Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:16

nine1987 schreef:
ik vind dat iedereen het zelf moet weten.. Waarom zou een 25jarige meer recht hebben op een kind dan een 62 jarige? Uiteraard vind ik t zelf ook oud, maar goed, ook als 25 jarige kun je tegnwoordig heel makkelijk dood omvallen.. Of onder een bus lopen of wat dan ook.. Ik vind het ieder eigen keuze.. Ook mede omdat menig jonge ouder veel te weinig tijd heeft voor het kind.. Deze mevrouw zal wel alle tijd voor haar kind hebben.. Laat haar lekker :)

Tja want de kans dat iemand van 25 jaar dood gaat binnen tien jaar is natuurlijk net zo groot als de kans dat iemand van 62 dat voor elkaar krijgt.. :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:18

Er wordt niet vanuit het kind gedacht, maar vanuit de wens van die vrouw om moeder te worden...

Toen mijn ex net 30 was geworden, was zijn vader 78. Mijn ex heeft het erg moeilijk gehad met het feit dat zijn vader nooit met hem kon voetballen omdat hij dat lichamelijk niet aan kon en dat hij op zijn 30e voor zijn vader moest zorgen omdat hij dement begon te worden en zijn oude moeder het ook amper meer aan kon...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:19

35, daarna gaan processen als celdeling mogelijk slechter en is de kans op afwijkingen als Down e.d. mij teveel aanwezig.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:20

blokje schreef:
Ik vind dat je dat per gezin moet aan kijken.

Sommige vrouwen zijn op hun 40e lichamelijk nog super sterk nou dan houd niets ze tegen toch?
Maar sommige lopen op hun 35e al tegen een muur aan dan kun je het beter laten.

En de grote van het gezin vind ik ook wel belangrijk.

Vergeet niet dat eicellen niet vernieuwd worden, die worden ''oud'' en daardoor minder gezond (om het even simpel uit te leggen).
Dat is de voornaamste reden waarom het extra gezondheidrisico's voor de baby met zich mee brengt boven de 35/40.
Heeft helaas weinig te maken met de sterkte van je lichaam, hier heb je namelijk geen invloed op.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:22

even lezen.. Dat zei ik niet.. Maar tegenwoordig kan alles.. En zoals ik zei die vrouw heeft wel alle tijd voor t kind.. En nogmaals waarom zou een jonger iemand meer recht hebben op een kind? Wat een onzin..

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:23

JuliaMaria @ jawel na je 35e zijn je risico's verhoogt.
Maar ik zal een zwangerschap ook niet graag meer hebben na me 35e vind het nu al heel veel vragen van me lichaam ;)

Edit: idd eicellen heb je al klaar liggen vanaf je geboorte. Dus worden idd ook steeds minder geod van kwaliteit.
Mannen daar integen maken altijd gewoon nieuw sperma aan.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:26

nine1987 schreef:
even lezen.. Dat zei ik niet.. Maar tegenwoordig kan alles.. En zoals ik zei die vrouw heeft wel alle tijd voor t kind.. En nogmaals waarom zou een jonger iemand meer recht hebben op een kind? Wat een onzin..

Nou ben het niet met je eens.
Bekijk het eens door de ogen van het kind, heeft een kind geen recht op een leuke en eerlijke toekomst waar je niet op je 10 (bij wijze van spreken) al aan je ma der graf hoeft te staan.

Kan dit kind nog onbezorgt genieten? Zal het niet gepest worde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:29

En wat vinden jullie dan van mijn geval?

ik ben zelf 19 (Over drie weken 20). En mijn vriend is 39.

wij willen allebei graag kinderen, maar omdat we nog niet zolang samen zijn willen we hier in ieder geval 2 jaar mee wachten.

Is er verschil tussen de maximale leeftijd van vader of moeder?

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:30

AP_Art @ 1 voordeel jou manneke maakt waarschijnlij knog prima sperma aan en jou eicellen zijn nog super (tenminste als het goe dis).
Kans op een kind met extra risico's heb je dus niet

Maar mijn man had ook een oude vader (lees 56 toen hij geboren werd) en die heeft nooit een vader figuur gehad.
Een man van 41 kan nog prima papa zijn vind ik.
Laatst bijgewerkt door blokje op 15-02-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:31

(Edit: @nine1987):Wil je zeggen dat mensen vroeger geen ongelukken konden krijgen? De sterftecijfers op jonge leeftijd zijn alleen maar teruggelopen in de loop der jaren, en om de kansen om te sterven van iemand die ouder is te vergelijken met die van iemand die in de twintig is sowieso al niet in verhouding.

En die vrouw heeft tijd voor het kind? Ook als ze binnen 5 jaar dement begint te worden, of als ze minder goed kan lopen. wie gaat het kindje dan van school halen, de oppas zodat ze het kindje elke dag thuis kan brengen om met haar moeder te praten omdat moeder nou eenmaal niet zoveel anders meer kan dan praten en rondschuifelen.

Ik heb in het bejaardentehuis gewerkt, daar is de gemiddelde leeftijd niet ergens in de 90 hoor.

Het gaat trouwens niet over het recht hebben op een kind. Iedereen heeft dat recht, maar dat moet je wel zelf nemen. Als je 62 bent kan je dat niet meer en heb je jezelf de kans ontnomen.
Heeft iemand van 25 die geen kinderen kan krijgen dan meer recht om geholpen te worden, ja natuurlijk, want die heeft niet zelf haar kans ontnomen, die heeft hem nooit gehad.
Laatst bijgewerkt door labyrinth op 15-02-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:31

AP_Art schreef:

Pa blijft wel sperma aanmaken, al kan dat kwalitatief ook minder worden maar dat zal hooguit leiden tot niet zwanger willen raken, niet tot afwijkingen.

Je moet je alleen afvragen hoe oud je de pappa van je kinderen wilt.

blokjeJarig

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:34

Ik denkt dat je als man ook niet boven de 45+ nog papa moet willen worden.
Gewoon omdat je er ook voor je kinders moet kunnen zin vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:37

blokje schreef:
AP_Art @ 1 voordeel jou manneke maakt waarschijnlij knog prima sperma aan en jou eicellen zijn nog super (tenminste als het goe dis).
Kans op een kind met extra risico's heb je dus niet

Maar mijn man had ook een oude vader (lees 56 toen hij geboren werd) en die heeft nooit een vader figuur gehad.
Een man van 41 kan nog prima papa zijn vind ik.

Als ik nu naar mijn vriend kijk. Nee, hij zal prima papa kunnen zijn.

Meneer voetbalt, feest en doet van alles. Hij gedraagd zich alsof hij 25 zou kunnen zijn.
Ook, tot nog toe, geen lichamelijke problemen.

Voor mijzelf vind ik het nu nog te vroeg. Bijna twintig. Op dit moment nog aan het studeren (Examenjaar).
We zijn nu bijna een jaar samen. En we hebben echt het gevoel dat we bij elkaar horen, maar nu al een kind vinden we beiden nog te vroeg.

Ik zou het wel fijn vinden mochten we straks voor een kindje gaan, dat hij max 45 is. Niet ouder. Ik wil dat hij gewoon lekker mee kan doen met de jeugd van zijn kind/eren.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:38

zolang je nog een kind kunt krijgen zou je een kind kunnen nemen..
Vind alleen wel dat je er ook bij na mag denken dat als je op je 50e a 60e nog een kind wil, hoelang heeft dat kind zn ouders dan nog? Ik ben van mening dat je je ouders nodig hebt om op te groeien en als je als 15 jarige al wees bent omdat je ouders overleden zijn, vind ik dat niet eerlijk tegenover het kind..

Maar dit heeft natuurlijk ook weer te maken met ieder zn eigen mening.. stel een jonge meid gaat met een oudere man.. dan is het wel logisch dat zo'n jonge meid op een gegeven moment een kind wil ook al is deze man al wat ouder..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:39

Sanniegirl schreef:
Wat vinden jullie nou een beetje de max om een kind te nemen?
Kijk, iedereen beslist dit natuurlijk voor zich. Maar ik zag net een nieuwsbericht van een 62-jarige hoogzwangere vrouw. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Dat kind heeft een enorm oude moeder, waarvan de kans ook niet groot is dat het kind haar oud ziet worden.

En bijvoorbeeld tot hoe oud moeten ziekenhuizen behandelingen geven om een vrouw zwanger te maken?

Ik vind het maximum toch wel rond de 40 liggen, daarna vind ik wel erg oud/ onnatuurlijk worden.

Bij Paul de Leeuw zei iemand dat leuk: Eens kijken wie bij wie de luiers moet verschonen. :+

Voor mij is de max 30. Daarna ben je naar mijn mening als moeder in elk geval te oud. Voor een vader maximaal 40. En als je als vrouw boven de 38 bent en je hebt ZH hulp nodig, dan moet je dat naar mijn mening maar zelf gaan betalen. Mensen zat immers in deze wereld. De kans op 'afwijkingen' is dan groter ook bij je kindje en daar zadel je wel de maatschappij op langere termijn mee op. Helemaal als je zelf al op leeftijd bent als je moeder wordt.

Maar ja, ik had met mijn 27e al dood geweest kunnen zijn, dus tja, in hoeverre speelt leeftijd dan nog een rol hè?

En uhm... wat is de minimum leeftijd dan? :Y) Daar hoor ik zelden discussie over.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:40

Mijn moeder is 46, en heeft ongeveer 3(?) maanden terug abortus gedaan.

Mijn reactie toen ze zei dat ze zwanger was: 'LAAT HET WEGHALEN AAAH!'.
Dat zei ik uit schrik, met de achterliggende gedachte dat ik het gewoon nog steeds moeilijk vind een huis te delen met mijn moeders vriend.
Dit niet omdat hij niet aardig is, hij doet eigenlijk nooit iets verkeerd maar om 1 of andere reden kan ik het zelf niet echt hebben.
En uiteindelijk zei ik dat het haar eigen schuld was.
Ze gingen er vanuit dat ze niet zwanger zou raken, omdat zijn overleden vrouw niet zwanger kon raken want ze mankeerde iets en hij moest pillen slikken zodat hij extra vruchtbaar was. (er werd tegen hem gezegd dat hij ook geen vruchtbare cellen had).
Maar mijn moeder is zelf wel vruchtbaar, dus ik ben daar behoorlijk boos om geweest.
Ik heb toen gezegd dat ze het zelf moest weten, maar ik het niet vond kloppen dat ze 'er maar vanuit gingen dat mijn moeder niet zwanger kon raken' en ik vond dat ze het maar moesten houden en voor de gevolgen moesten opdraaien.

Heb hier een hele discussie om gehad, mijn moeder zei dat het niet kon omdat zij bronchitis heeft en al oud is en hij mankeert ook het een en ander aan zijn longen omdat hij al jaren rookt, en ook dat hij te oud is omdat hij al eind 50(?) is.

Maar goed, dat van die 62-jarige vrouw begrijp ik zelf niet echt, heeft ze de overgang dan nog niet meegemaakt? :?
En op die leeftijd zou ik het ook niet willen, voor mij max. de 30/35 denk ik..
Ik weet het eigenlijk niet.

Mijn zus wilde ook voor haar 30e een kind, is er mee bezig geweest en na een 6-jarige relatie is het overgegaan.
Ze word dit jaar 27 en zegt zelf: 'Wie weet wat er gebeurd, maar ik werk op een kinderdagverblijf dus dat maakt het makkelijker te 'verwerken' dat ik zelf nog geen kinderen heb.'

Sorry voor mijn lange verhaal.. :o

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:41

mika11 schreef:
Een kennis van ons is 41 en haar man is 48. Zij hebben nu hun eerste baby (maand oud).
Dit vind ik zelf net op het randje, hun zoon heeft straks bejaarde ouders als hij zelf rond de 20 is.

Moeten er op vaderschap dan ook meteen maar grenzen gezet worden? Die zijn vaak veel later nog vruchtbaar.... Mijn vader is by the way ook bejaard (ik ben 23, hij is er 67), daarvan zie ik écht niet zo het probleem?

Heel vreemd trouwens dat er in heel dit topic maar een goeie 2mensen zijn die medische redenen aanhalen, de rest denkt praktisch puur aan het sociale kantje (feit dat ouders dan 'oud' zijn tov het kind). Vergeet niet te denken dat de kans op miskramen een pak groter is boven de veertig, zwangerschapcomplicaties komen veel vaker voor. Kans op een kindje met het syndroom van down verhoogt trouwens van ongeveer 1/1600 voor iemand van 20, naar 1/28 voor iemand van 45. 1/28 is écht niet gering...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:43

Ik zou dus echt geen kind willen zijn van een zwangere bejaarde!
Ik vind dat gewoon sneu voor het kind, stel de ouders blijven nog redelijk lang leven,
dan nog zal het kind geen opa, oma of in elk geval ouders van deze tijd krijgen.
En zal het kind eerder voor hun ouders moeten zorgen, omdat oudere mensen natuurlijk ook
niet altijd even fit blijven..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:45

Gowlan: Verontschuldig je maar niet. Ik kan me wel vinden in je verhaal. Aan de ene kant ja, draai maar voor de gevolgen op. Aan de andere kant wel fijn dat jij dalijk, als je ouders overleden zijn, niet opdraait voor de gevolgen die je moeder zou veroorzaken. Het is wel overwogen, dat ze het kindje hebben laten weghalen.

Papa hier is 8 jaar ouder dan ik. Als mijn oudste straks 23 is, is hij 57. Ik vond dat op het randje. Jouw pa is zo te lezen nog scherp van geest. Dat zijn niet alle mensen meer met die leeftijd. Ik heb er diverse voorbeelden van zien rondlopen. ;)
Mijn ouders zijn (bijna) 60. Als ik zie hoe fief mijn pa vooral nog is en hoe hij kan genieten van zijn kleinkids en ze weer mee naar huis geeft daarna. Dat vind ik ook wel wat waard. :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:46

F_Orumster schreef:
AP_Art schreef:

Pa blijft wel sperma aanmaken, al kan dat kwalitatief ook minder worden maar dat zal hooguit leiden tot niet zwanger willen raken, niet tot afwijkingen.

Je moet je alleen afvragen hoe oud je de pappa van je kinderen wilt.

Inderdaad, ook aan de leeftijd van papa's zitten grenzen vind ik zelf. Heb het zelf gezien met mijn ex hoe zwaar de last voor hem was.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:47

tantjeuh schreef:
mika11 schreef:
Een kennis van ons is 41 en haar man is 48. Zij hebben nu hun eerste baby (maand oud).
Dit vind ik zelf net op het randje, hun zoon heeft straks bejaarde ouders als hij zelf rond de 20 is.

Moeten er op vaderschap dan ook meteen maar grenzen gezet worden? Die zijn vaak veel later nog vruchtbaar.... Mijn vader is by the way ook bejaard (ik ben 23, hij is er 67), daarvan zie ik écht niet zo het probleem?

Heel vreemd trouwens dat er in heel dit topic maar een goeie 2mensen zijn die medische redenen aanhalen, de rest denkt praktisch puur aan het sociale kantje (feit dat ouders dan 'oud' zijn tov het kind). Vergeet niet te denken dat de kans op miskramen een pak groter is boven de veertig, zwangerschapcomplicaties komen veel vaker voor. Kans op een kindje met het syndroom van down verhoogt trouwens van ongeveer 1/1600 voor iemand van 20, naar 1/28 voor iemand van 45. 1/28 is écht niet gering...

klopt, later ouder worden, betekend ook veel duurder ouder worden. Zelfs zonder IVF moeten er meer testen gedaan worden, thuis bevallen is erg risicovol en dus moet bijna iedereen naar het ziekenhuis. En zelfs met die extra tests en extra hulp is de kans nog steeds dat je kindje niet ongeschonden ter wereld komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:49

laetitia schreef:
AP_Art schreef:

Inderdaad, ook aan de leeftijd van papa's zitten grenzen vind ik zelf. Heb het zelf gezien met mijn ex hoe zwaar de last voor hem was.

En wat zou dan deze maximum leeftijd moeten zijn?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:49

ik vind het maar onzin.. Deze vrouw zal heus wel al besproken hebben met haar familie wat te doen als zij niet meer in staat is om voor het kind te zorgen.. En kinden van jonge ouders worden net zo goed gepest dus dat vind ik al helemaal geen punt.. Mijn ex van 27 had ook een moeder van 71.. En dus? Ik zie er echt geen problemen in.. Nogmaals.. Ieder heeft t recht om een kind te krijgen, dat is mijn mening.. En als zij gezond genoeg is om een kind te baren dan gaat ze vast nog wel een tijdje mee.. Godsamme wat een drama weer hier..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:54

AP_Art schreef:
laetitia schreef:

En wat zou dan deze maximum leeftijd moeten zijn?

Zolang er medisch geen geen gevaren zijn, moet ieder dit voor zichzelf beslissen.

Met medische redenen vind ik het wel belangrijk limieten te stellen (bv vrouw tot 35e) en ook hoeft een man van 45-50 niet te piepen als zijn sperma onvoldoende is om een vrouw te bevruchten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:55

nine1987 schreef:
Mijn ex van 27 had ook een moeder van 71.. En dus? Ik zie er echt geen problemen in.. Nogmaals.. Ieder heeft t recht om een kind te krijgen, dat is mijn mening.. En als zij gezond genoeg is om een kind te baren dan gaat ze vast nog wel een tijdje mee.. Godsamme wat een drama weer hier..

Zij kiest bewust voor risico's die de maatschappij moeten betalen als het dus mis gaat.
Ik vind dat je je ''recht''', liever gezegd kansen, verspeeld hebt op je 44e.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 15-02-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt