Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:31

Elma_ schreef:
19LindA83 schreef:
Dus omdat iemand iets zelf doet (en dan ook nog eens ws niet eens bij zijn volle verstand) is het een soort eigen schuld dikke bult mentaliteit......
Als jij te hard rijdt waardoor je een zwaar ongeluk krijgt moeten we dan ook maar niks doen want je doet het toch immers zelf...
Tjonge waar gaat dat heen...
Kijk dat je niet helpt omdat er al veel mensen wat aan het doen zijn ok... maar denk dat je altijd wat kan doen, hulpdienst bellen, andere omstanders ''opvangen''. De mensen die wel hebben geholpen helpen.

Wat is dat nou weer voor vergelijking.. Als je te hard rijdt op de snelweg, wil niet zeggen dat je zo graag dood wilt.. Als je midden op de dam jezelf in de fik zet, heb je gewoon zwaar aandacht tekort en ben je Imo gewoon een stomme aansteller. voor de omstanders is het erg ja, die hebben een traumatische ervaring erbij.. Maar die vent sorry hoor.. die zou ik niet helpen :n als je zo graag zelfmoord wil plegen rijd dan lekker van de klif, heeft niemand er last van :)

Aandacht tekort.. wordt het in de volksmond genoemd.
Het schijnt tegenwoordig erg moeilijk te zijn enigszins iets te begrijpen van onze medemens.

Wees jij nou eigenlijk maar blij ook dat je zo onwetend bent dat je er gewoon totaal niets bij kan voorstellen en denkt dat het om aandacht gaat. Ik hoop voor je dat je zelf zoiets niet meemaakt.
Dit is heus niet simpelweg iemand met veel zelfmedelijden die op deze manier probeert zichzelf in de aandacht te zetten. Deze man is waarschijnlijk psychisch niet meer in orde, en dat is heel erg naar voor iemand die dat heeft. Wellicht is het wel een schreeuw om hulp, dat hij de situatie niet meer aankan.. maar dit zal geen bewuste actie zijn geweest om puur even de aandacht op zich te richten. Hier zit veel meer achter. Je opmerking is eigenlijk gewoon bot en kort door de bocht.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:32

fuego3 schreef:
Elin_ schreef:
[quote="19LindA83"
@Lizzylover:staat genoteerd!

Van je medemens moet je het maar hebben!

Nou als jij echt dood wilt en mensen je dan toch terug halen om het maar even zo te zeggen is dat pas een hel.

of de man daadwerkelijk dood wilde is nog maar de vraag , zo goed heeft hij er blijkbaar niet over na gedacht anders zou het wel in stilte gedaan hebben. mensen die psygisch niet in orde zijn , zijn gewoon niet in staat om alles te overzien en doen een wanhoopsdaad , met de een schreeuw om aandacht omdat ze niet meer weten hoe ze wel gehoord kunnen worden.

@Lizzylover , inlevings vermogen lijkt me niet jou sterkste kant , kan dat kloppen ?[/quote]

Dan alsnog. Dan heeft hij dus al zo'n pijn ... Zo veel pij n...

En lizzylover is heel reeel. Wil iemand dood of gaat het niet dan ''stoor'' je diegene daar niet bij .Ze mag het wel soms wat minder''hard'' verwoorden ,maar gelijk heeft ze op zekere punten zeker.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:33

Cheetahfan schreef:
Je hoort ook ergens op het filmpje "Wat een mongol, een focking psychopaat!"
Maar dan vraag ik me af, waarom zou je dit gaan filmen? :n Ik zie zelfts iemand op het monument zitten, koffie drinkend! :roll:

Ja dat dacht ik dus ook, die gene bleef gewoon rustig zitten als of er niks aan de hand was.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:34

fuego3@ mijn inlevingsvermogen? Ligt aan de situatie.

En ja linda, als iemand een pilletje slikt bel ik 112 voor die gene, maar idd het is zijn eigen schuld.
Der staan al zat mensen om deze man, dus wat zou ik nog kunnen doen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:35

@FerroSandy
koffiedrinken oke das wel raar ,maar verstijfd blijven zitten is een reactie van sommige mensen hoor :)
Veel mensen bij rampen die dit soort Reacties hebben kunnen hierdoor ook sterven.. bijv. bij een aardbeving dat ze in het huis blijven staan als een ''beeld'' zo verschrikt..

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:35

Elin_ schreef:
fuego3 schreef:

of de man daadwerkelijk dood wilde is nog maar de vraag , zo goed heeft hij er blijkbaar niet over na gedacht anders zou het wel in stilte gedaan hebben. mensen die psygisch niet in orde zijn , zijn gewoon niet in staat om alles te overzien en doen een wanhoopsdaad , met de een schreeuw om aandacht omdat ze niet meer weten hoe ze wel gehoord kunnen worden.

@Lizzylover , inlevings vermogen lijkt me niet jou sterkste kant , kan dat kloppen ?

Dan alsnog. Dan heeft hij dus al zo'n pijn ... Zo veel pij n...

En lizzylover is heel reeel. Wil iemand dood of gaat het niet dan ''stoor'' je diegene daar niet bij .Ze mag het wel soms wat minder''hard'' verwoorden ,maar gelijk heeft ze op zekere punten zeker.

Zeker ook nog nooit gehoord van al die mensen die zo diep in de put zaten, maar nooit echt hulp kregen en door middel van het doen een mislukte poging op die manier wel hulp krijgen. Deze mensen zijn achteraf dolblij dat ze nog leven. Denk er nou maar eerst eens verder over na voor je zulke opmerkingen maakt.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:36

LizzyLover schreef:

En ja linda, als iemand een pilletje slikt bel ik 112 voor die gene, maar idd het is zijn eigen schuld.

Je weet zelf dondersgoed dat iedereen hier doelt op je opmerkingen dat je niets zou doen (ongeacht of er wel of geen mensen omheen waren)

Elma_

@ winnietje3 (ik ga maar niet quoten, dat word een kwootverkloter :P ) Sja, dat mag je best vinden, maar dan had de beste man gewoon hulp moeten zoeken, optijd aan de bel trekken! Ik las dat hij ergens om zijn kinderen riep, kan heel best zijn dat hij iets heel erg had meegemaakt, kan best wezen, maar om dat zoiets middenop de dam te doen, DAT vind ik pas bot! Je heb geen idee wat je omstanders hiermee aandoet, en ja, jij kan vast beoordelen in hoeverre deze man bij zn verstand was ;) allemaal prima, ik vind het gewoon aandachttrekkerij ;) Doe zoiets dan lekker thuis, niet middenop een plein.

EarthFocus

Arme man... ;(
Waarschijnlijk is dit iemand die inzicht wou geven aan andere mensen dat hij zich onwijs rot voelde.
Die meneer wou echt dood, dat weet ik zeker.
Als je niet echt dood wil, steek je jezelf niet in de brand..
En hij is waarschijnlijk heel erg slim, want hij wist waarschijnlijk ook dat als je met jassen gaat slaan er meer zuurstof bijkomt. Dit is dus een goed bedachte poging, met een minder goede afloop voor de man, want de man had dood willen zijn.

Hopelijk lukt zijn volgende poging wel meteen, zonder al teveel pijn en mensen die hem tegen willen houden.

Bij deze zal ik daarvoor bidden.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:37

Elin_ schreef:
Citaat:
Nou als jij echt dood wilt en mensen je dan toch terug halen om het maar even zo te zeggen is dat pas een hel.
---------------------------------
Idd , en ik neem niet aan dat deze man wilt blijven leven.

19LindA83 schreef:
:n wat een kortzichtigheid... het zal je zelf maar gebeuren dat iemand uit jou kring dit overkomt.. kijken of je dan nog steeds zo stoer uit de hoek komt

Nee lekker weer terug halen en laten leven met brandwonden , Psygisch en lichamelijke pijn.
Dat wil je zeker :+

Nou ja als het bij een paard gebeurt mag niemand roepen dat ie een spuitje had moeten krijgen want dat doen we bij mensen ook niet (kan ik me herinneren uit een topic laatst) maar nu roept iedereen ineens dat die man maar gewoon dood moet.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:39

maar dood wilde hij niet daar ben ik van overtuigd , anders had hij er van te voren goed over na gedacht hoe hij dat gedaan zou hebben zonder dat de kans bestaat dat er duizende mensen zijn die het je misschien wel doen overleven en je de komende 2 jaar zwaar pijn moet lijden en operaties zal moeten doorstaan. ik vind het niet hard overkomen , maar je uit gemakzucht niet verder verdiepen in je mede mens.

ik vind het trouwens wel heel erg mooi om te zien dat er nog wel mensen zijn die tesamen te hulp schieten.

en degene die koffie zit te drinken , kan idd wel verstijfd zijn niet weten wat te doen ,, is ook een soort van paniek idd.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:39

Elma_ schreef:
@ winnietje3 (ik ga maar niet quoten, dat word een kwootverkloter :P ) Sja, dat mag je best vinden, maar dan had de beste man gewoon hulp moeten zoeken, optijd aan de bel trekken! Ik las dat hij ergens om zijn kinderen riep, kan heel best zijn dat hij iets heel erg had meegemaakt, kan best wezen, maar om dat zoiets middenop de dam te doen, DAT vind ik pas bot! Je heb geen idee wat je omstanders hiermee aandoet, en ja, jij kan vast beoordelen in hoeverre deze man bij zn verstand was ;) allemaal prima, ik vind het gewoon aandachttrekkerij ;) Doe zoiets dan lekker thuis, niet middenop een plein.

Ja hoor. Het zal wel. Ik zal je ooit nog eens horen..
Als je eigen kind ooit zelfmoord zou plegen is ie natuurlijk ook verdomd egoistisch en was het een belachelijke actie om aandacht te trekken. Had ie maar op mama's schoot moeten uithuilen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:40

Nou ik weet denk ik wel welk toppic je bedoeld ? (die van dat paard dat het nu gered heeft Pacha ofseu) ,maar zowel dier als mens moet je dan laten gaan.
Houden van betekend ook loslaten.

Als mijn paard haar been breekt (ookal genezen sommige paarden soms nog) laat ik haar ook inslapen (of schieten .. > humaner) Klaar.

Youknowme

winnietje3 schreef:
LizzyLover schreef:

Je weet zelf dondersgoed dat iedereen hier doelt op je opmerkingen dat je niets zou doen (ongeacht of er wel of geen mensen omheen waren)

112 had ik best voor die man willen bellen.

fuego3

LizzyLover schreef:

dit klinkt al heel anders ,, ik dacht dat je om wilde van de man hem zowiezo niet had geholpen.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:41

Ik vind dat op het moment dat iemand echt niet meer wilt leven deze de hand aan zichzelf mag slaan, maar op het moment dat iemand dat in zo'n omgeving doet zal ik ook helpen de brand proberen te blussen. Doe het dan op een plek waar je er geen andere mensen mee de vernieling in helpt. Ik wil niet weten hoeveel van de mensen die hier bij in de buurt waren last krijgen van nachtmerries.

Ik vind het verschrikkelijk voor deze man wat hij allemaal wel niet heeft moeten doorstaan en vanaf dit punt nog moet gaan doorstaan. Maar als hij echt had willen gaan waren er genoeg andere manieren geweest waarop hij zeker had kunnen weten dat het gelukt was. Zonder andere mensen daar psychologisch zoveel schade mee aan te richten.

joostvangestel

Laten we even wel wezen, met een aanstekertje alleen krijg je jezelf niet zo ontzettend aan het branden. Dus ik acht de kans groot dat hij wel wat brandstof over zich heen heeft gegoten (of in ieder geval behoorlijk stevige alcohol). Anders brand je niet zomaar als een fakkel.

Wat de omstanders deden is verder niet zo heel vreemd. Er staan 6 mensen op hem te slaan met jassen. Ik denk dat de hitte van het vuur wat veel was om er ook daadwerkelijk op te gaan zitten om het vuur ook echt te smoren. Dat er niet meer mensen gingen helpen lijkt me wel duidelijk. Op de dam kan je ook van alles verwachten, misschien dachten sommigen wel dat het een demonstratie was met een stropop?

2 minuten is in ieder geval een heel korte tijd om te beslissen wat je gaat doen. Ik zie dit als een zelfmoordactie met een erg hoge graad van voorbedachte rade. Wat me vooral misselijk maakt is het trauma dat hij eventueel andere aandoet, met name diegene die wel willen, maar niet konden helpen.

Elin_

winnietje3 schreef:
Elma_ schreef:

Als je eigen kind ooit zelfmoord zou plegen is ie natuurlijk ook verdomd egoistisch en was het een belachelijke actie om aandacht te trekken. Had ie maar op mama's schoot moeten uithuilen.

Ik ga niet oordelen of zelfmoord egoiistisch is of niet ,want dat weet je pas als JIJ het bent die dood wilt.

Vind het ook zeer onrespectvol om zomaar wat te gaan roepen en oordelen :n (dacht hea ben ik nou uit het paardendeel waar iedereen het beter weet kom ik hier in dit toppic :+

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:42

winnietje3 schreef:
Elma_ schreef:

Als mijn kind zichzelf middenop de dam in de fik steekt, ga ik me zelf toch wel even HEEl hard achter de oren krabben wat ik in de voorgaande jaren gemist heb ;) en Ja, dan vind ik het ook aandachttrekkerij, als je om hulp wil schreeuwen, kom dan naar mensen die je vertrouwt.. Zoek dan hulp.. En als je zo graag dood wil, rijd dan van de klif, maar ga niet 100en mensen op die manier een trauma bezorgen :)

joostvangestel

Re: Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:42

Wie vergoedt trouwens de schade aan de jassen?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:43

winnietje3 schreef:
Elma_ schreef:

Ja dan zou ik die gene egoistisch vinden, maar ik zou ook respect voor die gene hebben. Er zijn 3 mensen die ik ken die zelfmoord hebben gepleegd. Als je echt niet meer wil is er maar 1 optie en dat is dood. Waarom zou je dan nog door dokteren, als dood jou enigste rust punt is zou ik zeggen ga je gang.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:43

Nogmaals aub: Ik schrik dat sommige zo oordelen! Dan twijfel ik echt aan de opvoeding die jullie gehad/gemist hebben! Kan het ook normaal verwoord worden?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:45

We kunnen allemaal raden, maar je kan niet weten of deze man dit met zijn volle verstand (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt) of door een psychose heeft gedaan. Als dat namelijk het geval is, is hij niet staat zo'n beslissing te nemen. Dat risico kan je toch niet nemen door te zeggen 'ach hij doet het toch zelf', wanneer hij helemaal niet zichzelf is?

Elin; ik ben het helemaal met je eens. Als ik ooit een psychose/depressie zou ondergaan, hoop ik géén van deze bokkers tegen te komen :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:46

Misschien kijk ik met mijn neus, maar ik zie niemand rustig koffiedrinken. Volgens mij heeft diegene een mobieltje in zijn hand en brengt hij dat naar zijn hoofd om op het scherm te kijken.

*edit* het is een blikje bier.
Ik zou ook niet helpen btw; straks maak ik het alleen maar erger.
Laatst bijgewerkt door Nic op 06-04-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:46

Ayasha schreef:
19LindA83 schreef:
Dus omdat iemand iets zelf doet (en dan ook nog eens ws niet eens bij zijn volle verstand) is het een soort eigen schuld dikke bult mentaliteit......
Als jij te hard rijdt waardoor je een zwaar ongeluk krijgt moeten we dan ook maar niks doen want je doet het toch immers zelf...
Tjonge waar gaat dat heen...
Kijk dat je niet helpt omdat er al veel mensen wat aan het doen zijn ok... maar denk dat je altijd wat kan doen, hulpdienst bellen, andere omstanders ''opvangen''. De mensen die wel hebben geholpen helpen.

nee omdat hij blijkbaar dood wil!

En voor je gaat gillen, ja een goede vriendin is uit het leven gestapt. En een familie lid ook.

Ik gil niet, ik discussieer... net als dat deze man geen aansteller is maar iemand die waarschijnlijk geen besef van realiteit meer heeft gehad.
Mensen, mensen wat wordt er tegenwoordig toch snel een stickertje/labeltje geplakt zonder je te verdiepen in iemand
Als iemand echt dood wil dan doet iemand dat heus op een doeltreffender manier, dit zoals ik al eerder zei.
Dus nee ik zou niet blijven staan en niks doen bij dit geval.
Wanneer iemand echt de weloverwogen beslissing heeft gemaakt dat hij/zij niet verder wil leven dan kan ik daar heus vrede mee hebben en daar respect voor opbrengen.
En over het algemeen kiest iemand die echt niet meer wil een plek waar hij/zij op zijn gemak is, niet gestoord wordt en in alle rust kan sterven.
Dit is echt imo een noodkreet en geen zelfmoordactie