kerst mag straks ook geen kerst meer zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Re: kerst mag straks ook geen kerst meer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:18

Dan discrimineer ik ook en heel veel mensen meer en dan moet dat maar.
Maar is het niet zo dat Kerst in NL door eeuwenoude tradities is zoals het nu is, waarom kunnen andere mensen met een ander geloof dat niet accepteren. Zolang wij hen ook maar in de waarde laten zie ik het probleem niet.
Tradities, geloven en gebruiken lijden zo langzamerhand wel erg onder de noemer discriminatie.. Dat is pas een probleem want dan ondermijn je dát wat NL is, geworden door al die eeuwen gebruiken en tradities.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:53

En wat als er andere geloven zijn wiens tradities nog ouder zijn dan die van onze christelijke Nederlandse kerst? Dat wij die geloven hebben aangepast? Jij roept dat we de Nederlandse kerst zo moeten houden omdat al eeuwen een traditie is, maar er zijn tradities die nog ouder zijn, en die zijn verdrukt door de Nederlandse kerst, en die op dezelfde datum vallen.
Of is het in jullie geval zo dat het aantal van de mensen die een geloof belijden, en degene die het hartste schreeuwt, mag bepalen welk feest er op welke dag geviert wordt en hoe we dat gaan noemen?
Lekker democratisch dan.
En laat ik je een ding vertellen: als je kijkt naar de wereldpopulatie, en het aantal beoefenaars van verschillende godsdiensten, komt het christendom toch echt niet op nummer 1 te staan...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:07

Nee maar wat is er mis met elkaar in de waarde laten, en dat geldt voor alle geloven.
Maar de NL maatschappij is er 1 van eeuwenoude tradities die zo gegroeid is (positief en negatief), een soort van evolutie. En ik zeg zeker niet dat de (christelijke) Kerst boven alles staat of moet staan, zeer zeker niet. Maar waarom mag niet iedereen er zijn eigen woord aan geven? Want mag je dan niet meer geloven, welk geloof dat ook is. Is een geloof in jou ogen dan sowieso al discriminatie?
Het is gewoon een feit dat Kerst in NL zo gegroeid is door die tradities en dat het daarom die naam heeft gekregen. Dan kun jij nog zo hard schreeuwen, maar dat is wel een feit. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:17

malloesje schreef:
Nee maar wat is er mis met elkaar in de waarde laten, en dat geldt voor alle geloven.

En juist door het veranderen van de naam, laat je elkaar in zijn waarde. Daar al eens aan gedacht?
Dat minderheden en andere geloven ook in hun waarde gelaten worden, doordat je de naam verandert van Happy Christmas, naar Happy Holidays?
Ik denk niet dat we er in Nederland veel van gaan merken, maar de openingspost ging over Amerika.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:26

Cassidy schreef:
En laat ik je een ding vertellen: als je kijkt naar de wereldpopulatie, en het aantal beoefenaars van verschillende godsdiensten, komt het christendom toch echt niet op nummer 1 te staan...

Toch wel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldbevolking#Religie

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:42

Ik doe het al jaren :P, ben dan ook geen christen, maar is stuur wel 'fijne feestdagen' kaartjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:44

Blue_Eyes schreef:
Cassidy schreef:

Toch wel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldbevolking#Religie

Ik heb andere cijfers gezien, even zoeken.
En hoe actueel zijn deze cijfers? Staat er een datum bij?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:50

Ik snap het probleem niet, wij zeggen hier prettige kerst omdat wij dat hier vieren en als ik in Israel zou wonen zou ik mensen ook Happy Chanoeka (ofzo) wensen.
Door te 'ontkennen' dat kerst gevierd wordt waar je op dat moment bent, laat je elkaar juist niet in de waarde vind ik.
Ook heb ik er geen probleem mee als iemand mij happy Chanoeka wenst, ik zou misschien wel vragen wat diegene precies gaat vieren en welke tradities eraan verbonden zijn.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:00

Als je de naam verandert dan onderken je dus Kerst en daarmee 1 van de belangrijkste feestdagen in Nederland. Dat noem ik ook discriminatie. En als je daarmee begint kun je beter alle feestdagen met religieuze ondergrond niet meer benoemen want dan is alles discriminatie. Dat vind ik dan weer totale onzin.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:28

Cassidy schreef:
jaantsje schreef:
Ik ben het ook al vele malen tegengekomen wat Mindim naar voren brengt.
Ze hebben het niet meer over de kerstdagen.
Inderdaad net zoals het feest van sinterklaas en zwarte piet.
Discriminatie wordt zo langzamerhand overal voor gebruikt om iets op te leggen wat je niet aanstaat, dat is mijn mening.

Eh...wie discrimineert er nu? Jij bent toevallig Christen (of niet) maar jij discrimineert, en niet zo'n beetje ook. Meer nog dat degenen die zeggen dat ze liever politiek correct zijn en er Happy Holidays van maken om niemand voor het hoofd te stoten die een ander geloof aanhangt....

Jij begint aan te vallen en niet zo'n beetje ook in mijn ogen.
Ik probeer ieder in zijn waarde te laten, de een is niets meer dan de ander. Dit houd ook in dat een ander niet voor mij bepaald wat ik wel en niet wil vieren, tradities staan bij mij hoog in het vaandel. Echter ik zal een ander er niet op aanvallen als die andere gebruiken heeft zolang die mij ook in mijn waarde laat. Kerst blijft kerst en sinterklaas blijft sinterklaas.
O ja, ik ben niet gelovig.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:14

Cassidy schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik heb andere cijfers gezien, even zoeken.
En hoe actueel zijn deze cijfers? Staat er een datum bij?

Laatst bewerkt op 12 december 2010. Welk deel van het artikel staat er dan natuurlijk niet bij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:16

Heb allen de OP gelezen, maar hoe zit het dan met namen als Maria?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:18

_Lot, dat zou wel heel ver gaan, als je zelf niet meer mag bepalen welke naam je je kind geeft, omdat je anders weleens iemand voor het hoofd zou kunnen stoten...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:20

Ik vind kerst geen kerst meer noemen ook wel wat ver gaan :o
Menig mensen weten de oorspronkelijke betekenis van kerst niet eens.
Overigens, kerst, dat was toch ook wel het lichtfeest?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:21

Ik vind het ook wel wat ver gaan, maar ik zie toch nog wel enig verschil tussen de naam van een feestdag en eigennamen van mensen....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:23

Als kerst geen kerst meer is en je dat straks normaal vindt dan zou dit wel eens een volgende (misschien niet de eerste) stap kunnen zijn?
In die richting zat ik meer te denken...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:23

Wie zal het zeggen... 1984, Brave New World, anyone? ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:25

ondanks de wereldwijde problemen vinden mensen toch nog tijd om zich met dit soort onzin bezig te houden..
ik hou het op negerzoenen, zwarte piet en kerst..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:26

En blanke vla 8-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:29

Wikipedia is natuurlijk geen betrouwbare bron. Ik meen ook dat juist de Islam wereldwijd de meeste aanhangers heeft, maar ik weet ook geen exacte cijfers te noemen.

Wat nu toch het grappige is, kerstmis is van origine een heidens feest, het heeft niets met het christendom te maken, dat is pas later bedacht. Dus op zich is het logisch dat je het anders noemt, christus heeft er van het begin af aan niets mee te maken gehad, geen reden voor paniek dus. Aan de andere kant is het inderdaad een beetje jammer dat iedereen tegenwoordig zo bang is om iets verkeerds te zeggen en anderen voor het hoofd te stoten dat men zich druk maakt om dingen die tegenwoordig allang niet meer voor iedereen dezelfde betekenis heeft. Neem sinterklaas als voorbeeld.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:30

Hier in Antwerpen hebben we al geen kerstmarkt meer. Hier word het een feestmarkt genoemd vanwege de verschillende geloven en bijbehorende culturen. Heel spijtig, maarja het is niet anders

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:30

Cassidy schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat zou me geen barst interesseren, echt niet. Ik denk dat ik ze dan zelf een warme Kerst zou wensen :)

Je inlevingsvermogen siert je...:n
Omdat jij er geen moeite mee hebt als iemand je Happy Hannukah wenst, ga je er klakkeloos van uit dat een ander dat ook niet heeft?

Ik begrijp oprecht niet waarom je zo fel uithaalt hier?
Waar baseer je inlevingsvermogen op? Heel bijzonder, deze reactie op BE.
Waarom zou je vallen over iemand die je iets goed wenst?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:32

Dat klopt dat het vroeger een heidens feest was tot Bonifatius kwam en de heilige eiken liet kappen.
Dat heeft hem zijn leven gekost.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:34

Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 21-12-10 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:34

En al is Kerst van oorsprong een heidens feest, door al die eeuwenoude tradities is het dat tegenwoordig niet.. Of oké tegenwoordig weer steeds meer. {:)