Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:29

[quote="xDramaQueen"

dat is echt nooit bij te houden :n
[/quote]

Moet jij eens opletten...
Kijk eens naar de registratie voor de paarden, koeien, schapen bij de slacht..
Er komt er hier nooit een door zonder controle.... nooit....

Dit gaat n hoop helpen hoor..
Die slachterijen die nu zo'n 1500/2000 dieren slachten in de offertijd... zijn dat straks kwijt..
Die dieren gaan ze echt niet in schuurtjes slachten... dat gaat ze niet lukken... zeker niet als de registratieplicht doorzet.

En man man man... met verdoving bloeden ze ook volledig leeg....
Omdat het hart nog pompt.... net als met onverdoofd...
Dus er is geen verschil... behalve dat er geen hersenactiviteit meer is bij het verdoofd slachten...

Zunzuncito : Ja vreselijk he... :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:31

Jolliegirl schreef:
Het zal stiekem blijven gebeuren ja...
Maar controles op veemarkten doet al heel wat... want daar halen ze de schapen/geiten/runderen vandaan.

Er verdwijnen ook schapen/geiten uit weides rond die tijd, dus helaas het stiekum zal je nooit voorkomen.

Verder staan hier de religieuze organisaties op de achterste benen ivm de titel onverdoofd ritueel slachten, maar dat ritueel is geen reden voor deze wet. Enkel het niet verdoven voor het slachten is reden om deze regelgeving door te voeren. Dat sommige religies daarmee in de problemen komen is niet het doel of de verantwoordelijkheid van de wet.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:32

Gewoon om elke schapenweide een soort pad maken van 3 meter en dan daar varkens in laten lopen. :Y)
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 14-04-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:32

kimmie261 schreef:
is een halal geslachte koe/schaap dan altijd een buitenkoe/buitenschaap geweest??maw zijn dit niet dezelfde dieren die anders gewoon geslacht zouden worden?

vind de koeien/schapen in nederland nu niet echt zo'n heel slecht leven hebben,varkens eten ze niet dus naar die groep dieren kijken we dan maar niet..

vind de manier van dood maken gewoon echt not done,en als er een controle op kan komen dan graag,zal voor de grote dieren in ieder geval een oplossing zijn,althans zie weinig mensen een koe op een balkonnetje/of schuurtje slachten :D

Dat weet ik niet, ik dacht wel dat de halal-dieren (zo noem ik het maar even) wel een goed leven gehad moesten hebben. Maar ik bedoel eigenlijk meer: steek de hand in eigen boezem en zorg dan zelf ook dat je dieren het beter hebben.
Heel veel koeien hebben niet zo'n leuk leven hoor, die zien nooit daglicht. En waarom niet over varkens praten? Dat ze die niet eten, wil niet zeggen dat ze er niet zijn en echt geen leuk leven hebben.
En wat dacht je van die arme kippen? Dat vind ik helemaal treurig, maar dat mag allemaal. Nee, eerst met het vingertje naar een ander wijzen. Nogmaals: ik ben tegen deze manier van slachten en ben ook voor een verbod, maar ze moeten eerst eens naar zichzelf kijken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:37

Aan jullie even de vraag:

Waar zien jullie verschil?

verdoofd : Pin, hersenactiviteit is weg, hart pompt door, snijden, dier bloed leeg.
onverdoofd : Snijden, alles doet het nog, dier bloed leeg.

Waar in godsnaam.... zit hem 't verschil..
Het HART pompt het bloed eruit... in beide gevallen pompt het hart....

Maar waarom dan toch onverdoofd...!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:39

Jolliegirl schreef:
Diablo schreef:
Let wel, ik ben tegen deze manier van slachten hoor. Maar zoals iemand anders al eerder zei: tegelijk zijn we natuurlijk enorm schijnnheilg met elkaar, want we eten wel met zijn allen van het bio-vlees.

Niet iedereen over 1 kan scheren nu......

Ik wou net zeggen, ik eet al meer dan 22 jaar geen vlees. Ik wens daar gewoon niet aan mee te doen. Never nooit niet! :n
Maar ik snap haar punt wel, aangezien het gros van de mensen natuurlijk wel gewoon vlees eet en vaak ook niet biologisch. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:42

Bij verdoofd is dier zich niet bewust van zijn/haar overlijden, dus geen stress = geen verzet en dat maakt correct slachten een stuk makkelijker.
Bij onverdoofd wel, dus meer kans op fouten/problemen en de adrenaline/stress die dat met zich meebrengt is ook nog slecht voor de kwaliteit van het vlees.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 13:56

Zo... we lagen er even 15 minuten uit geloof ik...

Wat ik wilde zeggen :

Waar ligt het verschil voor hun?

het hart pompt in beide gevallen...
Dus het dier bloed toch wel leeg...

Ik zie alleen nadelen bij het onverdoofd : Stress, pijn..

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:59

Ik lees hier al een paar keer dat deze mensen maar tegug moeten naar hun eigen land als deze regels erdoor komen.
Kan iemand mij dan vertellen welk land dit is.
Bij mijn weten is joods zijn namelijk een geloofsovertuiging en hangt daar geen bepaalde nationaliteit aan vast.
Zoals we hopelijk allemaal al weten waren er in de tweede wereldoorlog al heel veel mensen met het joodse geloof in nederland.
Beetje makkelijk om maar te roepen dat ze maar terug moeten naar hun eigen land, daar zijn ze al hoor!!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:03

Jolliegirl schreef:
Zo... we lagen er even 15 minuten uit geloof ik...

Wat ik wilde zeggen :

Waar ligt het verschil voor hun?

het hart pompt in beide gevallen...
Dus het dier bloed toch wel leeg...

Ik zie alleen nadelen bij het onverdoofd : Stress, pijn..

het probleem is dat het zo in de koraan staat en dus moet het volgens de gelovige zo .....
ik hoop zo dat er een verbod komt... maar zolang dit wordt gezien als vrijhied van godsdienst zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:05

En wat zegt de koraan precies..
Alles kan aangepast worden..

Want het komt precies op hetzelfde neer...
Enige verschil is de stress en de pijn...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:13

Ik zou wel eens wetenschappelijke dingen willen lezen die bevestigen dat ritueel slachten gepaard gaat met bewust pijn lijden van het dier. Ik vraag me af of het acute bloedverlies niet zodanig is dat het dier zeer snel buiten westen is. Je kan dat proberen logisch te beredeneren, maar ik wil daar toch meer van dan een doorsnee redenering van een niet-wetenschapper die het niet onderzocht heeft of geen kennis van zaken heeft.

Bij een onderwerp als deze zie ik snel bevestigd wat ik denk dat de motieven zijn van zulke partijen: een punt scoren bij een groot deel van de bevolking over iets dat niets fundamenteels doet aan het dierenwelzijn. En het lijkt wel te lukken. Velen halen er nu de godsdiensten zelf bij en dan krijg je zeer gevaarlijke radicale uitspraken.

Overigens vind ik niet dat rituelen m.b.t. godsdiensten verboden mogen worden en er moet godsdienstvrijheid blijven. Wèl ben ik van mening dat men serieus moet afwegen of welke manieren slachtpraktijken bijvoorbeeld aangepast kunnen worden in functie van dierenwelzijn. Maar nogmaals: ik wil eerst zien of het enerzijds wel zo is dat dieren langdurig stress/pijn hebben (meer als bij "gewone" slacht of idd, wat met de bio-industrie?) en wat er nog gedaan kan worden om algemeen dierenwelzijn te verbeteren.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 14-04-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:13

Nogmaals, volgens de koran mag het dier voor het geslacht wordt bedwelmd worden.
Vooral de joden krijgen hierdoor een probleem, bij hen mag dat niet.

Ik ben ook voor een verbod. Maar je moet je realiseren dat het niet het dierenleed uit de vleesindustrie, dat wordt veroorzaakt door allochtonen en autochtonen, uit de wereld helpt. Het is een noodzakelijk begin. Maar gebruikers van het vlees uit de massa-industrie ook wel bio-industrie genoemd: verbeter de wereld en begin bij jezelf. Het leed tijdens een dieronwaardig leven duurt langer dan het leed tijdens een dieronwaardig sterven. Wat mij betreft hebben in dit topic vooral vegetariërs, gevolgd door mensen die alleen biologisch vlees eten recht van spreken. De rest moet zich even achter de oren krabben voordat zij met hun vingertje gaan wijzen naar moslims en joden.

Dat is wel zo eerlijk en realistisch, toch?

Jolliegirl

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:16

Er is al zoiets als Biologisch... maar men vind dat te duur, dus eet het niet...
Waardoor de massa lekker doorgaat....

Acute bloedverlies... tsja... ik weet het niet hoor...
De hersenen geven nog signalen... dus ook nog pijnsignalen..
Het is ''maar'' 60/80 seconden... zoals nu vermeld werd in de krant na onderzoek, maar dat zijn er 60/80 teveel.

Gebruik gewoon een pin... geen hersenactiviteit meer, dus ook geen gevoel...
De joden hebben dus een probleem, want zij mogen niet bedwelmen? En weet iemand daar de reden voor?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:46

Ik vind het eigenlijk zo slecht nog niet. Als wij in Nederland met een goed onderbouwde reden dit slachten af zouden schaffen, moeten ze het maar gaan importeren.

Hier een filmpje van een discussie tussen Pvdd en een Rabijn.

http://www.youtube.com/watch?v=DKEryctp3FM

Ik ben voor het afschaffen. Dieren mogen voor mijn part best geslacht worden, maar dan wel op de minst pijnlijke en stressvolle manier aub. En daar is dit slachten geen goed voorbeeld van, ik geloof er niets van dat het geen stress en geen pijn oplevert bij het dier omdat het binnen enkele seconden weg zou zijn en omdat er met chirurgische messen gesneden wordt .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:13

DeHP schreef:
Ik lees hier al een paar keer dat deze mensen maar tegug moeten naar hun eigen land als deze regels erdoor komen.
Kan iemand mij dan vertellen welk land dit is.
Bij mijn weten is joods zijn namelijk een geloofsovertuiging en hangt daar geen bepaalde nationaliteit aan vast.
Zoals we hopelijk allemaal al weten waren er in de tweede wereldoorlog al heel veel mensen met het joodse geloof in nederland.
Beetje makkelijk om maar te roepen dat ze maar terug moeten naar hun eigen land, daar zijn ze al hoor!!

Hetzelfde geldt volgens mij voor het Islamitische geloof of moeten deze mensen terug naar Islamland?! :o

Als Atheïst en vegetariër vind ik dat een dier op z'n minst geen pijn hoeft te leiden als je dan toch vindt dat hij dood moet voor jou genot. Ritueel slachten moet afgeschaft worden, maar daarbij ook meteen ook maar vastleggen dat slachten enkel en alleen gedaan mag worden door een slager (of iemand in opleiding), want heb je weleens iemand een kip zien slachten die totaal niet weet wat hij aan het doen is.. :+ Ook dat hoort bij onnodig dierenleed.

En dan vind ik het eigenlijk nog het aller belangrijkste dat we dieren eens een goed leven geven. (einde bio industrie) En ophouden met veemarkten en onnodig lange transporten. Maar goed, TS dit is inderdaad een begin..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:32

Abiola schreef:
Booooo schreef:
We hoeven het niet te eten nee, maar die beesten lijden er wel onder..

Een "gewoon" bio-industrie dier dat op een reguliere manier wordt geslacht, zal dat ook bepaald geen feestje vinden. Van mij mag al het dier-onvriendelijke gedrag met ingang van gisteren verboden worden. En of je daar nu Joden, Moslims of Christenen mee hebt, kan mij niet schelen. Zolang de dieren maar niet hoeven te lijden voor hun geloof, of onwillendheid om een fatsoenlijk bedrag voor een stukje vlees te betalen.

Dat mag van mij ook afgeschafd worden, maar we moeten ergens beginnen..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:41

Booooo schreef:
Abiola schreef:
Een "gewoon" bio-industrie dier dat op een reguliere manier wordt geslacht, zal dat ook bepaald geen feestje vinden. Van mij mag al het dier-onvriendelijke gedrag met ingang van gisteren verboden worden. En of je daar nu Joden, Moslims of Christenen mee hebt, kan mij niet schelen. Zolang de dieren maar niet hoeven te lijden voor hun geloof, of onwillendheid om een fatsoenlijk bedrag voor een stukje vlees te betalen.

Dat mag van mij ook afgeschafd worden, maar we moeten ergens beginnen..

Dat is zeker waar. Er zit echter wel een kronkel in dit hele verhaal: als je onverdoofd slachten afschaft omdat het 'dieronvriendelijk' is, kun je niet ook de bio-industrie blijven steunen. En dat gebeurt nu wel. Het klopt niet dat je het ene afschaft, ongeacht of je daarmee een bevolkingsgroep (moslims/joden) tegen de haren instrijkt, en het andere niet. Als het 'benadelen' van een bevolkingsgroep geen probleem meer is, zoals ze nu laten zien, waarom dan niet de bio-industrie afschaffen? Het enige wat overblijft is het economische aspect: er gaat enorm veel geld (en winst) om in de bio-industrie, en dat kunnen ze gebruiken. Maar dan haal je je eigen argument van 'diervriendelijkheid' onderuit en klopt je eerste verbod ook niet meer.
Oftewel, leuk dat ze 'ergens beginnen', maar zolang er geen enkele plannen liggen tot ook maar overleg over de bio-industrie heeft het logisch gezien geen enkel houvast.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:49

even gekeken maar oostenrijk, zwitserland, denemarken, finland, noorwegen, estland, ijsland en nieuw zeeland kennen al een verbod op onverdoofd slachten... en eind dit jaar volgt turkije, dat is nota bene een islamitiche land!

ik zeg doen... en het liefst gisteren

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:21

alex66 schreef:
even gekeken maar oostenrijk, zwitserland, denemarken, finland, noorwegen, estland, ijsland en nieuw zeeland kennen al een verbod op onverdoofd slachten... en eind dit jaar volgt turkije, dat is nota bene een islamitiche land!

ik zeg doen... en het liefst gisteren

Amen.....! _/-\o_

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:26

voor de islamitische mensen is het ook helemaal geen probleem als onverdoofd slachten wordt afgeschaft.
Om hallal te kunnen slachten mag je wel verdoven. Het grote probleem ligt bij de joodse mensen, om koosjes te kunnen eten mag een dier niet eerst verdoofd zijn geweest.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:28

Hhilde schreef:
Ik hoop het. Heel hard.

Indd! Liever vandaag nog, dan morgen.. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:30

DeHP schreef:
om koosjes te kunnen eten mag een dier niet eerst verdoofd zijn geweest.

Maar dat heeft met de uitbloeding te maken heb ik begrepen....

En dat heeft weer geen bal met verdoven te maken...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:46

Tieneke schreef:
Ik zou wel eens wetenschappelijke dingen willen lezen die bevestigen dat ritueel slachten gepaard gaat met bewust pijn lijden van het dier. Ik vraag me af of het acute bloedverlies niet zodanig is dat het dier zeer snel buiten westen is. Je kan dat proberen logisch te beredeneren, maar ik wil daar toch meer van dan een doorsnee redenering van een niet-wetenschapper die het niet onderzocht heeft of geen kennis van zaken heeft.

Bij een onderwerp als deze zie ik snel bevestigd wat ik denk dat de motieven zijn van zulke partijen: een punt scoren bij een groot deel van de bevolking over iets dat niets fundamenteels doet aan het dierenwelzijn. En het lijkt wel te lukken. Velen halen er nu de godsdiensten zelf bij en dan krijg je zeer gevaarlijke radicale uitspraken.

Overigens vind ik niet dat rituelen m.b.t. godsdiensten verboden mogen worden en er moet godsdienstvrijheid blijven. Wèl ben ik van mening dat men serieus moet afwegen of welke manieren slachtpraktijken bijvoorbeeld aangepast kunnen worden in functie van dierenwelzijn. Maar nogmaals: ik wil eerst zien of het enerzijds wel zo is dat dieren langdurig stress/pijn hebben (meer als bij "gewone" slacht of idd, wat met de bio-industrie?) en wat er nog gedaan kan worden om algemeen dierenwelzijn te verbeteren.

Er zijn we onderzoeken gedaan hoor naar onverdooft slachten het is niet voor niets in veel landen verboden. Er zijn ook wel onderzoeken te vinden die het tegendeel zijden maar meer die wel aangaven dat verbloeden pijnlijker is en heel lang kan duren.

Overgens zit bij een gestressed dier juist merer bloed in de spieren dus ivm met verbloeden zou je toch zeggen dat de dieren beter verdoofd kunnen worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:06

Heb je links? Dat onderzoeken elkaar volgens jou tegenspreken is net een reden te meer om niet allemaal als een bende wilde dieren achter dit aan te lopen, maar om hier voorzichtig mee om te gaan. Want eerlijk, wie van de bokkers die hier reageert weet eigenlijk waar het om gaat en zo niet: vraagt zich af zonder vooroordelen hoe het eigenlijk echt zit? Daarmee wil ik ook niet zeggen dat er met ritueel slachten niks aan de hand is, maar het is gewoonweg hypocriet om hier nu massaal over te vallen, terwijl er al jarenlang allerlei soorten dierenmishandeling in stand worden gehouden door, rarara, bijna ieder van ons.