Onrusten in het Midden Oosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Re: Onrusten in het Midden Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:15

Het zit ook zo lastig, hij heeft zoveel mensen omgekocht inderdaad, en ook het hele onderwijssysteem e.d. ondersteunt hem ook. Vanaf de geboorte worden ze gehersenspoeld, dat er sowieso mensen in opstand durfden te komen, was al heel wat.. Maar je zag ook, eerst waren de opstanden door het hele land heen, maar de gebieden die hij nu weer heeft terugveroverd zijn mensen weer bang geworden en houden zich gedeisd.
Burgerdoden, velen heeft hij zelf neergezet waar hij wist dat er zou worden gebombardeerd.. Tsja wie is dan de schuldige.. Wat ik al eerder zij, als hij echt van zijn volk houd, dan zou hij die mensen daar toch helemaal niet toelaten! En dat van die zuurstofmaskers, ook weer zoiets typisch.. Ook regelmatig als er een of andere overheidsspeech wordt gehouden voor de tv komt er weer een feestende meute Gaddafi aanhangers binnendansen, komt allemaal erg professioneel en realistisch over :roll:
Olie heeft er vast ook wel iets mee te maken, maar op de tv zeggen ze dat er daar vergeleken met een Irak veeeeel minder wordt geproduceerd. Dat zou dus wel in veel mindere mate meespelen..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:45

Ik moest even heel hard lachen toen ik dit las:

Citaat:
Volgens Iran zouden sjiitische Bahreini's het recht moeten hebben om vreedzaam te demonstreren.

:') en hun eigen sjiiten hebben zeker geen recht om te demonstreren :=

Denk dat olie niet het belangrijkste is waarvoor ze nu bombarderen, maar meer het beschermen van de bevolking, zodat er geen massale volkerenmoord plaats zou gaan vinden. Als het om olie ging, waren ze al veel eerder die kant op getrokken. Lees net dat één van z'n zonen omgekomen zou zijn bij een bombardement. Nog niet bevestigd..

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:55

Hihi, nou inderdaad.. Ze moeten zich er ook weer eens mee bemoeien he :=

Las het ook van zijn zoon, las ook dat de Arabische Liga nu weer helemaal achter de VN resolutie en bijbehorende acties staat. Gelukkig maar, het zou toch erg jammer zijn als daardoor weer een enorme verdeeldheid zou ontstaan.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:58

Irak steunt de resolutie; net als Qatar. Het MO 'blok' begint ook een beetje uit elkaar te vallen. Egypte wil zich, als buurland, nog nergens mee bemoeien.

India en China tegen, alleen met het argument dat er burgerslachtoffers gevallen zijn.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:07

Tsja ik vind dat die VN landen dan gewoon nee hadden moeten stemmen, als ze er echt zo tegen zijn.. Zij hadden de mogelijkheid echt een verschil te maken, om dan achteraf te gaan klagen is nogal flauw. Ze hadden natuurlijk kunnen voorspellen dat het zo zou lopen, Gaddafi kennende.
Blijft wel frustrerend dat we nooit echt het fijne ervan zullen weten, er wordt beweerd dat er burgerslachtoffers zijn gevallen, maar zijn dit mensen die bewust naar de plaatsen waarvan bekend was dat er gebombardeerd zou worden zijn gegaan? Of zelfs daartoe gedwongen/overgehaald zijn door Gaddafi zelf? Of echt onschuldige mensen die juist op de vlucht waren?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:14

Ook op het nieuws gezien dat er een hoop Brazilianen tegen Obama demonstreerden? Tja, Amerika doet het ook nooit goed.. En wat een keuze. Gewoon toekijken hoe het Libische volk wordt afgeslacht en je als Pontius Pilatus de handen te wassen in onschuld of dan tóch maar ingrijpen.

De moeilijkheid van de situatie is dat bij Khadaffi alleen maar de zware wapens worden afgenomen (tanks en vliegtuigen). Het kan dus gewoon een voetsoldatenwedstrijd worden. Dit kan wel eens een heel bloedige vechtpartij worden, zoals we die wel kennen uit de Amerikaanse burgeroorlog.

Dus uiteindelijk ligt het lot bij de opstandelingen. Die moeten straks bij wijze van spreken met de blote vuist Khadaffi afzetten. Dat klinkt ook een beetje als de uitkomst van Golfoorlog 1: Saddam werd zo'n beetje alles ontnomen, maar het eigen volk moest maar afrekenen met de dictator. We weten ook waar dat op is uitgelopen.

Maar als je Khadaffi gaat afzetten, dan is het westen weer imperialistisch bezig en is er van "humanitaire" hulp geen sprake. Daarnaast geef je bij iedere bom die je richting Khadaffi en de zijne stuurt mee steun aan Khadaffi.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:48

Hmm in Syrie wordt het ook steeds heftiger..

Joost ik ben daar ook wel een beetje bang voor.. Het blijft natuurlijk een beetje 'wat je ook doet, nooit is het goed'.. Ik vraag me ook erg af wat er dan verder moet gebeuren in Libie, de dictatuur daar is veeel strenger dan deze in Tunesie en Egypte ooit was..

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:53

Hier een bijzonder interactief kaartjewaar de onrusten op datum te volgen zijn door het hele middenoosten en noordAfrika heen, gevonden via nrc.nl , een infographic waarin je vanaf 17 december, de dag dat Mohammed Bouazizi zichzelf in brand stak in Tunesië, de onrust in de Arabische wereld kan volgen.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:07

en 2 opmerkelijke quotes van de nrc live blog pagina:
Citaat:
Update (16:00) Frankrijk zegt dat het bedreigingen heeft ontvangen voor de rol in de militaire actie in Libië. De Franse premier Francois Fillon zegt dat die rol ‘binnenlandse repercussies’ kan veroorzaken en dat de Franse geheime diensten gemobiliseerd zijn. (AP)

deze omdat ik me dan weer met Tunesie voel verbonden
Citaat:
Update (15:56) Twee Tunesische journalisten, Fatma Ben Dhaou (van Le Quotidian) en Lofti Massoudi (Al Jazeera) worden vermist in Benghazi. (l’Express)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:21

Het blijft maar onrustig in het MO... even een skupje.

Vooral in Jemen is het de laatste dagen raak. Veel doden tijdens protesten. Ook in Syrië is het niet rustig. De overige landen is het wat rustiger, maar kan het elk moment anders worden.

Kadaffi zit nog steeds op z'n 'troon' en er lijkt weinig schot in de zaak te zijn.

Toch maar even de komende reis uitstellen. Ik hoop vooral voor de bevolkingen daar dat de rust wat terug gaat keren. Leven in zo'n onzekerheid is niet fijn.