Ergenis van incassobureau's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Ergenis van incassobureau's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:36

Ik herken het. Niet met een incassobureau maar met de kpn. Bleven mij lastig vallen met geldbedragen die ik moest betalen die niet van mijn rekening waren (ik betaalde iedere maand netjes per bank). Zij hadden een rommeltje gemaakt van mijn aansluiting. Verschillende aangetekende brieven gestuurd en gebeld, het werd alleen vervelender. Toch netjes gebleven, al had ik liever die lui eens flink de waarheid vertelt, maar daar bereik je vaak niet veel mee. Toen werd ik zelfs als wanbetaler bij zo'n overkoepelend bedrijf van telecombedrijven neer gezet. Ook daar weer een aangetekende brief gestuurd om bezwaar aan te tekenen. Dat bedrijf heeft vervolgens een onderzoek ingesteld en daarna kwam kpn opeens ook netjes over de brug en is alles eindelijk rechtgetrokken. Heel frustrerend, maar als je er niet achteraan gaat ben jij uiteindelijk zelf de dupe, die bedrijven maakt het echt niet uit of ze nu wel of niet fout zitten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:42

STEN schreef:
Daffodil, enige wat ik probeer is duidelijk te maken dat reageren beter is dan je kop in het zand steken. Natuurlijk, als er al voldaan i dan kan dat vervelend zijn, maar misschien is er een verkeerd kenmerk gebruikt bij de betaling, is de betaling gestorneerd, of iets anders. Dat van dat vastbijten is echt niet zo.

Just my advice, communiceer, dan kan het uitgezocht worden.

En mensen zeggen mij wel eens dat ik er ervaring in heb ;)

Het ene bureau is het andere niet
Er zijn erbij die onbeschofte brieven blijven sturen, zelfs als je het betalingsbewijs overlegd hebt.
Dus zulke bureaus, en die zijn er op dit moment in de meerderheid, mag je op dezelfde manier antwoorden.
De meeste incasso bureau's gaan er van uit dat hun opdrachtgever gelijk heeft dus vallen meteen met beschuldigingen en dreigingen in huis, wellicht zou daar eens wat aan gedaan kunnen worden, er zijn mensen genoeg die daar door geïntimideerd worden en dat is ook de bedoeling.
En waarom zou je je gelijk moeten bewijzen, laat hen maar eerst op normale en beschaafde manier hun gelijk bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 01:57

STEN schreef:
Lovely schreef:
Het taalgebruik van incassobureaus is bewust gekozen om door te dringen tot de slechte betalers en de mensen die overal maling aan hebben. Dat ze daarmee ook de goedwillene burger voorzien van een akelige ervaring nemen ze kennelijk voor lief. *KNIP*
Ondertussen zit ik te wachten op een telefoontje van een incassobureau ivm een dossier, en ik wacht, ik wacht en wacht. Ze zouden echt snel terugbellen! En ik wacht :D.

Zodra er ergens een systeem is om mensen die niet willen betalen en "goedwillende burgers" kan onderscheiden hoor ik het graag ;)

Overigens las ik ergens in het topic dat er advies wordt gegeven om vooral niet te reageren indien er sprake is van een incassobureau/deurwaarder. Want dan zou je "schuldig" overkomen...

ik wil graag adviseren dit vooral NIET op te volgen en toch vooral te communiceren. Het is echt enorm vervelend om uit te moeten leggen aan de rechter waarom je niet hebt gereageerd of over bent gegaan tot betaling, los hiervan, het voorkomt indien er sprake is van een misverstand/kruispost ook een vervolgstroom aan wellicht onnodige brieven of telefoontjes. ( in het geval van de rechtbank: de griffiegelden zijn er niet lager op geworden en zullen wellicht nog verder omhoog gaan dit jaar, dat zijn serieus dure aangelegenheden ).

PS Lovely: heb je al een telefoontje mogen ontvangen? :D

Hee Sten, long time no see. Nou, ik (=het bedrijf waar ik werk) ben nooit terug gebeld door Het Incassobureau, maar ik heb zelf uiteindelijk maar weer even gebeld om de zaak in elk geval on hold te laten zetten. Vervolgens heb ik de kwestie weer opgenomen met de leverancier en iemand gevonden die wel met mij mee wilde denken over deze zaak. Ik wacht momenteel op een reactie van hun kant, zij zouden in de geschiedenis kijken en bij mij terug komen. Als het goed is heeft de leverancier ook nog eens aan Het Incassobureau gevraagd het dossier on hold te houden. Er is bij de leverancier ooit ergens iets falikant mis gegaan waardoor er een vordering is ontstaan die eigenlijk niet mogelijk is. Als het aan mij ligt lossen we dat gewoon onderling op en hebben we het incassobureau niet meer nodig. Dan nog baasje overtuigen dat ik best beloond mag worden voor deze aanzienlijke besparing ;).

Prive heb ik ook ooit wel eens iets te maken gehad met Het Incassobureau en die waren tegen mij ook heel onbeschoft en intimiderend, daar moet ik sarabande wel een beetje gelijk in geven. Gelukkig heb ik mijn zaakjes altijd wel goed (of bijna goed) voor elkaar en laat ik me niet zo makkelijk van de wijs brengen, maar ik vond het toch wel heel erg onaangenaam om als een soort leugenachtige crimineel behandeld te worden.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:02

Zeker long time :)

Afijn, mijn advies zat hem ook vooral in ga communiceren.

De toon is iets waar altijd aan gewerkt wordt en wat altijd beter kan. Ik (h)erken dit ook en hier zit enorm veel coaching in naar medewerkers toe, sterker, we zijn druk bezig een survey na het gesprek in te stellen zodat iemand (in basis) een kwalificatie kan geven over hoe hij/zij het gesprek heeft ervaren. Vervolgens is dit iets wat meegenomen wordt in coaching en begeleiding en dus ook het functioneren/beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:51

Het is ook een goed advies om te blijven communiceren, maar ik kan me best voorstellen dat je soms het gevoel krijgt dat het tegen de klippen op is. Zo kan ik me net zo goed best voorstellen dat mensen er boos om worden en dat kan om diverse redenen zijn. Als ik lastig gevallen wordt door een incassobureau op een vervelende toon terwijl er helemaal niks aan de hand is, dan heb ik zo nu en dan ook best moeite om aardig en geduldig te blijven. Zakelijk is dat natuurlijk minder een issue, dan word je persoonlijke integriteit niet zo gauw ter discussie gesteld.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:57

STEN weet jij misschien of er ook een instantie is waar mensen eventueel klachten kwijt kunnen indien ze onbeschoft behandeld worden aan te telefoon of schriftelijk?

Ik heb er persoonlijk niet zoveel problemen mee, tegen mij zijn ze over het algemeen heel vriendelijk. Ik heb ooit eens 1 medewerker aan de lijn gehad, welke op een onvriendelijke toon het gesprek aanving, ik heb hem toen verzocht de telefoon op te hangen, adem te halen en een kop koffie, en me over 10 min. terug te bellen op een andere toon. Dit heeft hij gedaan en het probleem was zo opgelost. Het is de toon die de muziek maakt.

Maar de die-hard bullebakken moeten misschien soms opgewezen worden dat ze met mensen werken en op het moment dat ze een nieuw telefoonnummer intoetsen het gesprek daarvoor losmoeten laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:06

En niet bij default van het slechte in de mens moeten uitgaan.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:07

Fiona, die is er.

De incassobureau's hebben een branchevereniging, de NVI. Hier kun je je klacht kwijt. Ik zou echter eerst de klacht deponeren bij de organisatie zelf, dat is een snellere en directere route. De meeste bureau's (wij zeker) hebben een apart klachtenproces. Voor bedrijven die een NVI-Keurmerk hebben is dit proces verplicht en dit wordt ook getoetst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:07

Aha, je werkt daar dus nog steeds?

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:23

Uiteraard, anders zou ik er niet over nadenken om advies te geven en erger te voorkomen, of weten wat we doen om zaken beter te laten verlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:27

Mooi :). Als je collega's niet willen luisteren, dan bel ik jou gewoon :D.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:12

ik had al zo'n vermoeden ;) maarruh, geen probleem hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:31

Voorlopig ben ik nog wel even zoet met leverancier en ik hoop er echt uit te komen zonder al te veel gedoe. Bij jullie heb ik tot nu toe ook gewoon de volle medewerking gekregen hoor, ik heb nog geen klachten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:54

ik heb op werk redelijk vaak incassobureau's aan de telefoon. En moet eerlijk zeggen dat ik de meeste nogal redelijk vind :)
Al heb ik er een aantal aan de telefoon gehad die het hadden over: UW betalings achterstand. Sorry, je belt voor een bedrijf niet voor een bepaald persoon.
Nadat ik deze meneer (meerdere malen) vriendelijk had gezegd dat het niet MIJN achterstand was maar van het bedrijf, dat ik NIET wenste aangeschreven te worden op MIJN naam (want meneer had mijn naam genoteerd en brieven ed zouden aan mij gericht worden). Ik was het zat, heb gezegd dat als het voor MIJ bedoeld was, dat die me dan lekker op mn prive nummer moest bellen :+

Vond die niet zo leuk, en direct na ik had opgehangen ging de telefoon. Collega nam op, was weer incassobureau. En op zoek naar mij :')
Collega heeft hem toen vriendelijk duidelijk gemaakt dat ik er niet van gediend was (en toen was haar naam opgeschreven als contact persoon _O- ). Al met al maar snel doorverbonden met de financiele administratie.
Dat is de standaard procedure :+ maar soms kan je er echt niet tussen komen!