Streng gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:12

Kaka schreef:
Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat oorlog gevoerd wordt om religieuze conflicten, maar is het altijd een machtsconflict. We zijn net beestjes, willen graag allemaal de baas zijn

Maar 't is wel makkelijk om het geloof weer eens te bashen :)

Geloof heeft er vaak niet zoveel mee te maken, behalve dan dat het als excuus gebruikt wordt (waarbij dan uiteraard onvolledige teksten worden geciteerd).

Kaka schreef:
En om het nog mooier te maken hebben wetgeving en rechtsspraak een Romeins karakter en is sommige regelgeving rechtstreeks afkomstig van de Germanen. We zijn een mooi mengelmoesje.

En dan wordt er nog altijd geroepen dat de multiculturele samenleving gefaald heeft. Joh, we zijn zo multiculti als het maar kan :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:13

odetteke schreef:
eowyn04 schreef:
Iedereen lekker laten leven en doen wat hij/zij wil.
Ga mensen niet vertellen wat ze wel en wat ze niet mogen doen op zondag.
Oftewel elkaar lekker in hun waarde laten dus.

Maar als mijn geloof zou zijn om mijn eerst geborene te offeren aan god, laat je me dan nog in mijn waarde?

Ik zou je dan niet je gang laten gaan, omdat dat in strijd is met onze grondrechten en overige wetten. Daar moet iedereen zich aan houden gelukkig. Ik denk ook niet dat je eowyn haar woorden zo kunt uitleggen, ze worden zo uit hun verband getrokken.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:16

odetteke schreef:
Maar als mijn geloof zou zijn om mijn eerst geborene te offeren aan god, laat je me dan nog in mijn waarde?

Nou ja...
Vind dat wel erg overtrokken wat je nu zegt.
Maargoed, ik denk niet dat dat hier in nederland van toepassing is/komt ivm wetten enz...

ooo boras thanx, jij zegt het ook.

Ik vind heel veel mensen die zwaar gelovig zijn schijnheilig.
(zoals ik heb meegemaakt, laat ik het dan zo zeggen) Eerst schijnheilig op zondag naar de kerk om vervolgens in de kroeg te duiken en alles doen wat God verboden heeft......

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:18

Boras schreef:
[***] schreef:

Ik zou je dan niet je gang laten gaan, omdat dat in strijd is met onze grondrechten en overige wetten. Daar moet iedereen zich aan houden gelukkig. Ik denk ook niet dat je eowyn haar woorden zo kunt uitleggen, ze worden zo uit hun verband getrokken.

Precies, je bent blij dat in onze wetgeving vastgelegd is dat dat verboden is omdat dit tegen je normen en waarden in druist!

Voor een streng gelovige druist een abortus net zo veel tegen haar/zijn normen en waarden in als het offeren van een eerstgeborene bij jou. Om deze reden zou die gelovige ook dit graag verankerd in onze wetgeving zien en dat vind ik niet meer dan logisch (ookal heb ik zelf een andere visie op dat onderwerp)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:19

Kaka schreef:
Boras schreef:
Het katholicisme was er al voor het protestantisme. Nederland is van oorsprong niet alleen protestant.
Het werd bestuurd door zowel katholieke en door protestante leiders/heersers.
Vollediger is om te zeggen dat Nederland een joods/christelijke oorsprong heeft. Gewoon alles bij elkaar gooien :)

En om het nog mooier te maken hebben wetgeving en rechtsspraak een Romeins karakter en is sommige regelgeving rechtstreeks afkomstig van de Germanen. We zijn een mooi mengelmoesje.

Het karakter is dat in oorsprong wel, maar de meeste van onze huidige wetgeving is in ieder geval tot stand gekomen onder 'leiding' van ons protestantse koningshuis, vandaar dat ik protestants noemde. Protestants en katholiek maakt elkaar wat mij betreft niet zoveel op dit punt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:20

Eens met Odetteke.

@ Veerledec: dat is een zienswijze, je kunt ook stellen dat onze huidige wetgeving rust op de franse wetgeving die hier van kracht was in het begin van de 19e eeuw en Frankrijk was een sterk katholiek georienteerd land. Ergo, ook op de vraag wat de historische bronnen van ons recht zijn is geen eenvoudig antwoord beschikbaar.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:24

odetteke schreef:
Precies, je bent blij dat in onze wetgeving vastgelegd is dat dat verboden is omdat dit tegen je normen en waarden in druist!

Voor een streng gelovige druist een abortus net zo veel tegen haar/zijn normen en waarden in als het offeren van een eerstgeborene bij jou. Om deze reden zou die gelovige ook dit graag verankerd in onze wetgeving zien en dat vind ik niet meer dan logisch (ookal heb ik zelf een andere visie op dat onderwerp)

Maar ik denk dat gelovigen zich veelal, binnen het redelijke want je kunt nu eenmaal niet alles goedvinden waar het ook op gebaseerd is (zoals jouw voorbeeld bijvoorbeeld), binnen seculiere wetgeving religieus kunnen gedragen. Veel meer dan andersom. Ik heb toch het idee dat zoveel mogelijk vrijheid voor iedereen beter gewaarborgd is door seculiere wetten dan door wetten gebaseerd op religie. Die beperken veel meer en staan minder toe aan andersdenkenden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:52

Nouks schreef:
Waarom vinden sommige christenen het dan zo belangrijk deze mogelijkheid af te nemen voor mensen die niet geloven in God?

Ik denk niet dat het gaat om willen afnemen, maar om een ander ook die rust gunnen.
Precies wat Yamcha zegt; ze denken gewoon dat het goed is voor een mens.

Wat dat vrouwenstandpunt betreft; dat is een van de redenen dat ik geen SGP zal stemmen. Ik zie dat gewoon toch wat anders dan zij :)
Verootjoo schreef:
In deze 24/7-maatschappij werken man en vrouw vaak samen. Kinderen zitten dan op een kdv. Dit is iets waar de SGP op tegen is. Een gezin moet bij elkaar blijven, de hoeksteen van de samenleving. 1 partner (man) verdient het geld, de vrouw zorgt voor het huis en de kinderen. Dit is imo ook het beste voor het gezin, máár wat mij betreft mag ook de vrouw het geld binnenbrengen en zorgt de man voor het huis en kinderen.

Daar sluit ik me bij aan. Ik kan me inderdaad voorstellen, en ik merk zelf ook, dat het goed is voor de rust in een gezin als er gewoon een iemand (bijna) fulltime thuis is voor de kinderen. Maar wat mij betreft kan dat net zo goed de man zijn. Ik werk zelf overigens meestal parttime; ik heb een eigen bedrijf en kan mijn eigen uren indelen.

CK88 schreef:
Ik vind juist het geloof zo achterhaald, er zijn nooit bewijzen gevonden dat er 'iets' is. Anders zou Hij toch al lang hebben ingegrepen? De mens maakt de wereld kapot, we zijn egoïstische zelfzuchtige wezens, eerlijk is eerlijk.

Als er bewijs voor was, was het geen geloof meer. En God wil je juist zelf de keus geven om te geloven of niet. Datzelfde geldt voor het ingrijpen. Toen God de mens maakte (aan een ieder zelf om te bepalen of dat 'poef poef' was of via evolutie ;)), schiep Hij die met een eigen wil, omdat Hij geen willoze marionetten wilde. Hij maakte mensen 'naar zijn beeld'; die leken op Hem, zij het niet qua uiterlijk dan toch qua karakter en mogelijkheden. En dat is precies de reden dat Hij niet ingrijpt. We mogen onze eigen keuzes maken. Ik vergelijk het altijd met een vader - die laat zijn kinderen het vanaf een bepaalde leeftijd ook zelf uitzoeken, zijn eigen fouten maken. Daar leer je ook van, veel meer dan wanneer je vader steeds zegt hoe iets moet.

Kaka schreef:
Ik ben geen gelovige in religieuze zin, dus vind het ook moeilijk om me in te leven in het principe van zondagsrust. Als ik echter een ander voorbeeld neem (iets waar ik me wel in kan leven, maar waar ik niet noodzakelijkerwijs zo zwart wit in sta): ik zou het mooi vinden als er extra accijns geheven wordt op producten met veel suiker omdat ik ervan overtuigd ben dat die niet goed voor ons zijn. Dat heeft wel direct invloed op het leven en de keuzevrijheid van anderen. Vind ik dat erg? Nee, ik vind het in het belang van alle nederlanders als suikerrijke producten duurder worden.

Dat is inderdaad een heel aardige vergelijking :j

Sonja_vR schreef:
een vrouw word penningmeester bij de voetbal en ontvangt dreigbrieven, dat ze haar en haar gezin wat aan zouden doen als zij deze functie bleef bekleden...erg gristelijk :n :o

Niet fraai inderdaad :n Deze mensen moeten toch nog eens even bij zichzelf te rade gaan, als ik dat zo hoor (al ken ik natuurlijk nu maar een minihapje van het verhaal). Het is overigens CHristelijk ;) 'Gristelijk' geeft gelijk zo'n neerbuigend toontje aan het gesprek :)

sallandval schreef:
Vreemd, ik hoor streng gelovigen nooit over zondagsrust van de tandarts als ze op zondag kiespijn hebben.
Overigens is de sabbat toch zaterdag en niet zondag?

Jezus genas ook mensen op de Sabbat ;) Mensen in de verzorging werken ook gewoon op zondag en daar doet geen mens moeilijk over, want iedereen snapt dat je die bejaarden niet in een vuile luier kunt laten zitten omdat het zondag is ;)
Sabbat is inderdaad op zaterdag. In de tijd van de eerste christenen is deze dag 'veranderd', deels omdat het de dag van de opstanding van Christus is en deels omdat dat in die tijd gemakkelijker was, mede door de christenvervolging :)

Yamcha schreef:
Imo moet je als gelovige eerst maar eens proberen om zelf een voorbeeld te zijn, en dan geen voorbeeld in het oordelen, maar wel in de kinderen van je buurvrouw opvangen, als ze weer in haar manische periode zit. Of de stofzuiger pakken voor een paar oudere mensen, die dat eigenlijk niet meer zo goed kunnen. Iemand helpen op straat die gevallen is.
Biologisch vlees kopen, omdat je als christen er niet achter kunt en wilt staan, hoe er met de dieren in de bio-industrie omgegaan wordt. Je eigen dieren zien als medeschepsels van God, en zorgen dat ze het goed hebben bij je. Je kinderen leren hoe je goed voor een ander moet zijn, en dat je altijd zóveel moet koken, dat als er iemand aan de deur komt rond etenstijd, die persoon altijd een hapje mee kan eten.
Je kinderen leren dat je onvoorwaardelijk van ze houdt, en dat jij altijd hun vader/moeder blijft, wat ze ook doen, omdat God jou ook zoveel kansen geeft. Er zijn als iemand je nodig heeft. Een belletje naar iemand die het moeilijk heeft. Dát is in mijn ogen christen zijn, en al die andere dingen zijn bijzaken. En als je zo het gebod om van je naasten te houden als jezelf, en God boven alles lief te hebben, handen en voeten geeft, denk ik zomaar dat er heel wat minder negatief over het geloof gedacht wordt.

+:)+
MiekeI92 schreef:
Verder ben ik ergens heel benieuwd naar: zondag is een rustdag.. Waarom moet iedereen dan naar de kerk? Ik breng liever mijn zondag door met wandelen in het bos met mn ouders, zusje en de hond:)

Ook in de kerk kom je tot rust en laad je weer op. Daar kom je samen met mensen die hetzelfde geloven, daar ontmoet je God. Daar leer je ook dingen door naar de predikant te luisteren en met elkaar te praten :)

@odetteke; met wetten belemmer je hoe dan ook mensen in hun vrijheid. Dat is onvermijdelijk. Je belemmert mensen in de dingen die jij zegt, onder andere. Ik denk niet dat dat erg is ;)

eowyn04 schreef:
En waar draait (bijna) altijd alle oorlogen om: geloof.

Pak je geschiedenisboek er nog even bij ;)
Oorlogen draaien meestal om macht, geld en land en worden daarmee soms onder het vlaggetje van geloof gevoerd. Was er geen geloof, dan zou er wel een andere stok worden gevonden om de hond mee te slaan.

Boras schreef:
Maar waar is dat aan te danken, is dan de vraag.
Aan de kerk, de verlichting of iets anders?

Ik denk aan Jezus. Die hield in Zijn tijd al stenigingen tegen door te zeggen 'Hij, die zonder zonde is, mag de eerste steen gooien'. Oftewel: oordeel niet, want je doet zelf ook dingen fout. En hij predikte ook al direct dat de Wet (dus een groot deel van het Oude Testament, waar je de stenigingen vindt), vervuld werd (ofwel samengevat) in deze woorden: 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'.

Yamcha schreef:
En dan wordt er nog altijd geroepen dat de multiculturele samenleving gefaald heeft. Joh, we zijn zo multiculti als het maar kan :D

:D :D

Zo dan. Dat kostte me een halfuurtje :D

Dani

Re: Streng gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 18:04

Mooie reacties staan ertussen, leuk om te lezen! :j

Ga er gewoon nog een vraagje ingooien; hoe wordt er gedacht over andere religies? Zijn moslims gelovigen die hun God een verkeerde naam geven en andere regels hebben? Zijn ze eigenlijk gewoon heiden, of nog erger? Zijn Hindoestanen verderfelijk omdat ze in meerdere goden geloven? Hoe wordt daarover gedacht?

(uiteraard van mij uit bedoeld met alle respect naar de genoemde religies, wat mij betreft zijn ze allemaal even 'goed' of 'slecht', net hoe je wil)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:09

Blue_Eyes schreef:
[Pak je geschiedenisboek er nog even bij ;)
Oorlogen draaien meestal om macht, geld en land en worden daarmee soms onder het vlaggetje van geloof gevoerd. Was er geen geloof, dan zou er wel een andere stok worden gevonden om de hond mee te slaan.

idd... en wat zijn er volgens het nieuwe testament de gevaarlijkste emoties; geldzucht, hebzucht en jaloezie. Dat is ook niet voor niks, en imo de belangrijkste factoren voor het beginnen van een oorlog/ruzie.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:15

@ Blue_Eyes: ok, dan snap ik dat ook weer:)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:48

verootjoo schreef:
Blue_Eyes schreef:
[Pak je geschiedenisboek er nog even bij ;)

idd... en wat zijn er volgens het nieuwe testament de gevaarlijkste emoties; geldzucht, hebzucht en jaloezie. Dat is ook niet voor niks, en imo de belangrijkste factoren voor het beginnen van een oorlog/ruzie.

En geloof!!
Kijk eens naar ierland! (katholieken en protestanten).
Kijk eens naar de kruisvaarders!
Dusse check jullie ook effe de geschiedenisboeken. ;)
Niet alleen macht en geld. Tuurlijk ook een belangrijke oorzaak, maar zeker ook niet alleen!

Oja een vraagje van manlief, die dus absoluut niet gelooft:

Als er een God bestaat, waarom moeten er dan meer dan 100.000 mensen omkomen?
Door tsuzamie enkele jaren geleden.
Woowwww en nu weer in Japan.
De overstromingen in australie.

Ook allemaal mensen die geloven, maar de dood hebben gevonden door een natuurramp.
Ga nu aub niet zo l.ullen: dit heeft God gewilt. Dat vind ik zo'n onzin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:05

eowyn04 schreef:

Ook allemaal mensen die geloven, maar de dood hebben gevonden door een natuurramp.

God heeft nooit belooft dat ons leven makkelijk zou zijn. De mens heeft gekozen voor een leven zonder God, en dat brengt de nodige consequenties met zich mee.
Bovendien leven we nu in de eindtijd. Jezus zal ooit terugkeren naar de aarde. Jezus vertelde zijn discipelen dat de eindtijd te herkennen is aan oorlog, oorlogsdreiging, aardbevingen en hongersnoden. Hij legt uit dat dit erbij hoort en we hier niet verontrust over moeten zij, dit is pas het begin van de weeën. Eerst moet iedereen van God hebben gehoord, en een keuze hebben kunnen maken voor welk pad je kiest. Dan zal God terugkeren, oordelen, en is er voor degene die in Hem gelooft een eeuwig leven bij God.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:23

Ok, ga maar niet herhalen wat manlief zei :7

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:28

eowyn04 schreef:
verootjoo schreef:

En geloof!!
Kijk eens naar ierland! (katholieken en protestanten).
Kijk eens naar de kruisvaarders!
Dusse check jullie ook effe de geschiedenisboeken. ;)
Niet alleen macht en geld. Tuurlijk ook een belangrijke oorzaak, maar zeker ook niet alleen!

Kijk nog even goed. De oorlog in Noord-Ierland brak ooit uit tussen de Unionisten, die toevallig protestants waren, en de nationalisten, die toevallig katholiek waren. Het gaat ten eerste om het horen bij het Verenigd Koninkrijk of een zelfstandige Ierse Republiek zijn, een kwestie van land dus.
De kruisvaarders precies zo. Het ging om de machtige stad Jeruzalem. Macht en land dus.

eowyn04 schreef:

Wat Verootjoo zegt. Wij hebben gekozen voor een leven zonder God, wij verwoesten zelf de schepping doordat we ons niet aan Zijn geboden willen houden. Dat is niet iets van de laatste jaren, maar dat is al weet-ik-hoeveel-duizenden jaren zo. Daardoor is de verwoesting inmiddels 'onomkeerbaar' geworden en krijg je dit soort drama's.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:35

zelfs in de tijd van waarin de Bijbel zich afspeelt waren er al mensen die zich tegen God keren. Keer op keer heeft God er nog wat van proberen te maken, maar de mens kiest zelf. (veelal onder invloed van de duivel) Uiteindelijk heeft God de keuze bij ons neergelegd, middels Jezus die hij naar de aarde heeft gestuurd (hoe lief van hem); kies je de makkelijke brede weg en volg je de meute, of kies je het smalle paadje naar God. Die keuze moet je zelf maken, maar elke keuze heeft consequenties.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:34

Dus de ongelovigen hebben massasterfte op hun geweten?

Ik hoop dat ik niet de onige ben die dit een nogal een ongepaste uitspraak vind :\ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:36

Dat is wel een ongepast uitspraak idd. Gelukkig is dat ook niet gezegd ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:38

Blue_Eyes schreef:
Wat Verootjoo zegt. Wij hebben gekozen voor een leven zonder God, wij verwoesten zelf de schepping doordat we ons niet aan Zijn geboden willen houden. Dat is niet iets van de laatste jaren, maar dat is al weet-ik-hoeveel-duizenden jaren zo. Daardoor is de verwoesting inmiddels 'onomkeerbaar' geworden en krijg je dit soort drama's.

Ik kan er niets anders van maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:46

BraveSpots schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik kan er niets anders van maken.

Het is maar hoe je het wil lezen he...

God weet in ieder geval wat goed voor ons is, hij heeft ons notabene gemaakt, en dat mensen daar niet naar willen luisteren en denken dat ze het zelf wel kunnen zonder Hem...tsja.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen beter af is met God in z'n leven :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:55

Dat is erg leuk voor je dat je daarvan overtuigd bent, maar dat imo is nog geen reden om zo'n uitspraken te doen.

Ik doe mijn best in mijn leven, probeer te leven naar mijn eigen waarden en normen en goed te doen voor mijn omgeving en voor wat ik belangrijk vind.
Ik vind het dan ook schandalig dat er mensen durven beweren (of zelfs maar suggereren) dat ik (en anderen) zou verantwoordelijk zijn voor het omkomen van miljoenen mensen, vaak onder gruwelijke omstandigheden.

Bah.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:58

BraveSpots schreef:
Dat is erg leuk voor je dat je daarvan overtuigd bent, maar dat imo is nog geen reden om zo'n uitspraken te doen.

Ik doe mijn best in mijn leven, probeer te leven naar mijn eigen waarden en normen en goed te doen voor mijn omgeving en voor wat ik belangrijk vind.
Ik vind het dan ook schandalig dat er mensen durven beweren (of zelfs maar suggereren) dat ik (en anderen) zou verantwoordelijk zijn voor het omkomen van miljoenen mensen, vaak onder gruwelijke omstandigheden.

Bah.

Ow, had je het over wat ik schreef? Ik doe zulke uitspraken helemaal niet, en ben zelf ook verre van perfect. Bovendien zal ik niemand veroordelen omdat dat mijn taak niet is maar die van God als hij terugkomt.
En het gaat er imo niet om wie er schuldig is aan het omkomen van miljoenen mensen, dat heb ik ook zeker nooit gesuggereerd. Het gaat er mij om wat erna komt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:09

Blue_Eyes schreef:

Het is maar hoe je het wil lezen he...

God weet in ieder geval wat goed voor ons is, hij heeft ons notabene gemaakt, en dat mensen daar niet naar willen luisteren en denken dat ze het zelf wel kunnen zonder Hem...tsja.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen beter af is met God in z'n leven :)[/quote]

Mee eens, als we allemaal naar de maatstaven van God zouden leven ( staan in de bijbel, het woord van God) zou het er een stuk leuker uitzien in de wereld. Maar inderdaad denken de mensen al heel lang het allemaal beter te weten.
De oorlogen ontstaan niet door ongelovigen, ook niet perse door gelovigen. Maar door de tijd heen kun je wel zien dat wanneer de kerken zich met de politiek gaan bemoeien of zich er in mengen ( wat dus altijd het geval is geweest) dat het dan fout gaat. In de bijbel staat: "gij zult elkaar niet doden." Wat is het dan vreemd om te zien dat de kerkelijke leiders de wapens zegenen! En dit aan beide zijden van de linie. Dit betekent dus dat de ene 'broeder' de ander omzeep mag brengen en dat beiden gezegend zijn door geestelijken van dezelfde religie.
Overigens zag ik ook nog ergens voorbijkomen dat wij de tien geboden zouden hebben. Maar in de bijbel staat dat Jezus de tien geboden heeft vervangen door twee geboden die alles omvatten, nl: Heb je naaste lief en God boven alles. Als we dat in de praktijk zouden brengen zijn we al een heel eind op weg.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:19

Vraag ik me toch af waarom een kindje van 5 sterft van de honger als God zo goed is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:25

Waarom denk je dat ik dat weet? Ik ben ook maar een mens........
Er gebeurt veel wat ik niet begrijp. Maar moet je alles dan begrijpen? Maakt dat het makkelijker? Soms moet je ook aanvaarden wat je niet begrijpt. Ook al is het moeilijk.