'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:29

En hoeveel belasting denk je dat rokers belaten met als die sigaretten die ze kopen ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:29

M3lisss schreef:
En mensen met een erfelijke afwijking die kinderen willen dan? En die een risicovolle sport beoefenen?

Ik denk dat ik maar beter stop met leven dan, om de maatschappij te ontlasten -O-

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:30

haha precies Nicolletje

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:30

M3lisss schreef:
Als het de laatste jaren van je leven zijn (65+) kost je de maatschappij een hoop geld hoor!

Tuurlijk, maar om op dat punt te geraken, heb je wel eerst al die jaren moeten opbrengen.

Voor de staatskas zou het ideaal zijn als iedereen zou sterven vlak nadat de loopbaan beëindigd is, maar dat is "helaas" niet zo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:31

Kan iedereen die deze stelling de grond in wil stampen door een voorbeeld uit eigen ervaring te noemen dat niet doen :P Dat wil dus niet zeggen dat jouw situatie representatief is voor de rest van Nederland...

Op zich hebben de meeste leidinggevenden wel wat beters te doen dan continue controleren of hun medewerkers wel aan het werk zijn ipv stiekem (rook)pauze nemen. Dus dat is ook wel een stukje zelfverantwoordelijkheid van die medewerkers.

Misschien een idee om naar mensen persoonlijk te kijken?
Want dat iedereen hier nu toevallig zo gezond is, die cijfers dat zware rokers vaker ziek zijn komen echt niet uit de lucht gevallen denikik zo :P

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:31

timokyana schreef:
Ik rook :+ echter ben in al mijn werkende jaren eigenlijk nooit ziek geweest op pfeiffer na ( welgeteld 1 dag thuis geweest hierdoor). Verder is het roken bij ons op het werk afgeschaft,behalve in je 30 minuten lunchpauze.

dan mag ik hopen dat jullie korten dienste draaien want dat is wel heel weinig pauze.
en waneer er meer puazes zijn mogen ze je niet verbiedenn in die pauzes te roken.

xJasmijn

Re: 'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:32

Ik ben er wel mee eens... Maar ik denk dat het toch nooit gaat gebeuren....

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:32

Tieneke schreef:
M3lisss schreef:
Als het de laatste jaren van je leven zijn (65+) kost je de maatschappij een hoop geld hoor!

Tuurlijk, maar om op dat punt te geraken, heb je wel eerst al die jaren moeten opbrengen.

Voor de staatskas zou het ideaal zijn als iedereen zou sterven vlak nadat de loopbaan beëindigd is, maar dat is "helaas" niet zo.

Is toch top? Eerst je hele leven hard werken, veel sigaretten kopen en de staat verdient goud geld aan je. Als het vervolgens jouw tijd is om met pensioen te gaan ga je dood, want je hebt je hele leven gerookt. Prima toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:33

Klopt kennelijk margaretha, want er wordt kennelijk nogal wat afgerookt in de baas zijn tijd, maar dat verandert er niks aan dat je daar als baas zelf bij bent ;)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:35

Dikke oliebol! Ik rook en heb toch wel wat kilo'tjes teveel :o . Dat wordt een baantje ( 0f 2 ) erbij zoeken!

Ben nooit ziek, in elk geval niet op zo'n manier dat ik me voor een dwarse scheet al ziekmeld. Werk altijd door. Mijn extra kilo'tjes hebben tot nu toe mijn gezondheid nooit in de weg gezeten. Ook hier zijn rokers ammenooitnie vaker ziek dan anderen....
Roken doe ik in de daarvoor bestaande pauze's. Geen minuut meer dan anderen. Gebeurt dat wel binnen bedrijven/instellingen dan is het een taak van leidinggevenden om hier iets aan te doen.

Vind het gewoon te gek voor woorden. In hoeverre kunnen ze zich met je prive gaan bemoeien??? Zolang ik, te dik en roker, mijn werk naar behoren uitvoer kunnen ze toch nevernooitnie aan mijn salaris komen!!

Laat ze dan mijn collega's die het nodig vinden op zondagavond heerlijk te gaan stappen, zich van de planeet zuipen, denken de volgende dag geen enkele verantwoordelijkheid te hoeven dragen een deeltje van hun salaris afnemen omdat ik hun veranwoordelijkheden erbij draag, taken uitvoer omdat ze zelf nog niet uitgeslapen zijn en last hebben van bouwvakkers in hun hoofd........
Of voor het gemak helemaal niet komen op de OH, zo zware maandag!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:35

Tieneke schreef:
HC, daar heb je gelijk in, het is gevaarlijk om hier aan te beginnen. Maar als bewezen is dat die werknemer dus minder arbeidsfris is op maandagochtend dan een andere, is er toch wel wat aan de hand.

Dat is dan reden voor een prestatie-gesprek.
Verontrustend verregaand als dat in algemeen geldende regels gevat gaat worden.

Het is echter zoals ik aangaf al 20 jaar geleden dat je in een arbeidscontact kon tegenkomen dat je geen risico-sport of andere voor je arbiedsgeschiktheid nadelige activiteiten mocht ondernemen in je vrije tijd.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:36

mm mooi discussie onderwerp :D wanneer mag je iemand korten op salaris als iemand overgewicht heeft?
want iemand met overgewicht is niet perse ogezond!

ik ben ook te zwaar maar mijn cholesterol is prima, mijn bloeddruk is goed en geen klachten! verder eet ik iedere dag meer dan 200 gram groenten en eet netjes mijn 2 stuks fruit! ook sport ik minimaal 3 keer in de week en heb een 'lopend' beroep (in de zorg)

dus waarom zou mijn salaris minder zijn dan iemand zonder overgewicht maar met bijvoorbeeld een te hoog aan slecht cholesterol? deze heeft tenslotte meer kans op hart en vaatziekten dan mij!

edit: en waar gaan ze een grens trekken met overgewicht? iemand die 2 kilo te zwaar is wordt anders net zo veel gekort als iemand die 100 kilo te zwaar is!
Laatst bijgewerkt door blazelover op 18-04-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:36

Als roker die zeker 6 x per dag ging roken in de baas zijn tijd, werkte ik toch nog harder en produceerde ik meer dan mijn niet-rokende-collega's. De één gaat 6 x per dag naar de toilet, de ander belt om het uur de kinderoppas, de volgende is gewoon langzaam, weer een ander haalt ieder half uur koffie voor iedereen.
Ik nam ook vaak papieren mee om door te lezen, dan besteed je de rookpauze toch nuttig.
Ik rook nu niet meer, maar even time-out is vaak alleen maar goed, daarna kan je er weer tegen aan.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:38

Prutsmuts schreef:
Dikke oliebol! Ik rook en heb toch wel wat kilo'tjes teveel :o . Dat wordt een baantje ( 0f 2 ) erbij zoeken!

Ben nooit ziek, in elk geval niet op zo'n manier dat ik me voor een dwarse scheet al ziekmeld. Werk altijd door. Mijn extra kilo'tjes hebben tot nu toe mijn gezondheid nooit in de weg gezeten. Ook hier zijn rokers ammenooitnie vaker ziek dan anderen....
Roken doe ik in de daarvoor bestaande pauze's. Geen minuut meer dan anderen. Gebeurt dat wel binnen bedrijven/instellingen dan is het een taak van leidinggevenden om hier iets aan te doen.

Vind het gewoon te gek voor woorden. In hoeverre kunnen ze zich met je prive gaan bemoeien??? Zolang ik, te dik en roker, mijn werk naar behoren uitvoer kunnen ze toch nevernooitnie aan mijn salaris komen!!

Laat ze dan mijn collega's die het nodig vinden op zondagavond heerlijk te gaan stappen, zich van de planeet zuipen, denken de volgende dag geen enkele verantwoordelijkheid te hoeven dragen een deeltje van hun salaris afnemen omdat ik hun veranwoordelijkheden erbij draag, taken uitvoer omdat ze zelf nog niet uitgeslapen zijn en last hebben van bouwvakkers in hun hoofd........
Of voor het gemak helemaal niet komen op de OH, zo zware maandag!

A-men! _/-\o_

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:38

hanny_jelke schreef:
timokyana schreef:
Ik rook :+ echter ben in al mijn werkende jaren eigenlijk nooit ziek geweest op pfeiffer na ( welgeteld 1 dag thuis geweest hierdoor). Verder is het roken bij ons op het werk afgeschaft,behalve in je 30 minuten lunchpauze.

dan mag ik hopen dat jullie korten dienste draaien want dat is wel heel weinig pauze.
en waneer er meer puazes zijn mogen ze je niet verbiedenn in die pauzes te roken.

8 uurs diensten :j

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:42

Als je werkgever tevreden met je is, ookal rook je en/of heb je overgewicht, dan is het toch ook onzin om dit in te voeren? Je werkgever bepaalt je salaris en doe je goed je werk, zal hij toch niet in ene je salaris verlagen, omdat je een roker bent? Nee, het blijft onzin, ookal rook ik niet en ben niet te zwaar, vind het onzin!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:09

Destination schreef:
Ik vind dat op zich niet kunnen, je kan ook overgewicht hebben om medische redenen. Trouwens, als je een kantoorbaan hebt maakt het toch niet uit als je overgewicht hebt? Je zit immers achter een bureau, maar aan de andere kant heb je ook meer kans op ziektes zoals diabetes. Roken vind ik iets anders, je bent er zelf mee begonnen, dus als je salaris iets minder wordt merk je de gevolgen ook wel in je portemonnee. Mensen die roken hebben ook een slechte gezondheid, waardoor ze vaker ziek zijn en de werkgevers meer geld kosten.

Ik vind die medische reden echt zo'n foute smoes. Er zullen een handje vol mensen zijn die het werkelijk op medische reden gooien de rest vreet zich gewoon vol. De statistieken dat mensen steeds zwaarder worden liegen er niet op. In Engeland en Amerika is het gewoon een epidemie. Ga toch niet zeggen dat deze mensen allemaal 'ziek' zijn.

En als het echte een medische reden heeft kun je daar vast wel een verklaring voor krijgen.

Maar ik vind korten op salaris echt not done. Je moet mensen stimuleren. De sportschool actie is best een goede.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:44

Waarom zou je mensen gaan belonen voor hun aanwezigheid ipv voor hun prestatie? Als je door die rookpauzes minder presteert, dan merk je dat als het goed is echt wel in je beoordelingen en dus in je beloning. Net zo goed als mensen die minder presteren omdat ze teveel privé op internet zitten, wat eerder de kinderen moeten ophalen, teveel bij de koffiemachine hangen of wat dan ook.

Dit hele idee staat natuurlijk helemaal haaks op de huidige trend van thuiswerken en flexibel werken, waarbij er steeds minder naar aanwezigheid gekeken wordt en steeds meer naar prestaties.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:45

Roken kan je alleen in de pauze doen. Hoef je geen extra tijd aan te besteden. En moeten mensen die in een stad wonen (vieze uitlaatgassen) ook minder salaris krijgen dan de gezonde plattelanders. Vieze stad eerder ziek. Zo kan je altijd wel wat verzinnen. Ik vind dat we een beetje doorgeslagen raken. Ik rook wel. Drink niet. Ben keurig op gewicht. Ik rij mijn paarden (dus sportief) Ben zo goed als nooit ziek. Ik denk dat we eens naar de goede eigenschappen van mensen moeten kijken. En niet zoeken naar problemen. Ik denk dat we iedereen eens is in zijn eigen waarde moeten laten. Roken, te dik, te weinig beweging, ongezond eten, te weinig buiten zijn, te veel drinken iedereen heeft wel iets wat niet goed is. Nou En??? Wat is het probleem????
Cayenne schreef:
http://www.despits.nl

Citaat:
Rokers, die gezondheidspro moetenblemen krijgen vanwege hun verslaving, mogen best salarisvermindering krijgen. Volgens een onderzoek van BNR Nieuwsradio en zorgverzekeraar CZ is zeker een kwart van de werkgevers en werknemers het met deze stelling eens. Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat zware rokers zich vaker ziek melden dan hun collega's.

Daarnaast geldt dat rokers meer pauze nemen. Vorig jaar vond nog maar 18 procent dat salariskorting gerechtvaardigd is, dit jaar al ruim 25 procent. Ook vinden zij dat de baas zich best wat meer mag bemoeien met de levensstijl van werknemers. 12 procent (vorig jaar 8 procent) van de ondervraagden voegde toe dat in het salaris van werknemers met overgewicht mag worden gesneden.

Pfff, ik ben zelf absoluut tegen roken maar dit vind ik toch wel heel erg ver gaan.
Ik sta wel te kijken dat ruim 25% van de ondervraagden het ermee eens is??
En ook het stukje voor minder salaris voor mensen met overgewicht vind ik vreemd.
Wat nou als daar een medische reden voor is?
Ik ben toch wel benieuwd naar meningen van anderen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:54

Hm, mijn ervaring is dat rokers zeker niet de enigen zijn die in de baas z'n tijd met iets anders bezig zijn dan werken.
Je hebt bijvoorbeeld ook nog de kletskousen en de surfers op het internet. Die zijn vaak meer tijd kwijt met hun bezigheden anders dan werk dan de rokers.

Ik vind ook dat roken in eigen tijd moet, maar ook de andere niet-productieven meenemen in het verhaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:02

Ik kan mij niet herinneren, dat ik ooit heb moeten aangeven op het formulier van het CBR of personeelsleden rookten.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:04

Als werkgever erger ik mij er niet aan als 1 van mijn medewerkers een sigaretje gaat roken in mijn tijd, zolang het niet ten koste gaat van mijn gasten. Zolang zij/hij haar werk goed doet, en het af is voordat zij/hij naar huis gaat mag het van mij. Dingen moet vaak van 2 kanten komen, geven en nemen.
Minder salaris geven is gewoon flauwekul en nergens op gebaseerd. Mag ik dan ook medewerkers korten die constant met hun mobieltje bezig zijn? Daar erger ik mij persoonlijk meer aan, en zal ik ook sneller wat van zeggen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:07

Dit kabinet mist gewoon elke realiteitszin. Er zitten nu mensen die denken: "Leuk! Touwtjes aan iedereen, mobiel erboven en dan kijken hoe we die popjes naar onze pijpen kunnen laten dansen. " Puur voor de zelfverheerlijking en 'omdat het kan'.

Eigen schuld. Hadden we maar niet massaal op een stelletje incompetente sadistische egotrippers moeten stemmen die schijnen te denken dat regeren een rekensom is waar je continu andere variabelen kunt invoeren als dat 'handiger' uitkomt voor de o zo korte termijn dat ze er zitten. Elke visie ontbreekt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:55

Kukkie, dit gaat over een onderzoek van een radiozender en een zorgverzekeraar. Daar heeft deze regering weinig mee te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:04

Je kan je afvragen, waarom een zorgverzekeraar meedoet aan dit onderzoek?