Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:52

Je kan trouwens ook agent worden. Mag je eerst hulpverlenen en bij fatale afloop daarna aan familie vertellen dat hun geliefde is overleden maar dat ze met een beetje mazzel de beelden van het ongeval wel op internet terug kunnen vinden voor meer informatie (en nee, dat laatste zeggen we er natuurlijk niet bij maar ik neem aan dat jullie begrijpen wat ik daarmee bedoel)

BrankaZ

Diablo schreef:
Pentax schreef:
Ik vind het altijd geweldig om te lezen hoe de echte wereld vreselijk afwijkt van de boktwereld.
Op bokt is het een taboe om te gaan kijken naar rampen, maar in het echte leven staat het helemaal vol als er een ongeluk gebeurt. Vergeet files niet, soms veroorzaakt door een ongeluk, en dan niet daadwerkelijk door dat ongeluk, maar omdat voorbijgangers willen kijken.
Op bokt zaagt niemand zijn paard in de krul, gebruikt niemand een slof en heeft iedereen minstens 3000,- euro opzij gezet voor een operatie voor zijn paard, in het echte leven....

:D

Daar ben ik het helemaal mee eens. Kijk het filmpje eens over die man die zichzelf in brand had gestoken, hoeveel mensen daarnaar stonden te kijken. Maar op bokt doen ze dat niet, nee hoor.....

Gok dat als je zo'n situatie meemaakt je in eerste instantie overdonderd bent. Ik heb helaas er wat van gezien, maar kan mij herinneren dat meerdere omstanders juist hielpen door met jassen en water te proberen de vlammen te doven.

Mijn vader is vorig jaar op een camping overleden. 2 ambulances en vrijwilligers hebben gevochten voor zijn leven. En gelukkig waren de andere gasten zo respectvol om niet er omheen te gaan staan dringen om maar niets te hoeven missen.
Had het voor mijn vader vreselijk gevonden als hij als attractie had gediend in zijn laatste minuten (hij had al een hekel aan reality tv, gluur tv noemde hij dat). En voor mijn moeder die bij hem was had het ook verschrikkelijk geweest als dat was gebeurd.
Ik vind het ronduit egoïstisch en respectloos als je gaat staan kijken naar mensen die mogelijk liggen te vechten voor hun leven. Puur omdat je zo sensatiebelust bent.

Overigens vind ik het opvallend dat je tegenwoordig niet meer correct mag zijn. Dan schijn je te liegen. Als je zegt dat je een hekel aan ramptoerisme hebt is dat onzin wat de hele wereld doet het tenslotte. Onzin!

Angeliekje

Ik ben er ook niet zo kapot van... Stel dat jij het bent die daar gewond/zwaargewond op de grond ligt of waar dan ook. Dan is het niet zo'n lekker idee dat er een kweetniet hoeveel mensen op je lip staan te kijken hoe jij daar ligt te creperen..... Ikzelf zou er ook niet zo een twee drie naartoe gaan.

Vorig jaar bijv. is er pal naast me een auto met oudere man een winkel binnengereden (gas ipv rem getrapt). Ik hoorde de klap en glasgerinkel. Ik heb even uit het raam gekeken en zag dat er al een horde mensen op af renden. Ik ben echt niet naar buiten gegaan om me eraan te vergapen. Man had niets hoor trouwens. Hoorden we later van de winkeleigenaar.

Ik kijk dan wel op p2000 als ik overal sirenes hoor, want dan is er wel serieus wat aan de hand, maar ga er niet naartoe om de boel te bekijken.

Vala

stef schreef:
hmmz, das wel gelijk overtreffende trap he ;) Denk niet dat ik dat aankan (vandaar ook enkel ontzettend veel respect voor mensen die het wel kunnen :j)

Vala, ik doe het ook niet voor de sensatie, waar staat dat?

Ik zeg ook nergens dat jij dat zegt, dat maak je er nu zelf van ;) , ik zeg het in het algemeen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:53

Charlie_P schreef:
Pentax schreef:
Ik vind het altijd geweldig om te lezen hoe de echte wereld vreselijk afwijkt van de boktwereld.
Op bokt is het een taboe om te gaan kijken naar rampen, maar in het echte leven staat het helemaal vol als er een ongeluk gebeurt. Vergeet files niet, soms veroorzaakt door een ongeluk, en dan niet daadwerkelijk door dat ongeluk, maar omdat voorbijgangers willen kijken.
Op bokt zaagt niemand zijn paard in de krul, gebruikt niemand een slof en heeft iedereen minstens 3000,- euro opzij gezet voor een operatie voor zijn paard, in het echte leven....

Daar ben ik het helemaal mee eens. Kijk het filmpje eens over die man die zichzelf in brand had gestoken, hoeveel mensen daarnaar stonden te kijken. Maar op bokt doen ze dat niet, nee hoor.....

Ja, want iiedereen doet dat natuurlijk. Er bestaan vast niet echt mensen die daar niet aan meedoen 8)7
Zal het je nog sterker vertellen....ik ga ook geen filmpje kijken van iemand die zichzelf in brand steekt :)[/quote]

Ik snap niet waarom je je aangevallen voelt hoor :+, iets te verbergen dat je zo reageert ofzo?
Tuurlijk gaat niet iedereen kijken, maar dat het een absoluut taboe is, dat gaat er gewoon niet in bij mij.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 15-04-11 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:53

Ik vind het journaal niet te vergelijken. Daar zie je vaak alleen de ravage na afloop.
Hoewel daar helaas verandering in lijkt te komen. Beelden zoals van het weekend dat je een dode man naast de auto ziet liggen, vind ik niet kunnen.

Het is gewoon niet gewenst. Niet voor niets staan bij een ongeluk vaak hulpverleners de boel aan de ogen van nieuwsgierigen te ontrekken. Ik heb liever dat die mensen zich met belangrijkere zaken kunnen bezighouden dan dit soort neventaken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:54

Vala schreef:
Goed idee, er zijn zat tekorten in de gezondheidszorg!
Moet je alleen niet zeggen op je sollicitatiegesprek dat je het voor de sensatie doet natuurlijk.

Mits je wordt aangenomen en door de zware selecties heenkomt ;)

Stef, ik kijk/keek die programma's ook, verschil is dat er aan de slachtoffers/nabestaanden gevraagd is (achteraf natuurlijk) of ze de beelden/scenario's mochten gebruiken.

Dit is leerzaam bedoelt en ja daar vind ik niks mis mee.

Vind het btw raar om te zeggen dat je gaat kijken of het een vriend/familie/kennis/vage kennis/vriend van vriendin van de buurman's collega ..... betreft. Er zullen vast nog 40 andere mensen in de straat wonen bij die mensen en desnoods bel je even.
Laatst bijgewerkt door Onali op 15-04-11 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:54

Nee ik snap dat je daar op dat moment niet mee bezig bent als slachtoffer. Maar ik als vriendin die daarbij was vond het zwaar vervelend dat er allemaal mensen stonden die zich ermee bemoeiden, dat de ambu al gebeld was blabla.. Wij wouden gewoon naar huis bellen, bemoei je er niet mee, heel vervelend! Maargoed, dat is mijn mening :Y)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:55

Uthrick schreef:
Je kan trouwens ook agent worden. Mag je eerst hulpverlenen en bij fatale afloop daarna aan familie vertellen dat hun geliefde is overleden maar dat ze met een beetje mazzel de beelden van het ongeval wel op internet terug kunnen vinden voor meer informatie (en nee, dat laatste zeggen we er natuurlijk niet bij maar ik neem aan dat jullie begrijpen wat ik daarmee bedoel)

Dat hoort bij het vak he... Triest maar waar...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:55

noviceh schreef:
Ik vind ramptoerisme ook vreselijk :n Even kunnen kijken wat voor ellende iemand anders doormaakt, bah! Ooit liepen we voorbij een grote winkelpui waar iemand werd gereanimeerd, allemaal pubers hadden zich daar verzameld om het te kunnen aanschouwen onder genot van een energiedrankje. Ik zou zeggen, zolang je niet kan helpen, loop/rij dan lekker door. Kijk later op internet, kan je haarfijn lezen wat er allemaal gebeurd is.

:j
Heb zelf ook een keer op straat gelegen na een aanrijding op mijn brommer met een auto. Echt verschrikkelijk al die mensen die zich gewoon boven je verdringen om te kijken wat er is.......................... :(

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:56

BrankaZ schreef:
Gok dat als je zo'n situatie meemaakt je in eerste instantie overdonderd bent. Ik heb helaas er wat van gezien, maar kan mij herinneren dat meerdere omstanders juist hielpen door met jassen en water te proberen de vlammen te doven.

Mijn vader is vorig jaar op een camping overleden. 2 ambulances en vrijwilligers hebben gevochten voor zijn leven. En gelukkig waren de andere gasten zo respectvol om niet er omheen te gaan staan dringen om maar niets te hoeven missen.
Had het voor mijn vader vreselijk gevonden als hij als attractie had gediend in zijn laatste minuten (hij had al een hekel aan reality tv, gluur tv noemde hij dat). En voor mijn moeder die bij hem was had het ook verschrikkelijk geweest als dat was gebeurd.
Ik vind het ronduit egoïstisch en respectloos als je gaat staan kijken naar mensen die mogelijk liggen te vechten voor hun leven. Puur omdat je zo sensatiebelust bent.

Overigens vind ik het opvallend dat je tegenwoordig niet meer correct mag zijn. Dan schijn je te liegen. Als je zegt dat je een hekel aan ramptoerisme hebt is dat onzin wat de hele wereld doet het tenslotte. Onzin!

Op het filmpje stonden inderdaad een paar mensen met hun jas te slaan, maar er stonden héél veel mensen gewoon er omheen te kijken, dat gebeurt gewoon, dus het is echt niet iets vreemds.

Verder zeg ik ook niet dat ik ergens zou gaan staan dringen om maar iets te kunnen zien, maar ik denk wel dat ik zou blijven staan als er iets in mijn omgeving zou gebeuren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 12:57

betreft het filmen en fotograferen... Das dubbel... Er zijn ook al diverse zaken opgelost dmv beeldmateriaal van omstanders.... tja, is ook wat voor te zeggen.

Maar goed, dat er mensen zijn die er niks mee hebben prima, maar wat doe ik er kwaad mee als ik gewoon ergens op afstand sta te kijken? (en dan heb ik het niet over filmen etc)

Boras: Op het journaal alleen de ravage na afloop? Mwah... Love parade, apeldoorn... was allemaal gewoon op t journaal te zien :j

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:57

Charlie_P schreef:
Pentax schreef:

Ja, want iiedereen doet dat natuurlijk. Er bestaan vast niet echt mensen die daar niet aan meedoen 8)7
Zal het je nog sterker vertellen....ik ga ook geen filmpje kijken van iemand die zichzelf in brand steekt :)[/quote]

Ik snap niet waarom je je aangevallen voelt hoor :+, iets te verbergen dat je zo reageert ofzo?
Tuurlijk gaat niet iedereen kijken, maar dat het een absoluut taboe is, dat gaat er gewoon niet in bij mij.[/quote]

Ja hoor, ik heb iets te verbergen :+ Ik ben namelijk een enórme ramptoerist, ik ga lekker op internet zoeken waar er iets aan de hand is en hoppa...eropaf.
Naja, ik heb gezegd hoe ik er over denk, maar blijkbaar kan dat niet in de ogen van sommige mensen. Prima hoor.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:59

stef schreef:
Boras: Op het journaal alleen de ravage na afloop? Mwah... Love parade, apeldoorn... was allemaal gewoon op t journaal te zien :j

En waarom denk je dat dat soort beelden steeds vaker op tv komen? Vermoed een kwestie van vraag en aanbod.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:00

Kan prima hoor (naar mijn idee), alleen tja, jammer hoe je nu mensen die wel kijken afschrijft... Ik zit iig niet op internet te zoeken wat er aan de hand is, ik heb geen bakkie waarmee ik politieberichten kan onderscheppen en weet ik veel....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:02

stef schreef:

Nou benoem je precies 2 evenementen die al gefilmd worden vanuit populariteit en Koniginnedag, het volgen van de leden van het Koningshuis.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:02

@ Stef, heb je het nou tegen mij? Dat was nl mijn sarcastische reactie op de vraag of ik iets te verbergen heb....dus snap niet zo goed wat dat met jou te maken heeft.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:03

IndianLady schreef:
Vala schreef:
Goed idee, er zijn zat tekorten in de gezondheidszorg!
Moet je alleen niet zeggen op je sollicitatiegesprek dat je het voor de sensatie doet natuurlijk.

Mits je wordt aangenomen en door de zware selecties heenkomt ;)

Dat is ooit, zo'n 21 jaar geleden alweer :o , gelukt :D !

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:05

BrankaZ schreef:
stef schreef:

En waarom denk je dat dat soort beelden steeds vaker op tv komen? Vermoed een kwestie van vraag en aanbod.

Inderdaad, de maatschapij veranderd ook. Zal ook wel een verklaring voor het sensatiezoeken zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:06

Charlie: Je zet IMO mensen die gaan kijken nu als 1 groep sensatie belustte freaks neer. En die sensatiebelustte freaks zijn er zéker, maar ik gok dat dat wel de minderheid is die bij een ongeval gaat kijken

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:07

Diablo schreef:
BrankaZ schreef:

Op het filmpje stonden inderdaad een paar mensen met hun jas te slaan, maar er stonden héél veel mensen gewoon er omheen te kijken, dat gebeurt gewoon, dus het is echt niet iets vreemds.

Verder zeg ik ook niet dat ik ergens zou gaan staan dringen om maar iets te kunnen zien, maar ik denk wel dat ik zou blijven staan als er iets in mijn omgeving zou gebeuren.

Maar dat vind ik nog wel een verschil op de dam is het altijd druk als er voor je neus een ongeluk gebeurt hoef je ook niet op de vlucht te slaan, maar om er naar toe te gaan vind ik toch ook wel een beetje vreemd (en dan bedoel ik echt zoeken naar ongelukken om der te gaan kijken). Als er voor je neus een ongeluk gebeurt dan kijk je toch wat er aan de hand is en of er al voldoende geholpen word of dat je nog wat kan doen

Ik denk trouwens dat veel mensen de hulpdiensten onegemerkt toch behoorlijk in de weg staan. Dus dat ík sta echt niet in de weg als ramptoerist dat geloof ik niet zo, het is gewoon nooit handig als er 30 mensen om een gewonde heen staan.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:07

MamboBeach schreef:
Uthrick schreef:
Wat er erg aan is?

Stel je zelf eens voor hoe jij het zou vinden als je een ongeluk hebt gehad en er staan allemaal naar jouw leed te kijken en tegenwoordig ook nog fijn te filmen en fotograveren zodat je jezelf later terug ziet op 1 of andere sensatiesite of youtube. Of je vader/moeder wordt gereanimeerd maar overlijdt en die beelden zie je later terug op internet.

Zo jij dat leuk vinden? Nee, lijkt me niet dus ga dan ook niet bij een ander de ramptoerist spelen.
Daarbij, jezegt wel dat je niet in de weg staat, maar als (voormalig) hulpverlener (agent) kan ik je vertellen dat je voor een hoop ergenis zorgt. Ik heb meerdere malen ramptoeristen (laten) aan(ge)houden die naar 2 keer vorderen niet weg gingen.
Ik heb zelf mogen ervaren hoe het is als je hulpeloos op straat ligt en er staan hordes mensen te kijken wat er aan de hand is, kan je vertellen dat je je dan heel kwetsbaar, vernederd en alleen voelt.

Dus als je dan echt zonodig naar het leed van een ander wil kijken, kijken dan naar Trauma Centrum van SBS, Life rescue of scheurijzer.eu en stop met ramptoerist spelen.

Zo, moeke heeft gesproken ;)

Ik ken zelf ook agenten die het 'fijn' vonden dat ik erbij was om te 'helpen'. Het is een beetje zwart-wit hoe je het schetst vind ik. Niet iedereen is direct een ramptoerist, er zijn ook mensen die daadwerkelijk hulp kunnen bieden. Heb aardig wat ongelukken meegemaakt van andere mensen omdat ik veel op de weg zat en ben blij dat ik sommige mensen hulp heb kunnen bieden en de hulpverleners ook.

Zo, moeke heeft ook gesproken! :)

Ja natuurlijk is het fijn als er omstanders/burgers zijn die willen en kunnen helpen. Die heb ik zelf ook vaak zat gevraagd om bijv een hoofd te stabiliseren zodat ik handen vrij had, of een klein kind vast te houden en te troosten terwijl wij in afwachting van ambu met de vader of moeder bezig waren. Dus ja, burgers kunnen helpen en dat is zeker fijn, maar ze kunnen ook enorm in de weg lopen of dus voor ergenis zorgen. Dat bedoelde ik te zeggen ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:08

Stef, nogmaals, dat was mijn reactie op de vraag of ik iets te verbergen heb. Sarcastisch en enorm uitvergroot (vandaar ook het clowntje). Ik begrijp niet waarom je dat zo naar je toe trekt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:09

Liedje: Ik (ik kan alleen voor mezelf praten) zal ook niet om een gewonde heen gaan staan. Ik zal niet eens in de buurt van de ambu gaan staan. Kwestie van gepastte afstand houden. Bijv toen met het ongeluk, dat was op de provinciale weg gebeurt, en ik stond op de fietsbrug die over die weg heen loopt. Dus nee, ik zal never nooit hulpdiensten in de weg staan, JUIST omdat ik het belang van deze mensen begrijp

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:10

stef schreef:

Nogmaals ik vind dat de camera met respect voor slachtoffers moet worden gebruikt, die horen niet in beeld te komen.

Groot verschil tussen ramptoerist spelen en het journaal kijken en daarbij toevallig op zo'n verslag stuiten, is dat het ene met opzet en willens en wetens gebeurd en het andere niet. Je hebt de mogelijkheid om de tv uit te zetten als je dergelijke beelden krijgt voorgeschoteld. Of wil je zeggen dat mensen met kritiek op ramptoerisme om die reden helemaal niet naar het journaal mogen kijken? Het journaal gaat natuurlijk om zoveel meer dan alleen om dat soort "vermaak".