Ex-vrouw Marc Dutroux kan vervroegd vrijkomen uit gevangenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Ex-vrouw Marc Dutroux kan vervroegd vrijkomen uit gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:01

Frankrijk heeft 'ja' te zeggen als aan de voorwaarden naar Frankrijk toe ook voldaan wordt. Maar België heeft officieel nog niet eens een aanvraag naar FR ingediend, dus even officieel is er eigenlijk nog niks te concluderen.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:10

Die mensen moet je niet meer vrijlaten! Die moeten echt levenslang opgesloten zitten en boeten voor hetgeen wat ze hebben gedaan!

Belachelijk!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:47

Kwanyin schreef:
Ik las het ook al, en dat zou mooi zijn, maar naar ik meen heeft Frankrijk er helemaal niets op te zeggen. Als België beslist dat Frankrijk Martin moet opvangen, dan heeft Frankrijk alleen maar Ja en Amen te zeggen. Dat zeiden ze althans in het nieuws. Maar ik hoop toch dat ze evengoed voet bij stuk houden.

Ik hoorde op de radio dat Frankrijk wel nee kan zeggen, maar dat ze gegronde redenen moet hebben.
"Daarom" zou dus niet volstaan.

"Vanmorgen liet de Franse minister van Justitie Michel Mercier na afloop van de Franse ministerraad weten dat hij niet van plan is ja te zeggen op de vraag van België om de ex-vrouw van Dutroux op te vangen en toe te zien op de naleving van de voorwaarden van haar vrijlating."
uit:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... gn=seeding

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:56

De manier waarop de mededeling tijdens de persconferentie gedaan werd dat er geen reden was om naar assisen te stappen en de vervroegde vrijlating aan te vechten, vond ik ook wel goed gedaan. Die man zei gewoon dat hij het liever anders had gezien maar dat ze helaas geen reden hadden gevonden om niet akkoord te kunnen gaan.
Hij heeft in ieder geval zijn mening kunnen geven ;)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:45

Het is sowieso ook nogal een apart verhaal vind ik persoonlijk. Als we allemaal zouden beginnen met onze gevangenen lukraak naar het buitenland te sturen en die zouden er niets op kunnen zeggen, waar gaat dat dan over. Ik snap best dat Frankrijk dat stomme mens niet wil, en dan ook nog moet toezien of ze zich wel aan haar voorwaarden houdt. Daar heeft Frankrijk toch niets mee te maken? Waarom zouden zij zich er dan mee moeten bezig houden? 't Is onze crimineel, niet die van Frankrijk. Ik zou ook nee zeggen als land.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:48

Puh, van mij mag dat 'ding' vrijkomen; laat ze maar eens los op straat tussen de mensen, dan krijgt ze pas haar echte straf ~~}>

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:18

Belachelijk, die moet gewoon lekker blijven zitten waar ze nu zit..
Zeker omdat ze al eens veroordeeld is, vervroegd is vrijgekomen en dus gewoon opnieuw de fout in is gegaan.. En niet een kleine fout ook, zo erg dat dit kan...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:27

Ik hoop dat "wij willen jullie grof vuil niet!" volstaat als gegronde reden :D .

Ik blijf erbij dat het in de eerste plaats al belachelijk is dat het aandeel van Martin niet even zwaar doorgerekend wordt als dat van Dutroux. Ik had er gerust nog over willen discussiëren als Martin onder doodsbedreigingen bij Dutroux moest blijven en ze geen kans had om er onder uit te komen. Maar die kans heeft ze wel gehad, toen hij in de cel zat. En ze heeft het niet gedaan.

Sterker nog, in de jaren 80 had ze al de kans. Toen zijn ze in de cel beland omwille van verkrachtingen. Toen had ze al kunnen zeggen "ik werd gedwongen, zo'n vent moet ik niet, ik ga bij hem weg". Maar nee, ze blijft en ze krijgt er zelfs nog eens kinderen mee.
Iemand die echt zo onschuldig is, had de kansen wel aangegrepen die geboden waren om te ontsnappen. En als ze echt de waarheid verteld, als ze echt zo bang was dat ze zelfs dan niet weg durfde gaan, dat ze zelfs te bang was om twee kleine kinderen eten te geven, dan is ze imo ook te labiel om nog ooit vrij rond te lopen. Helaas voor haar dan.

Zouden ze haar gezicht trouwens niet herkennen in Frankrijk? Zouden de inwoners daar geen weet hebben van Michel Martin, de vrouw van de beruchte Marc Dutroux?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:29

Ik wil haar wel opvangen hoor!

In mijn kelder...
Zonder water of brood...
Met een klein kijkgaatje om te zien hoe ze langzaamaan wegkwijnt...

}:)

Sorry, maar dat ze zo'n mens nog laten vrijkomen snap ik écht niet!!!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:50

Ik weet eigenlijk niet of het positief is dat Frankrijk 'wil' weigeren... in dat klooster zou ze redelijk weggestopt en geïsoleerd zitten, ik vraag me af wat het alternatief zou worden als ze nu dus niet naar Frankrijk zou kunnen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:59

In het klooster zou ze een vrije vrouw zijn geweest en gewoon mogen verlaten als ze dat wil overdag. Ze moest er alleen haar woonplaats hebben (en naar ik meen een beetje helpen met de taken enzo). Niet naar Frankrijk, is gewoon in de gevangenis blijven waar ze zit. In België is het voor Martin onmogelijk om een 'nieuw' leven op te bouwen gezien haar geschiedenis.

Misschien komt ze wel gezellig naar jullie in Nederland :D .

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:09

Kwanyin schreef:

Jullie mogen haar houden :=

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:53

furious schreef:
Kwanyin schreef:

Jullie mogen haar houden :=

Pff, jullie zijn ook ondankbaar! Willen we jullie wat cadeau doen, hoeven jullie het weer niet. Mooi is dat -O-

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:52

_O-

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:00

Laat haar maar lekker vrij rondlopen, volgens mij wordt ze na 10 minuten al gelynched. Als je zo door en door slecht bent om onschuldige kinderen te laten sterven, moet je ook maar de consequenties daarvan aanvaarden.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:04

ik denk lekker laten zitten die volle 30 jaar.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:09

Vervroegd vrijkomen vind ik in iedere kwestie onzinnig. Als je iemand 30 jaar geeft zit diegene 30 jaar, niet 29, gewoon 30.

Wat een lachertjes zijn het toch die rechtsystemen... Tegenwoordig wordt er meer rekening gehouden met de daders dan de slachtoffers. Welkom in de verzorgingsstaat!

:n

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:45

bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/9752 ... buitenland

Citaat:
Frankrijk zal niet ingaan op een eventueel verzoek van België om Michèle Martin, de ex-vrouw van de Belgische kindermoordenaar Marc Dutroux, onderdak te verlenen als zij wordt vrijgelaten. Dat heeft de Franse minister van Justitie Michel Mercier woensdag laten weten.

Een Belgische rechtbank besloot eerder deze week dat Martin (51) vervroegd kan worden vrijgelaten. Zij zit sinds 1996 vast en werd in 2004 veroordeeld tot dertig jaar celstraf wegens medeplichtigheid aan de gruweldaden van haar ex-man, die in de jaren negentig een aantal jonge meisjes herhaaldelijk verkrachtte en uiteindelijk vermoordde. Martin wil zich vestigen in een Frans klooster, dat al heeft gezegd dat ze welkom is.

De Belgische minister van Justitie Stefaan De Clerck verklaarde verrast te zijn door de reactie van zijn Franse collega. Hij kondigde aan zo spoedig mogelijk aan Mercier medewerking te vragen.

De Clerck zei dat hij gewacht had op het besluit over de vervroegde vrijlating van Martin om de formele vraag aan de Franse autoriteiten te stellen. De regeling met Frankrijk is een van de voorwaarden voor de vrijlating. De minister erkende dat de overeenkomst over internationale rechtshulp tussen België en Frankrijk niet verplichtend is.

Martin werd veroordeeld omdat zij op de hoogte was van de misdrijven van haar toenmalige echtgenoot, maar niets ondernam om hem te stoppen. Zij hielp Dutroux zelfs om de meisjes die hij had ontvoerd gevangen te houden. Martin was in 1989 al tot 5 jaar veroordeeld voor verkrachting van minderjarige meisjes, maar werd in 1992 vervroegd vrijgelaten.

Bekijk ook de Nieuwsflits , het video nieuws van De Telegraaf in 100 seconden. Met: Osama's zoon Hamza ontsnapte aan de liquidatie. Ook: snelheidscontroles zonder flitslicht. Verder: Evert Santegoeds werpt een heel ander licht op de verkrachtingsaangifte tegen Martijn Krabbé. Verder: Marique Schimmel die van krantenbezorgster uitgroeide tot topmodel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:48

Zou het ook niet gewoon een manier zijn om haar een langere gevangenisstraf te geven?
Snap eigenlijk niet dat zij niet ter beschikking van de staat is na haar gevangenisstraf, als je eerdere feiten en deze feiten kan doen zit er toch iets verkeerd.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-05-11 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:49

lesilla schreef:
Zou het ook niet gewoon een manier zijn om haar een langere gevangenisstraf te geven?

of dat frankrijk wil dat ze eerst 30 jaar in de bak zit bedoel je?

het zou maar zo kunnen.
:)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:42

Het is blijkbaar Paul Marchal geweest, de vader van de vermoorde Ann, die er een stokje voor heeft kunnen steken:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... rtin.dhtml
Citaat:
Paul Marchal dwarsboomt vrijlating Michelle Martin

In ons land kon de vrijlating van Michelle Martin juridisch niet meer verhinderd worden, maar dat was buiten Paul Marchal gerekend. De vader van An is in Frankrijk eigenhandig een tocht langs tv- en radiozenders begonnen om te smeken dat ze de kinderbeul geen onderdak zouden verschaffen. Dat meldt de krant Het Laatste Nieuws.

En de actie van Marchal had succes. De Franse minister van Justitie, Michel Mercier, liet gisteren verstaan dat hij er voorlopig niet aan denkt om een klooster open te stellen voor de ex van Marc Dutroux.

Zijn Belgische collega Stefaan De Clerck (CD&V) is naar eigen zeggen verrast door de reactie van zijn Franse collega, te meer omdat er een conventie is die moet worden nageleefd. Als de Franse justitieminister voet bij stuk houdt, kan Michelle Martin niét naar een Frans klooster en voldoet ze -in ons land- niét aan de voorwaarden om vervroegd vrij te komen. Het enige wat haar dan rest, is een nieuwe aanvraag indienen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:43

Het verdriet van de vader moet zo groot zijn

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:24

Kwanyin schreef:
In het klooster zou ze een vrije vrouw zijn geweest en gewoon mogen verlaten als ze dat wil overdag. Ze moest er alleen haar woonplaats hebben (en naar ik meen een beetje helpen met de taken enzo). Niet naar Frankrijk, is gewoon in de gevangenis blijven waar ze zit. In België is het voor Martin onmogelijk om een 'nieuw' leven op te bouwen gezien haar geschiedenis.

Nee dank je!! De Nederlandse justitie laat dit soort mensen nog eerder vrij. En anders vindt iemand wel een vormfoutje. Nee is beter dat ze daar blijft.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:31

lesilla schreef:
Het verdriet van de vader moet zo groot zijn

Ik denk dat het verdriet van die vader niet te beschrijven is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:34

Het zou me niets verbazen als mevrouw naar Nederland komt... Frankrijk wil haar niet, in België kent men haar gezicht veel te goed, en zal men haar bepaald niet met een grote doos Belgische pralines en een bos bloemen welkom heten buiten de gevangenis en een aangenaam leven in vrijheid toewensen...