onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:45

Wij eten eigenlijk alleen biologisch vlees (Groene Weg). Ben wel benieuwd hoe het met dat soort vlees geegeld is, zal er eens naar vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:04

Voor de islam volgens mij wel maar voor het jodendom niet.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:05

Citaat:
volgens mij hebben ze hier over bij Radar wel eens een programma over gemaakt .... gaat effe zoeken

gevonden, moest wel een stukje terug .... als je niet tegen de beelden van het slachthuis kan even de eerste 3min over slaan

http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... lal-vlees/

volgens Radar is dus al het kalfsvlees, alle niet vegetarische kaas en alle kip onverdoofd geslacht bij de AH
nu weten we dus ook waarom ze het verdommen om het op de verpakking te zetten..... geld!
al het halal vlees wat om wat voor reden ook geen halal meer mag heten (in het zelfde koelvak als verdoofd vlees is al genoeg voor afkeur) wordt de gewone onwetende klant door de strot gedouwd :r

van mij mag er vandaag nog een verbod komen ..... of op zijn minst een vermelding op de verpakking

Bravo! Goede info!
dankje, ik ga hem vanavond even bekijken.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:05

Chubby schreef:
Wij eten eigenlijk alleen biologisch vlees (Groene Weg). Ben wel benieuwd hoe het met dat soort vlees geegeld is, zal er eens naar vragen!

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar :) laat je het weten als je erachter bent ?

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 09:08

Juliette86 schreef:
Mindfields schreef:
Ja dat snap ik, ik bedoelde, hoe worden ze dan bedwelmd, heb mn vraag een beetje krom gesteld..sorry tis nog vroeg :D

Runderen, kalveren en paarden krijgen een slagpen door de schedel waardoor ze in een fractie van een seconde hersendood zijn.
Kippen en varkens krijgen een electrische schok waardoor ze buiten bewustzijn raken.

De methode die je beschrijft voor Kippen en Varkens is wel Halal ( let op NIET kosjer) ( behalve het varken zelf dan :P ) want dit is omkeerbaar. Het dier kan weer bijkomen. De slagpen is NIET halal (of Kosjer) omdat deze verdoving onomkeerbaar is.

Mizora

Re: onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:39

Voor schapen geldt trouwens dezelfde methode (elek. schok)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:19

Mizora schreef:
Voor schapen geldt trouwens dezelfde methode (elek. schok)

Schapen worden grotendeels gewoon geslacht met de pin. :)

Zo doen wij het tenminste wel.

Enkel kippen en varkens gaan met electra.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:00

De slager waar ik ben geweest deed het met elek. schok.

Wat die met varkens deed weet ik niet, ben ik niet bij geweest (was voor school en was al een uur langer gebleven).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:03

Er bestaat naast de slagpen ook nog een kopslag-bedwelming. Hierbij wordt mbv luchtdruk met een soort hamer op de schedel. Dit is een bedwelm-methode die in elk geval bij runderen/kalveren is toegestaan.

Geiten worden als ze bedwelmd worden vaak ook electrisch bedwelmd, en dat kan idd ook bij schapen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:38

Luchtdruk is hetzelfde als de schietpen.
Alleen gaat luchtdruk automatisch...op luchtdruk dus, die hoef je niet te herladen met een patroontje wat bij het schietmasker wel moet. :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:41

Maar...luchtdruk zou dus zelfs voor koosjer slachten ok zijn, het dier blijft intact.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:43

Mindfields schreef:
Maar...luchtdruk zou dus zelfs voor koosjer slachten ok zijn, het dier blijft intact.

Koosjer heeft met veel meer te maken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasjroet

Zowel bij luchtdruk als schietmasker doorboord de pen de schedel + hersenen.
Hierna kan je steken en verbloeden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:53

Jolliegirl schreef:
Luchtdruk is hetzelfde als de schietpen.
Alleen gaat luchtdruk automatisch...op luchtdruk dus, die hoef je niet te herladen met een patroontje wat bij het schietmasker wel moet. :)

Nee, er is ook een luchtdruk schietmasker, maar die bedoel ik niet, ik bedoel de 'kopslagmethode' waarbij er niets de schedel binnendringt, maar er alleen een flinke klap op het hoofd gegeven wordt, plastisch omschreven.
Overigens voldoet dat ook niet aan de eisen van Koosjer, omdat het dier toch niet meer helemaal gaaf en in tact is, het heeft nl een knal voor de kop gekregen.

Er is vorig jaar een periode export van rundvlees naar Turkije toegestaan geweest door de Turkse autoriteiten (die houden normaal hun grens redelijk gesloten voor buitenlands (rund)vlees) en 1 van hun eisen was bedwelming via kop-slag-methode.

De kopslag is ook een veelgebruikte bedwelmingsmethode bij hazen en konijnen die geslacht worden in reguliere slachthuizen (en dus niet in het wild geschoten).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:26

Oh die kopslag..
Dat vind ik ook niet diervriendelijk. Daarbij het je teveel risico dat de kopslag niet correct is, en het dier dus feitelijk '' met hoofdpijn'' op de grond ligt en vervolgens gestoken wordt...

Laat mij maar lekker met een schietmasker werken...
Dat vind ik zelf de prettigste manier... ook voor het dier...

Vind de rest gewoon gruwelijk en not done...
Waarom moeten de hersenen in tact blijven... die flikkeren ze toch weg....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:31

Heb jij alle verschillende manieren wel eens in het echt gezien, Jollie?
Het slachthuis waar jij komt, daar wordt alles geschoten, maar waarop baseer je je mening over de andere bedwelmingsmethoden?

Electrocutie is nl helemaal niets mis mee en een goed uitgevoerd en datzelfde geldt voor kopslag ookt, net zoals een niet goed uitgevoerd schot met de pin een groot welzijnsprobleem is.
Alles valt of staat met het correct uitvoeren van de methode, en dat valt of staat weer met de juiste expertise en geduld van de persoon die de methode uitvoert.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:34

Ik heb meer slachthuizen gezien dan alleen Nijkerk... incl onverdoofd slachten...
En dat laatste hoef ik nooit, maar echt nooit meer te zien...

Ik kan me bij die kopslag gewoon niet voorstellen dat dit voldoende is..
Zal ongetwijfeld, anders werd het niet gebruikt hoor.
Maar voor mijn gevoel,vind ik het niet prettig.

Electrocutie heb ik geen moeite mee.
Zeker bij varkens niet, die kán je niet eens schieten... Die hebben een veel te dikke schedel, waarbij het risico op misschieten veel te groot is.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:35

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 14:31

Mindfields schreef:

NEE, voor kosjer en halal moet hem omkeerbaar zijn, dit is een kopshot niet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:54

Een kopslag (met luchtdrukapparaat) is wel degelijk omkeerbaar.
Alleen is dat nog steeds niet onaangeraakt genoeg voor kosjer en dus voor het jodendom niet toereikend.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:57

Ik vind het sowieso belachelijk dat dieren voor een geloof onnodig pijn moeten lijden, of geslacht moeten op een manier die niet diervriendelijk schijnt te zijn. Ik kan het gewoon niet snappen dat alleen voor een stom geloof, iets dat puur in het hoofd van de mens zit, mensen in staat zijn om dieren te slachten zonder te denken aan het welzijn van het dier. Welke gek heeft het bedacht..

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb niks tegen geloven (ben zelf ook gelovig), maar dit is iets wat ik gewoon ongelovelijk egoïstisch vind van de mens met al zijn geloven.

Zelf eet ik wel vlees (puur omdat ik gewoon niet zonder kan) en ik zou dan ook graag willen weten of het vlees van de C1000 verdoofd of onverdoofd is geslacht.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:53

M.i. zouden geloven eens mee moeten gaan met de huidige denkwijzen en normen. Koosjer en halal zijn m.i. al duizenden jaren geleden 'verzonnen' en toen had men lang 'zoveel' begrip niet voor dierenwelzijn. Jammer dat men op dat vlak (en heel veel anderen) zo blijft hangen in wat tóen gangbaar was...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:43

Chubby schreef:
M.i. zouden geloven eens mee moeten gaan met de huidige denkwijzen en normen. Koosjer en halal zijn m.i. al duizenden jaren geleden 'verzonnen' en toen had men lang 'zoveel' begrip niet voor dierenwelzijn. Jammer dat men op dat vlak (en heel veel anderen) zo blijft hangen in wat tóen gangbaar was...

integendeel toen hadden de schrijvers van die boeken voor hun tijd heel veel begrip voor dierenwelzijn, de manier waarop moslims met hun dieren moeten omgaan was toen de tijd ver vooruit, alleen toen bestonden er geen schietmaskers!
de gelovige van nu houden helaas halstarrig vast aan wetten die hopeloos verouderd zijn en ze staan niet open voor verandering die ten goede komt aan het dier.
ik heb al eerder gezegt dat ik de wetten in de koraan met betrekking tot dieren geweldig vind en ik gun elk dier dat het zo behandeld wordt......... tot de halssnede, die is barbaars en in mijn ogen dierenmishandeling.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:51

Dat klopt. Mijns inziens zijn deze manieren van slachten/voedsel bewaren, zowel kosjer als halal, ooit zeer noodzakelijk geweest om het voedsel in een woestijnklimaat veilig te houden. Bovendien waren de voorschriften ook nog eens voordelig voor het dier. Echter met alle moderne voorzieningen van nu is eea zeer achterhaald en nergens meer voor nodig. Wat ik bijzonder vind is dat veel toenmalige normen en waarden niet meer in acht worden genomen, terwijl men op andere gebieden wél zeer halsstarrig en vasthoudend is. Ik kan niet uitvinden waarom het één niet meer hoeft en het ander wel perse moet. Hoe het dier daadwerkelijk leeft lijkt niet van belang voor het halal zijn, terwijl dat overdoofd kelen wel weer móet. Draai het dán om en kijk naar kwaliteit van leven om vlees halal en kosjer te laten zijn, en laat het onverdoofd kelen achterwege.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:21

tja er had al eens iemand een opmerking geplaatst over het besneiden van jongens bij moslim's en joden .......... dat gebeurde vroeger toch ook zonder verdoving }> ......... maar nee dan kan de gelovige wel met zijn tijd mee gaan!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:21

dat er verschillende manieren zijn van bedwelmen is prima, maar waar het nog steeds om gaat is dat je dus als consument geen keuze hebt is hoe het vlees geslacht is dat je gaat eten, doordat de supermarkten te lui zijn om het netjes en duidelijk op de verpakking te zetten.

daarbij vind ik ook dat we in 2011 in Nederland wel kunnen eisen dat er op een diervriendelijke manier geslacht wordt! maakt niet uit voor welk geloof het is.

als je volgens je godsdienst het vlees alleen maar zo mag eten, dan word je of vegetarisch of ge je naar een land waar zulke barbaarse manieren wel worden toe gestaan!

maar niet zomaar alles op een manier slachten zodat iedereen het kan eten!