Roemenie beslist over 3 miljoen zwerfhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Roemenie beslist over 3 miljoen zwerfhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:19

Moeilijk, een erfenis van het corrupte communisme van Ceaucescu. Honden zijn gedomesticeerde dieren, die horen simpelweg niet in het wild voor te komen. 3 Miljoen honden is dus een bijzonder groot ecologisch probleem. Denk maar eens aan hoeveel hondenpoep die produceren en hoeveel potentiele ziektes ze bij zich kunnen hebben.

Maar goed, we hebben ook allemaal een diervriendelijke kant. Willen we als dierenvriend eens nadenken hoeveel slachtoffers deze honden maken onder de dierenwereld in Roemenie? Of zijn verwilderde honden soms belangrijker dan alle dieren (die wel in de natuur thuishoren)?

Ik vind dit een heel erg moeilijke kwestie. Maar op een gegeven moment moeten we wel inzien dat deze puinhoop door de mens is aangericht, dus zal de mens ook iets aan de honden moeten doen. Overigens, die duivenstatistiek is leuk, maar klopt niet geheel met deze problematiek. De enige ecologisch goede doelstelling is dat er binnen nu en x jaar geen een verwilderde hond meer in Europa rondloopt. Wolven en vossen zijn van een ander kaliber, die horen in de natuur thuis. Maar huishonden, ook al zijn ze al 10 generaties of meer verwilderd, blijven nog steeds huisdieren, en die moeten niet in het wild rondrennen.

Steriliseren is dus een optie, afmaken is een andere. Verkopen voor consumptie naar landen als Korea is een derde misschien. Maar het einddoel moet zijn dat uiteindelijk iedere hond in Europa een thuis heeft.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 07:42

Verkopen naar Korea als consumptie? Ik mag toch hopen dat ze dan wel eerst dood zijn, want je kan echt geen levende honden op transport naar Korea gaan zetten. Overigens ben ik helemaal niet voor het eten van honden.

In Roemenie lopen denk ik de meeste honden in en rond de steden, dus ik denk dat het nog wel redelijk meevalt met de slachtoffers die ze maken in de natuur bij dieren die daar wel thuis horen.

Er moeten gewoon meer plekken zijn zoals in Oradea, daar is dat asiel wat door een Engelsman wordt gerund en gefinancieerd, die doen dus wel zo'n castratie/sterilisatie programma, neuter and release en dat laat gewoon zien dat het werkt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:08

joostvangestel schreef:
Of zijn verwilderde honden soms belangrijker dan alle dieren (die wel in de natuur thuishoren)?

Ik vind dit een heel erg moeilijke kwestie. Maar op een gegeven moment moeten we wel inzien dat deze puinhoop door de mens is aangericht, dus zal de mens ook iets aan de honden moeten doen. Overigens, die duivenstatistiek is leuk, maar klopt niet geheel met deze problematiek. De enige ecologisch goede doelstelling is dat er binnen nu en x jaar geen een verwilderde hond meer in Europa rondloopt. Wolven en vossen zijn van een ander kaliber, die horen in de natuur thuis. Maar huishonden, ook al zijn ze al 10 generaties of meer verwilderd, blijven nog steeds huisdieren, en die moeten niet in het wild rondrennen.

Wie ben jij om te bepalen welk dier een huisdier is en welk dier een wild dier? Soms is die grens heel vaag. In verschillende landen waar ik heb gewoond zijn de honden (en zeker de meeste katten) gewoon 'algemeen' bezit. Die lopen hun rondje wel langs alle restaurants en huizen waar ze weten wat ze kunnen vinden. Ook verwerven sommigen een eigen 'plekje' door altijd bij één persoon of plek rond te hangen, waar ze verzorgd worden. Zo heeft een heel Pools dorp zelfs geld bij elkaar gelegd zodat één van de katten geopereerd kon worden aan een tumor. Dit is allemaal heel netjes gedaan. Ook werken de EU neuter and release projecten daar heel goed. Vrijwel alle dieren zijn nu gecastreerd en gevaccineerd, waardoor ze veel minder agressie meer naar mensen vertonen ivm minder territoriumdrift en ziektes als hondsdolheid komen er ook niet meer voor.
Waarom klopt de duivenstatistiek niet met deze problematiek? Het is zo ontzettend simpel: als honden niet gecastreerd worden komen er gewoon net zoveel honden als er voedsel is. Hoe meer castratie en hoe minder voedsel, hoe minder dieren. Als je ze doodmaakt, komt er een piek van puppy's en honden uit omliggende plaatsen. Ik vraag me af wat hier niet aan klopt, duiven zijn namelijk ook geen inheemse dieren.

rockwitch schreef:
Er moeten gewoon meer plekken zijn zoals in Oradea, daar is dat asiel wat door een Engelsman wordt gerund en gefinancieerd, die doen dus wel zo'n castratie/sterilisatie programma, neuter and release en dat laat gewoon zien dat het werkt.

Inderdaad, neuter and release is de enige juiste optie. Het is al op veel plaatsen bewezen. Ik snap niet waarom bijna iedereen hier voor afmaken is, terwijl dat juiste zo ongeveer 't meest inefficiënte is wat je kunt doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:15

rockwitch schreef:
Verkopen naar Korea als consumptie? Ik mag toch hopen dat ze dan wel eerst dood zijn, want je kan echt geen levende honden op transport naar Korea gaan zetten. Overigens ben ik helemaal niet voor het eten van honden.

In Roemenie lopen denk ik de meeste honden in en rond de steden, dus ik denk dat het nog wel redelijk meevalt met de slachtoffers die ze maken in de natuur bij dieren die daar wel thuis horen.

in geval van consumptie worden ze niet echt op een leuke manier doodgemaakt...het vlees van een door de dierenarts ingeslapen dier is niet voor consumptie geschikt.
Erg veel honden om te steriliseren...en dan?Dan moeten ze nog eten en geent worden.
Ik als hele grote hondenliefhebber zou ze liever in laten slapen om verder leed te voorkomen.
En daarna een goede regeling dat mensen hun dier gratis kunnen laten helpen,anders heb je over een aantal jaren weer hetzelfde probleem.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:20

Fitch schreef:
Waarom klopt de duivenstatistiek niet met deze problematiek? Het is zo ontzettend simpel: als honden niet gecastreerd worden komen er gewoon net zoveel honden als er voedsel is. Hoe meer castratie en hoe minder voedsel, hoe minder dieren. Als je ze doodmaakt, komt er een piek van puppy's en honden uit omliggende plaatsen. Ik vraag me af wat hier niet aan klopt, duiven zijn namelijk ook geen inheemse dieren.

Als er in die omliggende plaatsen ook geen loslopende honden meer zijn, dan komt die piek er dus niet. Ik had het over heel Europa.

Duiven zijn moeilijker te pakken, die kunnen namelijk vliegen.

Maar steriliseren mag ook. 5 Euro sterilisatiekosten per hondje, 15 Miljoen Euro. Daar nog even bijtellen hoeveel het kost om al die honden te vangen en zo. Tja, dan schiet het op. Maar het dient ook het doel. Als alle verwilderde honden gesteriliseerd worden, sterven ze ook uit. Met half werk, dan is het precies hetzelfde als deels afschieten.

Wat consumptie betreft, dat was eerder als grap. Ik denk niet dat de Koreanen vieze zwerfhonden willen hebben, die komen mooie hondenbiefstuk van honden die voor vlees gefokt zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:31

Fitch schreef:
rommulus schreef:
als ze gewoon netjes afgeschoten worden is het geen probleem
maar ik heb ook al andere manieren van afmaken gezien (levend in een vuilniswagen gooien, achter een auto aan knopen oid)

krom gezegd jeukt het me nu wel er heen te gaan :+

Je kunt ze nooit allemaal afschieten. Daarbij vind ik de woorden 'netjes afgeschoten' een beetje raar. Als iemand jouw paard of hond 'netjes afschiet' is het dan ook geen probleem? Misschien houden sommige mensen wel heel veel van de zwerfhonden.

een schone kogel door de kop van het dier is diervriendelijker dan zijn :
pootjes te binden en hem in de vuilnigwagen te gooien
uit te hongeren
in te spuiten met een een of ander goedje
levend in brand teken
dood geslagen worden
achter een rijdende auto geknupt worden
etc etc etc

het spijt me zeer maar mocht het er van komen kies ik voor die kogel

wat een kul dat een nette kogel niet ok is

1 voor 1 een spuitje geven zal te duur zijn

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:41

Een nette kogel ja, maar hoe groot is die kans. Sommige honden zijn bang voor mensen, die gaan ze echt niet zo met een nette kogel door de kop raken hoor, daar komen ze nooit dicht genoeg bij in de buurt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:53

rockwitch schreef:
Een nette kogel ja, maar hoe groot is die kans. Sommige honden zijn bang voor mensen, die gaan ze echt niet zo met een nette kogel door de kop raken hoor, daar komen ze nooit dicht genoeg bij in de buurt.

Maar die honden kan je dan toch ook niet netjes vangen en stereliseren?.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:04

Nee daar heb je wel gelijk in, ik weet ook niet hoe het asiel dat dan altijd doet, maar goed daar zijn dus wel manieren voor.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:26

Beste dierenvrienden,

Om de wantoestanden in Roemenie zoveel mogelijk ruchtbaarheid te geven is
dit persbericht opgesteld. Mogelijk wil je meehelpen dit aan zoveel
mogelijk mensen door te sturen.

Bedankt!

Birgitta en Aline

Voor elke dag een diervriendelijk leven!
http://www.dierenbelangen.nl

PERSBERICHT
Noodtoestand voor zwerfhonden in Roemenië. Koningshuis bemoeit zich er mee!

Ter Aar, 14 april 2011

Prinses Maja von Hohenzollern is bereid volgende week naar Nederland af te
reizen om de Nederlandse pers te woord te staan over de massale
hondenslachting in Roemenië. Volgende week zal de Roemeense Kamer van
Afgevaardigden stemmen voor een wetswijziging die het afslachten van de
circa 3 miljoen loslopende honden legaliseert.

In Oost- en Zuid- Europa kent men enorme zwerfdierproblemen. In landen als
Roemenië, Bulgarije, Spanje en Portugal, maar ook Turkije leven miljoenen
zwerfhonden en zwerfkatten op straat
Culturele normen en waarden en de omgang met dieren zijn er simpelweg
anders dan in Nederland.

Sinds de val van Ceausescu is in Roemenië een enorm zwerfhondenprobleem
ontstaan. Er zijn inmiddels veel mensen en dierenorganisaties die er alles
aan willen doen deze voorgenomen massamoord te verhinderen.
De Wereldgezondheidsorganisatie heeft in de jaren negentig
wetenschappelijk bewezen dat het doden van honden geen enkel effect heeft.
Gebleken is dat castreren/steriliseren de enige effectieve wijze is om
zwerfhondenpopulaties terug te dringen, naast het informeren van de
inwoners om op een verantwoordelijke wijze met hun honden om te gaan.
Zwerfhonden worden gecreëerd door de mensen zelf, het zijn immers geen
wilde dieren die onafhankelijk van de mens kunnen leven.

Op 10 maart schreef de Europese Commissie een brief aan de Roemeense
overheid om niet te stemmen voor massale doding, omdat dit niet in de
geest is van het Verdrag van Lissabon noch in die van het Europees
Parlement.

Sinds deze week heeft de Nederlands stichting Animal Foundation Platform
intensief contact met de Duitse Prinses Maja von Hohenzollern die zich
inzet voor de dreigende hondenslachting in Roemenië. Zij is nauw verbonden
met Roemenië, omdat de eerste koning van Roemenië een Von Hohenzollern
was.

Onlangs keerde zij terug van een reis naar Roemenië, waarbij ze voor de
Roemeense televisie pleitte voor de zwerfhonden. Prinses Maja heeft
filmmateriaal beschikbaar dat zij graag wil tonen aan de Nederlandse pers.
Zij wil daarvoor naar Nederland komen om hier te vertellen en te laten
zien waarom zij bezwaar maakt tegen dit beleid in Roemenië.

Met dit bericht sturen wij u een Word-document met alle informatie over
het Animal Foundation Platform. Het Platform werd opgericht om 110
Nederlandse stichtingen die zich bezighouden met de buitenlandse
zwerfdierproblematiek samen te brengen; kennis te delen en samen sterker
te staan.

Omdat de nood hoog is en de kans aanwezig is, dat de Roemeense Kamer van
Afgevaardigden voor massale doding stemt, dient er een omslag te komen en
zou het bezoek van prinses Maja aan Nederland op zeer korte termijn het
meest wenselijk zijn.

U kunt bellen met Angelique van ’t Riet (06-533 543 05) of mailen
(info@animalfoundationplatform.nl)

Om het verhaal van prinses Maja te onderschrijven met wetenschappelijke
informatie is Nathalie Klinge van de Roemeense organisatie SOS Dogs
bereikbaar voor nadere details over de situatie in Roemenië en om uitleg
te geven waarom het om andere gronden dan emotionele, noodzaak is hier op
te acteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:54

hoezo heeft het geen enkel effect om drie miljoen dieren op te ruimen?
Dan zijn ze er toch niet meer?
En daarna een goede regeling treffen dat de mensen gewoon voor niets hun dier kunnen laten helpen.
Je kunt toch geen drie miljoen dieren gaan castreren?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:07

Het is natuurlijk verschrikkelijk wat daar aan de hand is maar laten we eerlijk zijn. Veel mensen daar hebben het verschrikkelijk. Pas een uitzending gezien van omroep Max over tehuizen voor ouderen en gehandicapten.Er is gewoon geen geld en wat er is ga je dan niet uitgeven aan dieren.
Ik zou willen dat ik een oplossing had. Misschien zoiets als Brooks maar dan met honden. Bv pups naar trainingcentrums die ze trainen tot bv hulphond en dergelijke. Er zijn weer wat mensen aan het werk en ze gaan honden dan misschien als nuttig zien. Ipv hier honden fokken voor de hulphonden opleiding vanuit daar honden laten komen na een opleiding. Is ook vast goedkoper dus kunnen er meer mensen een hulphond krijgen. Het zijn maar hersenspinsels van mij hoor.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:11

Als je goed inleest in de opgegeven sites en de info bij de stichtingen bekijkt .
Zie je dat het juist in het maatschappelijk belang is en voor de volksgezondheid is om niet te gaan ruimen maar over te gaan ( door te gaan met ) tot massa neutralisatie .
Verder geven veel stichtingen buiten hun hulp aan de dieren , hulp aan de bevolking door middel van ondersteuning , kleding transporten etc.
Weeshuizen, scholen , dorpen etc die geholpen worden .

Gr M

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:13

Maar het zou 1 stichting moeten zijn en niet 10 verschillende.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:48

Nathalie Klinge weet inderdaad heel goed wat er juist moet gebeuren om het probleem aan te pakken, ik heb al vaker met haar gewerkt, ook met de Roemeense paarden, zij komt er vaak en ze is ook aangesloten bij het asiel in Oradea, waar ze dus in korte tijd door het neutraliseren de populatie in de stad met 75% hebben kunnen laten afnemen, zonder ze af te slachten. Neem aan dat dat toch ook wel bewijst dat het echt werkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:51

ik snap nog steeds niet hoe je drie miljoen zwerfhonden kan neutraliseren en een beter leven kunt geven...dat zijn er geen 6.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:49

3 miljoen tegelijk gaat ook niet lukken, maar elke hond die is geneutraliseerd zorgt in ieder geval niet meer voor weet ik veel hoeveel extra honden in zijn of haar leven.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:02

Ik denk dat ze in Roemenie gewoon aan een driestappenplan moeten denken:

1) Geef mensen de kans om een hond als hun bezit aan te geven. Als ze hun hond los laten lopen, vallen ze automatisch onder categorie 2) of 3).
2) Steriliseer zo veel mogelijk verwilderde honden.
3) Wat niet gesteriliseerd kan worden, uit het ecosysteem verwijderen.

Zo'n plan kan ook economisch gesteund worden.