Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:34

Izie schreef:
itsmi schreef:
Toch blijf ik erbij dat het voor de mensen zeker niet fijner is.
Ze hebben totaal niet het gevoel "gewassen te zijn" als je er alleen maar overal een doekje langshaalt.
nee, dan maar lekker soppen en ruiken dat ze gewassen zijn.

Vinden alle mensen dat???

Wij hebben de 'doekjes' ook op de afdeling( chirurgische afdeling ziekenhuis) en ik vind ze ideaal. Er zijn genoeg mensen die ik elke dag de keuze geef, gewoon wassen of een pak van die doekjes in de magnetron... nou reken maar dat er genoeg patienten zelf zweren bij die doekjes.

Daarbij kan ik me idd voorstellen dat het uit tijdsbesparende overwegingen wordt gedaan, het scheelt gewoon ontzettend in tijd.
Neemt niet weg dat ik 1x pw douchen erg schandalig vind...l

Erg herkenbaar! In het weekend mogen ze dan kiezen voor gevoelsmatige geruststelling. En maar één of twee kiest water.

Ben zelf ook een tijd lang met doekjes gewassen, heb ik dan wel recht om te spreken. Al vind ik het redelijk waardeloos argument!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:37

of die doekjes nou beter voor de huid zijn of niet laat ik in het midden...maar...beseffen we wel dat we allemaal oud worden (hoop ik) en straks dus allemaal in dit soort mensonterende situaties zitten ?

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:38

wow heftig filmpje echt verschrikkelijk dat het zo moet die mensen hebben altijd hard gewerkt en gezorgt wat krijgen ze er voor terug ......................vieze billen en vreemde die ze komen wassen verschrikkelijk..........en het word alleen nog maar erger

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 00:41

lesilla schreef:
Maar als je niet fris ruikt met doekjes, was je immo niet echt goed in mijn ogen :)
En dat ligt dan niet aan de doekjes :)

Dat vind ik niet. We moeten zes doekjes per bewoner gebruiken. Maar na 1 of 2 x vegen zijn ze al niet meer zo vochtig en is het 'droog' wassen.
Als ik avonddienst heb en ik moet de bewoners de kleren uittrekken en de pyama aandoen, ruiken de meeste bewoners toch aardig muf. En echt niet fris.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:43

freespirit schreef:
of die doekjes nou beter voor de huid zijn of niet laat ik in het midden...maar...beseffen we wel dat we allemaal oud worden (hoop ik) en straks dus allemaal in dit soort mensonterende situaties zitten ?

Ik denk dat het grootste deel hier, in ieder geval de mensen in de zorg, dit maar al te goed beseffen.... heel veel beter kun je niet met je neus op de feiten gedrukt worden :7

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:45

mika11 schreef:
lesilla schreef:
Maar als je niet fris ruikt met doekjes, was je immo niet echt goed in mijn ogen :)
En dat ligt dan niet aan de doekjes :)

Dat vind ik niet. We moeten zes doekjes per bewoner gebruiken. Maar na 1 of 2 x vegen zijn ze al niet meer zo vochtig en is het 'droog' wassen.
Als ik avonddienst heb en ik moet de bewoners de kleren uittrekken en de pyama aandoen, ruiken de meeste bewoners toch aardig muf. En echt niet fris.

Zou er misschien verschil in kwaliteit zijn? Heb nog nooit gehad dat ze niet vochtig meer zijn.
Als het hygienisch zou zijn zou je er bij ons een heel bovenlichaam mee kunnen wassen en ze nog vochtig zijn.

mika11

Re: Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 00:56

Dat zijn deze echt niet. Misschien hebben wij een goedkope variant van de doekjes?

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:59

Die wij hebben blijven ook goed vochtig, gooi ze juist gauw weg alleen omdat ze snel afkoelen, maar vochtig blijven ze wel!

denk inderdaad wel dat er verschillende soorten zijn!

Edit : google maar eens... komen genoeg verschillende soorten/verpakkingen naarvoren. Zal best zijn dat in sommige instellingen voor de goedkoopste variant gekozen wordt natuurlijk :(:)

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:30

Tieme schreef:
tijd besparing als reden vindt ik echt pure onzin. wat zal water en zeep nu qua tijd verschillen, hoogstens 5 min?? vindt het zowiezo al onzin dat mensen maar 1x per week gedoucht kunnen worden. iemand douchen of het getrut aan de wastafel, kost nagenoeg evenveel tijd. ik werk in de thuiszorg en daar maakt het (op een enkel geval na) niets uit of je iemand gewoon wast of even snel doucht.

Ik heb alleen clienten met een zware lichamelijke handicap gehad. Die mensen konden helemaal niets zelf! En elke beweging deed vreselijk veel pijn bij ze dus dan moet je heel rustig en voorzichtig te werk gaan. Dus client heel voorzichtig in bed uitkleden ( terwijl ze zweten en strakke spijkerbroeken aanhebben lastig om uit te doen zonder ze te bewegen!) daar was ik al bijna 20 minuten mee bezig. Dan met de tillift de douche in dat duurt 2/3 minuutjes. Dan wassen duurt 10/15 minuutjes ( laat de mensen altijd eventjes genieten van het warme water) en dan komt het... afdrogen bij mensen die geen enkele aanraking kunnen verdragen is dat erg lastig dus heel voorzichtig afdrogen ( 15min), steunkousen aantrekken ( 5min) dan de tillift in naar bed ( 2/3minuutjes). lannete smeren en wonden verzorgen ( varieert per client van 5 tot 25 minuten laat ik 15min als gemiddelde houden) dan ze aankleden ( dus ja ook weer een strakke spijkerbroek terwijl ze net zijn ingesmeerd dat is weer 15minuten dus dan kom IK uit op:

Uitkleden 20min
tillift 3min
douchen 15min
afdrogen 15min
kousen 5min
tillift 3min
wonden 15min
aankleden 15min

Reken zelf maar uit hoe veel verschil het maakt als je de clienten niet hoeft af te drogen, niet hoeft te verplaatsen etc..

Nu heb ik wel een "moeilijke"client genoemd die ook lastige kleding aanwilt wat bijna niet aan trekken is als de client niet rechtop kan zitten en niet kan draaien in bed. Heb ook wel makkelijkere clienten die een traningbroek en een normaal shirt aanwillen en dan ben im zo klaar.

In de meeste verpleegtehuizen zijn ouderen die uit de tijd komen van onderrokken, jurken etc en dat is gewoon lastig aan te doen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:34

*zucht*

ik ben in opleiding verpleegkundige en heb dus al tal van mensen gewassen.
ik heb in hetzelfde ziekenhuis gestaan als waar lesilla over praat en dus ook met die doekjes gewassen
De patiënten vinden zich erg fris nadien en zijn er erg blij mee.
Mensen die incontinent zijn en dan vooral ouderen hebben een fletse geur over zich en worden eveneens met een sopje gewassen. Hoeveel moeite je ook doet, de geur blijft.
Dus dat het minder hygiënisch zou zijn is écht onzin

En 1x per week douchen is schandalig maar zeg ons waar we de tijd vandaan moeten halen?
Ik was 4-7 patiënten en ik ben hier mee klaar om 10u. Sterker nog, ik MOET klaar zijn
Dan het eten, medicatie uitdelen, dossiers invullen, briefen, teamvergadering,...
Vaak is er een tekort aan personeel waardoor we de benen onder onze lijf vandaan lopen.
Dan zijn we al blij dat we tijd vinden om iemand onder de douche te zetten.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:39

Armaris schreef:
*zucht*

ik ben in opleiding verpleegkundige en heb dus al tal van mensen gewassen.
ik heb in hetzelfde ziekenhuis gestaan als waar lesilla over praat en dus ook met die doekjes gewassen
De patiënten vinden zich erg fris nadien en zijn er erg blij mee.
Mensen die incontinent zijn en dan vooral ouderen hebben een fletse geur over zich en worden eveneens met een sopje gewassen. Hoeveel moeite je ook doet, de geur blijft.
Dus dat het minder hygiënisch zou zijn is écht onzin

En 1x per week douchen is schandalig maar zeg ons waar we de tijd vandaan moeten halen?
Ik was 4-7 patiënten en ik ben hier mee klaar om 10u. Sterker nog, ik MOET klaar zijn
Dan het eten, medicatie uitdelen, dossiers invullen, briefen, teamvergadering,...
Vaak is er een tekort aan personeel waardoor we de benen onder onze lijf vandaan lopen.
Dan zijn we al blij dat we tijd vinden om iemand onder de douche te zetten.

Ik ben verzorgende. Om 06.30 begin ik met ontbijt geven en douchen/aankleden van 11 clienten, voor 11uur moet ik klaar zijn! Ik red dat simpelweg niet zeker niet als ik alleen sta wat de laatste tijd erg veel gebeurt omdat collega's instorten door de werk stress. Iemand van het uitzendbureau wordt er dan bijgehaald maar daar heb je al helemaal niets aan omdat je dan nog meer tijd kwijt bent aan alles uitleggen.

De incontinentie lucht blijft hangen daar valt niets aan te doen, hoe goed je ook wast, hoevaak je ook schone kleding aantrekt het helpt allemaal niets want de kamer van de clienten blijft ernaar ruiken.

Nu heb ik nog het geluk dat mijn clienten alleen een lichamelijk handicap hebben, moet je nagaan als ze ook dement zijn en je een hele strijd moet leveren om ze onder de douche te krijgen ( terwijl ze de kinderen naar school moet brengen, boodschappen moet etc). Ik vind het heel makkelijk praten als iemand zegt binnen 30 minuten een client vanaf het opstaan tot helemaal klaar zijn lukt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:45

Dat is inderdaad gigantisch veel wat je moet doen! Dan zijn de doekjes zeker een uitkomst :j

Maar ik ben het niet mee eens ivm het uitzendbureau (in mijn situatie dan ;) ) want ik werk interim als verzorgende en kom dus op verschillende plekken. Ik hoef geen gigantische uitleg: geef mij een uniform en de personen die ik moet wassen en ik ga aan de slag ;)
Ik weet niet wat er bij jullie allemaal moet gebeuren? Anders kan ik me voorstellen dat het helemaal in de war loopt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:48

Op 'mijn' afdeling (algemeen ziekenhuis) gebruiken we enkel de doekjes als patienten zo zwak of benauwd zijn dat ze een gewone wasbeurt niet aankunnen. Veel patienten vinden de doekjes trouwens prettiger dan ouderwets wassen, maar ivm kosten worden ze beperkt gebruikt.

Hoewel het een heel ander onderwerp is, kan ik het niet laten om op de zelfmoordpil terug te komen. Ongeacht de discussie of je het recht moet kunnen hebben om je leven zelf te beindigen: Wie zou de emotioneel zo zware taak van het voorschijven van die pil op zich moeten nemen? Dat kun je artsen toch niet aan doen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 01:50

In een verpleeghuis waar ik eerder heb gewerkt is een tijd geweest dat de nachtdienst van 6.00 tot 7.00 het onbijt moest geven (aan 30 bewoners). Dan moest je 's nachts al het brood smeren en pap klaar zetten.
Dan kwam er om 5.30 een zwerfwacht en dat zette je eerst de mensen allemaal rechtop in bed.
Dan als een razende langs de bedden en iedereen ontbijt voor z'n neus. Meeste mensen nog half slaperig en nog geen zin in eten.
Dan moest je ongeveer 5 mensen pap geven, dat ging dus heel snel (hap slik weg)
Dan alles als een razende weer afruimen en de bewoners weer plat leggen.
Als iemand nog niet klaar was of geen zin meer had, bordje ging gewoon mee.
Om 6.55 als de dagdienst kwam was het ontbijt dus al helemaal klaar.

Toen ik daar wegging was die regel afgeschaft omdat het dus geen doen was.
Maar in de plaats daarvan moesten we tussen 6.00 en 7.00 mensen gaan wassen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:52

superlotje schreef:
Op 'mijn' afdeling (algemeen ziekenhuis) gebruiken we enkel de doekjes als patienten zo zwak of benauwd zijn dat ze een gewone wasbeurt niet aankunnen. Veel patienten vinden de doekjes trouwens prettiger dan ouderwets wassen, maar ivm kosten worden ze beperkt gebruikt.

Hoewel het een heel ander onderwerp is, kan ik het niet laten om op de zelfmoordpil terug te komen. Ongeacht de discussie of je het recht moet kunnen hebben om je leven zelf te beindigen: Wie zou de emotioneel zo zware taak van het voorschijven van die pil op zich moeten nemen? Dat kun je artsen toch niet aan doen?

Waarom niet? Als iemand dood wil, echt niet meer wil. Wat is dan zwaarder voor een arts, om die ellende te kunnen beindigen, of om te moeten zeggen 'nee mevrouw, leeft u nog maar lekker door'.

Ik heb in de afgelopen maand 2 zelfmoordpogingen meegekregen in het bejaardentehuis waar ik werk. Dat zijn mensen die zijn zo triest, zo eenzaam, willen zo graag dood... En nu, poging mislukt, nee mevrouw, gewoon door leven. Een ander is 2de kerstdag 'natuurlijk' overleden. Iedereen was blij voor hem, hij wilde al 3 jaar dood.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:56

Bij ons moet alles gebeuren, de clienten kunnen niets zelf en ze allemaal ( helaas) hun bekkie flink bij zich. Als er een uitzendkracht komt ben ik meer tijd kwijt dan wanneer ik alleen ben. S'ochtends gaan de clienten naar de toilet ( of worden verschoont), worden gedoucht of in bed gewassen, uitgekleed, de wonden moeten verzorgt worden, medicijnen moeten uitgezet en gegeven worden, dan moeten ze weer naar de toilet of verschoont worden, dan ontbijten waarbij je ze ook moet helpen.

Bij elke client ben ik s'ochtends rond de 1,5 uur kwijt en dan haast ik mij nog helemaal kapot terwijl de clienten aan het klagen zijn dat ik alweer verder moet ( en dat doet echt verdriet op een gegeven moment), als ik dan bij een volgende client ben dan is die alweer kwaad omdat ze moesten wachten. Maar ik kan helaas niet heksen.

Ook zijn er 7 ( van de 11 clienten) die WEIGEREN om door een uitzendkracht geholpen te worden, de clienten die WEL door een uitzendkracht willen worden in principe zijn de "moeilijke"clienten die niet meer in staat zijn om uit te leggen wat er wel en niet moet gebeuren. Ik heb de routine opgebouwd dat ik weet dat MW X erg moet plassen maar dat niet zegt dus help ik haar eerst naar het toilet maar een uitzendkracht weet dat niet met alle gevolgen van dien ( natte broek). Ook heb ik een aantal zeer agressieve clienten die een uitzendkracht gewoon met een elektrische rolstoel overrijden of expres vieze dingen doen. Of clienten die rare dingen gaan vragen terwijl ze heel goed weten dat ze dat echt niet mogen vragen ( het is meer zeuren en zaniken en weigeren op te houden totdat je het doet want anders laten ze zich niet verschonen terwijl ze echt weten dat ze dat echt niet mogen vragen).

Dus in principe heb ik altijd moeilijke clienten, of in de omgang erg moeilijk of met erg gecompliceerde zorg wat je uit ervaring moet leren en niet door uitleg.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:58

Vjestagirl: Je hebt volkomen gelijk. Mijn clienten hebben voortdurend hele erge pijnen en niets werkt ertegen. Mensen liggen heel de dag in bed omdat ze of lichamelijk niet in staat zijn tot iets anders of teveel pijn hebben maar het zijn wel allemaal jonge mensen ( ik werk met een leeftijsgroep van 15 tot 75) en sommige liggen al 12 jaar in bed met pijn en hebben tegenslag na tegenslag en ze willen echt niet meer maar ze zijn niet levensbedreigend ziek en euthansie wordt geweigert.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:01

Ik heb vroeger emt invalide demente bejaarden gewerkt en daardoor was mijn beslissing neit zo moeilijk om mn schoonvader in huis te nemen op het moment dat die slecht werd. Door longproblemen mocht hij neit meer zelfstandig wonen en die hebbenw e dus in huis genomen. De man heeft lekker nog ruim 1 jaar bij ons mogen leven en is ook bij ons thuis overleden. De laatste 3 maanden was hij zo ziek dat hij elke 3 uur gewassen moest worden. Zonder thuiszorg en mantelzorg. Heerlijk die mand was lekekr fris en voelde zich top maar moe na n wasbeurt.
Dus helaas en ik vind het schandalig wordt daar waar juist geld nodig is nog meer bezuinigingen doorgevoerd.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:03

Dat is inderdaad heel fijn Zirano. De bezuinigingen worden teveel. Ik mag de katheter zakken nog maar 1 keer per week verwisselen. Na het legen moet ik ze omspoelen en weer aankoppelen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:05

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het belachelijk vind... ik vraag me af waar we blijven als dit nog langer zo doorgaat???

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 02:05

Ja dat moeten wij ook, de kath. zakken 1x per week verwisselen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 02:06

Ja waar blijven de 10.000 extra paar handen aan het bed in de ouderenzorg.
Dat had Geert Wilders toch beloofd met de verkiezingen?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:06

ja das toch schandalig nog even en dan moet het wc papier of de incontinentie luiers gedroogd worden

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:07

Kappa, dat schetst natuurlijk een heel ander verhaal dan hier.
Hier wisten ze niet eens dat ik uitzendkracht ben ;)

Ik vrees dat de meeste bokkers hier niet beseffen wat een zwaar en moeilijk onderwerp euthanasie is ;)
Bij euthanasie komen er 3 groepen van mensen NIET in aanmerking:
* psychiatrische patiënten BEHALVE als hun lijden veroorzaakt wordt door een medisch aanwijsbare aandoening of ongeval
* mensen die lijden aan dementie
* kinderen

Als je euthanasie wilt zijn er tenminste 2 artsen bij betrokken en vaak wel 3
Het duurt een maand om alles in orde te brengen

Als je nu al weet dat je lijdt aan dementie en zeker euthanasie wilt kan je dat al laten opstellen.
Dan geldt het, anders niet
En bij andere ziekten zoals Parkinson, Huntington, ALS, ... ook

Het is dus niet zomaar 'even een spuitje of een pil geven'.
Als je dit als arts of verpleegkundige doet zonder dat er een papiertje is getekend ben je strafbaar en terecht ;)
Overigens moet de ziekte niet levensbedreigend zijn maar is het al 'voldoende' als de situatie uitzichtloos is ;)
Ik wil hiermee niet zeggen dat als mensen in een onleefbare situatie zitten ze het zelf gezocht hebben omdat ze het op voorhand niet aangevraagd hebben. Maar deze regel is er niet voor niets en dat vind ik terecht ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 02:08

Ik heb ook nog eens een tijd gehad, als het nachtinco nog droog was, aan het voeteneind leggen.
Dan kon het de volgende nacht weer om.
Maar zelfs al was het droog, echt fris was het niet natuurlijk.
Dus die regel stopte ook weer na een tijdje.