Waarom zitten wij in NL veilig voor natuurrampen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Waarom zitten wij in NL veilig voor natuurrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:53

Dat zag ik ook al, daar zijn ze blijkbaar wel gewend dat het wat trilt. De andere plaatsen is ook omgeving Limburg.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:15

Ja joh, in Roermond is altijd wat te doen!
Soms staat het stoplicht op rood, en soms staat het stoplicht op.....

Maar goed, wil Enschede onder water lopen, moet je wel een tsunami hebben die heel wat in zijn mars heeft. Maar een golf van 10 meter hi=oop zou er theoretisch gezien wel overheen moeten kunnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:49

jamiroquai schreef:
Ja joh, in Roermond is altijd wat te doen!
Soms staat het stoplicht op rood, en soms staat het stoplicht op.....

Das almelo hoor ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:46

Ja, maar wat voor Almelo geldt, geldt ook voor Roermond hoor....... (Je hebt hem wel in't snotje)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:49

jamiroquai schreef:
J (Je hebt hem wel in't snotje)

Que? :?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:52

Zunzuncito schreef:
:? Tuurlijk heeft Nederland breuklijnen maar het zijn kleintjes en de zwaarste aardbeving in Nederland was niet zo groot als die in Japan.
Met Tsunamies hebben we het geluk dat we op een plek liggen waar vanuit de zee niet vaak van die grote zee-aardbevingen voorkomen als in de Grote Oceaan en als er toch eentje zou komen, vangt Engeland voor ons een groot deel van de golven op, tenzij het via Calias gaat komen, want dan wordt het een grote ravage ben ik bang.
Ik zou me meer zorgen maken als je in het deel woont van Nederland waar je onder de zeespiegel zit...dat is vragen om problemen, maar ik heb tot nu toe nog nooit iemand gehoord die aangaf te verhuizen wegens te laag wonen...

oliebol, woon ik aan de verkeerde kant van het land!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:53

Zo blijven we in Gelderland ook droog als er overstromingen komen heb ik van horen zeggen :P Zou moeten komen omdat we hier hoger zitten dan het grootste gedeelte van Nederland.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:56

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:59

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:04

Inney schreef:
Kikka schreef:

*\o/*

Ik niet :) maar dat wist ik wel :) Ben niet zo bang voor natte voeten, terwijl ik dicht bij zee woon......

kan trouwens wel zijn dat ik net in het kronkeltje zit wat wel droog blijft(helemaal bovenin bij Grunn)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:13

Ik woon ineens toch vlakbij zee dan. :+

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 17:14

jjeeeejj ik blijf ook droog! :D :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:17

mensen die denken dat ze droog blijven.... ligt er maar net aan hoeveel de waterspiegel gaat stijgen he ;)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:30

Ik woon hoog en droog in Limburg :) Hoop ik..
Nederland is wat dat betreft zeer klein en zo ver weg met de krachten van moedertje natuur is de zee dan ook weer niet

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:48

Ik woon laag en nat in zuid-holland :=
Maar ik maak me helemaal geen zorgen :+ De kans dat wij gaan overspoelen door een tsunami is zo klein, dat het vrijwel uitgesloten kan worden. En tja, de verhoogde waterspiegel, dat moet allemaal nog maar komen, wie weet leef ik dan niet eens meer :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:33

funnyhorses schreef:
Mij valt op dat er zo om de 10 jaar in Nderland aardbevingen zijn.
Ik geloof in 1982,toen 1992,en de laatste in Limburg was in 2002.

Brrr volgend jaar weer eentje misschien?

Dit was mij dus ook al opgevallen :S
Hoop het niet zeg :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:12

Qimm schreef:
hier zijn geen breuklijnen, dat helpt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Breuk_(geologie)

Die zijn er wel.
Heb alweeer 35 jaar geleden een werkstk gemaakt over de eifelbreuk. Wa toe voor mijn hele omgeving en school heel verrassend. Viel niet mee om er wat over te vinden. Zelfs niet in de universiteitsbibliotheken.
Niet zó schokkend maar het kan en zoals reeds geschreven is, gebeurt wel.

In Groninge/Drenthe is verder verzakking niet ondenkbaar. Tot nu toe slechts beperkt maar dat kan voor lokale schaal best een keer serieus zijn.

Verder:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Watersnood_van_1953
De Deltawerken zijn nooit afgerond en inmiddels aan groot onderhoud toe op verschillende plekken.
Er is er niet veel nodig voor een overstroming door een dijk-breuk van een grote Maas of Rijn.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:54

Of hoog water in Limburg, ook altijd weer een toeristische attractie!

Maar goed, dat alles stelt natuurlijk niks voor in vergelijking met de ardbeving en de tsunami.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:02

De peelrandbreuk http://nl.wikipedia.org/wiki/Peelrandbreuk is de belangrijkste geologische breuk in Nederland als ik me niet vergis. De zwaarste aarbeving was die van 1992, met 5.8 op de schaal van Richter. Een aardbeving van 8.8 is 1000 (!!) maal sterker, die in Japan was wat groter. Ook loopt de Peelrandbreuk niet onder water, dus die tsunami komt daar niet van.

De britse eilanden houden Tsunami's mooi tegen, mits die uit de Atlantische oceaan komen.

Natuurlijk hebben we zat natuurrampen in Nederland. Daarvoor kwalificeren zich wat hittegolven, de overstroming van 1953, maar zeker ook de rivieroverstromingen. Helemaal veilig zitten we dus niet.

Overigens is Limburg 2 centimeter gestegen door de aardbeving in Japan. Dat gaat dan weer mooi de smelting van de ijskappen tegen ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:11

Ik kan me nog een paar jaar geleden herinneren dat ik 's nachtswakker werd en het allemaal bewoog om me heen (en nee, ik was niet dronken :+). Gewoon, net alsof je in een bootje zit. Volgens mij zijn toen twee (lichte) schokken geweest (zuid-limburg). Ik weet niet meer zeker of dat 2002 of eerder/later is geweest.

Maar als ik die beelden zie in Japan, gruwt het me behoorlijk :=.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:46

ik meende ook al in 2000 of 2002 dat er een lichte beving was in limbo land :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:52

Cowgirl schreef:

Ik denk dat dit de volgende is.. ;( De aarde is momenteel zo aan het rommelen..

En mijn lief woont zowat op die breuk. Vrienden wonen in Palm Springs, dat ligt gewoon recht op die breuk..

Ik ben van de zomer weer in Palm Springs, hoop dan geen bevingen mee te krijgen..

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:26

Of we nou in een veilig gebied zitten of niet; uiteindelijk krijgen we allemaal te maken met de negatieve effecten van deze ramp,al is het nog zover weg. Waar ik me vooral zorgen om maak is het feit dat de mensheid in een rap tempo deze mooie planeet om zeep helpt met zijn machtswellust en arrogantie tegenover de natuur. Wie zet er in godsnaam kerncentrales op een breuklijn? Als je maar genoeg geld/macht hebt mag je de aarde gerust om zeep helpen schijnbaar.Maar klootjesvolk: brand vooral geen oude takken op,of gooi een leeg verfblikje per ongeluk in de container,want dan ben je gigantisch de pineut. Ik word er erg triest van...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:39

joostvangestel schreef:
De britse eilanden houden Tsunami's mooi tegen, mits die uit de Atlantische oceaan komen.

:+ mooi voor ons, minder mooi voor engeland/ierland/schotland :=

annabell8 schreef:
Of we nou in een veilig gebied zitten of niet; uiteindelijk krijgen we allemaal te maken met de negatieve effecten van deze ramp,al is het nog zover weg. Waar ik me vooral zorgen om maak is het feit dat de mensheid in een rap tempo deze mooie planeet om zeep helpt met zijn machtswellust en arrogantie tegenover de natuur. Wie zet er in godsnaam kerncentrales op een breuklijn? Als je maar genoeg geld/macht hebt mag je de aarde gerust om zeep helpen schijnbaar.Maar klootjesvolk: brand vooral geen oude takken op,of gooi een leeg verfblikje per ongeluk in de container,want dan ben je gigantisch de pineut. Ik word er erg triest van...

Dat het dom is om er een kerncentrale te plaatsen ben ik met je eens, maar je laat het nu overkomen alsof dat de óórzaak van de beving is, dat doet moedertje natuur toch echt zelf hoor.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:54

Het is mij volkomen duidelijk dat het plaatsen van een kerncentrale op een breuklijn niet de oorzaak is van de aardbeving,ik vind het alleen getuigen van een tomeloze arrogantie,en het onderschatten van deze mate natuurgeweld.