'Koeien horen in de stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:34

kynshiri schreef:
nog even en ze kweken vierkante koeien zodat je ze efficiënter kunt stapelen :roll:

:D

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:39

Die koe heeft wel een mooie bergopwaartse galop *D

Onze koeien komen in de zomer ook lekker in de wei, lijkt me veel gezonder voor het dier zelf.
Helaas komen er steeds meer massabedrijven waar productie voorop staat en de dieren dus binnen moeten blijven.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:49

Chubby schreef:
kynshiri schreef:
nog even en ze kweken vierkante koeien zodat je ze efficiënter kunt stapelen :roll:

:D

nooit Dilbert gezien? in een van die tekenfilmpjes heeft hij ook vierkante 'tomeato's' gemaakt groeien als tomaat, maar eigenlijk vlees zijn en dus makkelijk stapelen :D

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:55

Ondanks dat dit onderzoek is aangevraagt door het ministerie.
Door de groei van het dier en welzijn, willen ze nu dus eigenlijk weten wat voor een schade dat geeft.

Maar na mijn idee maakt het niet zo veel uit of je koeien binnen of buiten staan.
Je vlees wordt toch alleen maar lekkerder als ze buiten staan?!
Als je koeien binnen staan stoten ze ook stoffen uit. Natuulijk wel minder.
En ondanks dat de stal technieken tegen wordig ook enorm goed zijn voor het dier en welzijn. Zie ik ze liever lekker buiten.
Laatst bijgewerkt door evanescence op 09-02-11 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Re: 'Koeien horen in de stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:04

'Koeien horen in de stal'..............
.............En mensen worden geacht intelligent te zijn...............
NOT

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:08

tootje71 schreef:
Alle weilanden leeg..

sluit de mensen dan ook maar op , niet meer fietsen ,wandelen,zwemmen,autorijden allemaal vervuiling ..iedereen binnen blijven..

Er word niet meer naar het gevoel van het dier gekeken ...

waar gaat dit heen.....

ow maar daar is wat op verzonnen ;)
lege weilanden bouwen we huizen
meer huizen komen, komen van zelf meer mensen
meer mensen weer meer auto's

en tja die broeikas..... die word dan evengoed ook meer :Y)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:12

Dat slaat dus helemaal nergens op. Vroeger konden alle dieren ook gewoon buitenlopen, maar als ze er moeilijk over gaan doen dan moeten ze maar minder autorijden. Onze koeien gaan elk voorjaar nog naar buiten en met veel plezier.
Het is juist zo dat ze minder last hebben van ziektes, zoals bijv. kreupelheid. In de stal hebben ze daar veel meer last van.
Mijn neef zit ook in Wageningen op de universiteit, en ik zag in een van de reactie's onder het artikel staan dat die mensen het alleen weten van de boeken maar niet in de praktijk.
Ben er mee eens, maar mijn neef is 20 en gaat al vanaf zijn 8 naar onze boerderij... Hij weet alle koeien bij naam en kan zo het bedrijf overnemen als hij wil ;) geld dus niet voor iedereen... Verder moeten ze maar lekker verder praten. Vind het nogal onzin.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:13

|( en dat is dan een collega die dat zegt. Dierenwelzijn en het klimaat: dat dat elkaar zo in de weg moet zitten. Bewuster (= minder) vlees eten en de beesten die je hebt heerlijk buiten laten lopen lijkt me een beter idee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:33

:n
Ik snap de hele redenering: dieren buiten is meer CO2 uitstoot. Of die koe nou buiten of binnen z'n ding doet, CO2 uitstoten doettie toch wel. En we kunnen natuurlijk een koe buiten laten grazen of alles wat natuur is platbranden voor maïsvelden zodat de gelukkige binnenkoe te eten heeft :roll:

Onvoorstelbaar dit. Je maakt mij echt niet wijs dat de koeien die vlakbij mijn paarden lopen op hectares land, de hele dag door in een kudde scharrelen en waar de kalfjes in de wei!! geboren worden en de hele bups 's avonds weer naar binnen scharrelt ongelukkiger is dan een koe die dag in dag uit naar dezelfde vier muren koekeloert.
Hier in Groningen staan heel veel koeien gelukkig de hele dag buiten in de zomer en zo hoort het imo ook.

Wat een raar onderzoek :=

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:45

Berdien als de stront in kelders wordt opgeslagen en ondergronds wordt ingebracht op weides, heb je wel degelijk minder uitstoot.

Vraag me ook af hoeveel van de "tegenstanders" van koeien binnen er al in een moderne, aan dierenwelzijnsnormen aangepaste stallen zijn geweest. Of in de boekhouding van een boerenbedrijf hebben rondgekeken. Hoeveel van deze mensen de (Europese) wetten kennen etc. etc.

En het doet me zeer dat mensen twijfelen aan de dierenliefde van boeren die hun koeien binnen houden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:51

Ik denk dat de redenering van meer CO2 uit een buitenkoe als volgt tot stand is gekomen:

Om de spieren aan te kunnen spannen heb je (oa) zuurstof en energie nodig. Overblijfselen na spierspanning zijn o.a. warmte en CO2 (dit ademen wij weer uit).
Hoe minder een koe doet (en ik neem aan dat hij in stal minder beweegt) hoe minder zuurstof er nodig is en hoe minder CO2 wordt uitgestoten. Buiten beweegt de koe meer, dus de spieren hebben meer zuurstof nodig en er blijft meer CO2 over.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:57

slimmerik schreef:
Berdien als de stront in kelders wordt opgeslagen en ondergronds wordt ingebracht op weides, heb je wel degelijk minder uitstoot.

Vraag me ook af hoeveel van de "tegenstanders" van koeien binnen er al in een moderne, aan dierenwelzijnsnormen aangepaste stallen zijn geweest. Of in de boekhouding van een boerenbedrijf hebben rondgekeken. Hoeveel van deze mensen de (Europese) wetten kennen etc. etc.

En het doet me zeer dat mensen twijfelen aan de dierenliefde van boeren die hun koeien binnen houden.

Kan me niet schelen of een stal übermodern is. De koe ziet en ruikt dan alsnog geen buitenlucht. En dat hoort gewoon. Net zoals paarden naar buiten moeten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:58

slimmerik schreef:

Tsja, ik heb er ook niet veel verstand van hoor.
Maar in het dorp waar ik woonde, is ook een boer die heeft de koeien binnen.
Die zien er toch goed uit, tevreden en happy. Maar ik ben geen koe, dus ik weet ook niet wat ze daadwerkelijk denken of vinden.
Ik denk dat het zomers in stal indd koeler is, dan buiten. Lijkt mij fijner voor de koe.
En bij die boer die ik noemde, wordt dus veel gemaait. Er is meer gras, dan vroeger toen ze nog buiten liepen. Koeien vertrappen veel en scheiten de boel wel onder. Dus er wordt veel gras verspeeld.
Maar zoals ik al zei ik ben geen koe, dus ik weet niet wat ze vinden en denken.
Denk niet dat hun er over nadenken wat ze fijner vinden hahah.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:00

Focussed schreef:
Ik denk dat de redenering van meer CO2 uit een buitenkoe als volgt tot stand is gekomen:

Om de spieren aan te kunnen spannen heb je (oa) zuurstof en energie nodig. Overblijfselen na spierspanning zijn o.a. warmte en CO2 (dit ademen wij weer uit).
Hoe minder een koe doet (en ik neem aan dat hij in stal minder beweegt) hoe minder zuurstof er nodig is en hoe minder CO2 wordt uitgestoten. Buiten beweegt de koe meer, dus de spieren hebben meer zuurstof nodig en er blijft meer CO2 over.

Klopt.... ik had het eigenlijk over de amoniak uitstoot :o

Dat CO2 uitstoot, lijkt mij persoonlijk ver gezocht. Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de cijfertjes van dat onderzoek. Persoonlijk weet ik dat een krantenverslag erg vertekend kan zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:02

CO2 uitstoot vind ik persoonlijk helemaal overrated...

Als je lopend naar de supermarkt gaat stoot je even veel CO2 uit zelf als dat je er met de Hummer heen rijdt naar het schijnt.

Misschien is het beter als we allemaal maar stoppen met ademen :')

Al is het wel goed om koeien niet het gras te laten vertrappen! Gras neemt heel veel CO2 op namelijk :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:03

Broccoli schreef:
Kan me niet schelen of een stal übermodern is. De koe ziet en ruikt dan alsnog geen buitenlucht. En dat hoort gewoon. Net zoals paarden naar buiten moeten.

Zeker ruikt en ziet ie in een moderne stal buitenlucht. Ik begrijp dus inderdaad hieruit dat je nog niet in zo'n stal geweest bent. Misschien wel leuk om eens op "open" boerendagen eens je kans te nemen. :j

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:04

Je bedoelt de zgn open stallen? Die werken met een 'gordijn'. Ik kom even niet op het goede woord. Die ken ik zeer zeker wel. Ik vind gewoon dat een koe buiten moet kunnen lopen. Om ook eens een keer koe te zijn in plaats van alleen maar melk produceren. Of lekker vet te worden als vleeskoe.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:08

Broccoli schreef:
Je bedoelt de zgn open stallen? Die ken ik zeer zeker wel. Ik vind gewoon dat een koe buiten moet kunnen lopen. Om ook eens een keer koe te zijn in plaats van alleen maar melk produceren.

Onze koeien zijn het niet met je eens. Die staan na een uur buiten zich te verdringen voor het hek om binnen te komen.....

Maar neemt die weg dat ik een koe in de weide ook "mooi" vind hoor. Maar of het daar om gaat? En je mag bij ons wel een koe adopteren hoor om haar de hele dag "lekker" buiten te laten lopen ipv melk te geven en zo.... Moet je wel de jaarkosten daarvoor betalen. Zonder melk geven zijn ze behoorlijk duur hoor ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:09

Ik betwijfel dat van die ziektes wel hoor. In de winter staan ze hier op stal (alle stallen zijn wel met een kant open, dus frisse lucht) alleen ze hebben toch eerder last van klauwaandoeningen, schurft en dergelijke. Kreupele runderen gaan ook 's winters in de weide, omdat dat uiteindelijk het beste werkt. Ook beter dan de strostallen waar ze evt. ook in gestald zouden kunnen worden. Volgens mij zijn ze in de zomer ook bijna nooit ziek. Natuurlijk worden sommige ziektes wel via de lucht verspreid en die krijgen ze dan eerder, maar dat is tot nu toe nog nooit gebeurd.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:13

slimmerik schreef:
Broccoli schreef:
Je bedoelt de zgn open stallen? Die ken ik zeer zeker wel. Ik vind gewoon dat een koe buiten moet kunnen lopen. Om ook eens een keer koe te zijn in plaats van alleen maar melk produceren.

Onze koeien zijn het niet met je eens. Die staan na een uur buiten zich te verdringen voor het hek om binnen te komen.....

Maar neemt die weg dat ik een koe in de weide ook "mooi" vind hoor. Maar of het daar om gaat? En je mag bij ons wel een koe adopteren hoor om haar de hele dag "lekker" buiten te laten lopen ipv melk te geven en zo.... Moet je wel de jaarkosten daarvoor betalen. Zonder melk geven zijn ze behoorlijk duur hoor ;)

Dat weet ik. Heb zelf een melkveebedrijf. Ik zeg ook niet dat ze geen melk moeten geven. Ik zeg alleen dat, dat ook kan als ze naar buiten gaan.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:34

Vooral allemaal lekker verder reutelen hier, kopje thee erbij :j
Als jullie dan straks bij je boodschapjes ook weidemelk kopen en gaan betalen voor een goed stukje vlees heb ik er geen enkele moeite mee. Zolang er heel veel mensen de kiloknallers willen, zullen die koeien ook wel in hun stal blijven.. Ook niet erg, maar dan niet zeuren. En dat is precies wat er in het artikel van de OP staat. Niks willen, wel zeuren, boer krijgt nieuwe regelgeving om zijn hoofd geslingerd, koe moet buiten, boer doet koe buiten, niemand betaalt voor de producten want iedereen heeft liever de euroknaller uit verweggistan, boer kan wel ophouden, of emigreren en dan in verweggistan koeien binnen houden zodat je hier vlees kan kopen 8)7
Overigens vind ik de nieuwe stallingen ook mooi hoor, heel open en luchtig, mooie ligbedden, altijd vers voer :) Een buitenkoe is nog mooier, maar een binnenkoe is geen mishandeling. Altijd dat gezeik over 'ja lekker makkelijk voor de boer' 'ja dit en dat, boer dierenmishandelaar dit en dat'.. Ja die boer die zou best terug willen naar de tijd dat je 20 koeien in de wei kon melken :P Maar de consument kennelijk niet, want die kan dan niet meer elke dag 250 gram vlees naar binnen persen..
Heb trouwens wel spontaan een nieuw idee. Koeien pensionstal met weidegang. Kun je een jonge koe in pleuren, zorg ik datie groot word en naar de slacht gaat en dan stuur ik dat in pakketjes vlees naar je terug :D Kun je zo vaak je wil komen kijken, op je koe rijden of longeren, of grondwerk gaan doen.. *D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:39

Lekker gegeneraliseerd wat je schrijft..

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:58

Broccoli schreef:
Lekker gegeneraliseerd wat je schrijft..

Kom maar met argumenten waarom ik onterecht generaliseer dan. Want ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Er zijn genoeg uitzonderingen, waar ik geen probleem mee heb, dat zeg ik ook.
Alleen is het toch de grote massa die voor de kiloknaller gaat. Als jij kan laten zien dat het niet de massa is, prima kom maar op. Massa's zijn imo te generaliseren anders is het geen massa... Als dat niet het geval was geweest had een winkel niet hoeven stunten met kiloknallers maar vlees waar niks aan de prijs gebeurd maar wat een betere herkomst heeft..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:17

Orchid, de mensen die ik ken die de gangbare omstandigheden niet goed genoeg vinden, kiezen meestal wel voor biologische vlees en zuivel hoor. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:25

Seraphim schreef:
Wat een onzin zeg.. Een dier moet toch gewoon dier kunnen zijn?

Mee eens :D
en het milieu is toch al aardig naar de..... dus die extra gassen van die koeien en weet ik wat maakt me echt geen uit
ze kunnen zo hun ei :)