Nah dan kan ik weer gewoon verder gaan met leven Morgen m,n oma's verjaardag vieren en 11 april m,n nieuwe huisdier met open armen ontvangen. Ach viel allemaal best wel mee
joostvangestel
Geplaatst: 20-03-11 08:15
Fout jaar, op 19 maart 2004 brak ik mijn rug en vielen er veel doden in Finland met een busongeluk. De maan was wel onstellend mooi afgelopen nacht.
HC: het is inderdaad zo dat de maan al wat langer dichterbij stond. hoe het precies wiskundig en natuurkunhdig werkt weet ik niet. bij volle maan is het effect dat de aantrekkingskracht van zon en maan elkaar versterken. hoe groot die krachtverschillen zijn weet ik niet. wel weet ik dat vloeistoffen anders reageren dan vaste materie. maar goed, ook de vaste tectonische platen drijven op vloeibaar magma.
Huertecilla
Geplaatst: 04-04-11 09:28
Dat effect is zichtbaar in de getijden. De maar en zon in lijn geeft springtij net als de maan extra dichtbij. Exáct hetzelfde effect heeft het op de drijvende platen. Het is niet toevallig, het samenvallen van een grote aardbeving en springtij in de magma. De spanning heeft ook ´springtij´ en PÓP... de platen verschuiven met een extra grote stap op het punt wat anders waarschijnlijk met een serie kleine hopjes over tientallen jaren zou verschuiven.
Goof
Geplaatst: 04-04-11 18:04
slokkie schreef:
2012 dan maar weer bij elkaar??
Hehehehe, zo hadden mijn leerlingen (die op het moment van aanzetten van de deeltjesversneller in Cern bij mij in de les zaten en dachten dat op dat moment de wereld zou vergaan) afgesproken om na de dood als geest dus te verzamelen bij de grote kerk in Delft, konden we het er nog eens over hebben met elkaar
Ik zat 19 maart in een vliegtuig en heb niets raars gemerkt, alleen dat de maan schitterend mooi aan de hemel stond, heb er heel mooie foto's van gemaakt vanuit het vliegtuig
En aan de andere kant van het vliegtuig was de zon nog niet helemaal onder, we vlogen dus tussen zon en maan door, schitterend!
AGarcia
Geplaatst: 06-04-11 21:22
loeky_flap schreef:
Stiekum toen iedereenn sliep is er iets gebeurt.....ik weet alleen nog nietwat
Haha, niks gebeurd, ben die nacht de hele nacht opgebleven (echt echt had een slaapfeestje ) Was wel hele mooie maan (vond een vriend who's in love with me ook.. netzoals mijn lippen )
Ohhh was dat die hele mooie soort rode maan toen? Kan me nog herrineren dat ik in de bus zat en ik zag zo'n prachtige maan! Hij was een beetje licht roze van kleur.