En tuurlijk, als je 's winters wilt doortrainen, kun je ze beter scheren (of op tijd onder een deken zetten, dat scheelt bij sommige paarden), maar met deken kunnen ze rustig naar buiten hoor. Kan ook zonder natuurlijk, maar met een dikke wintervacht, moet je niet willen trainen, dat is imo oneerlijk naar het paard toe...... je kan ze niet kletsnat van het zweet weer buiten zetten (zul je net zien dat het straks volgens iemand wel kan). En als het regent, gooi je er toch een regendeken op?
Ik wil sporten met mijn merrie, daarom doe ik dit zo. Als ik dat niet wilde, zou ik het wss anders doen, maar ze gaat hoe dan ook naar buiten, al moet de onderste steen boven komen. Paarden horen niet binnen.
Cowgirl schreef:We moeten niet meer zeggen KAN NIET we moeten kijken naar wat er dan wel mogenlijk is
Amen!!

Huertecilla schreef:Hoeveel normale paardse paarden zie jij in een familiegroep levend op een ruim stuk land?
In een kleine ruimte, in een niet veilige structuur, zonder zelfvertrouwen, met ervaring dat vechten niet mag, etc. krijg je een totaal vertekend beeld.
Denk dat je in NL in de meeste gevallen überhaupt een vertekend beeld krijgt van wat een paard nu eigenlijk ís.
Als een paard het grootste deel van de dag op stal staat, en er een paar uurtjes uitkomt op een postzegel, en verder alleen maar gestuurde beweging heeft, kan een paard imo geen paard zijn.
Paarden kunnen zich over het algemeen heel prima redden met van alles, maar als wij ze gaan behandelen als kwetsbare, porseleinen poppetjes, leren ze niet sociaal zijn in de groep, leren ze niet handig zijn met hun eigen benen, leren ze niet wat ze wel kunnen eten en wat niet.......
Gewoon lekker naar buiten die handel. Goed, waar de mijne staat is het ook niet te vergelijken met de natuur natuurlijk, maar ze staat wel lekker buiten met soortgenoten, hoopjes hooi en kuil, ze kan grazen, kan spelen, kan gewoon fijn paard zijn, wat ze dan ook is. En wat echt heerlijk is: zij is heerlijk relaxed in de omgang, heeft nooit beenbescherming (ik ben persoonlijk een beetje anti) en ze houdt zichzelf prachtig heel hoor. Ze staat in de groep, en ze schoppen elkaar echt niet kapot, ze doet weleens even gek, maar niet gevaarlijk ofzo.