Nederlanders weten weinig over roken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:02

Snoompje schreef:
Vraag me af hoeveel mensen er hier zelf ooit gerookt hebben... Zo'n beste stuurlui staan aan wal idee.

Mogen niet-rokers niet meepraten over het feit dat Nederlanders weinig weten over roken?

Anoniem

Re: Nederlanders weten weinig over roken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:05

Niet rokers zeuren te veel. Hoe vaak komt het nou voor dat je echt recht in iemands rook zit? Gun iemand anders ook wat en wees blij dat je zelf niet verslaafd bent.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:42

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:46

@ Snoompje: Jij vind dat niet-rokers te veel zeuren. Een beetje nuance mag.
En het komt regelmatig voor dat ik in iemands rook zit. Nu zeur ik daar in het algemeen niet over, maar dat kan zeer zeker wel storend zijn. En ik gun een ander best z'n sigaretje, nouja gunnen is een groot woord. Ik accepteer dat iemand z'n sigaretje rookt.
Je moet niet alle niet-rokers over één kam scheren. Ik zeg toch ook niet dat alle rokers asociaal voor je neus gaan staan paffen?

Maar ok. Dat was volgens mij ook niet helemaal het onderwerp van dit topic.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:16

Van mij mag iemand roken hoor, moet je vooral zelf weten.

Maar Eefske heeft gelijk, die discussie ging het me helemaal niet om. Ik kan alleen niet begrijpen waarom mensen de schade zó onderschatten, voor zichzelf en anderen. Niet omdat niet-rokers 'zeuren', maar omdat is aangetoond dat meeroken ook bijzonder schadelijk is (ook als de rook niet recht in je gezicht wordt geblazen), en dat er in NL bijvoorbeeld enorm veel ophef over het rookverbod in de horeca is terwijl dat kennelijk in andere landen veel minder problemen oplevert. In New York zijn ze zelfs bezig om het ook te verbieden in parken en op pleinen..nou, daar zou je in ons land helemáál niet mee aan hoeven komen.

Al zou het best kunnen wat hierboven ergens gezegd werd, dat het veel ouderen zijn die het gevaar er totaal niet van zien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:37

Chiqa schreef:
Vjestagirl schreef:
Ontkennen dat roken slecht voor je is 'want er worden rokers 100' is net zoiets als ontkennen dat je kans hebt om dement te worden (of je nou roker of niet roker bent) 'want er worden ook mensen niet dement'.

Ik ontken helemaal niets, ik zeg alleen dat je niet overal beren in het grote bos moet zien ;)

Die beren zijn er nou eenmaal, of je ze wilt zien of niet. Die beren zijn ook gevaarlijk. Of je dat een reden vindt om het bos niet in te gaan is aan iedereen opzich.

@Snoompje: vaak. Op stations, waar alle rokers vrolijk niet bij de rookpaal gaan staan. Op terrasjes, waar je lekker zit te eten en aan de tafel naast je flink doorgepaft wordt. In winkelstraten. Vaak. En ik gun het een ander best, maar dat wil niet zeggen dat ik er altijd blij mee moet zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:59

Klopt, roken moet je wel doen waar het toegestaan is. Ook vind ik dat het rookverbod gewoon gehandhaafd moet worden. Ken kroegen waar na 1 uur gewoon gerookt mag worden, lekker als je dan de volgende ochtend die berg stinkende kleren in je kamer hebt liggen (sarcastisch bedoeld).
Toch vind ik dat het geen zin heeft hier over te blijven zeuren; vind het al heel wat dat het in de meeste openbare gelegenheden verboden is. Een wel en niet-rokers gedeelte op het terras zou overigens wel erg handig zijn!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:04

Snoompje schreef:
Niet rokers zeuren te veel. Hoe vaak komt het nou voor dat je echt recht in iemands rook zit? Gun iemand anders ook wat en wees blij dat je zelf niet verslaafd bent.

Niet rokers zeuren teveel? :?
Ik heb zelf nooit gerookt, maar heb dankzij rokers wel ernstige chronische bronchitis eraan over gehouden wat nooit meer over gaat.
Dat heb ik al sinds mijn 12/13de en ja, ik ga rokers zoveel mogelijk uit de weg wanneer ze er eentje opsteken.
'Meeroken' is dus niet zo onschuldig als het lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:26

Heb ik gezegd dat het onschuldig is dan?
Daarbij heb jij wel vette pech gehad met die bronchitis (aanleg voor?).
Het heeft alleen (wederom) geen zin om er over te blijven zeveren. Denk niet dat er veel mensen acuut stoppen als ze de gevolgen wel zouden weten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:35

Ik ben zelf ook astmatisch.
Helaas is het zo dat als ik niet rook (zoals nu..) ik niet tegen luchtverfrissers/deo's en parfumlucht kan.
Dus opletten in de Kruidvat/Hema enz en uit de buurt van de mensen blijven die "lekker veel" luchtjes gebruiken.
Ook openbare toiletten met die automatische luchtverfrissers zorgen voor problemen (knijpend benauwd gevoel/hoesten enz).

Als ik rook heb ik daar een stuk minder last van (zeker 90% minder, als het niet meer is).
Op verjaardag gaan bij iemand die zo'n ding in het stopcontact heeft is nu een ramp.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:42

Brainless schreef:
Ik ben zelf ook astmatisch.
Helaas is het zo dat als ik niet rook (zoals nu..) ik niet tegen luchtverfrissers/deo's en parfumlucht kan.
Dus opletten in de Kruidvat/Hema enz en uit de buurt van de mensen blijven die "lekker veel" luchtjes gebruiken.
Ook openbare toiletten met die automatische luchtverfrissers zorgen voor problemen (knijpend benauwd gevoel/hoesten enz).

Als ik rook heb ik daar een stuk minder last van (zeker 90% minder, als het niet meer is).
Op verjaardag gaan bij iemand die zo'n ding in het stopcontact heeft is nu een ramp.

Komt omdat je trilharen afsterven, dus je reageert minder snel op die prikkels. Probleem is dat je veel meer slijm gaat vormen wat je niet meer wegkrijgt doordat je minder trilharen hebt. Dus uiteindelijk wordt het alleen maar erger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:26

Trilharen worden ook lam gelegd door de teer, waardoor ik ook minder ophoest prikkels had.
Nu is de teer minder/weg en daardoor komt de hoest en gevoeligheid (voor veel dingen) in aller hevigheid terug.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:43

Snoompje schreef:
Heb ik gezegd dat het onschuldig is dan?
Daarbij heb jij wel vette pech gehad met die bronchitis (aanleg voor?).
Het heeft alleen (wederom) geen zin om er over te blijven zeveren. Denk niet dat er veel mensen acuut stoppen als ze de gevolgen wel zouden weten.

ik heb mijn moeder dood zien gaan door het gevolg van roken......en dan zou je toch zeggen dat je gaat inzien hoe slecht het wel niet is.....de jaren daarna ben ik alleen maar meer gaan roken. 8)7
tot ik (eindelijk) besefte dat ik mijn kinderen niet het zelfde wil laten over komen......
ik was er zelf ook gewoon zo klaar mee,maar zo verslaafd.
wonder boven wonder is het gelukt om er van af te komen,zou nooit meer een roker willen zijn.
er is een hele last van mij afgevallen. :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:57

Snoompje schreef:

Ik ben inderdaad blij dat ik niet verslaafd ben, verder gun ik iedereen een goede gezondheid en een lang leven, inclusief mezelf dus ik wil gewoon niet slachtoffer zijn van andermans slechte gewoontes.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:29

Gaan we weer.
Alsof rokers nu in een keer spontaan zouden stoppen.
Ik rook zelf niet, maar ach... als iemand wil roken moet hij/zij dat lekker zelf weten.
Daarbij al die autogassen en fabrieken en weet ik veel wat zijn ook niet zo gezond hoor.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:44

Ben zo blij dat ik nooit aan roken begonnen ben. In mijn jeugd (20 jaar terug) was roken echt niet hip.
Ik begrijp ook eigenlijk niet dat dat niet doorgezet is. Het valt mij op dat de jeugd van nu veel meer roken en ook al heel jong. Vind het een verschrikkelijke gewoonte . Vooral als ik met vrienden wat leuks doe en die moeten steeds even naar buiten om te roken.
Ik ben blij met het rookverbod in bv restaurants ,niet meer die stank onder het eten.
Misschien moet er meer voorlichting komen op scholen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:06

ik denk trouwens dat als alle rokers massaal zouden stoppen, wij allemaal meer belasting zouden moeten betalen... weet je hoeveel belasting de rokers betalen :=

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:01

kohtje schreef:
Misschien moet er meer voorlichting komen op scholen.

Pubers weten donders goed hoe slecht roken is. Toen ik in de brugklas zat werd er bij biologie gevraagd wie er rookten/zouden willen gaan roken. Geen enkele hand in de lucht.
Niemand die het niet eens was met de stelling dat het vies, ongezond en ontzettend dom is.

In de vijfde klas rookte in elk geval een derde van de klas...

Moet ook zeggen dat ik het verbijsterend vind hoe egoïstisch rokers vaak zijn. Bij de ingang van het ziekenhuis staan letterlijk tientallen 'niet roken' tekens, en toch staat er een grote haag van rokende mensen om de deur heen. Is het echt zo verschrikkelijk moeilijk om rekening te houden met anderen en je dus gewoon aan de regels te houden?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:37

nou ik vind juist de niet rokers egoistisch.
Rokers moeten zich nou overal gaan aanpassen, mogen nergens meer gewoon roken of ze worden in een hokje gepropt. Alleen maar door het gemiep.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:41

wemkelover schreef:
nou ik vind juist de niet rokers egoistisch.
Rokers moeten zich nou overal gaan aanpassen, mogen nergens meer gewoon roken of ze worden in een hokje gepropt. Alleen maar door het gemiep.

het lijkt me nogal logisch dat je je als andermans lichaamsvervuiler aanpast aan de mensen die liever geen geasfalteerde longen hebben? :?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:46

ga je toch ergens anders heen?
Wat denk je dat als je buiten loopt dat je dan geen gifitge gassen in ademt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:48

wemkelover schreef:
ga je toch ergens anders heen?
Wat denk je dat als je buiten loopt dat je dan geen gifitge gassen in ademt.

:D dus als ik rustig op de bus sta te wachten en er komt iemand naast me staan roken moet ik maar naar een andere halte :?

Tuurlijk adem ik nog wel meer giftige gassen in, maar wil het liefste zo min mogelijk. En al helemaal geen teer wat mn longen zwart maakt, dat zit namelijk in sigarettenrook.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:51

nee maar vind dat sommige mensen zich heel erg aanstellen. Bij de halte sta je toch buiten hoe kan je dan laats van hebben.
Even voor de duidelijkheid ik rook zelf neit, maar vind het soms wel wat aanstellerij ja.
In restaurants kan ik me het voorstellen want je bent aan het eten. Maar gewoon net zoals op het station dat je speciaal bij rokerspalen moet gaan staan...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:53

wemkelover schreef:
In restaurants kan ik me het voorstellen want je bent aan het eten. Maar gewoon net zoals op het station dat je speciaal bij rokerspalen moet gaan staan...

als er in een restaurant gerookt wordt, ga ik gewoon niet naar dat restaurant, ronduit smerig vind ik het en je eten smaakt dan gewoon niet meer.
Op het station vind ik die rokerspalen ideaal, minder peuken op de grond, en alle rokers worden tenminste nog gecentreerd :) Wat is nou helemaal de moeite om 2 meter op te schuiven naar zo'n paal.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:09

wemkelover schreef:
nee maar vind dat sommige mensen zich heel erg aanstellen. Bij de halte sta je toch buiten hoe kan je dan laats van hebben.
Even voor de duidelijkheid ik rook zelf neit, maar vind het soms wel wat aanstellerij ja.

Als je buiten staat naast een roker en de wind staat jouw kant op, reken maar dat je er dan last van hebt hoor.