Schandalig! ING-top krijg 2,5 miljoen bonus...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:41

Irene2 schreef:
ik vind het gedoe om de bonussen wat te ver gaan. Die mensen werken wel degelijk hard voor hun bonus. Het is geen cadeautje of iets dergelijks. :)

Nou dat ben ik absoluut niet met je eens!! Wat nou hard werken?
Neehoor, die bonussen gaan echt veel te ver!

DiantaM

Re: Schandalig! ING-top krijg 2,5 miljoen bonus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:44

Ik denk dat heel veel mensen zich vergissen in de tijden die zulke mensen maken. Ik ken van heel dichtbij ook een aantal topmannen binnen bedrijven die hoge bonussen ontvangen, en geloof mij nou maar: die werken bijna 24 uur per dag.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:54

WolinLotte schreef:
Irene2 schreef:
ik vind het gedoe om de bonussen wat te ver gaan. Die mensen werken wel degelijk hard voor hun bonus. Het is geen cadeautje of iets dergelijks. :)

Ik vind die bonussen ook schandalig. Dat is echt veel te veel. MAAR die mensen werken wel degelijk hard. Mijn vader werkt ook bij ING, is helemaal niet zo belangrijk en wordt eigenlijk mijns inziens onderbetaald. Hij werkte vroeger 5 dagen per week in Antwerpen, maar moet tegenwoordig 3 dagen per week in Amsterdam zijn, daar logeren en werken tot een uur of 11 's avonds om alles af te krijgen. Daarbij werk je met veel geld en klanten, wat stress meebrengt. Bovenop het vergaderen etc moeten veel van die mensen ook buiten de uren hun echte werk nog doen en dat is informaticus zijn.

Jammer dat mensen appelen met peren vergelijken, want mensen die 5 dagen per week in Engeland zitten voor hun werk, weg van het gezin, verdienen van mij ook een goed loon. Maar geen miljoenen :+

Dat wil dus helemaal niet zeggen dat ik niet vind dat de zorg beter betaald zou moeten zijn of dat er veel beroepen ondergewaardeerd zijn. Dat zijn gewoon 2 verschillende kwesties die naast elkaar moeten bekeken worden!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:56

WolinLotte schreef:
Irene2 schreef:

Hoe weet jij nou dat die mensen niet hard werken??
Heb je ooit meegelopen met die mensen?? Zo makkelijk oordelen vanachter je pctje ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:58

ik heb deadlines, ben van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat enorm druk in de weer, moet beslissingen nemen, heb regelmatig te veel stress en te weinig ontspanning.

Als ik nu mezelf in een streepjespakje prop, krijg ik dan nu ook een bonus :D

Btw: ik heb een supere job als commercieel technisch administratief bediende maar zo'n extra van een paar duizenden euro's zouden altijd welkom zijn ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:03

Tulandro schreef:
Ik denk dat heel veel mensen zich vergissen in de tijden die zulke mensen maken. Ik ken van heel dichtbij ook een aantal topmannen binnen bedrijven die hoge bonussen ontvangen, en geloof mij nou maar: die werken bijna 24 uur per dag.

Dan kan het brutoloon toch gewoon omhoog? Want zo te zien kunnen ze niet harder werken dan normaal en dus ook geen betere prestatie leveren dan normaal... waar een bonus imo voor bedoelt is. Als een bonus al vast ligt van tevoren is het ook geen bonus meer.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:09

Je moet het zo zien.

ze krijgen misschien wel 2,5 miljoen bonus maar die zullen ze wel uitgeven.

Als ze een hoop spullen kopen van die 2,5 miljoen bonus bij bepaalde bedrijven dan krijgen die bedrijven ook weer geld en productie wordt weer iets hoger.

Wel jammer zou het zijn als ze er totaal niks mee zullen gaan doen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:10

Die topmannen werken heus hard voor hun geld en zijn ook goed in wat ze doen anders waren ze nooit zo ver gekomen. Maar dit zijn wel absurde bedragen natuurlijk, daar ben ik het mee eens. Het is alleen wel zo dat als ze het in Nederland niet krijgen, ze naar het buitenland vertrekken. En dan verlies je wel het nodige aan talent en kennis natuurlijk. Ik vind het een beetje symboolpolitiek om hier een punt van te maken, wat veranderd er voor ons als die topmannen de helft minder zouden krijgen? Niks. Het is geen belastinggeld waarvan die bonus wordt betaald, dan was het een ander verhaal. Hoe meer die mannen verdienen, hoe meer belasting ze opbrengen, zo kan je het ook zien ;). Maar ik ben het zeker met jullie eens dat een dergelijk bedrag absurd hoog is, en dat het buitenproportioneel is met de verdiensten in andere zware beroepen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:19

Skygirl schreef:
Tulandro schreef:

Dan kan het brutoloon toch gewoon omhoog? Want zo te zien kunnen ze niet harder werken dan normaal en dus ook geen betere prestatie leveren dan normaal... waar een bonus imo voor bedoelt is. Als een bonus al vast ligt van tevoren is het ook geen bonus meer.

Precies.
Mijn vorige baas zei altijd: je wordt (goed) betaald om je werk goed te doen.
Een bonus is voor een buitengewone prestatie.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:28

Oke, als een bonus is voor een buitengewone prestatie is, of voor behaalde resultaten, fris mijn geheugen dan eens op?

Hoe is de kredietcrisis ook al weer ontstaan?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:31

Tja die bonussen komen van de vraag/aanbod van topmensen in de markt. Blijkbaar is de spoeling dun en om een topman te behouden, zit je met hoge bonussen als tegenvergoeding.

En trouwens, je moet het werk wat ze doen niet romantiseren... En ja, ze werken hard want daar zie ik in de praktijk voorbeelden van.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:36

Wat mij betreft wordt het maximale inkomen van een topman van een bedrijf wat met staatshulp overeind moet worden gehouden om wat voor reden dan ook, gelijkgesteld met de Balkenende-norm van tegen de 2ton.

Helaas is dat niet realiseerbaar, want dan zal geen normaal functionerend zakenman binnen NL blijven, maar direct weggekocht worden naar het buitenland.

De graaicultuur is all over ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:37

luve_rozes schreef:
Oke, als een bonus is voor een buitengewone prestatie is, of voor behaalde resultaten, fris mijn geheugen dan eens op?

Daarom is de vraag: wat is die buitengewone prestatie? Ze krijgen nl. al een goed salaris om hard en goed te werken.

LuvdaTossa

Chubby schreef:
Helaas is dat niet realiseerbaar, want dan zal geen normaal functionerend zakenman binnen NL blijven, maar direct weggekocht worden naar het buitenland.

En dan stort het systeem hier in, of gaat beduidend minder goed werken.

Topman zijn is geen vrijwilligerswerk :+

Spruit

luve_rozes schreef:

Nou, niet (alleen) door de bonussen van de topmannen. De oorzaak van de kredietcrisis in een stukje vrij ingewikkelde economie, en populistiche politici hebben er een handje van dit op die bonussen af te schuiven.

Ben het overigens wel eens met het feit dat er niet altijd een bijzondere prestatie geleverd wordt, bonussen zijn haast vanzelfsprekend in het bedrijfsleven. Dat keur ik niet goed, maar bij goede prestaties mag er wat mij betreft best wat tegenover staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:39

Ach,
Wie kent Rijkman Groenink nog?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:40

Liever een bonus voor iemand die goed presteert, dan een evengrote gouden handdruk voor iemand die niet goed functioneerde!

Wat 'het gewone volk' (wij dus?) vergeet, is dat wij een boel concurrenten hebben op een redelijk beperkte arbeidsmarkt. Dit soort topmannen speelt een rol op een wereldwijde markt en hoeft zich niet heel veel aan te trekken carrieretechnisch van de economische situatie en bijbehorende consequenties in een regionale of landelijke economie.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:41

Een groot deel gaat trouwens naar de belasting en daar profiteren wij weer van :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:46

Ik vind die bonussen niet zo'n probleem zolang het maar gerelateerd is aan prestaties. ING doet het op het moment best goed volgens mij dus dan is er ook wel prestatie geleverd. Ik vond het vreemder toen er vorig jaar bij een van de bijna gevallen banken nog bonussen uitgekeerd werden. Snap dat het bestuur anders weg loopt, maar als je bank bijna omvalt is je bestuur toch niet zo goed :D .

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:47

De basis zit hem in dit staatje:

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/i ... jven&tab=4

Ieder bedrijfsleider die er voor zorgt dat de winst van een bedrijf in een jaar van 935 Miljoen verlies naar 3,2 Miljard Euro winst gaat is absoluut een held. 2,5 Miljoen Euro is een schijntje vergeleken bij dat bedrag. Toegegeven, de winst zit nog heel ver van de 9 Miljard Euro in 2007. Maar waar het om gaat is wat de doelstelling van de topmannen was. Als de doelstelling was om 2 Miljard winst te maken, dan zijn ze er zwaar overheen gegaan en is de bonus een feit.

In dit volgende artikel staat ook dat ING veel beter heeft gepresteerd dan de markt heeft verwacht:

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/i ... ef___.html

Hieronder nog een bijzonder tendentieus artikel over een PvdA-er die een rapportcijfer 9,2 heeft gegeven. Heerlijk, wat een onzin. Dat zijfer is gewoon relateerd aan de resultaten, iedere beoordeler had waarschijnlijk met hetzelfde cijfer aangekomen. Het rekensommetje is vastgesteld voor de periode is begonnen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9296 ... binnenland

Ik weet dus niet wat de doelstellingen waren, maar laten we eens stellen dat ING 1 Miljard meer winst heeft behaald dan de doelstellingen, dan heeft de top 2.5 promille daarvan verdeeld. Ik vind dat helemaal niet zo storend. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de topmannen zich dan maar slecht bedeeld hebben. Maar goed, ik ken de doelstellingen niet, dus is dit wat koffiedik kijken.

Een gouden handdruk is een heel ander verhaal. In dat geval is er sprake van contractbreuk door de werkgever tegenover de werknemer. Vaak is die gouden handdruk al vastgesteld bij de aanstelling.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:56

Ik lees in jouw link Joost dat het komt door verbeterde rentestanden, dus niet door een prestatie van een manager of topman?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:04

LETS schreef:
luve_rozes schreef:

Nou, niet (alleen) door de bonussen van de topmannen. De oorzaak van de kredietcrisis in een stukje vrij ingewikkelde economie, en populistiche politici hebben er een handje van dit op die bonussen af te schuiven.

Ben het overigens wel eens met het feit dat er niet altijd een bijzondere prestatie geleverd wordt, bonussen zijn haast vanzelfsprekend in het bedrijfsleven. Dat keur ik niet goed, maar bij goede prestaties mag er wat mij betreft best wat tegenover staan.

Nee oke, maar er was indertijd wel sprake dat die mensen die die bonussen kregen, wel wankele beslissingen hadden genomen. Dat bepaalde zaken, die niet haalbaar waren, wel goedgekeurd moesten worden van die dames en heren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:27

Electra63 schreef:
Ik lees in jouw link Joost dat het komt door verbeterde rentestanden, dus niet door een prestatie van een manager of topman?

ten eerste is het zo dat resultaat altijd afhangt van externe en interne factoren. Als de rentestanden slecht waren geweest, dan hadden ze dus waarschijnlijk minder bonus gehad.

Winst is wel een objectieve maatstaf. Er is geld te verdelen, dus kan er gekeken worden hoe dat te verdelen valt. Dat wordt vooraf bepaald, niet achteraf.

Hoe de feitelijke meting is gedaan weet ik niet. Je kan bedrijfsresultaat bijvoorbeeld corrigeren voor externe factoren (= minder bonus bij betere rentestanden, maar dan krijg je dus relatief meer bonus bij slechtere rentestanden.). Een redelijk objectieve manier is ook te kijken hoe dat het bedrijf het heeft gedaan ten opzichte van de concurrentie. Ook zo een meetlat heeft nadelen, want dan "win" je als je bedrijf 1 Miljard verlies maakt, terwijl je concurrenten 2 Miljard verlies maken.

De waarheid is altijd iets complexer. Bonussen hangen normaal gezien af van meerdere factoren en ik neem aan dat dat ook in dit geval geldt. En hoe dan ook, kennelijk viel het rekensommetje heel erg gunstig uit voor de topmannen. Ik vraag me alleen af wie de bonussen vooraf heeft vastgesteld, ik ben bang dat dat de heer Bos is geweest.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:06

Hartstikke mooi dat bedrijven een bonus uitdelen aan goede werknemers,goed voor de motivatie ,maar in het bankwezen wordt dit toch wel erg overdreven. Als ik een bonus kreeg was ik al godsgelukkig met 1000 euro, maar helaas:ik werk bij de firma Scrooge...De hoge heren zorgen uiteraard altijd wel erg goed voor zichzelf,en ik denk dat juist mensen met een lagere opleiding en dito baan wel eens een beetje extra motivatie nodig hebben,want deze mensen houden de motor wel draaiende binnen elk bedrijf.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:59

Tulandro schreef:

ja en ik heb geleerd voor kok , en maakte ook werk weken van over de 50 uur soms , en een hongerloontje , wat er tegen koks gezegt word ? hadden ze maar een vak moeten leren.

ik bedoel maar te zeggen , ze kiezen zelf voor hun vak , met de daarbij hoordende tijden.
daar is het salaris ook wel naar bij de mensen van ING , die bonus is als ze stoppen met werken naar mijn idee echt overbodig , en veeeel beter te besteden in nederland momenteel.