Revolutie Egypte Januari 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Re: Revolutie Egypte Januari 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:42

Toch hoop ik dat daar ook ooit nog eens een einde aan gaat komen. Echt zonde zo'n islamitische republiek, terwijl het land en de bevolking zóveel te bieden heeft. Denk dat de Egyptenaren dat wel zien en dat absoluut proberen te voorkomen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:45

Ik hoop zo dat de Egyptenaren dat in zien en dat ze iran als een voorbeeld zien zoals het niet moet na een revolutie.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:51

De kans lijkt me zeer klein, dan zullen ze amper toeristen trekken en dat is een enorme inkomstenbron. Ik denk niet dat het gaat gebeuren. Maar goed, je weet nooit.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:52

Wat gaan de mensen op het plein in de avond en nacht doen. Zullen er dan nog zo veel mensen staan?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:54

Denk dat ze gewoon daar of in de buurt blijven overnachten. De helft ligt niet in een normaal bed, zoals bij ons. Dus een nachtje op de straat zal niet gek zijn. Denk dat ze een vuurtje maken en er dan rond gaan zitten.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:04

Hoor nu op CNN dat veel mensen op straat kamperen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:07

Gelukkig gaat het vooralsnog rustig.

Ik heb in 2009 een prachtige rondreis door egypte gemaakt en zoveel fijne mensen ontmoet, ook het museum in Caïro bezocht. mijn hart brak toen ik dat nieuws hoorde van de plunderingen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:10

Vandaag gaat mubarak niet meer af treden lijkt me. Hoop toch dat het snel gebeurd

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:54

Ik heb vandaag met mijn leerlingen naar Al Jazeera gekeken, en het meest indrukwekkende vond ik nog wel toen het middaggebed plaatsvond en bijna het hele plein knielde en ging bidden.
Ook het feit dat, streng en gematigde moslims samen protesteren, mannen en vrouwen met kinderen. Echt iedereen is er bij en ze willen, als ik de interviews mag geloven ook niet een streng islamitische staat. Egypte is altijd een vrij gematigd land geweest en dit willen ze ook zo houden. Ze zijn trots op hun vrijheden. De moslim broeders klinkt misschien fundamentalistisch, maar dat valt mee. Zij zijn eigenlijk zeer gematigd dus waarschijnlijk valt het wel mee als zij de macht krijgen. Marja, het is altijd afwachten.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:43

Mubarak stapt op in september. Ik denk dat ze daar genoegen mee moeten nemen en dat er een start gemaakt moet worden met contacten met oppositie en met plannen voor hervormingen en grondwetwijziging. Misschien kan hij alvast ook de noodtoestand in gaan trekken. Ik vind het geen gek idee dat hij nog even aan het roer staat voor een goede overgang. Al zullen de mensen het wel als een teleurstelling zien. Zij zagen natuurlijk Ben Ali met de staart tussen de benen wegknijpen en dat zit er hier niet in. Mubarak moet nu met goede plannen komen en nu al meer vrijheid gaan geven, dan is imo de actie geslaagd. Want als je nu alles gaat omgooien in dit tumult dan is het de vraag hoe alles gaat.

Het moslimbroederschap wat uitermate fundamentalistisch, maar heeft ook door gehad dat de wil opleggen aan mensen niet meer werkt. Ze zijn veel gematigder geworden inmiddels, maar toch is er bij iedereen wel een beetje vrees nog voor.

Daarnaast hoop ik ook dat voor elke bevolkingsgroep en laag iemand in de nieuwe regering komt. Dus naast de moslims; ook de kopten, bedoeinen en andere minderheidsgroepen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:35

Ik las het gisteravond inderdaad. Ik denk dat het inderdaad wel verstandig is dat hij nog een tijdje blijft, maar september duurt nog wel heel lang. De demonstranten zullen er niet tevreden mee zijn, maar als ie per direct op stapt moet er ook heel snel een nieuwe regering komen, en dat zorgt vaak voor verkeerde mensen in de regering.
Maar aan de andere kant heeft hij nu natuurlijk wel genoeg tijd om iemand op te leiden die hji graag als leider zou willen zien..

Ingewikkeld verhaal :')

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 13:47

LuvdaTossa schreef:
Het moslimbroederschap wat uitermate fundamentalistisch, maar heeft ook door gehad dat de wil opleggen aan mensen niet meer werkt. Ze zijn veel gematigder geworden inmiddels, maar toch is er bij iedereen wel een beetje vrees nog voor.

Heb sinds vandaag het idee dat zolang de extreme moslims rustig blijven het redelijk rustig zal blijven in Egypte met af en toe een relletje...

Probleem is natuurlijk dat zolang het land niet bestuurd wordt, iedereen maar kan doen en laten waar hij zin in heeft, zoals huizen, winkels en openbare instellingen plunderen, mensen vermoorden etc. Hopelijk gaan de politie en de militaire macht snel samenwerken, dan komt het wel weer goed daar heb ik het idee.

Een overgangsregeling met in september nieuwe eerlijke verkiezingen (i.p.v. corrupte) kan voor een behoorlijke ommezwaai zorgen in Egypte. De vraag is hoe ze dan een balans zullen gaan vinden in een samenleving met nieuwe wetten, maatregelen en voorzieningen. Eigenlijk zou dat heel mooi zijn als men dat voor elkaar krijgt ;)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:57

Gek idee dat ik daar vorige maand nog rondliep :\ Op de dag van mijn vertrek brak de pleuris uit...

Het contrast tussen de rijke historie van een beschaving die duizenden jaren geleden haar tijd al ver vooruit was & de armoede van de huidige bevolking vind ik schrijnend. Ik had ook echt het gevoel in het oog van de cycloon te zitten - dit kòn niet uitblijven.

Waar duiden de knipoog-emoticons uit je openingspost op, TS?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:34

jeetje ik dacht het rustiger werd maar het niets blijkt minder waar.
Er zijn gevechten uitgebroken, een groep mannen te paard hebben een aanval ingezet, arme dieren. ;(

14.22 uur: Al Jazeera meldt dat een verslaggever van Al Arabya is neergestoken. Ook zouden de pro-Mubarakbetogers op zoek zijn naar verslaggevers van Al Jazeera. Volgens The Guardian zijn een aantal Spaanse journalisten omsingeld door aanhangers van Mubarak.

14.16 uur: Tweets van verslaggever Dan Nolen van Al Jazeera:
'Acht mannen op een paard + 1 op een kameel reden net in op de muur van anti-regeringsbetogers. Geschifte toestanden die ik nog nooit heb meegemaakt!'

'De regeringstroepen grijpen nog niet in.'

14.11 uur: Oppositieleider ELBaradei heeft zijn oproep herhaald dat Mubarak nu moet opstappen. Hij beschuldigt de regering van het 'bang maken van de bevolking'.

14.10 uur: Inmiddels is op beelden te zien dat de situatie steeds verder uit de hand loopt. Overal raken mensen slaags met elkaar. Het is vaak onduidelijk wie bij welke groepering hoort. Overal rennen mensen, het lawaai is enorm, de sfeer enorm opgewonden.

14.00 uur: Reuters meldt dat er tien gewonden zijn gevallen op het Tahrirplein, waar rookbommetjes zijn afgegaan. Inmiddels rijden demonstranten op zo'n vijftig kamelen en paarden het plein op. Al Jazeera meldt dat het om gewapende pro-Mubarak aanhangers gaat, die 'joden en leugenaars' naar journalisten schreeuwen

Bron: volkskrant

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:37

ik denk dat deze mensen een zet vanuit Mubarak is. hij zei en zegt dat er zonder hem chose ontstaat, dat is niet gebeurd bij de miljoenen demonstratie en dus zorgt hij alsnog voor chaos. Is geen feit, maar een vermoede van mijn kant.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 15:41

Uums schreef:
Waar duiden de knipoog-emoticons uit je openingspost op, TS?

Een vriendelijk gebaar van mij ;)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:42

ik zit nu naar Al Jazeera te kijken en je ziet de mensen echt stenen naar elkaar gooien.
Maar een groep van duizend (of dit klopt weet ik niet) pro mubarak mensen zijn gaan protesteren en zijn slaags geraakt. En volgens mij is het pas echt losgebarsten nadat die ruiters zich op de anti mubarak mensen hebben gestort. Er word al gespuculeerd dat veel van de pro mubarak mensen, politieagenten in burger zijn.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:53

Verschrikkelijke beelden ;(

Het ging zó goed de vorige dagen en nu is het flink rellen. Verbaasde me dat het zo lang uitbleef.

Het is speculeren welke groep pro Mubarak is. Een gedeelte van de bevolking wil ook gewoon dat iedereen weer aan het werk gaat en dat iedereen de draad weer oppakt. Wat ook mogelijk is dat Mubarak mensen (financieel) steunt om te demonstreren voor hem. Dat zie je in Iran ook. Daar krijgt een groep mensen een vast geldbedrag per maand om te infiltreren bij familie/kennissen en om te demonstreren als het nodig is, meestal tegen westen/israel.

Zat even journaal 24 te kijken van de NOS, maar dat ga ik even niet meer doen. Je ziet gewoon dat ze mensen vermoorden ;( Te gruwelijk voor woorden.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:28

Uuuuh ik moet over 2 maanden op vakantie naar Egypte :'). Als ze dan maar lief zijn. :j

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:51

Afbeelding

Kwam deze foto net tegen op de telegraaf site ;( Eerst zag ik die kameel al in het midden, en later zag ik dat er links onderin
ook nog een paard staat. Jammer dat dieren hier weer in moeten worden betrokken.. :n

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:12

Afbeelding

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:14

Arme beestjes :n

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:19

Hier zie je hem nog op zijn paard zitten, in het midden:

Afbeelding

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:21

Ik ben blij dat ik mijn vakantie naar Egypte geannuleerd heb! Ik zou begin maart gaan met een Nijlcruise.
Nu gaan we in april dan maar een weekje Eifel Landal doen :-( Tja, had liever in de zon gezeten, maar vooruit.........

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:39

Wat een idiote toestanden zeg! Het is dus nog flink heftig.. Hier heeft ook een deel van de politie chaos gesticht (nadat ZBA was gevlucht), mensen vermoord, van alles geplunderd, eerst wilde men doen geloven dat dat burgers waren maar uiteindelijk is duidelijk geworden na arrestaties dat dit dus speciaal agenten waren. Geloof niks meer wat je ziet dus ;) ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat lopen in Egypte, het leger zal M niet zomaar afvallen zoals hier, hij maakte er zelf deel van uit he? Dat is wat hier alles heeft geholpen. Vraag me af wat de rol van de VS gaat zijn, want die hebben ook belangen bij de uitkomst van de hele situatie gezien het buurland daar..