wie word er ook zo moedeloos van de ramp actie´s inzameling.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:51

en dan te bedenken dat die 111 miljoen alleen van NL is er zijn natuurlijk veel meer landen die geld gestort hebben
ik vraag me ook vaak af waar al dat geld is gebleven
maar een duidelijk antwoord krijg je daar toch nooit op
want wie kijkt waar het tot op de cent naar toe gaat?? niemand
zo was er vorig jaar nog ophef over een hoge pief bij zo een hulporganisatie die ineens een dikke nieuwe auto onder de bibs had
ja dan krab je ,jezelf achter de oren
heel eerlijk wij doen ook nooit mee met die acties
wij doen wel aan bv kankerfonds etc niet veel hoor maar wel wat alle beetjes helpen
en wij doen op school(van mijn dochter) mee aan een project die een school in zuidafrika helpt
dit doet deze school al jaren en elke maand sturen ze dus geld daar heen voor spullen en maaltijden voor de kinderen etc
en hier weten we ook zeker van dat ons geld goed terecht komt
dus we doen wel wat maar dan klein

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:56

Kanelly schreef:
Tuurlijk kan het ook anders zijn, maar dan nog is er zo'n 50/60 euro aan leefgeld per week voor je.
En dat is geen armoede.
(en dan praat ik dus over daklozen en onder bewind)

Want?! Wie zegt dat je dat aan leefgeld hebt? Wie bepaalt dat?

Als ik je zo hoor praten heb je van bepaalde zaken echt geen kaas gegeten, het spijt me. En daar wordt niet altijd om gevraagd...

Dani

Re: wie word er ook zo moedeloos van de ramp actie´s inzameling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:56

En mag die hoge pief van de organisatie misschien ook zelf geld verdienen? Het mag dan een goed doel zijn, dat maakt het geen filantropische instelling. Zo'n giro/fonds/doel vereist hartstikke veel organisatie en management. Het is echt niet zo dat ze al dat geld innen en klaar is kees, daar zit veel meer werk in. Elke andere manager of directeur verdient ook een goed salaris en rijdt een luxe auto, waarom deze dan niet?

En misschien verdienen ál die directeurs wel veel teveel, maar dat is een andere discussie en staat los van deze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:59

Ik zie dat dagelijks voorbijkomen Mambo... en in de situatie die ik 2 zinnen er onder beschrijf.
Wie dat bepaald, de bewindvoerder in dit geval.
Soms is het minder, klopt... 40 euro bijvoorbeeld.

Tuurlijk kan het anders zijn, zonder hulp en zonder schuldhulp bijvoorbeeld. Maar daar zeg ik ook niks over?

En dat om sommige antwoorden niet altijd gevraagd wordt, tja ik denk dat iedereen daar wel tegenaan loopt op een forum.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:02

ship schreef:
jah ook dat dat realiseer ik mij zeker dat dit wel gebeurt maar er zijn zoveel meer dan ze nodig zijn en toch maak je geld over en vervolgens hoor en zie je er eingelijk niet zo veel van kijk ik zeg maar zo in een kartonnen doos kun je niet droog leven al is eten en drinken ook belangrijk maar een droog dak ook om gezond te blijven

vergeet niet dat de meeste mensen al geen huis hádden voor de ramp... Er was niks, na de ramp is er nog steeds niks. Het belangrijkst is dat de mensen te eten krijgen, dat er medische zorg is en dat er wordt opgeruimd.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:18

Ik snap de TS wel. Natuurlijk wil je helpen maar regelmatig is gebleken na grote inzamelingsacties dat er tóch vrij weinig echt aan de mensen gegeven is, veel geld is gestoken in secundaire doelen als wegenbouw, maar ook ontzettend veel verdwijnt in militaire doeleinden en gewoon aan de hoge pieven van een land.
Dat is deels ingecalculeerd maar wel ontzettend zuur voor de echte behoeftigen.
En als je keer op keer oproepen ziet op tv om geld te storten terwijl je zelf van 40 euro rond moet zien te komen is dat niet leuk. In NL bestaat wel degelijk echte armoede, verborgen armoede ook.

Ik wil best helpen maar ook ik raak een beetje "steun ....."moe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:26

over Haiti...ik sprak gisteren iemand die daar is geweest voor zijn werk en goed contact had met de lokale bevolking.
Het geld wat gegeven wordt om huisjes te bouwen wordt ook besteed aan huisjes.
Er is daar een klein bedrijfje wat die huisjes maakt,de mensen die dakloos zijn hebben recht op z'on huisje.
Het probleem is dat de huisjes ver uit de kust worden neergezet.
Een eind van de oorspronkelijk woonplek vandaan...die mensen gaan niet graag weg van hun vertrouwde plek,ook niet vanwege religieuse redenen.
Verkopen hun huisje voor 100 dollar,wat in hun ogen een giga bedrag is en blijven op hun ruine zitten.

Verder wordt er voedsel gegeven...heel erg nodig natuurlijk...het probleem is dat de plaatselijke boertjes en bakkers geen werk meer hebben.
Noodhulp moet uiteraard,maar we denken niet echt verder dan dat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:42

DaniBanani schreef:
Het lijkt voor ons allemaal zo simpel, maar wij zien misschien maar 10% van het geheel..

Het lijkt altijd of er heel veel geld naar zo'n rampgebied gaat. Maar het begint al met het opsporen van overlevenden en ruimen van lichamen. Identificeren. Rampgebieden in kaart brengen. Overal mensen heensturen, alles controleren. Vermisten en overledenen in kaart brengen. Medische hulp verlenen. De eerste noodhulp, tenten, voedselpakketten, eventuele evacuaties. Drinkwater, kleding.

Dan verder kijken, nog meer in kaart brengen. Een werkplan maken. Puin ruimen, bepalen welke gebouwen weg moeten en wat kan blijven staan. Nieuwe gebouwen opbouwen. Zorgen voor constante voorziening aan eten en drinken, tentenkampen, kleding. Zorgen voor goede hygiëne i.v.m. ziektes. Op langere termijn een tijdelijke school opzetten voor de kinderen.

En ga zo maar door. En naast alle materialen heb je daar ook nog eens héél veel mensen voor nodig.
Bovendien is Giro 555 dacht ik voor de directe noodhulp, en niet voor de wederopbouw die in tweede instantie plaatsvindt. En ik geloof best dat al dat geld ook echt opgaat aan die noodhulp.

En ja, natuurlijk blijft er geld aan de strijkstok hangen, meer dan zou mogen en moeten. Maar al is dat 20%, en dat is best veel, dan nog gaat er 80% wél naar dat rampgebied. En ja, natuurlijk zijn er in Nederland ook mensen die het niet zo goed getroffen hebben, die weinig financiële mogelijkheden hebben. En er zullen mensen zijn die echt buiten de boot vallen, nauwelijks bij instanties terecht kunnen door kromme uitzonderingen. Maar dat hou je altijd, dat is nooit volledig tegen te gaan.

..en zijn dát dan de overtuigendste redenen om maar helemaal geen geld te geven? Vind ik niet terecht. Want met niks geven zijn die mensen zéker niet geholpen..

Helemaal mee eens en hopelijk voor velen een eye-opener!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:50

DaniBanani schreef:
En mag die hoge pief van de organisatie misschien ook zelf geld verdienen? Het mag dan een goed doel zijn, dat maakt het geen filantropische instelling. Zo'n giro/fonds/doel vereist hartstikke veel organisatie en management. Het is echt niet zo dat ze al dat geld innen en klaar is kees, daar zit veel meer werk in. Elke andere manager of directeur verdient ook een goed salaris en rijdt een luxe auto, waarom deze dan niet?

En misschien verdienen ál die directeurs wel veel teveel, maar dat is een andere discussie en staat los van deze..

De werknemers bij andere directeuren/ werkgevers krijgen ook betaald voor hun werk. Als collectant doe je dat ook met je hart en ontvang je niets voor.
Dat zo'm man dan moet verdienen, daar kan ik nog wel bij maar mag het een beetje minder misschien?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:52

Kanelly schreef:
Ik zie dat dagelijks voorbijkomen Mambo... en in de situatie die ik 2 zinnen er onder beschrijf.
Wie dat bepaald, de bewindvoerder in dit geval.
Soms is het minder, klopt... 40 euro bijvoorbeeld.

Tuurlijk kan het anders zijn, zonder hulp en zonder schuldhulp bijvoorbeeld. Maar daar zeg ik ook niks over?

En dat om sommige antwoorden niet altijd gevraagd wordt, tja ik denk dat iedereen daar wel tegenaan loopt op een forum.

Nee, maar dan kan het dus wel bestaan. Er zijn mensen die die 40 euro niet eens hebben per week om te eten.

Even een toevoeging: De tsunami van 2004 is ook echt onderzoek naar gedaan en is gebleken dat er veel geld is blijven hangen bij waar het niet hoort. Dan is het toch niet raar dat mensen er een vervelend gevoel bij hebben?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:03

Ik geef (bijna) altijd aan goede doelen.
En natuurlijk is hier in Nederland ook armoede, daarom geef ik mijn kleding/huisraad weg aan instanties en geef ik bijv. aan het Leger des Heils.
Maar de armoede hier is niet te vergelijken met de toestand in bijv. Haïti. Daar sterven mensen doordat zij ziek worden door gebrek aan voedsel/hygiëne.
Ik vind het dan ook normaal om wat te geven als je het kan missen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:10

De armoede kun je niet met elkaar vergelijken vind ik. De mensen hier zijn een bepaalde levensstandaard gewend en dat is in Haiti of waar dan ook ter wereld anders. Je kunt wel makkelijk zeggen, wij hebben tenminste een dak boven ons hoofd... Tja, maar hier betaal je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat belasting. Met andere woorden, je betaald overal voor. In zulke 'arme' landen dus niet. Als je hier niets meer betaald word uiteindelijk ook je huis onder je kont vandaan gekocht en al je bezittingen. En dat is dan ook flinke armoe hoor!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:17

Dat weet ik MB, maar dat is niet omdat er een natuurramp is geweest, daar kan je helemaal niets aan doen of je tegen beschermen.
Als je in Nederland gezond bent, dan is "echte" armoede IMO niet nodig. Het is wat anders als je ziek of oud bent. En zeker op dit forum, vol met "paardenmeisjes" en topics over setjes e.d. is niet echts sprake van armoede (de uitzonderingen uitgezonderd)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:50

Hier een stukje over Haiti:

http://www.ismagazine.nl/2011/03/31/eer-voor-het-geld/

Citaat:
Zo is na de aardbeving in Haïti alles gebleven zoals het was: drieduizend hulporganisaties, of misschien zijn het er wel twaalfduizend, draaien met geld van hun eigen donoren hun eigen projectjes op hun eigen maniertjes en publiceren hun eigen oncontroleerbare succesverhaaltjes op hun eigen websitetjes.
Le Plan voor de wederopbouw van Haïti? Doen ze niet aan mee. Jurist Gary Lissade, lid van de Commissie, verklapte me de reden: “Donoren en hulporganisaties die hun geld via de Commissie besteden, zien het roemloos ‘verdwijnen’ in een gezamenlijke pot. Ze willen eer voor hun geld. Ze willen dat de wereld weet: ik was het die dat miljoen gaf! Ik! Ik!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:27

Electra63 schreef:
Dat weet ik MB, maar dat is niet omdat er een natuurramp is geweest, daar kan je helemaal niets aan doen of je tegen beschermen.
Als je in Nederland gezond bent, dan is "echte" armoede IMO niet nodig. Het is wat anders als je ziek of oud bent. En zeker op dit forum, vol met "paardenmeisjes" en topics over setjes e.d. is niet echts sprake van armoede (de uitzonderingen uitgezonderd)

Natuurlijk kan niemand iets aan die natuurramp doen! Dat staat buiten kijf.

Ik denk dat je je daar erg in vergist, dat 'echte' armoede niet nodig is in NL.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:35

Ik weet dat er echte armoede is in Nederland, maar als je niet ziek of oud bent, is dat IMO niet nodig.
Ik heb bijna dagelijks de deurwaarder aan mijn bureau staan, maar als je ziet waar mensen schulden op maken? Maar dit is beetje off-topic.
Ik wordt niet moedeloos van rampen-acties en ik ben "blij" dat wij als Nederland daar nog iets aan kunnen doen. En als individu moet je een beslissing maken, of je wel of niet iets geeft.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:44

Zijn jullie je er ook van bewust dat Japan zelf een zeer welvarend land is dat ze ook zelf heel veel geld te besteden hebben voor dit soort natuurrampen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:53

Ik denk dat de kosten van de ramp in Japan door weinig landen is op te brengen.
Alleen in Haïti is "niets" welvarend, alleen een stelletje corrupte leiders van dat land.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:56

Electra63 schreef:
Ik weet dat er echte armoede is in Nederland, maar als je niet ziek of oud bent, is dat IMO niet nodig.
Ik heb bijna dagelijks de deurwaarder aan mijn bureau staan, maar als je ziet waar mensen schulden op maken? Maar dit is beetje off-topic.
Ik wordt niet moedeloos van rampen-acties en ik ben "blij" dat wij als Nederland daar nog iets aan kunnen doen. En als individu moet je een beslissing maken, of je wel of niet iets geeft.

Toch ben ik het niet helemaal met je eens... Ik begrijp wel waar je op doelt maar hier wordt wel eens heel simpel over gedacht... :) Niet iedereen 'kiest' voor die schuld.

Ik vind het wel goed dat die acties er zijn, zo kan een ieder zijn eigen keuze maken en heb je het maar van elkaar te respecteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:59

armoede in Nederland?
Het niet kunnen kopen van een snellere lap-top,groter flatscreen,merkkleding en dikke auto valt bij mij niet onder de noemer armoede.
Niemand gaat dood van de honger in Nederland....ja,er zijn mensen die gebruik maken van de voedselbank.
Diezelfde mensen roken vaak twee pakjes per dag op....daar kan ik van eten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:07

geerke schreef:
armoede in Nederland?
Het niet kunnen kopen van een snellere lap-top,groter flatscreen,merkkleding en dikke auto valt bij mij niet onder de noemer armoede.
Niemand gaat dood van de honger in Nederland....ja,er zijn mensen die gebruik maken van de voedselbank.
Diezelfde mensen roken vaak twee pakjes per dag op....daar kan ik van eten
.

Die mensen die ik ken roken niet... :? Weet niet waar je het vandaan haalt? Maakt ook niet uit, ik ga het niet weer zeggen, dan val ik in herhaling.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:27

MB, Ik weet wel wat je bedoelt. Natuurlijk zijn er mensen buiten hun schuld om in de problemen. Ik ken ze ook. Maar ik vind het niet te vergelijken met de gevolgen van een natuurramp. En ik vind ook, dat er teveel aan de strijkstok blijft hangen, maar dat is voor mij geen reden, om niet te geven.
Ik denk wel, dat mensen inmiddels een beetje "rampenmoe" zijn/worden. De éne ramp na de andere komt uitgebreid op TV en internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:42

MamboBeach schreef:
Electra63 schreef:

Toch ben ik het niet helemaal met je eens... Ik begrijp wel waar je op doelt maar hier wordt wel eens heel simpel over gedacht... :) Niet iedereen 'kiest' voor die schuld.

Ik vind het wel goed dat die acties er zijn, zo kan een ieder zijn eigen keuze maken en heb je het maar van elkaar te respecteren.

Wij kozen er ook niet voor, wij hadden een goedlopende motorrijschool....... en toen stortte de markt in elkaar. Dan heb je een stel mooie motoren, mooie pakken, geen cent die binnenkomt, en een bank die nú het startkapitaal terugeist........ een kapitaal dat in termijnen terugbetaald zou worden, maar als de markt inklapt, en je bent min of meer failliet, kun je de gespreide betaling wel vergeten.......
Motoren die je moeilijk verkocht krijgt, want er is geen markt voor, pakken, weet ik wat al.......
En dan kom je heel makkelijk in een schuldsaneringstraject terecht. Eigen schuld? Lijkt me niet. Wij hebben geen onnodige leningen afgesloten voor van alles en nog wat, wij hadden een goed bedrijfsplan, en kapitaal voor het bedrijf. Wij hadden geen abonnementen die we niet konden betalen, wij hebben geen leningen afgesloten die we niet hadden kunnen betalen. Niemand had kunnen voorspellen dat de markt zou instorten.

En dan leef je opeens op bijstandsniveau en moet je elk dubbeltje omkeren.
Maar arm hebben we het niet gehad. We konden eten kopen, hadden nog altijd een auto voor de deur staan, ik reed nog steeds paard. We hadden internet en telefoon, konden tv kijken en radio luisteren. We hebben allebei keihard gewerkt, en toen de saneringsperiode afgelopen was, hadden we allebei een goede baan, en konden we heel netjes opnieuw beginnen.

Jij hebt het over voedselbanken. In Roemenië zijn die er niet..... hier wel. Het is imo ergens een teken van de welvaart in Nederland, dat als je dan geen geld hebt om eten te kopen, je nog altijd gratis eten kunt ophalen. Van zelfs minimale inkomsten hier in NL kun je een huis huren, eten en drinken kopen. Je kunt gas en licht betalen, kortom, je hebt in NL altijd je basisbenodigdheden, en vaak nog luxe dingen ook. Een telefoonabonnement is luxe, internet en tv is luxe..... je hebt het niet nodig om te overleven.
Nee, ik ben bang dat ik de armoede in NL niet erg serieus kan nemen, en zeker niet zo serieus dat ik erover klaag dat er geld naar andere landen gaat, waar het de mensen wél aan het hoognodige ontbreekt, waar mensen doodgaan van de honger omdat er gewoon geen eten ís.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:50

Yamcha, zoals ik al eerder aangaf, NL en een ander land kun je niet met elkaar vergelijken. Wij moeten ons druk maken om de rekeningen en dergelijke die ze in andere landen niet kennen. Begrijp je wat ik bedoel? Het is niet te vergelijken. Zeker als er kinderen in het spel zijn en je kunt ze niet of amper te eten geven, dan is dat in NL heel moeilijk. Waarom die 'luxe' als voedselbanken er zijn in NL? Hier zit ook best verschil tussen rijk en arm om het even zo te noemen maar wel op een andere manier als in andere landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:59

Juist omdat je Nederland wat dat betreft niet met een ander land kunt vergelijken, vind ik dat je helemaal neit van armoede mag spreken in NL, eigenlijk.