Maar het gros van de mensen weet dat niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kanelly schreef:Dat weet ik focussed en ik vond het ook erg prettig dat ze dat in de reportage ook benoemden.
Maar het gros van de mensen weet dat niet
NouJaDan schreef:_Nicky schreef:Bah, 't was maandag ook bij Uitgesproken EO! Ging over dat er in de Nederlandse kazen stremsel van halal geslachte kalveren zit. Ik let er meestal wel op wat voor stremsel erin zit (vegetariër), maar nu helemaal! Ook daar lieten ze het slachtritueel zien... De koe/stier werd in een box gezet, de kop van de koe werd naar boven gedaan met een soort rekje, zodat de hals strak stond... De man begon een gebed uit te kramen en hoppa, het bloed spoot er nog geen seconde later uit.![]()
Onbegrijpelijk, maar dan ook echt onbegrijpelijk dat deze gruwelpraktijken nog in Nederland plaats mogen vinden en Nederland nog een grote exporteur is van halalproducten naar het buitenland ook.
Idd, prima breng het maar in de openbaarheid. Alleen zo worden mensen juist geïnformeerd en kan men zijn eigen keuzes maken zonder dat deze worden opgedrongen door de producenten. Ik denk dat dit het begin van een flinke verandering gaat zijn.
Kanelly schreef:Het stoort me omdat dit ene 'makkelijk' punt is om mensen mee te raken.
Wat bloed, spartelende diertjes, iets met moslims en hoppeta.
Zo'n dier heeft misschien pijn, ja. 30-80 seconden.
Wat maakt de gemiddelde koe voor helse pijnen door tijdens het afkalven?
Wat voor helse pijnen maakt de big door als zijn staartje er onverdoofd wordt afgebrand?
Duurt wel ff langer hoor dan die 30-80 seconden.
En ik weet geen cijfers, maar ik durf op zich zo wel te zeggen, dat díe aantallen cijfermatig stukken hoger liggen dan die 200.000 dieren die per jaar in Nederland halal of kosher geslacht worden.
Maar ja, iets met export, economie enzo, dat soort belangen hè...
Focussed schreef:Wat ik trouwens heel frappant is, is dat er duidelijk in de Koran wordt gezegd dat Allah (/God) de mens de verantwoordelijkheid krijgt om te zorgen voor het welzijn van de dieren (ook wel "khalifa" genoemd). De beesten dienen goed gehouden geworden bijvoorbeeld. Dierwelzijn staat hoog in het vaandel in de Koran, en dat de beesten dan zo beestachtig gedood moeten worden, bah..
kabwan schreef:Het domme aan dat halal gedoe, is dat als ze 1 keer gesneden hebben en het is verkeerd gesneden. Dus dat de slagader maar gedeeltelijk is aan gesneden. Ze niet nog een keer mogen snijden
Want dat mag dus niet van allahblahhhh
Lusitana schreef:Focussed schreef:Wat ik trouwens heel frappant is, is dat er duidelijk in de Koran wordt gezegd dat Allah (/God) de mens de verantwoordelijkheid krijgt om te zorgen voor het welzijn van de dieren (ook wel "khalifa" genoemd). De beesten dienen goed gehouden geworden bijvoorbeeld. Dierwelzijn staat hoog in het vaandel in de Koran, en dat de beesten dan zo beestachtig gedood moeten worden, bah..
Toevallig staat ook in de Koran dat het doden snel en pijnloos moet zijn...
_Nicky schreef:Bah, 't was maandag ook bij Uitgesproken EO! Ging over dat er in de Nederlandse kazen stremsel van halal geslachte kalveren zit. Ik let er meestal wel op wat voor stremsel erin zit (vegetariër), maar nu helemaal! Ook daar lieten ze het slachtritueel zien... De koe/stier werd in een box gezet, de kop van de koe werd naar boven gedaan met een soort rekje, zodat de hals strak stond... De man begon een gebed uit te kramen en hoppa, het bloed spoot er nog geen seconde later uit.![]()
Onbegrijpelijk, maar dan ook echt onbegrijpelijk dat deze gruwelpraktijken nog in Nederland plaats mogen vinden en Nederland nog een grote exporteur is van halalproducten naar het buitenland ook.
kabwan schreef:Ohw Jolliegirl:
In dat slachthuis waar ik een interview hield, mocht het niet een 2de keer gebeuren.
Jolliegirl schreef:Kanelly : Dus omdat het wel meevalt, mag het? (n.a.v je voorbeelden)
Of begrijp ik je nu verkeerd?
rayoow schreef:Die mensen zijn NIKS anders gewend..
Het moet op een speciale manier gebeuren van het geloof.
De dieren mogen niet meer te veel bloed ect hebben,(het is aaardig droog vlees naar mijn mening..maar moest het daar wel eten)..
Je kan er niks aan veranderen..wij moeten er respect voor hebben..
Wij zeggen toch ook niet dat chistenen dingen niet meer mogen? of joden?
Nee...en dus vind ik Dat WIJ het niet kunnen maken..om hier Zo'n groot probleem van te maken..
rayoow schreef:en ze snijden wel voor de 2de keer als het de eerste keer niet goed gaat!
Kanelly schreef:Jolliegirl schreef:Kanelly : Dus omdat het wel meevalt, mag het? (n.a.v je voorbeelden)
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Van mij mag het sowieso, ik heb niks tegen religieus slachten, ook niet tegen hoe de Masai met hun runderen omgaan bijvoorbeeld.
Ieder zijn achtergrond, normen en waarden. Wie ben ik om mijn Westerse normen superieur te maken?
Ik vraag me gewoon af, waarom er wel een hetze tegen deze slachtmethode is en niet tegen het meer langdurige leed wat de dieren lijden.
Maar misschien kunnen mensen mij dit uitleggen?
Waarom geen reportage over de melkkoeien die helse pijnen hebben bij het afkalveren? Waarom geen topics daarover? Waarom geen politieke standpunten? (mevr. thieme buiten beschouwing gelaten, maar die heb ik er nog geen pleidooi over horen voeren trouwens).
En Focussed, ik had het niet over sec de mensen hier in het topic.
De 'gemiddelde' Nederlander zal bij ritueel slachten gelijk aan Moslims denken.
rayoow schreef:nee oke..
dat zie ik ook niet graag..
Maar daar kennen ze het schieten niet..
en verdovingen mogen niet! vanwege de middelen die daar in zitten