Nouks schreef:Waarom vinden sommige christenen het dan zo belangrijk deze mogelijkheid af te nemen voor mensen die niet geloven in God?
Ik denk niet dat het gaat om willen afnemen, maar om een ander ook die rust gunnen.
Precies wat Yamcha zegt; ze denken gewoon dat het goed is voor een mens.
Wat dat vrouwenstandpunt betreft; dat is een van de redenen dat ik geen SGP zal stemmen. Ik zie dat gewoon toch wat anders dan zij
Verootjoo schreef:In deze 24/7-maatschappij werken man en vrouw vaak samen. Kinderen zitten dan op een kdv. Dit is iets waar de SGP op tegen is. Een gezin moet bij elkaar blijven, de hoeksteen van de samenleving. 1 partner (man) verdient het geld, de vrouw zorgt voor het huis en de kinderen. Dit is imo ook het beste voor het gezin, máár wat mij betreft mag ook de vrouw het geld binnenbrengen en zorgt de man voor het huis en kinderen.
Daar sluit ik me bij aan. Ik kan me inderdaad voorstellen, en ik merk zelf ook, dat het goed is voor de rust in een gezin als er gewoon een iemand (bijna) fulltime thuis is voor de kinderen. Maar wat mij betreft kan dat net zo goed de man zijn. Ik werk zelf overigens meestal parttime; ik heb een eigen bedrijf en kan mijn eigen uren indelen.
CK88 schreef:Ik vind juist het geloof zo achterhaald, er zijn nooit bewijzen gevonden dat er 'iets' is. Anders zou Hij toch al lang hebben ingegrepen? De mens maakt de wereld kapot, we zijn egoïstische zelfzuchtige wezens, eerlijk is eerlijk.
Als er bewijs voor was, was het geen geloof meer. En God wil je juist zelf de keus geven om te geloven of niet. Datzelfde geldt voor het ingrijpen. Toen God de mens maakte (aan een ieder zelf om te bepalen of dat 'poef poef' was of via evolutie
), schiep Hij die met een eigen wil, omdat Hij geen willoze marionetten wilde. Hij maakte mensen 'naar zijn beeld'; die leken op Hem, zij het niet qua uiterlijk dan toch qua karakter en mogelijkheden. En dat is precies de reden dat Hij niet ingrijpt. We mogen onze eigen keuzes maken. Ik vergelijk het altijd met een vader - die laat zijn kinderen het vanaf een bepaalde leeftijd ook zelf uitzoeken, zijn eigen fouten maken. Daar leer je ook van, veel meer dan wanneer je vader steeds zegt hoe iets moet.
Kaka schreef:Ik ben geen gelovige in religieuze zin, dus vind het ook moeilijk om me in te leven in het principe van zondagsrust. Als ik echter een ander voorbeeld neem (iets waar ik me wel in kan leven, maar waar ik niet noodzakelijkerwijs zo zwart wit in sta): ik zou het mooi vinden als er extra accijns geheven wordt op producten met veel suiker omdat ik ervan overtuigd ben dat die niet goed voor ons zijn. Dat heeft wel direct invloed op het leven en de keuzevrijheid van anderen. Vind ik dat erg? Nee, ik vind het in het belang van alle nederlanders als suikerrijke producten duurder worden.
Dat is inderdaad een heel aardige vergelijking
Sonja_vR schreef:een vrouw word penningmeester bij de voetbal en ontvangt dreigbrieven, dat ze haar en haar gezin wat aan zouden doen als zij deze functie bleef bekleden...erg gristelijk

Niet fraai inderdaad
Deze mensen moeten toch nog eens even bij zichzelf te rade gaan, als ik dat zo hoor (al ken ik natuurlijk nu maar een minihapje van het verhaal). Het is overigens CHristelijk
'Gristelijk' geeft gelijk zo'n neerbuigend toontje aan het gesprek
sallandval schreef:Vreemd, ik hoor streng gelovigen nooit over zondagsrust van de tandarts als ze op zondag kiespijn hebben.
Overigens is de sabbat toch zaterdag en niet zondag?
Jezus genas ook mensen op de Sabbat
Mensen in de verzorging werken ook gewoon op zondag en daar doet geen mens moeilijk over, want iedereen snapt dat je die bejaarden niet in een vuile luier kunt laten zitten omdat het zondag is
Sabbat is inderdaad op zaterdag. In de tijd van de eerste christenen is deze dag 'veranderd', deels omdat het de dag van de opstanding van Christus is en deels omdat dat in die tijd gemakkelijker was, mede door de christenvervolging
Yamcha schreef:Imo moet je als gelovige eerst maar eens proberen om zelf een voorbeeld te zijn, en dan geen voorbeeld in het oordelen, maar wel in de kinderen van je buurvrouw opvangen, als ze weer in haar manische periode zit. Of de stofzuiger pakken voor een paar oudere mensen, die dat eigenlijk niet meer zo goed kunnen. Iemand helpen op straat die gevallen is.
Biologisch vlees kopen, omdat je als christen er niet achter kunt en wilt staan, hoe er met de dieren in de bio-industrie omgegaan wordt. Je eigen dieren zien als medeschepsels van God, en zorgen dat ze het goed hebben bij je. Je kinderen leren hoe je goed voor een ander moet zijn, en dat je altijd zóveel moet koken, dat als er iemand aan de deur komt rond etenstijd, die persoon altijd een hapje mee kan eten.
Je kinderen leren dat je onvoorwaardelijk van ze houdt, en dat jij altijd hun vader/moeder blijft, wat ze ook doen, omdat God jou ook zoveel kansen geeft. Er zijn als iemand je nodig heeft. Een belletje naar iemand die het moeilijk heeft. Dát is in mijn ogen christen zijn, en al die andere dingen zijn bijzaken. En als je zo het gebod om van je naasten te houden als jezelf, en God boven alles lief te hebben, handen en voeten geeft, denk ik zomaar dat er heel wat minder negatief over het geloof gedacht wordt.
MiekeI92 schreef:Verder ben ik ergens heel benieuwd naar: zondag is een rustdag.. Waarom moet iedereen dan naar de kerk? Ik breng liever mijn zondag door met wandelen in het bos met mn ouders, zusje en de hond:)
Ook in de kerk kom je tot rust en laad je weer op. Daar kom je samen met mensen die hetzelfde geloven, daar ontmoet je God. Daar leer je ook dingen door naar de predikant te luisteren en met elkaar te praten
@odetteke; met wetten belemmer je hoe dan ook mensen in hun vrijheid. Dat is onvermijdelijk. Je belemmert mensen in de dingen die jij zegt, onder andere. Ik denk niet dat dat erg is
eowyn04 schreef:En waar draait (bijna) altijd alle oorlogen om: geloof.
Pak je geschiedenisboek er nog even bij
Oorlogen draaien meestal om macht, geld en land en worden daarmee soms onder het vlaggetje van geloof gevoerd. Was er geen geloof, dan zou er wel een andere stok worden gevonden om de hond mee te slaan.
Boras schreef:Maar waar is dat aan te danken, is dan de vraag.
Aan de kerk, de verlichting of iets anders?
Ik denk aan Jezus. Die hield in Zijn tijd al stenigingen tegen door te zeggen 'Hij, die zonder zonde is, mag de eerste steen gooien'. Oftewel: oordeel niet, want je doet zelf ook dingen fout. En hij predikte ook al direct dat de Wet (dus een groot deel van het Oude Testament, waar je de stenigingen vindt), vervuld werd (ofwel samengevat) in deze woorden: 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'.
Yamcha schreef:En dan wordt er nog altijd geroepen dat de multiculturele samenleving gefaald heeft. Joh, we zijn zo multiculti als het maar kan

Zo dan. Dat kostte me een halfuurtje