Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joostvangestel schreef:Of zijn verwilderde honden soms belangrijker dan alle dieren (die wel in de natuur thuishoren)?
Ik vind dit een heel erg moeilijke kwestie. Maar op een gegeven moment moeten we wel inzien dat deze puinhoop door de mens is aangericht, dus zal de mens ook iets aan de honden moeten doen. Overigens, die duivenstatistiek is leuk, maar klopt niet geheel met deze problematiek. De enige ecologisch goede doelstelling is dat er binnen nu en x jaar geen een verwilderde hond meer in Europa rondloopt. Wolven en vossen zijn van een ander kaliber, die horen in de natuur thuis. Maar huishonden, ook al zijn ze al 10 generaties of meer verwilderd, blijven nog steeds huisdieren, en die moeten niet in het wild rondrennen.
rockwitch schreef:Er moeten gewoon meer plekken zijn zoals in Oradea, daar is dat asiel wat door een Engelsman wordt gerund en gefinancieerd, die doen dus wel zo'n castratie/sterilisatie programma, neuter and release en dat laat gewoon zien dat het werkt.
rockwitch schreef:Verkopen naar Korea als consumptie? Ik mag toch hopen dat ze dan wel eerst dood zijn, want je kan echt geen levende honden op transport naar Korea gaan zetten. Overigens ben ik helemaal niet voor het eten van honden.
In Roemenie lopen denk ik de meeste honden in en rond de steden, dus ik denk dat het nog wel redelijk meevalt met de slachtoffers die ze maken in de natuur bij dieren die daar wel thuis horen.
Er moeten gewoon meer plekken zijn zoals in Oradea, daar is dat asiel wat door een Engelsman wordt gerund en gefinancieerd, die doen dus wel zo'n castratie/sterilisatie programma, neuter and release en dat laat gewoon zien dat het werkt.
Fitch schreef:Waarom klopt de duivenstatistiek niet met deze problematiek? Het is zo ontzettend simpel: als honden niet gecastreerd worden komen er gewoon net zoveel honden als er voedsel is. Hoe meer castratie en hoe minder voedsel, hoe minder dieren. Als je ze doodmaakt, komt er een piek van puppy's en honden uit omliggende plaatsen. Ik vraag me af wat hier niet aan klopt, duiven zijn namelijk ook geen inheemse dieren.
Fitch schreef:rommulus schreef:als ze gewoon netjes afgeschoten worden is het geen probleem
maar ik heb ook al andere manieren van afmaken gezien (levend in een vuilniswagen gooien, achter een auto aan knopen oid)
krom gezegd jeukt het me nu wel er heen te gaan
Je kunt ze nooit allemaal afschieten. Daarbij vind ik de woorden 'netjes afgeschoten' een beetje raar. Als iemand jouw paard of hond 'netjes afschiet' is het dan ook geen probleem? Misschien houden sommige mensen wel heel veel van de zwerfhonden.