Information Overload, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Information Overload, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:38

Ik denk ook niet dat het een kwestie is van 'helemaal wel' of 'helemaal niet', maar meer van 'er bewust mee (leren) omgaan', zoals Embe hierboven ook noemt in het voorbeeld over haar dochter.

Wat niet wegneemt dat de een daar idd wat meer moeite mee zal hebben dan de ander.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:45

Dat bewustzijn begint bij mij een beetje te komen. De laatste tijd zit ik vaak met de laptop aan voor de tv en laatst bedacht ik me zomaar opeens: "Waar ben ik in vredesnaam mee bezig?! Ik kan geen van beide apparaten volgen omdat de andere me afleidt! Wat heb je er dan nog aan?! 8)7

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:50

yup, heeel druk allemaal :D

Ik kijk al 'n jaar of 5 geen tv (alleen films/series op dvd), ik lees geen kranten, en gebruik internet eigenlijk alleen voor mail (en bokt, en facebook).
Twitter heb ik opgeheven, hyves nooit aan begonnen, mijn mobiel kan bellen en sms'en.
Facebook heb ik weloverwogen gehouden, omdat ik goede vrienden heb die verspreid over de wereld zitten, is best handig voor fotos etc, maar geen gepruts met farms en maffia etc.

Heeeerlijk rustig! Ik denk vaak, als ik het ECHT moet weten, dan hoor ik 't wel :)
En er blijft zoveel tijd over voor leuke dingen :D

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:50

Geen last van!
Ook ik zie de informatiestroom, heb een smartphone, internet laptop noem maar op.

Alleen heb ik iets essentieels in mijn brein gebouwd. Een BULLSHIT-filter :D Daar ben ik mee begonnen ten tijde van het begin van internet en mobiele telefoons.
Door de jaren heen is mijn BULLSHIT-filter (BSF) flink door ontwikkeld en werkt nagenoeg volledig automatisch én met giga snelheid!

Hoe het werkt?

Vraag jezelf eerst af wat jou echt interesseert, wat voor jou op op dat moment van belang is en of het voor jou een toevoeging kan hebben. Is dat niet het geval (bijvoorbeeld wasmiddel X) weg ermee! :D

Ik ben van mening dat het echt aan jezelf is om hiermee te dealen want het zal niet minder worden tenzij er een globale stroomstoring plaats vind }>

Dus: BSF helemaal gratis en zelf te maken! :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:04

Embe schreef:
Mijn dochter van 13 jaar heeft een hyvesaccount en ik waak er echt over dat ze eigenlijk alle (in mijn ogen) normale dingen in het leven doet voor dat ze daar op gaat. Een iphone voor een 13 jarige vind ik dus ook overdreven.

Mijn turf stimuleer ik voor echte dingen. Niks Wii maar naar buíten!!

Hier een kiek van afgelopen zondag. De turf aan zijn vingertoppen en op klimschoentjes aan een rostwand:
Afbeelding
Échte rotsen, echte boeken, écht (zelfverbouwd/ -gefokt) eten en echte paarden door echte natuur *\o/*
Beetje meer echt geld zou leuk zijn maar kwali-tijd kan je niet kopen :)* en meer oppervlakkige input van buitenaf kóst alleen maar geld....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:07

Het valt me op dat er best wat mensen zijn die geen deurbel hebben. Had ik niet verwacht. Zie je maar weer hoe "standaard" zoiets gevonden word.

@ Femke: Ik denk dat je daar zeker een punt hebt! Mensen krijgen steeds meer oppervlakkige contacten, steeds meer gaat alles via facebook. Maar echte goede vrienden, dat wordt volgens mij steeds minder.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:09

Het een hoeft IMO het ander niet uit te sluiten.

Mijn favoriete bezigheid is buiten bezig zijn met mijn paard, maar dat gaat IMO heel goed samen met het hebben van een mobiel en een Facebook-account.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:12

@ HC: Ha, fijn om te zien! Dat zijn ook de dingen waar mijn grietje voor gaat (gelukkig!) en heeft ze geen bovenmatige interesse in alle gadgets die er in de wereld te krijgen zijn. Ze weet haar weg op internet (voornamelijk voor school en een beetje hyves) en heeft een mobiele telefoon waar ze sporadisch gebruik van maakt. HC hoe pak jij dat verder aan? Ik vind het wel belangrijk dat ze er iets mee doet (met mate) zodat ze toch met deze maatschappij mee kan.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:22

Ik ben zelf wel helemaal into the information. Ik heb een Blackberry, Facebook en twitter account, volg verschillende blogs, helaas heb ik geen tijd om tv te kijken, maar de leuke series kijk ik terug op 'programma gemist' en ja, ik panikeer als de batterij van mijn Blackberry plots leeg is. Mijn laptop gaat ook overal naartoe. Ik lees élke dag de krant, kijk het nieuws en volg op internet de berichtgeving. Maar ik vind het heerlijk zo. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:46

@Nathaliefje maar waar haal je de tijd dan vandaan om alles bij te houden? En neem je ook alles mee als je op vakantie gaat?

Mijn schoonzusje is verslaafd aan haar Iphone en moet ook altijd bereikbaar zijn voor haar werk (PR-branche). In het weekend krijgt ze mails van klanten, zelfs op vakantie, ze heeft nooit maar dan ook nooit rust!
Toen we een keer een etentje bij mijn ouders hadden kwamen zij en mijn broertje allebei binnen met hun Iphone in de hand, al turend op dat ding. Ze waren zo gebiologeerd door hun Iphones dat ze helemaal vergaten gedag te zeggen 8)7 . Toen ik vervolgens diezelfde avond wegging had mijn schoonzusje net een ping of whatever ontvangen en stond ze dus niet eens van tafel op om even afscheid van mij te nemen >;) .
Ik vond dit zo asociaal dat ik dit ook gezegd heb, ze heeft toen wel haar excuses aangeboden.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:56

laetitia, ik denk dat je de spijker op de spreekwoordelijke kop slaat...het is niet zozeer wat we hebben, gadget-wise, maar hoe we er mee omgaan.

2 van mijn 3 overburen hebben kinderen, allebei 2. Ik zie ze nooit buiten, nooit met een boek, nooit op de fiets, alleen maar wii, tv en auto-vervoer naar waar ze dan ook heen moeten. Heel raar, vind ik dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:11

Mooie foto Huertecilla, heb jou verhalen wel eens vaker gelezen en bewonderd, wat een heerlijk leven moet jij zo hebben op het platteland als ik je verhalen zo mag lezen.

vanLotje schreef:
2 van mijn 3 overburen hebben kinderen, allebei 2. Ik zie ze nooit buiten, nooit met een boek, nooit op de fiets, alleen maar wii, tv en auto-vervoer naar waar ze dan ook heen moeten. Heel raar, vind ik dat..
laetitia, ik denk dat je de spijker op de spreekwoordelijke kop slaat...het is niet zozeer wat we hebben, gadget-wise, maar hoe we er mee omgaan.

Wat verschrikkelijk....als ik een dag niet buiten en geweest voel ik mij slecht, de buitenlucht, en ook echt genieten van de momenten (Dus niet even naar je auto rennen en weer terug) die doen mij zo goed, heb meer trek in eten en slaap veel beter.
Ik zie het ook aan mijn dieren, nu het mooier weer is en ze meer buiten zijn, genieten van de zon, slapen, rollen spelen zijn ze veel rustiger en tevredener en eten de oren van mijn hoofd.

Ik zie hier thermen voorbij komen....I pod, I phone, MP3 speler notebook, pingen, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik me bij deze thermen moet voorstellen :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:44

laetitia schreef:
@Nathaliefje maar waar haal je de tijd dan vandaan om alles bij te houden? En neem je ook alles mee als je op vakantie gaat?

Mijn schoonzusje is verslaafd aan haar Iphone en moet ook altijd bereikbaar zijn voor haar werk (PR-branche). In het weekend krijgt ze mails van klanten, zelfs op vakantie, ze heeft nooit maar dan ook nooit rust!
Toen we een keer een etentje bij mijn ouders hadden kwamen zij en mijn broertje allebei binnen met hun Iphone in de hand, al turend op dat ding. Ze waren zo gebiologeerd door hun Iphones dat ze helemaal vergaten gedag te zeggen 8)7 . Toen ik vervolgens diezelfde avond wegging had mijn schoonzusje net een ping of whatever ontvangen en stond ze dus niet eens van tafel op om even afscheid van mij te nemen >;) .
Ik vond dit zo asociaal dat ik dit ook gezegd heb, ze heeft toen wel haar excuses aangeboden.

Tja, en dan zijn er kinderen die op een verjaardagspartijtje al turend op hun DS binnen komen lopen (ca. 10 jaar)... als je daar iets van zegt kijken ze je echt aan van: "Tjeeee, waar slaat dat op...". Dan vraag ik mij twee dingen af: waarom dat stomme ding mee naar een verjaardagspartijtje en waar blijft de opvoeding van zulke kinderen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:36

Ja zo was ik op vakantie naar Kos en gingen we met de boot naar een eiland. Zaten er ook twee kindjes, de ene was echt amper 3-4 ofzo, allebei met een DS. Heerlijk weer, op een boot en dan binnen zitten met je DS! Te gek voor woorden. Ik ging altijd buiten staan, naar de golven kijken enz. Hooguit had ik een boekje mee om te lezen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:44

Waarschijnlijk zitten de ouders dan te pingen, smsen, etc... Dan zijn de kinderen ook lekker rustig :+ Goed voorbeeld doet goed volgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:52

Wat betreft de informatie overload, ik heb geen hyves, facebook, twitter of wat ook alleen een bokt en kippenforum account. Mijn telefoon kan bellen en sms'en en ik houd hety nieuws bij via de tv. heel ouderwets maar geen last van teveel info. Als ik zie waty mijn mannetje moet bijhouden voor zijn werk ik zou er gek van worden. Rustig een paar honderd mails per dag, zijn baas twittert ook info dus dat moet ook gelezen worden enz. Het is zowat een dagtaak.

Op vakantyie of bv in het bos valt het me ook altijd op dat veel volwassenen constant met hun telefoon bezig zijn of mety bellen of op het scherm staren. Een keer meegemaakt dat een jongen van een jaar of 12 op de camping zich s ochtends met spelcomputer terugtrok in een speelhuisje en daar s middags laat pas weer wegging, alleen tussendoor even eten en de batterijen wisselen denk ik. Kan niet gezond zijn lijkt me.

Edit een hoop overbodige y weggehaald.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-03-11 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:52

Ik heb daar een aantal bewuste keuzes in gemaakt :-) Ik kwam er op gegeven moment achter dat ik inderdaad nergens meer aan toe kwam. Boeken lezen, leuk, maar wanneer? Altijd laptop en tv aan, noem maar op.

Tv is uit huis gegaan. Computer gaat niet standaard aan. Ik heb geen MSN/Facebook/twitter/hyves noem maar op. Als ik uit eten ga of iets dergelijks dan laat ik de mobiele telefoon thuis. Overigens heb ik dus gewoon zo'n simpele mobiel waarmee je kunt bellen en sms-en.

Goh, ik heb plots veel meer tijd over. Ik heb tijd om een boek te lezen. Heb tijd om lekker een DVD-tje te kijken ipv gewoon voor de TV te hangen en later niet meer te weten wat je nu gezien hebt. En als er dan iets noemenswaardig op de TV zou zijn dan is er altijd nog zoiets als 'uitzending gemist'.

En ja, dan kom je inderdaad ergens en dan zie je mensen drukker met hun blackberry dan met de groep waar ze dan mee zijn :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:57

O ja msn was ik ook nig vergeten, die heb ik wel maar gebruik ik eigenlijk nooit tenzij mijn mannetyje voor zijn werk ver weg zit. Apple jij bent dus nog verder gegaan en de tv weggedaan. Dat zou mij een stap tever gaan al wordt er tegenwoordig toch veel zooi uitygezonden dat de moeite van het kijken niet waard is.

Maar als ik zie dat zelfs mijn 76 jarige vader meer doe met zijn pc, alles per mail, als we nier bereikbaar zijn meteen paniekerig bellen of er wat is, nee hoor gewoon telefoon niet meegenomen naar het bos. Zelfs zijn laptop gaat mee met de camper zodat hij geen mail mist. Ik moet er niet aan denken dat die mee zou moeten op vakantie. Ik vind die telefoons al erg, je kunt er mee mail lezen dus moet het kennelijk ook meteen altijd.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:07

Phoe ja wat een drukte.. ben ik het helemaal mee eens..
Volgens mij is iedereen er nog meer mee verbonden als ze eigenlijk denken!

maar om het bij me zelf te houden; sochtens lees ik de krant, check de mail, hyves en faceboek. Ik heb een twitter die ik verder niet gebruik. En kijk onder het avond eten altijd even tv, volg miss 1 serie in de week.
Dus het klinkt alsof het wel mee valt...

maar betrap me zelf erop dat ik ook nog heel wat tijd op bokt door breng en vaak heel even snel tussen door op facebook of hyves rond snuffel.. en zo steeds meer tijd kwijt ben. Word echt een gewoonte om even snel te kijken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:39

Ik heb geloof ik mijn eerste computer zo'n 28 jaar geleden gekregen. Toen was ik 14. Sinds 1995 heb ik internet, sinds 1996 heb ik mijn eigen website (oudste nog in de lucht zijnde welsh pony website). Pingen heb ik sinds de jaren 90 niet meer gedaan, maar toen betekende het nog wat anders.

Overigens, onthaasten moet je gewoon iedere dag doen, anders dan draai je door. Denk er aan dat communicatiemiddelen er zijn om jou te dienen, jij bent er niet om de communicatiemiddelen te dienen. Dan komt het vanzelf allemaal goed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:07

Ik ga wel denk ik komende maand een smartphone aanschaffen... ;) Maar of ik dan meer de boel in de gaten hou, weet ik niet.

Mijn Facebook en Hyves liggen ook altijd te rotten...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:10

Ha, wat een leuk topic! Zooooo herkenbaar.... Soms wil ik wel eens terug naar een tijd... van voor ik bestond ;), bijvoorbeeld op momenten als:

- Ik op mijn smartphone zie dat ik weer een email heb en 'm even vluchtig doorkijk, zonder er aandacht voor te hebben, waardoor ik vaak dingen vergeet te beantwoorden, terwijl ik 't daarvoor leuk vond om mijn emailbox te openen en aandachtig mailtjes te lezen en beantwoorden.
- Ik met mijn vriendje naar Ikea fiets en de GPS ineens niet meer goed werkt, en we vloekend ergens in een buitenwijk van Utrecht staan. Volgende keer gaat de kaart weer mee!
- Toen ik een jaar in het buitenland zat vond ik het vervelend dat ik in theorie ELK moment met het thuisfront kon smsen of skype-en. Het zou toch veeeeeeeeeel rustiger en romantischer zijn om brieven te schrijven? Maarja, dat doe ik dan ook weer niet.
- De telefoon van vriendje steeds trilt op irritante momenten, omdat 't zijn agenda is die bij elk item afgaat.
- Merk dat ik steeds oppervlakkiger word mbt informatie. Terwijl ik vroeger uren op de bank een boek kon lezen, loop ik nu onrustig heen en weer, heb ik minimaal 5 internetpagina's tegelijk open en word ik constant gebombardeerd met smsjes en oninteressante dingen over andere mensen van Facebook. Ik kan me er niet meer toe zetten klassieke schrijvers te lezen, alleen een oppervlakkige thriller of chicklit gaat er nog in. Meh. Heeft iemand een oplossing? Zal dit topic om te beginnen maar eens helemaal door gaan lezen! :)

Maarja. :+

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 23:01

Toen ik 5 maanden in het buitenland zat kreeg ik nog echte brieven en schreef ik nog echte brieven terug! heerlijk was dat om naar de receptie te lopen en te kijken of je post had, verheugd als er een envelop met jouw naam in het postvakje lag.
Maar toen was er nog geen internet en geen mobiele telefoon (was volgens mij rond 1998).

als je het echt anders wil ga dan als volgt te werk:

1) je blackberry inruilen voor een 'gewone' telefoon
2) je account van facebook de-activeren (als informatie écht belangrijk is dan hoor je dat vanzelf)
3) opschrijven wat je belangrijk vindt in het leven.
4) pak op een avond na het werk inderdaad eens een boek en ga heerlijk op de bank lezen in plaats van tv en internet aan te hebben. Je merkt echt het verschil :j
5) maak eens een wandeling door de natuur, of op de fiets of per paard en kijk om je heen, hoor de vogels en zie alles wat in deze periode weer tot leven komt. Bloesems, krokussen, overal vogels en andere dieren. Dit is toch veel leuker dan achter je laptop zitten?

Ik ben hier nu heel bewust mee bezig en ik merk dat ik me nu ook veel meer open stel voor mijn vriend.
Ben nog steeds redelijk verslaafd aan bokt, en ik denk ook niet dat ik dat eruit krijg, maar hyves en facebook is finito en dat heeft een positief effect op me +:)+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:23

Haha ik doe al die dingen tegelijk. Mag dat ook? :)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:10

Oh nee dat herken ik nou echt niet. Ik vind het héérlijk om op de computer 5 schermen tegelijk open te hebben, op de achtergrond de tv of radio want ik heb een hekel aan stilte (altijd al gehad), mobiel geeft vanzelf wel een piep als er een sms binnenkomt of ik gebeld wordt, kranten lees ik dan weer niet (want heb toch nu.nl).
Ik vind het juist heerlijk om te lezen wat iemand aan het doen is, zeker als dat iemand is die een heel ander leven heeft dan ik. Net als boeken lezen; dat is ook even vluchten uit de realiteit. Iemand 'volgen' op twitter of facebook die compleet anders in elkaar steekt, is net zo goed lezen, alleen dan op een andere manier.

Ik snap ook nooit zo goed hoe je daardoor overprikkelt kan raken. Maar goed, ik kan er ook niet goed tegen om maar 1 ding tegelijk te doen, haha. Nooit gedaan. Lees altijd een paar boeken tegelijkertijd (deed ik vroeger al) bijvoorbeeld.
Maar goed, ik snap ook nooit hoe mensen hun werk mee naar huis kunnen nemen. Om 17u is het bij mij werkmodus UIT en dan is het ook direct klaar. Denk dat het inderdaad een kwestie is van goed kunnen filteren en je goed kunnen afsluiten voor dingen.