Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:54

Overigens was er altijd al de regeling dat je nog maar 2 jaar OV kreeg na de eerste 4 jaar stufie (even in aanvulling op de OP nu het daar ook genoemd wordt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:57

Wat ik nu dus niet snap is hoe het zit voor de huidige masterstudenten. Ik ben nu bezig met het eerste Masterjaar máár heb 2 jaar uitloop op de Bachelor gehad (omdat ik al een fulltime baan heb, op het vakgebied waar ik voor studeer en al op niveau, om te voorkomen dat jullie nu op jullie achterste benen gaan staan). Ik begreep dat de afspraak nu was dat je 1 jaar op je Ba mocht uitlopen en 1 jaar op de Master. Heb ik nu dan nog een jaar uitloop of niet? :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:58

spoekie schreef:
verootjoo schreef:
Je ziet zeker iets over het hoofd. Een jaartje studeren kost per persoon ong. €8000. Dan heb ik het nog niet eens over de stufie die je krijgt.
In Nederland werkt het zo dat de studenten daar zelf een klein deel van mee moeten betalen. Zo'n €1700 euro per jaar. Een schijntje dus als je ziet hoeveel in het buitenland de eigen bijdrages zijn... Als je dus langer studeert dan nodig is, kost het de overheid véél extra geld.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je niet eeuwig gefinancierd wordt. Kom op zeg... studeren is ook je eigen verantwoordelijkheid. Een studie moet prima te doen zijn in 6 jaar als er 4 jaar voor staat. Met een beperking mag je er dus 7 jaar over doen. Sorry hoor... maar als je dat niet haalt weet ik het ook niet meer.

Nee oke prima.. maar zeg dan gewoon: na zoveel jaar financieren wij je niet meer of een stuk minder ipv het een boete noemen. Dat klinkt al een stuk vriendelijker. .

Maar dat is toch hetzelfde :? Als je er langer over doet, moet je het zelf gaan betalen :)* What's in a name? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:57

Verootjoo, hoe duur een studie is per jaar is afhankelijk van de studie. Zo doe ik een letterenstudie en heb ik begrepen van docenten en de coördinator van de studie dat onze studie een stuk goedkoper is per student dan het collegegeld. Dit door weinig contacturen (dus weinig gebruik van lokalen/de diensten van docenten), veel zelfstudie, veel gebruik van artikelen die de studenten zelf moeten kopiëren.

En oordelen of het binnen 6 jaar gehaald kan worden, is lekker makkelijk van achter de PC zonder afzonderlijke gevallen te kennen...
Voorbeeldje: een vriendin van me is ziek, en doet daardoor langer over haar studie. Die heeft nu gewoon pech, en dat terwijl ze zeer veel moeite doet om toch naar college te gaan en om tussen de ziekenhuisbezoeken door toch te studeren.
Of: iemand die 2 studies doet. Tegenwoordig moet je daarvoor toch al extra dokken, maar als je al bezig was mocht dat nog (nou nou, en dan moeten we nog bedankt zeggen ook zeker?). Zij heeft daardoor 5 jaar gedaan over 2 Bachelors (toch 1 jaar inloop!) en wil 2 masters gaan doen. Dus die haalt dat ook niet binnen de 6 jaar.
Of: zoals ik, ik heb tijdens mijn hele Bachelor gewerkt op het vakgebied waar ik voor studeer. Daardoor heb ik ook 5 jaar over mijn Bachelor gedaan. Inmiddels werk ik fulltime en doe ik er een Master naast. Omdat ik extra doorzettingsvermogen heb, verwacht ik de boel in september 2011 af te hebben -net op tijd dus om geen boete te krijgen. Maar wat nou als mensen dat niet redden -wat heel begrijpelijk is want ik heb het echt suuuuuuuuuuuuuuuuperdruk?

Daarom snap ik die maatregel dus niet helemaal. Deels wel: ik zie genoeg studenten die lang doen over de studie omdat ze zo nodig biertjes willen atten elke dag. Prima dat daar tegen wordt opgetreden. Maar uitzonderingen voor bijv. mensen die meer dan 24 uur werken elke week lijken me toch niet gek. Dan stimuleer je óf dat mensen gaan werken, óf dat ze snel gaan studeren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:21

Op zich kan ik me ergens wel voorstellen dat in tijden van bezuinigingen het argument van een tweede studie niet echt meeweegt. Dat je dat wil doen is prima, maar dat het door de overheid gefinancierd moet worden is natuurlijk te betwisten. Uiteindelijk is dat natuurlijk een beetje een luxe-probleem (waar ik overigens zelf ook de "dupe" van ben nu hoor).

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:26

Pffff nou dan haalt de besparing ook weinig uit.

Ik ben meer voor 1 jaar regulier en eventueel 2 jaar met geldige beperking.

Zes jaar doen over een vierjarige studie :n

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:30

Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Is al eerder voorgesteld en van tafel geveegd, hoop dat dit weer zal gebeuren. Ben zelf straks ook langstudeerder, maar met een beetje creativiteit lukt het misschien wel om die twee bachelors te halen zonder meer dan twee jaar uitloop. Nu hopen dat de uni nog een beetje meewerkt, heb al gehoord dat bij sommige studies je punten na verloop van tijd vervallen :x Snap best dat ze de studenten willen aanpakken die alleen maar in de kroeg zitten, maar ik ken meer dan genoeg hardwerkende studenten die uitloop hebben door omstandigheden, bestuursjaren of tweede studies. Wat de regering doet is iedereen over een kam scheren en dat is imo niet terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:37

LuvdaTossa schreef:

Maar nogmaals: is dat niet afhankelijk van de omstandigheden?

manzano schreef:
Op zich kan ik me ergens wel voorstellen dat in tijden van bezuinigingen het argument van een tweede studie niet echt meeweegt. Dat je dat wil doen is prima, maar dat het door de overheid gefinancierd moet worden is natuurlijk te betwisten. Uiteindelijk is dat natuurlijk een beetje een luxe-probleem (waar ik overigens zelf ook de "dupe" van ben nu hoor).

In tijden van bezuinigingen zijn er minder banen. Dus mensen die sneller de arbeidsmarkt op gaan, krijgen sneller nul op het rekest. Stel dat je dan besluit dat het wijzer is om jezelf nog verder bij te scholen, is daar dus geen kans meer toe. En juist in een tijd waar universiteiten én de overheid schreeuwen dat de kennis-economie moet worden uitgebreid lijkt het me toch niet wijs om een tweede studie zo duur te maken.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:41

Ffortuna schreef:
LuvdaTossa schreef:

Maar nogmaals: is dat niet afhankelijk van de omstandigheden?

Ja tuurlijk, maar zelfs dan vind ik het nog best veel.

En dan geen omstandigheden als tweede studie, wedstrijdroeien, bestuur grote vereningenen, etc. Dat zijn allemaal eigen keuzes, daar hoeft een belastingbetaler niet voor op te draaien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:44

Goh, misschien zit er dan ook een keer een stimulans in voor universiteiten om hun studenten eens te gaan ondersteunen en stimuleren bij het afstuderen in plaats van tegenwerken zoals ze destijds bij mij gedaan hebben.

Maar als deze regeling destijds ook voor mij van toepassing was geweest had ik denk ik wel andere keuzes gemaakt tijdens mijn studie. Dus geen bestuursjaar, geen stage in mijn eigen tijd omdat de uni in al zijn wijsheid had besloten om deze te schrappen, geen studiereis en afstuderen op mijn kamer vanuit de theorie in plaats van in de praktijk.... Wel een beetje jammer dat ik dan voor geen meter klaar zou zijn geweest voor het werkende leven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:46

Mwah. Als je 6 jaar over een studie kan doen kan daar best dingen naast doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:46

Luvdatossa: snap ik hoor, ik snap ook beide kanten want ik ben ook een belastingbetaler met een fulltime baan. Maar doe er een studie 'bij' omdat ik ambitieus ben en het is dan gewoon treurig dat dat afgestraft wordt. Zelf heb ik er overigens geen last van, ik studeer binnen die 6 jaar af -terwijl ik mijn volledige studietijd meer dan 24 uur gewerkt heb naast mijn studie en de laatste jaren 32 + uur werk. Maar ik kan me gewoon voorstellen dat er meer ambiteuze mensen zijn die deze maatregel wel treft.

Overigens vind ik het ook meer dan prima dat de lamballen die zo nodig biertjes willen zuipen aangepakt worden. En ik begrijp ook dat het lastig is om die groep wél aan te pakken zonder andere groepen te treffen.

Maar: op deze manier stimuleer je dat je diploma's krijgt bij een pak cornflakes. De uni wordt immers betaald wanneer een student binnen de gestelde termijn afstudeert, daarna minder. Straks moeten ze zelfs boetes gaan betalen (want wat de student betaalt gaat via de uni naar de overheid). Hartstikke leuk, maar dan loont het dus om het onderwijs te versimpelen om zodoende de studenten de studie vlotter te laten doorlopen... is dat wat we willen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:48

De regeling dat ze veel geld krijgen als je binnen 4 jaar afstudeerd en daarna aanzienlijk minder bestaat al jaren :j
Daarnaast moeten opleidingen/studies nog altijd geaccrediteerd worden, dus je moet zorgen dat de normen daar op niveau blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:50

manzano schreef:
De regeling dat ze veel geld krijgen als je binnen 4 jaar afstudeerd en daarna aanzienlijk minder bestaat al jaren :j
Daarnaast moeten opleidingen/studies nog altijd geaccrediteerd worden, dus je moet zorgen dat de normen daar op niveau blijven.

Die regeling bestond al, maar dat de universiteiten de boetes moeten betalen is dus nieuw. En dat er alsnog gesjoemeld kan worden met die accreditatie liet InHolland toch wel zien :=

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:52

manzano schreef:

mijn studie duurt al 6 jaar :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:54

Ffortuna schreef:
manzano schreef:

Die regeling bestond al, maar dat de universiteiten de boetes moeten betalen is dus nieuw. En dat er alsnog gesjoemeld kan worden met die accreditatie liet InHolland toch wel zien :=

InHolland is al jaren niet echt populair ;)
Maar goed of een docent je een 10 geeft voor een tentamenformulier waarop je niets hebt ingevuld kan de accreditatiecommissie natuurlijk niet zien. Maar in z'n algemeenheid het niveau verlagen/versoepelen zal niet makkelijk gaan. Dat bedoel ik.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:55

SimoneDV schreef:
manzano schreef:

mijn studie duurt al 6 jaar :P

??

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:57

manzano schreef:
??

ik doe diergeneeskunde, en die studie duurt 6 jaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:00

Oh op die manier. Maar goed, dan komt de uitloopregeling daar natuurlijk bovenop.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:09

manzano schreef:

Dat kan op zich ook wel, maar dan moet de uni wel meewerken met afstuderen ipv tegenwerken zoals ze in het verleden vaak deden... en er mag niks mis gaan, je mag niet iets ernaast doen en ziek worden bijvoorbeeld...

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:14

manzano schreef:
Oh op die manier. Maar goed, dan komt de uitloopregeling daar natuurlijk bovenop.

ja dat is ook zo.

Al vind ik het toch vreemd, 2 jaar bij een 4 jarige studie is de helft, en van 6 jaar is het een derde. Dus in verhouding dan ook niet helemaal eerlijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:15

Ja maar jij krijgt al 6 jaar stufie. Dat is ook niet eerlijk :P :P

*zie de smiles*

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:44

Nou niet meer hoor. Als de nieuwe regeling doorgaat krijg je dus in de master geen studiefinanciering meer ;) Dus dan worden we daar ook al in benadeeld (3 jaar dokken ipv 1) (ook diergeneeskundestudent)

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:48

DromenLies schreef:
Ik ben het opzich eens met de maatregel maar ik heb een groot bezwaar. Het lijkt er namelijk op dat de overheid niet zozeer langstuderen wilt ontmoedigen maar dit slechts wil beboeten om de staatskas een beetje mee te vullen. Hiertoe zijn een tweetal aanwijzingen

1)Het invoeren van de harde knip
In het vorige regeringstermijn is er namelijk een harde knip ingevoerd die inhoudt dat als een student niet alle vakken heeft gehaald van zijn bachelor hij niet mag beginnen aan zijn master. Stel dat je dus in het tweede gedeelte van het studiejaar een of twee vakken niet haalt, ben je gebonden om het jaar daarop vol collegegeld te betalen voor slechts twee vakken. Dit houdt dus in dat de student een jaar vertraging oploopt + dat hij daarvoor 1670 mag betalen. Het vormt dus een barrière die voorkomst dat studenten snel hun studie kunnen doorlopen en past dus niet bij de maatregel om studie-uitloop te beboeten.

2) Het terugbrengen van het aantal tentamineermomenten van de Universiteiten.
Als de overheid wil dat studenten korter studeren (wat ze dus volgens mij helemaal niet willen aangezien hun boete dan niet zoveel geld op gaat brengen als ze graag zien) moeten ze hiertoe universiteiten en studenten mogelijkheden bieden en dit stimuleren. Momenteel krijgen universiteiten geld voor een afgestudeerde student vanaf het tweede studiejaar. Een aantal hogescholen en universiteiten hebben (waaronder de UvA en de HvA)
een strategie bedacht die moet voorkomen dat studenten die 'het eigenlijk toch niet gaan halen' en daardoor alleen maar geld kosten toch onverhoopt toch het eerste jaar doorkomen. De propedeuse moet binnen 2 jaar volledig behaald zijn anders is de student gedwongen om te stoppen met de studie. Het aantal tentamineermomenten per jaar voor de gehele opleiding (bachelor en master)is teruggebracht van 3 naar 2 en het curriculum is in het eerste jaar verzwaard. Het terugbrengen van het aantal tentamineermomenten zorgt opnieuw voor een barrière waardoor de studenten de mogelijkheid wordt ontnomen om snel door te studeren.

Kortom de maatregel is goed (alhoewel ik persoonlijk ben voor een uitloop van 1.5 jaar) maar niet aangepast op het beleid dat al gevoerd wordt door de overheid en opleidingsinstellingen en daardoor hypocriet en achterbaks. Hoewel studenten in de toekomst hopen een goede baan en een leuk inkomen te verwerven, hebben ze tijdens hun studie vaak geen cent te makken, laat staan dat ze een boete van 3000 kunnen ophoesten.

--Einde betoog -- ;)

Amen!

Ik ben het eigenlijk wel eens met de TS en volgens mij denken veel mensen zo. De regeling zoals die nu wordt voorgesteld is prima maar hem per direct invoeren is mensen straffen omdat ze iets doen wat nu nog gewoon mag!

(PS, de harde knip is nu al geldig, dus ik weet niet meer wie het zei, maar ik zou als de wiedeweerga je bachelor halen en zorgen dat je ingeschreven raakt voor je master anders tellen je vakken niet mee als je een beetje stugge examencommissie hebt..)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:48

Ik vind het wel goed dat er een jaar extra bijkomt... Anders verdwijnen veel studieverenigingen omdat het gewoon een jaar kost om in zo'n bestuur te zitten.
Verder is het voor mensen die een studie willen doen waar ze in moeten loten ook wel lastig. Stel dat je wordt uitgeloot, dan kan je eigenlijk niet tijdelijk een andere studie doen, omdat je dan als je wel wordt ingeloot extra moet betalen. Dus je moet wachten tot je niet meer mee MAG loten, en dan alsnog die andere opleiding doen, terwijl je dan dus eigenlijk ook al in je derde jaar van die opleiding had kunnen zitten...