Eetstoornis is een welvaarts 'ziekte'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Eetstoornis is een welvaarts 'ziekte'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:54

Overigens is generaliseren iig niet handig, wie zijn "jullie'? Of mag ik alleen reageren als ik een ES heb? Bijzonder.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:55

Okee, nu probeer ik mijn emoties te sussen :)

Iedereen mag vinden wat ie er van vind, en als je huisgenoot het een welvaartsziekte vind, prima :)
maar mensen zijn anders, ervaren het op andere manieren, en zo zijn er mensen die zich er niet in kunnen vinden.

En op bokt zijn er veel mensen die het hebben, die het herkennen en erkennen. Maar dat is overal zo, denk ik. Zelfs mensen in sportschool kunnen het hebben. "In ieder huisje, zijn eigen kruisje" :)

Je opent een topic op bokt, en krijgt te maken met het publiek die je topic aantrekt. En ja, dat is heftig. Dat is de realiteit. Ze mogen reageren, maar vergeten nooit hoe hard die strijd is, en hoe moeilijk het is, om jezelf te uiten.
En dat zie je ook in reactie's terug :)

Het is een gevoelig onderwerp :)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:56

EngeltjeS schreef:
Okee, nu probeer ik mijn emoties te sussen :)

Iedereen mag vinden wat ie er van vind, en als je huisgenoot het een welvaartsziekte vind, prima :)
maar mensen zijn anders, ervaren het op andere manieren, en zo zijn er mensen die zich er niet in kunnen vinden.

En op bokt zijn er veel mensen die het hebben, die het herkennen en erkennen. Maar dat is overal zo, denk ik. Zelfs mensen in sportschool kunnen het hebben. "In ieder huisje, zijn eigen kruisje" :)

Je opent een topic op bokt, en krijgt te maken met het publiek die je topic aantrekt. En ja, dat is heftig. Dat is de realiteit. Ze mogen reageren, maar vergeten nooit hoe hard die strijd is, en hoe moeilijk het is, om jezelf te uiten.
En dat zie je ook in reactie's terug :)

Het is een gevoelig onderwerp :)

sluit me volledig bij je aan!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:56

Een eetstoornis is absoluut geen welvaartsziekte. Voor de meeste gevallen geldt: Gevormt door het beeld van de maatschappij.

We worden overspoelt met beelden van slanke, goed getrainde mannen en vrouwen. Want dat is wat de meeste van ons willen zien, dat vinden we aantrekkelijk. Sommige mensen slaan door in hun drang aan dit beeld te willen voldoen.

Maar nog niet eens zo absurt lang geleden was het (voor de vrouw) een teken van status als je laten we zeggen "volslank" was, je wat rondingen had. Dat werd als mooi beschouwd en onderstreepte het feit dat je een welvarend persoon was.
Zo was het ooit ook eens "in" om gewoon zo blank mogelijk te zijn (terwijl veel mannen en vrouwen er nu van alles aan doen op een mooi gebruind huidje te hebben). Ook dat gaf status en welvaart aan: De "arme" mensen werkten buiten in de zon op het land en werden bruin, de rijke, welvarende mensen niet en hier hoorde dus een mooi, blank kleurtje bij.

Er zijn echter ook mensen die onder een eetstoornis lijden om een andere, psychische reden. Bijvoorbeeld het gevoel de absolute controle over jezelf te hebben, het zelfs van je eigen instinct (honger = eten) te kunnen winnen.

Een bekende van mij is spotverslaafd geweest en trainde langzaam gewoon zijn lichaam kapot. Hij gaf zijn lichaam nooit de kans uit te rusten of te herstellen. Hij praat er nu heel erg open over en zegt ook dat het een echte verslaving was, hij kon niet anders. En juist die pijn door met de spierpijn door de training van gisteren toch te gaan trainen vond hij heerlijk, die pijn was een drug voor hem.

Nou ja, mijn mening: Geen welvaartsziekte :n

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:57

Nee ik hoef niet op die ziekelijkke sites te kijken, wat schiet ik daar mee op? Denk je dat mensen jullie gaan begrijpen als ze op pro ana gaan kijken? Hiermee maak je het onbegrip alleen maar groter.
Jullie doen idd niet erg je best om in dit topic duidelijk te maken waarom het geen welvaartsziekte is of een verslaving, jullie schieten allemaal meteen in de verdediging.
Door mijn huisgenoot heb ik gezien wat voor onbegrip er is en ik snap het zelf ook niet... Jullie kunnen het ook proberen uit te leggen ipv meteen zeggen dat ik me maar beter moet inlezen en anders geen topic moet starten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:59

Wie zijn jullie?

Kaka

faye1995 schreef:
Ik vind dat de meesten hier zich wel erg snel aangevallen voelen en geen moeite nemen om het duidelijk(er) te maken aan de buitenwereld.

Ik begrijp dat een aantal mensen reageren die zelf een eetziekte hebben (gehad). Ik denk (en excuus als ik dat verkeerd zie) dat zij zelf ook niet 100% weten waarom nou juist zij een eetziekte ontwikkeld hebben. Is gevoeligheid voor een eetziekte genetisch bepaald, zijn het puur omgevingsomstandigheden, heeft het een lichamelijke reden, hormonale reden, wordt het getriggerd door externe factoren? De wetenschap heeft hier bij mijn weten nog geen duidelijk beeld van.

Ik denk dat fantatisch is dat eetstoornissen als ziekte gezien worden, dat betekent dat er een behandeling voor is of gezocht kan worden. Dat betekent dat zij die een eetstoornis hebben er niet alleen voor staan, maar hulp kunnen zoeken.

Wat mij betreft vallen ook eetstoornissen onder de noemer ziekte, er gaat immers iets in het denken over jezelf niet goed. Totdat duidelijk is of dit een lichamelijke of psychologische reden heeft, is er niet de noemer geestesziekte op te plakken.

Wat betreft de vraag of het een welvaartsziekte is: ik ben eigenlijk wel benieuwd of er onderzoek gedaan is in derdewereldlanden naar eetstoornissen.

PINK

faye1995 schreef:
Nee ik hoef niet op die ziekelijkke sites te kijken, wat schiet ik daar mee op? Denk je dat mensen jullie gaan begrijpen als ze op pro ana gaan kijken? Hiermee maak je het onbegrip alleen maar groter.
Jullie doen idd niet erg je best om in dit topic duidelijk te maken waarom het geen welvaartsziekte is of een verslaving, jullie schieten allemaal meteen in de verdediging.
Door mijn huisgenoot heb ik gezien wat voor onbegrip er is en ik snap het zelf ook niet... Jullie kunnen het ook proberen uit te leggen ipv meteen zeggen dat ik me maar beter moet inlezen en anders geen topic moet starten.

prima dat je dat niet wilt, maar als je het al niet snapt ga dan niet zeggen;
Jullie blijven allemaal roepen dat niemand jullie begrijpt, maar jullie doen ook niet erg je best.
want dat doen we wel!!
en jij weet niet of het onbegrip bij een ander dan grote wordt, praat iig voor jezelf! niet voor een ander.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:01

Pauline schreef:
Overigens is generaliseren iig niet handig, wie zijn "jullie'? Of mag ik alleen reageren als ik een ES heb? Bijzonder.

Voor het volledige beeld dan, omdat je het waarschijnlijk wel begrijpt maar erg op de letter wil lezen;
Jullie was tegen 3 meiden oid die hier reageren die zelf een eetstoornis hebben.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:01

faye1995 schreef:

Pwoeh, je verhoud me er telkens niet van om te stoppen.
Ten eerste het zijn geen ziekelijke sites.. alleen de onderste.
We schieten helemaal niet in der verdediging.
Eerst zeiden wat we er van vonden maarja jij denkt er anders over.
Als nog ben ik van mening dat je je eerst had moeten inlezen voordat je dit topic startte.
Of vraag eerst "eetstoornis wat houd dat in??"
Dan had je andere reacties gekregen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:02

Ah. Maar er reageren ook andere mensen :) Die geen es hebben maar wel een mening.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:03

Tuurlijk schiet iemand in de verdeding als het gaat om iets wat een hele strijd is geweest met emoties en diepe dalen.
Opmerkingen kunnen kwetsend over komen en ik vind het al heel knap dat mensen - die te maken hebben gehad met een ES - hier reageren! Dat betekent dat ze al zover zijn dat ze erover kúnnen praten, want dat is ook niet zo vanzelfsprekend.

Ik ben wel benieuwd hoe het voelt om een ES te hebben (om het te kunnen begrijpen), wat gaat er dan om in je hoofd, wat voor gedachtes heb je dan, is er een soort van (innerlijke) 'stem' in je hoofd die dingen zegt? :)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:03

faye1995 schreef:
Pauline schreef:

Voor het volledige beeld dan, omdat je het waarschijnlijk wel begrijpt maar erg op de letter wil lezen;
Jullie was tegen 3 meiden oid die hier reageren die zelf een eetstoornis hebben.

wat wil je dan horen? wat wil je dan dat we zeggen?
dat we je gelijk geven?
het is GEEN welvaarts ziekte zoals je hier al wordt geprobeert duidelijk te maken.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:05

urselin schreef:
Tuurlijk schiet iemand in de verdeding als het gaat om iets wat een hele strijd is geweest met emoties en diepe dalen.
Opmerkingen kunnen kwetsend over komen en ik vind het al heel knap dat mensen - die te maken hebben gehad met een ES - hier reageren! Dat betekent dat ze al zover zijn dat ze erover kúnnen praten, want dat is ook niet zo vanzelfsprekend.

Ik ben wel benieuwd hoe het voelt om een ES te hebben (om het te kunnen begrijpen), wat gaat er dan om in je hoofd, wat voor gedachtes heb je dan, is er een soort van (innerlijke) 'stem' in je hoofd die dingen zegt? :)

wat er om gaat in je hoofd? zoveel
je vind je zelf te dik/lelijk, je walgt van je zelf.
ja een stem idd die tegen je praat (weet niet of dat bij iedereen is met een ES)
mensen kunnen wel van alles zeggen, gaat wel weer over, stop er mee.
maar zoiets doe je niet zomaar.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:07

Wat betreft de vraag of eetstoornissen alleen in welvaartsrijke landen voorkomt, kan ik het volgende vinden (van deze site http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... nationaal/):

Anorexia nervosa niet alleen in westerse landen
Tot 1990 werd aangenomen dat anorexia nervosa vooral een westerse ziekten was. Sinds de jaren tachtig zijn er diverse studies verschenen over het voorkomen van eetstoornissen in niet-westerse landen zoals China, Zuid-Korea, India en Zuid-Afrika. Anorexia blijkt in niet-westerse landen ook voor te komen (Keel & Klump, 2003
Keel PK, Klump KL.Are eating disorders culture-bound syndromes? Implications for conceptualizing their etiology. Psychological Bulletin, 2003; 129(5): 747-769.
). Wel is er bij de anorexia-patiënten in niet-westerse landen veel minder sprake van bezorgdheid om het gewicht. Anders gezegd: het slankheidsideaal lijkt wel een typisch westers probleem (Keel & Klump, 2003
Keel PK, Klump KL.Are eating disorders culture-bound syndromes? Implications for conceptualizing their etiology. Psychological Bulletin, 2003; 129(5): 747-769.
).
Mogelijk toename boulimia in niet-westerse landen
Boulimia nervosa komt in niet-westerse landen minder voor. Uit de beschikbare data bestaat echter wel de indruk dat zodra een land zich op industrieel gebied ontwikkelt en de westerse consumptiecultuur en normen hun intrede doen, er ook een toename van het aantal patiënten met boulimia te zien is (Keel & Klump, 2003
). De hypothese is dat de positie van vrouwen in deze landen verandert. Hun traditionele rol wordt een rol die meer gericht is op competitie en het bereiken van beroepsmatig succes, wat met tegenstellingen en conflicten gepaard kan gaan. In combinatie met veranderde eetgewoonten en het westerse slankheidsideaal kan dit tot de ontwikkeling van een eetstoornis leiden (Gordon, 2001
Gordon R.Eating disorders East and West: A culture-bound syndrome unbound. In: Nasser M, Katzman MA, Gordon R (eds.). Eating disorders and cultures in transition. East Sussex: Brunner-Routledge, 2001: 1-16.
).

Wat betreft oorzaken wordt elders op de site aangegeven dat er nog niet voldoende onderzoek is gedaan naar de precieze oorzaken, maar dat het er vooralsnog op lijkt dat dit vrijwel altijd een combinatie van psychische en lichamelijke oorzaken heeft.

Daphx93

[quote="urselin"]Tuurlijk schiet iemand in de verdeding als het gaat om iets wat een hele strijd is geweest met emoties en diepe dalen.

Ik ben wel benieuwd hoe het voelt om een ES te hebben (om het te kunnen begrijpen), wat gaat er dan om in je hoofd, wat voor gedachtes heb je dan, is er een soort van (innerlijke) 'stem' in je hoofd die dingen zegt? :)[/quote]

Nou dat wil je niet hoor :n
En een dagje ruilen gaat helaas ook niet :')

PINK

en idd zoals missdaph al zegt, je wilt het niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:08

Ik ga even alleen op de TS reageren (de beginpost).

Ik denk dat AN in zekere zin wel een welvaartsziekte is, maar misschien niet in de betekenis waarmee je huisgenoot het bedoelt. AN draait voor een groot deel om controle en die controle "voel" je met name als je "nee" kunt zeggen op het moment dat anderen willen dat je "ja" zegt. In onze maatschappij met heel veel dikke mensen is het een heel sterk iets om controle over je eten te hebben en gewoon niet te eten terwijl de schappen om je heen vol liggen met chocola, met chips, met ijs en drop. Je zou alles kunnen pakken, alles kunnen eten, en iedereen roept ook dat je dat moet doen (want je bent al zo mager) maar jij zegt gewoon "nee". Het is een heel sterk signaal, waaruit heel veel controle over jezelf blijkt, Dat je er vervolgens zelf aan onderdoor gaat, is secundair.

Cultuur speelt denk ik wel degelijk een rol. Maar dat neemt niet weg dat je ook in een ander land AN zou kunnen krijgen. Maar het signaal is veel sterker als er wel eten IS maar jij dat gewoon niet wenst te nemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:08

In zekere zin vind ik (als ex-eetgestoorde) het wel degelijk een welvaartsziekte. Een eetstoornis gaat vaak om controle, om een gevoel van macht, van 'sterker zijn'. In een land waar nauwelijks te eten is, heeft niet-eten niks meer te maken met controle. Zet een eetgestoorde in een rampsituatie met geen eten/drinken, niet wetende of je het zal overleven..dan eet hij/zij ineens wél die biefstuk/patat/chocomel, hoor. Zou ik in ieder geval wel hebben gedaan, ook in mijn zwaarst eetgestoorde periode.

Ik denk alleen dat voor veel mensen 'welvaartsziekte' gelijk staat aan 'aanstellerij', en dát is absoluut niet waar.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 17:08

Bepaal jij dat het geen welvaartziekte is, of is het een mening?
Ik hoef niets te horen, ik zou alleen graag willen dat mensen het uit proberen te leggen! Zoals engeltjes en adil18 oid, zij zorgen ervoor met duidelijke teksten dat men hen gaat begrijpen.
Ik denk dat reacties als lees je in en bezoek pro ana niks dan meer onbegrip opleveren
Edit was reactie op susannex
Laatst bijgewerkt door Toveren op 14-01-11 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:09

Ik bedoel ook niet te zeggen dat ik het wil hebben, maar ik wil het proberen te begrijpen ;)

PINK

urselin schreef:
Ik bedoel ook niet te zeggen dat ik het wil hebben, maar ik wil het proberen te begrijpen ;)

nee dat snap ik hoor! ;)

Melvern

Ik ( Anorexia patiènt, al ruim 8 jaar ) denk dat het echt een psychisch probleem is. Het is voor mij een vorm van controle en het geeft kracht en het gevoel dat je iets kan.

Het gaat veel dieper dan niet eten. Het kan gepaard gaan met onwijze angsten en heel erg veel schaamte.

Er zit een gedeelte verslaving in. Net zoals in het purgerende gedeelte ( braken, laxeren ) en het sporten. En voor diegene die een verslaving hebben, die weten hoe zwaar het is om er vanaf te stappen vooral als je het psychisch zo hard nodig hebt.

Mensen die het niet kennen denken er makkelijk over. Ga toch gewoon eten wordt er vaak gezegt of het is maar een fase. Maar dat is het niet. Het blijft spoken in je hoofd dat je middervet bent, heel diep hebt gefaald, dat je niet deugd en een slappenling bent. En zodra je niet eet, en afvalt dan wordt je voor het gevoel de hemel in geprezen en dat geeft een goed gevoel..

Ik hoor vaak van mensen dat ze wel een een weekje willen ruilen omdat ze dan de kracht hebben om af te vallen. Maar dit is niet voor een weekje en als je het een weekje zou kunnen lenen, dan kom je er achter dat het niet is wat velen denken.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:11

susannex schreef:
wat er om gaat in je hoofd? zoveel
je vind je zelf te dik/lelijk, je walgt van je zelf.
ja een stem idd die tegen je praat (weet niet of dat bij iedereen is met een ES)
mensen kunnen wel van alles zeggen, gaat wel weer over, stop er mee.
maar zoiets doe je niet zomaar.

Lijkt me ook moeilijk om te stoppen als je dat van binnen ervaart.
En als je omgeving er dan zo 'makkelijk' over denkt :\

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:12

faye1995 schreef:
Bepaal jij dat het geen welvaartziekte is, of is het een mening?
Ik hoef niets te horen, ik zou alleen graag willen dat mensen het uit proberen te leggen! Zoals engeltjes en adil18 oid, zij zorgen ervoor met duidelijke teksten dat men hen gaat begrijpen.
Ik denk dat reacties als lees je in en bezoek pro ana niks dan meer onbegrip opleveren

wat wil je dan uitgelegd hebben?