Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:12

Ik vind het ook niet beter om ze op stal te zetten.
En tuurlijk, als je 's winters wilt doortrainen, kun je ze beter scheren (of op tijd onder een deken zetten, dat scheelt bij sommige paarden), maar met deken kunnen ze rustig naar buiten hoor. Kan ook zonder natuurlijk, maar met een dikke wintervacht, moet je niet willen trainen, dat is imo oneerlijk naar het paard toe...... je kan ze niet kletsnat van het zweet weer buiten zetten (zul je net zien dat het straks volgens iemand wel kan). En als het regent, gooi je er toch een regendeken op?
Ik wil sporten met mijn merrie, daarom doe ik dit zo. Als ik dat niet wilde, zou ik het wss anders doen, maar ze gaat hoe dan ook naar buiten, al moet de onderste steen boven komen. Paarden horen niet binnen.
Cowgirl schreef:
We moeten niet meer zeggen KAN NIET we moeten kijken naar wat er dan wel mogenlijk is

Amen!! _/-\o_

Huertecilla schreef:
Hoeveel normale paardse paarden zie jij in een familiegroep levend op een ruim stuk land?
In een kleine ruimte, in een niet veilige structuur, zonder zelfvertrouwen, met ervaring dat vechten niet mag, etc. krijg je een totaal vertekend beeld.

Denk dat je in NL in de meeste gevallen überhaupt een vertekend beeld krijgt van wat een paard nu eigenlijk ís.
Als een paard het grootste deel van de dag op stal staat, en er een paar uurtjes uitkomt op een postzegel, en verder alleen maar gestuurde beweging heeft, kan een paard imo geen paard zijn.
Paarden kunnen zich over het algemeen heel prima redden met van alles, maar als wij ze gaan behandelen als kwetsbare, porseleinen poppetjes, leren ze niet sociaal zijn in de groep, leren ze niet handig zijn met hun eigen benen, leren ze niet wat ze wel kunnen eten en wat niet.......
Gewoon lekker naar buiten die handel. Goed, waar de mijne staat is het ook niet te vergelijken met de natuur natuurlijk, maar ze staat wel lekker buiten met soortgenoten, hoopjes hooi en kuil, ze kan grazen, kan spelen, kan gewoon fijn paard zijn, wat ze dan ook is. En wat echt heerlijk is: zij is heerlijk relaxed in de omgang, heeft nooit beenbescherming (ik ben persoonlijk een beetje anti) en ze houdt zichzelf prachtig heel hoor. Ze staat in de groep, en ze schoppen elkaar echt niet kapot, ze doet weleens even gek, maar niet gevaarlijk ofzo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:28

Marjoow schreef:
Nee, het argument paard MOET 24/7 de wei in, vind ik niet goed. Paarden kunnen makkelijk een paar uur op stal doorbrengen.

Optimaal = 24/7 buiten in een familie- of vrijgezellengroep.
Alle andere is een compromis met het optimum in het mensenbelang.

Op basis waarvan stel jij dat paarden makkelijk een paar uur (per dag?) op stal kunnen doorbrengen?

Bedenk dat we het over welzijnsrécht hebben.
Daar hoort omgekeerde bewijslast bij.
Toen jij eerst maar aan dat wat jij aan suboptimaal afwijken wil níet schaadt.

In NL is meer dan 10 jaar geleden al via wetenschapelijk onderzoek geconstateerd dat 25-30% van de paarden in Nl sterotype gedrag vertoonde.
Let wel, dat is dus zó suboptimaal levend dat het tot een constateerbare gedragsstoring leidde.
Dat was meer dan 10 jaar terug en inmiddels staan er nog meer paarden in NL, is de spoeling nóg dunner.

Nogmaals; 24/7 in een sociale groep is normaal voor een paard.
Dat is het uitgangspunt als welzijnsrecht.
Alles minder is een compromis.
Toon maar aan dat het níet schaadt.

Marjo

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:30

Nee, daar ben ik het níet mee eens.

Er zijn genoeg stallen die onwijs ruim en licht zijn. Mooie stalbedekking e.d., hier kunnen ze makkelijk een paar uurtjes in doorbrengen.

Paarden zijn gedomesticeerd. Dit kun je niet vergelijken met wilde paarden. Een KWPN kun je NIET vergelijken met een Przewalski. Simpel.
Paarden evolueren en wennen ook aan het feit dat ze leven in een stal. Weidegang moet aanwezig zijn, maar NIET 24/7.

Zeker paarden die voor de sport gebruikt worden, kun je niet 24/7 in de wei zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:37

Marjoow schreef:
Zeker paarden die voor de sport gebruikt worden, kun je niet 24/7 in de wei zetten.

Waarom niet??
Graag goed onderbouwd en niet ´ik vind´.

Lees: Horse Behaviour, Waring.
http://www.amazon.com/Behavior-Second-E ... 367&sr=8-1
Dat is een verzamelwerk van de stand van wetenschappelijke informatie over paarden.

Bedank dat ´sport´ een mensending is en daarbij het welzijn van het individuele paard gewaarborgd dient te zijn.
Als dat niet kan, dan heeft ruitersport geen bestaansrecht.

Vanuit Wageningen is aan de Minister gerapporteerd dat ethisch gezien paardhouden voor ruitersport gelijk is aan nertsenfok voor bont.

Vind jij mensen die een nertsbontjas dragen diervriendelijke, integer aardige mensen?
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 12-04-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:40

Ik heb al eerder uitgelegd dat dat wél prima kan. Gooi er dekens op, krijgen ze ook geen mega wintervacht. Voor de sport heeft buiten lopen echt alleen maar voordelen, paarden worden minder stijf, hebben beduidend minder stress, zijn relaxter in het hoofd...... dat is net wat je moet hebben imo. Het hoefmechanisme werkt veel mooier (als je er geen ijzers onder hebt) pezen blijven koel en hard, paard is veel minder kwetsbaar, de kans op blessures neemt enorm af.

Een ruime stal is nog altijd de grootte van een bench voor een hond..... maar als je een hond 14 uur in een bench opsluit, krijg je alles en iedereen over je heen (en terecht), maar bij een paard is het opeens oké? Een paard van het land halen, ermee gaan werken, en dan terugzetten is niet lastiger dan een paard van stal halen imo.

En idd, sport is een mensending. Als het ten koste gaat van het welzijn van het paard...... dan maar niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:43

Yamcha schreef:
En idd, sport is een mensending. Als het ten koste gaat van het welzijn van het paard...... dan maar niet.

En daarbij hoort omgekeerde bewijslast.
Het paard heeft welzijnsrécht.
Toon als ruiter maar aan dat dit recht gewaarborgd is bij jouw mensending doen en anders moet het niet mogen.

Sport is verder geen stugle for life, dient geen primaire levensbehoefte, dus er gwoon geen enkele ethische verantwoording voor het ondergeschikt maken van het welzijnsrecht aan mensenlol.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 12-04-11 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:43

En in welk opzicht is dan bv het welzijn van Parzival niet gewaarborgd? Blijkbaar heb jij een heel ander zicht op welzijn dan ik heb.

Ik zal eerlijk zijn, als ik een eigen paard krijg, word dat hoogstwaarschijnlijk een fjord die zo veel mogelijk op de wei staat (al dan niet met muilkorf).

Maar ik begrijp wél waarom anderen hun paarden minder buiten zetten ivm blessures e.d.

Paarden voor de sport, zullen weliswaar geen groter risico hebben op blessures, maar wanneer dit wel gebeurt, is wel je financiele plaatje wat hoger en duurder. En dan kijk ik nu ff alleen naar de financiele kant.
Zodra een toppaard als Parzival onderuit gaat, gaat dit klauwen met geld kosten.
Voor het paard is dat ook alles behalve fijn natuurlijk.

Met wie zet je je paard samen? Mijn vriendin heeft een zeer onderdanig paard, en is nu al 3x de wei uitgejaagd door zijn kuddegenoten. Niettemin staat hij nog steeds buiten, maar het zet je wel aan het denken.

Een stal met uitloop is dan een goede oplossing, maar in mijn ogen geen wei. Een mooie stal met een paddock erachter is in mijn ogen dan een betere oplossing voor het paard.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:44

Huertecilla schreef:
Yamcha schreef:

En daarbij hoort omgekeerde bewijslast.
Het paard heeft welzijnsrécht.
Toon als ruiter maar aan dat dit recht gewaarborgd is en anders moet het niet mogen.

Dat heb ik nou al 20x keer gehoord, kom eens met wat nieuws.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:48

Marjoow schreef:
En in welk opzicht is dan bv het welzijn van Parzival niet gewaarborgd? Blijkbaar heb jij een heel ander zicht op welzijn dan ik heb.
...

Doe eerst eens wat kennis op :)*

Marjo

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:49

Ah, staat Parzival 24/7 in de wei? Sorry dat wist ik niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:51

Citaat:
Er zijn genoeg stallen die onwijs ruim en licht zijn. Mooie stalbedekking e.d., hier kunnen ze makkelijk een paar uurtjes in doorbrengen.

Wat versta jij onder ruim? Aangezien hier in nederland 3x3 al als ruim word beschouwd (zie de vele advertenties op MP).
Maar vervolgens proppen mensen hun sportpaard, wat in de regel al een stokmaat heeft van 1.70 m , in zo'n 'ruime' box.

Paar uurtjes vind ik zelf ook niet zo'n ramp. Mijn paarden staan ook wel eens een paar uurtjes in de box. Dan krijgen ze wat extra ruwvoer, maar over het algemeen hebben ze het na 2 uurtjes wel weer gezien in dat hok.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:52

Idd er zit wel erg veel nog tussen 24/7 los en op een manege en er maar een uurtje per dag uitkomen, mijn eerste paarden stonden ook op een manege, maar kwamen sochtends een paar uur los en als ik smiddags kwam was ik de hele middag met ze bezig en s avonds werden ze door een stalgenootje van me nog even in de molen gezet of losgegooid, dus die verveelden zich zeker niet en ook nooit stalgebreken oid gehad. Weiland was geen optie, ze lieten hun weidemaatjes niet heel. Zeker als je dagelijks rijd, vind ik 24/7 weiland in ons natte koude klimaat ook niet zo'n heel goed idee, wel als je toch alleen maar met mooi weer een stukje rijd, dan kunnen ze zichzelf in de beweging voorzien. Later had ik op een pensionstal een eigen landje waar ze dan s ochtends op werden gezet totdat het etenstijd was en dan kon ik daarna met ze aan de gang. Veulens heb ik wel altijd 24/7 op het land die groeien en moeten weerstand opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 12-04-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:53

Cowgirl schreef:
Citaat:

Wat versta jij onder ruim? Aangezien hier in nederland 3x3 al als ruim word beschouwd (zie de vele advertenties op MP).
Maar vervolgens proppen mensen hun sportpaard, wat in de regel al een stokmaat heeft van 1.70 m , in zo'n 'ruime' box.

Paar uurtjes vind ik zelf ook niet zo'n ramp. Mijn paarden staan ook wel eens een paar uurtjes in de box. Dan krijgen ze wat extra ruwvoer, maar over het algemeen hebben ze het na 2 uurtjes wel weer gezien in dat hok.

Ja, een box waar een paard goed een rondje in kan lopen denk ik. Ben niet goed in wiskundige afmetingen enz. dus kan dat niet echt bepalen eigenlijk ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:55

Miepie77 schreef:
Idd er zit wel erg veel nog tussen 24/7 los en op een manege en er maar een uurtje per dag uitkomen, mijn eerste paarden stonden ook op een manege, maar kwamen sochtends een paar uur los en als ik smiddags kwam was ik de hele middag met ze bezig en s avonds werden ze door een stalgenootje van me nog even in de molen gezet of losgegooid, dus die verveelden zich zeker niet en ook nooit stalgebreken oid gehad. Weiland was geen optie, ze lieten hun weidemaatjes niet heel. Zeker als je dagelijks rijd, vind ik 24/7 weiland in ons natte koude klimaat ook niet zo'n heel goed idee, wel als je toch alleen maar met mooi weer een stukje rijd, dan kunnen ze zichzelf in de beweging voorzien. Later had ik op een pensionstal een eigen landje waar ze dan s ochtends op werden gezet totdat het etenstijd was en dan kon ik daarna met ze aan de gang. Veulens heb ik wel altijd 24/7 op het land die groeien en moeten weerstand opbouwen.

Mijn manege vind ik deels goed voor de paarden ;) Zodra het weer het toelaten staan zij vanaf de laatste les, tot een uur voor de eerste les de volgende dag op de wei. Op zondag staan ze zelfs de hele dag lekker in de wei.
Daar tegenover staat wel dat ze in stands staan, waar ik dan totaal níet happy van word. Maar dan toch liever deze manege, dan een manege met boxen en géén weidegang ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:59

Cowgirl schreef:
Paar uurtjes vind ik zelf ook niet zo'n ramp.

Daar is dat vermaledijde ´vind ik´ weer.
Op basis waarvan???
Hoeveel wel/niet en waarom?

Er zij twee stukken concrete info.
Het ethogram van paarden 24/7 in sociaal verband buiten en het 25-30% van de populatie in NL met sterotype gedrag door suboptimaal houden.
Aan de ene kant het optimum en aan de andere kant héél hard bewijs dat erg veel paarden onacceptabel suboptimale levenkwaliteit hebben.

Zonder onderbouwing met feíten over hoeveel suboptimaal het welzijsnbelang niet schaadt hoort het optimum de norm te zijn :)*

Ik vraag me daarbij af waarom een dierenliefhebber bewijs nodig heeft dat iets wat niet optimaal is schadelijk is. Het lijkt míj dat je het dier het voordeel van de twijfel geeft en eerst zeker wil weten dat het welzijn níet geschaadt wordt....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:03

Er is niet genoeg wei(land) voor alle paarden in Nederland om alle paarden 24/7 buiten te zetten.
Ook al zou iedereen het willen, het kan gewoon niet, dan zou Nederland wel 3x zo groot moeten worden.

Mijn paard staat 's nachts binnen en overdag buiten, met een groepje van 4 paarden.
Ze staat in het weiland, de paddock, 's nachts in een buitenstal.
Ik denk dat mijn paard niet hoeft te klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:05

Marjoow schreef:
Zodra een toppaard als Parzival onderuit gaat, gaat dit klauwen met geld kosten.
Voor het paard is dat ook alles behalve fijn natuurlijk.

En dat kan met rijden niet gebeuren? Dat risico lijkt me groter als het paard zich niet vrij uit kan leven op het land. Die energie moet er wel uit.......
Cowgirl schreef:
Mijn paarden staan ook wel eens een paar uurtjes in de box. Dan krijgen ze wat extra ruwvoer, maar over het algemeen hebben ze het na 2 uurtjes wel weer gezien in dat hok.

Hier ook :j Buiten is het leuker, vinden ze. Wat ze gelijk hebben, buiten is ook veel meer te zien en te doen voor ze.
Marjoow schreef:
Ah, staat Parzival 24/7 in de wei? Sorry dat wist ik niet.

Ik ook niet, vind het helemaal top!~
Marjoow schreef:
Mijn manege vind ik deels goed voor de paarden

Deels goed vind ik nog altijd niet voldoende. Als ik zie hoe gelukkig de merrie is met haar buitenleventje, hoe geweldig ze eruit ziet, hoe fijn ze is in de omgang, geen kort lontje, wat sommige paarden nog weleens hebben als ze opgesloten staan, vriendelijk, vrolijk, súpersociaal, heel communicatief........ en dat is een KWPN merrie...... vertel mij nooit dat KWPN-ers niet buiten kunnen leven....... ik wil niet meer anders, echt niet.
Ook ik ben (zoals zoveel hier) grootgebracht met het idee dat een paar uurtjes weidegang en verder op stal goed genoeg was voor een paard. Totdat ik verder keek, meer las en meer leerde. Nu weet ik dat de merrie op deze manier veel gelukkiger is, en ik zie het ook aan haar. De pretlichtjes in haar ogen, het spelen wat ze doet, het oneindige socializen...... ik zie op deze manier een vrolijk en gelukkig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:09

mika11 schreef:
Er is niet genoeg wei(land) voor alle paarden in Nederland om alle paarden 24/7 buiten te zetten.
Ook al zou iedereen het willen, het kan gewoon niet, dan zou Nederland wel 3x zo groot moeten worden.

Dan kan dus niet iedereen een paard houden. Zo simpel is het imo.
Als je een paard niet kunt geven wat het nodig heeft (sociaal contact met soortgenoten, als mens ben je echt een surrogaat wat dat betreft, vrije beweging, onbeperkt ruwvoer, ruimte) moet je geen paard willen houden. Als ik geen tijd heb voor een hond, en niet de mogelijkheid om hem hónd te laten zijn, koop ik geen hond. Ik heb die tijd en die ruimte wel, en daarom kan ik honden houden (ik heb er dan wel weer 2, omdat het roedeldieren zijn die niet zonder soortgenoten horen te leven).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:11

Ik zeg ook niet dat een paard op stal moet, maar ik vind het niet erg als een paard elke nacht op stal moet staan.

Een paard moet ook in een stal kunnen staan voor een paar uur. Als een paard al niet in een stal kan, hoe moet hij dan een lange tijd in een trailer staan?
In mijn beeld, zou een weidepaard gek worden als hij langer dan een uur in de trailer moet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:16

Maar toch, als je dieren hebt sluit je eigenlijk altijd compromissen. Ze zijn gedomesticeerd dus de manier hoe ze in het wild leven krijg je niet meer.
Mijn katten komen ook buiten en hun instinct is te jagen en hun territorium een paar keer per dag nalopen. Veel mensen vinden dat katten niet los horen te lopen, ook al doe je katten daarmee tekort.
Een hond is ook wel eens een paar uurtjes alleen terwijl honden ook het liefst 24/7 in een roedel leven.
Maar je kunt het ze wel aanleren en dan gaat het prima.

Dat is met paarden toch ook zo.
Ik zorg zo goed mogelijk voor mijn paard maar ik heb niet de middelen om haar een 24/7 vrij leven te geven.
Compromis is dat ze 's nachts naar binnengaat en dat ze 5x per week wordt gereden.
De rest van de tijd staat ze of in het weiland of in de paddock met 3 andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:17

Marjoow schreef:
Ik zeg ook niet dat een paard op stal moet, maar ik vind het niet erg als een paard elke nacht op stal moet staan.

Jij niet, maar jij hoeft daar ook niet al die uren te staan (of zelfs te liggen) in je eigen plas en poep, of wel?
Heb je je ooit afgevraagd wat het paard ervan vindt dat jij dat voor hem niet erg vindt?

Marjoow schreef:
Een paard moet ook in een stal kunnen staan voor een paar uur. Als een paard al niet in een stal kan, hoe moet hij dan een lange tijd in een trailer staan? In mijn beeld, zou een weidepaard gek worden als hij langer dan een uur in de trailer moet.

En terecht. Waarom moet een paard zo lang in een trailer?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:19

mika11 schreef:
Maar toch, als je dieren hebt sluit je eigenlijk altijd compromissen. Ze zijn gedomesticeerd dus de manier hoe ze in het wild leven krijg je niet meer.
Mijn katten komen ook buiten en hun instinct is te jagen en hun territorium een paar keer per dag nalopen. Veel mensen vinden dat katten niet los horen te lopen, ook al doe je katten daarmee tekort.
Een hond is ook wel eens een paar uurtjes alleen terwijl honden ook het liefst 24/7 in een roedel leven.
Maar je kunt het ze wel aanleren en dan gaat het prima.

Dat is met paarden toch ook zo.
Ik zorg zo goed mogelijk voor mijn paard maar ik heb niet de middelen om haar een 24/7 vrij leven te geven.
Compromis is dat ze 's nachts naar binnengaat en dat ze 5x per week wordt gereden.
De rest van de tijd staat ze of in het weiland of in de paddock met 3 andere paarden.

Helemaal mee eens, de wereld is veranderd en de dieren veranderen ook mee. Iedereen doet zn best om het zo goed als mogelijk te doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:20

JoviBan schreef:
Marjoow schreef:

Jij niet, maar jij hoeft daar ook niet al die uren te staan (of zelfs te liggen) in je eigen plas en poep, of wel?
Heb je je ooit afgevraagd wat het paard ervan vindt dat jij dat voor hem niet erg vindt?

Marjoow schreef:
Een paard moet ook in een stal kunnen staan voor een paar uur. Als een paard al niet in een stal kan, hoe moet hij dan een lange tijd in een trailer staan? In mijn beeld, zou een weidepaard gek worden als hij langer dan een uur in de trailer moet.

En terecht. Waarom moet een paard zo lang in een trailer?

Weet ik veel, misschien eens wat verder weg dan je eigen achtertuin? Vakantie met je paard? Ik noem maar wat.

En een paard een nacht in zijn eigen ontlasting? De stallen waar ik het over heb, zijn ruim zat om daar niet in te hoeven liggen, en de meeste paarden leggen 1 of 2 drollen per nacht. Whoehoe das veel :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:21

Miepie77 schreef:
Helemaal mee eens, de wereld is veranderd en de dieren veranderen ook mee. Iedereen doet zn best om het zo goed als mogelijk te doen.

En dat vind ik dus ook. Elk dier evolueert, ook de paarden. De KWPN'ers zijn al zó anders dan de przewalskipaarden. Chromosomenaantal is zelfs al anders.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:22

Dan krijgen ze wel schrikbarend weinig eten. Ik heb van drie paarden na één etmaal 200 liter stront, zónder stro. :7