echte slager smaakt vele malen beter...
Helaas eten we dat meestal maar een paar keer per jaar. Ik stop niet met het eten van vlees want ik vind het een belangrijk onderdeel van je dagelijkse/wekelijkse behoefte van voedsel

Wel proberen we om niet 7 dagen in de week vlees te eten, maar zie het niet alleen maar van 1 kant, er is meestal ook een andere kant aan het verhaal...

Om nu nog te reageren op het artikel:

Tja de kop aftrekken van een dode gans... ik zie er niks ergs in, beest is dood en kan dus niet lijden door dit spelletje.
Mijn zieke kanaries bracht ik niet naar de dierenarts voor een spuitje, die sloeg ik gewoon met 1 harde klap dood tegen de muur of grond. Mn zieke vissen bracht ik niet naar de dierenarts voor een spuitje, die sloeg ik ook gewoon dood.
Mn konijnen zijn wat te groot om dat te doen, dus die zal ik wel naar een DA brengen als ze ziek zijn en de dood het eerlijkste is...
ik ga ook geen 100-en euro's uitgeven aan een operatie of medicijnen voor mn konijnen, sorry maar ze gaan me echt niet bedanken met likjes en aaitjes als ik dat wel voor ze doe.
Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben geen deken ook niet in de winter, hun vacht is dik genoeg. Ik haal ze niet naar binnen als het regent, sneeuwt, of onweert, ze zijn niet van suiker. Is de dood het eerlijkst door ouderdom, of ziekte dan zou ik ervoor kiezen om ze af te laten schieten, 1 schot en ze zijn dood, ze merken niks meer, stuk vriendelijker dan ze 3 spuitjes te geven en ze zien sterven in 20 minuten tijd (helaas zijn het mijn verzorgpaarden dus heb ik daar de beslissing niet over)
Ik doe ze geen dekjes op met de mooiste kleuren die er zijn om vervolgens mn rijbroek en shirt en laarzen en cap daarop aan te passen...
Ze zien me aankomen :')

Dus ja we vermenselijke dieren veel te veel, en waarom? Geen idee blijkbaar missen we iets om onze "moedergevoelens" op te kunnen uiten.
edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Anoli op 18-05-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:45

Ik vind vossen prachtige dieren en spot ze hier ook wel eens op de Veluwe, maar het komt ook geregelt voor dat ze toch het dorp in trekken en hobby kip of eenden uit moorden.
Het is dan niet eens echt om het eten ervan, ze moorden gewoon alles uit en dan werden er in de weilanden wel geregelt jagers in gezet.
kan me dus echt voorstellen dat je als hobby kippen/eenden houder daar dood en dood ziek van word als dat ieder jaar weer gebeurt.
Zolang ze op de Veluwe blijven, prima....maar in een woonwijk kan je ze echt niet tolereren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:51

papagroom schreef:
ware het niet dat de vos in onze natuur....voor zo ver we dat natuur kunnen noemen....geen natuurlijke vijand kent

Jawel hoor, de auto, het gifaas, de strop en hier en daar zelfs nog de vossenklem. Wordt ook nog behoorlijk op geschoten door jagers ondanks dat dat niet mag (in België, geen idee in nederland). Laat ons er niet aan voorbij gaan dat noch die vossen, noch die weidevolgels in de natuur leven. Beiden leven in een intensief gebruikt cultuurlandschap, en beiden hebben daar problemen mee.
De grootste vijand van de weidevogels is de mens, als er niet meer genoeg over zijn, dan is dat in de eerste plaats onze fout, en slechts ergens op de achtergrond speelt bedreiging door vossen. Met naar de vossen te wijzen wordt alleen maar de aandacht afgeleid van het echte probleem, en dat is dat landbouw nu eenmaal niet goed samen gaat met 'weide'(=grasland)broeders/voeders, en we veel te weinig braak terrein over hebben om de vogels echt met rust te laten.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:51

Anoli schreef:
LiNdA1986 schreef:

Dus ja we vermenselijke dieren veel te veel, en waarom? Geen idee blijkbaar missen we iets om onze "moedergevoelens" op te kunnen uiten.
edit: toevoeging

Bij mij speeld dat zeker gezien ik onvrijwillig kinderloos ben.
Maar ook mijn poown staat zomer en winter 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid.
Ik sla niet door, zal ook mijn honden niet aan gaan kleden ofzo...dat gaat echt te ver, maar zal er alles aan doen om ze zolang als kan bij me te houden.
Vier jaar geleden heb ik mijn hond 14 dagen in de kliniek gehad vanwege hepatitis.
het was kantje boord, maar er was kans van slagen.
Ze heeft het gered ondanks dat ze "al" 12 was.
Ja, het heeft me 1300 euro gekost, gelukkig kwam mijn vakantiegeld die maand.
Het is het zeker waard geweest want madam huppelt nog steeds rond.

Ook nog een toevoeging....dekjes en setjes etc kan me ook niet boeien, geef dat geld liever uit aan goed zorg aan mijn dieren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:54

Onassa schreef:
kan me dus echt voorstellen dat je als hobby kippen/eenden houder daar dood en dood ziek van word als dat ieder jaar weer gebeurt.

Ik kan dan alleen maar zeggen dat je niet zo slim bezig bent als je dat ieder jaar overkomt. Er zijn echt wel vosbestendige vogelrennen te bouwen hoor.
En wie heeft er meer recht om aanwezig te zijn op dat erf, inheems wild (vos) of een uitheemse gedomesticeerde exoot (kip)? Ik vind als je absoluut kippen wil houden, dat je dan als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen en ze van een veilig hok moet voorzien. Vossen horen er nu eenmaal bij..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:55

Wat je wat er erg is? Wat echt de moraal is?
Dat er mensen zijn die genieten tijdens zo'n spelletje gans (of ander dier) de kop afrukken.
Het feit dat de mens geniet van het martelen/kwellen van dieren maakt me echt ziek.

De bioindustrie trouwens ook, maar de mensen genieten in elk geval niet van het leed dat zij die dieren aan doen. Daar denkt men liever niet over na. Dat is heel iets anders.

Wat de jacht betreft, ik vind het inderdaad vreemd dat een mens geniet van het doden. Het doden om te eten te krijgen heeft een heel andere functie. Je neemt dan niet meer dan je nodig hebt en je moet wel omdat je anders zelf niks te eten hebt.
Maar vertel mij eens wat een voedingswaarde een vos heeft? En overlast? Wat heet overlast, als we alles gaan neerknallen waar we last van hebben dan blijven we aan de gang.

Dieren vermenselijken? Volgens mij valt dat nog wel mee hier in Europa. Een paar mafketels houdt je altijd.
Het is in ieder geval een stuk onschuldiger dan genieten van het martelen van dieren.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:56

Onassa schreef:
Bij mij speeld dat zeker gezien ik onvrijwillig kinderloos ben.
Maar ook mijn poown staat zomer en winter 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid.
Ik sla niet door, zal ook mijn honden niet aan gaan kleden ofzo...dat gaat echt te ver, maar zal er alles aan doen om ze zolang als kan bij me te houden.
Vier jaar geleden heb ik mijn hond 14 dagen in de kliniek gehad vanwege hepatitis.
het was kantje boord, maar er was kans van slagen.
Ze heeft het gered ondanks dat ze "al" 12 was.
Ja, het heeft me 1300 euro gekost, gelukkig kwam mijn vakantiegeld die maand.
Het is het zeker waard geweest want madam huppelt nog steeds rond.

Ook nog een toevoeging....dekjes en setjes etc kan me ook niet boeien, geef dat geld liever uit aan goed zorg aan mijn dieren.

Dat kan ik me voorstellen dat je dan meer "moedert" over je dieren.
Daarnaast zal ik nooit iemand veroordelen over de keuze van wel hoge kosten voor DA of niet, maar ik persoonlijk heb het er niet voor over, ik zou bij een hond van 12 kiezen voor euth.

Maar als jij het geld er voor over hebt en je wil dat doen voor je hond is dat je eigen goed recht... :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:01

ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen je vermenselijkt je paard wanneer je hem een deken op doet.
ik ben gezegend met een kou kleum, terwijl ik zelf helemaal niet kinderachtig ben. hij heeft het erg snel koud, en zijn dikste winter vacht is niet half zo dik als de meeste paarden op stal die vanaf half zomer met een deken staan ongeveer.

dus in sommige gevallen heb je niet heel veel keuze (tenzij je hem altijd binnen laat staan natuurlijk, maar dat doe ik absoluut niet) maar de keuze om een deken uit noodzaak aan te doen is anders wanneer je het doet omdat je het zo mooi vind staan op je paard oid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:04

Ragebol1977 schreef:
Wat je wat er erg is? Wat echt de moraal is?
Dat er mensen zijn die genieten tijdens zo'n spelletje gans (of ander dier) de kop afrukken.
Het feit dat de mens geniet van het martelen/kwellen van dieren maakt me echt ziek.

De bioindustrie trouwens ook, maar de mensen genieten in elk geval niet van het leed dat zij die dieren aan doen. Daar denkt men liever niet over na. Dat is heel iets anders.

Wat de jacht betreft, ik vind het inderdaad vreemd dat een mens geniet van het doden. Het doden om te eten te krijgen heeft een heel andere functie. Je neemt dan niet meer dan je nodig hebt en je moet wel omdat je anders zelf niks te eten hebt.
Maar vertel mij eens wat een voedingswaarde een vos heeft? En overlast? Wat heet overlast, als we alles gaan neerknallen waar we last van hebben dan blijven we aan de gang.

Dieren vermenselijken? Volgens mij valt dat nog wel mee hier in Europa. Een paar mafketels houdt je altijd.
Het is in ieder geval een stuk onschuldiger dan genieten van het martelen van dieren.

Goede post! Doortimmerd van begin tot eind!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:05

Mister01 schreef:
ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen je vermenselijkt je paard wanneer je hem een deken op doet.
ik ben gezegend met een kou kleum, terwijl ik zelf helemaal niet kinderachtig ben. hij heeft het erg snel koud, en zijn dikste winter vacht is niet half zo dik als de meeste paarden op stal die vanaf half zomer met een deken staan ongeveer.

dus in sommige gevallen heb je niet heel veel keuze (tenzij je hem altijd binnen laat staan natuurlijk, maar dat doe ik absoluut niet) maar de keuze om een deken uit noodzaak aan te doen is anders wanneer je het doet omdat je het zo mooi vind staan op je paard oid.

Ik geef ook maar gewoon voorbeelden he...
Niet elk dier is hetzelfde, maar het zijn maar gewoon algemene voorbeelden...