Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
spoekie schreef:verootjoo schreef:Je ziet zeker iets over het hoofd. Een jaartje studeren kost per persoon ong. €8000. Dan heb ik het nog niet eens over de stufie die je krijgt.
In Nederland werkt het zo dat de studenten daar zelf een klein deel van mee moeten betalen. Zo'n €1700 euro per jaar. Een schijntje dus als je ziet hoeveel in het buitenland de eigen bijdrages zijn... Als je dus langer studeert dan nodig is, kost het de overheid véél extra geld.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je niet eeuwig gefinancierd wordt. Kom op zeg... studeren is ook je eigen verantwoordelijkheid. Een studie moet prima te doen zijn in 6 jaar als er 4 jaar voor staat. Met een beperking mag je er dus 7 jaar over doen. Sorry hoor... maar als je dat niet haalt weet ik het ook niet meer.
Nee oke prima.. maar zeg dan gewoon: na zoveel jaar financieren wij je niet meer of een stuk minder ipv het een boete noemen. Dat klinkt al een stuk vriendelijker. .
LuvdaTossa schreef:Zes jaar doen over een vierjarige studie
manzano schreef:Op zich kan ik me ergens wel voorstellen dat in tijden van bezuinigingen het argument van een tweede studie niet echt meeweegt. Dat je dat wil doen is prima, maar dat het door de overheid gefinancierd moet worden is natuurlijk te betwisten. Uiteindelijk is dat natuurlijk een beetje een luxe-probleem (waar ik overigens zelf ook de "dupe" van ben nu hoor).
Ffortuna schreef:LuvdaTossa schreef:Zes jaar doen over een vierjarige studie
Maar nogmaals: is dat niet afhankelijk van de omstandigheden?
manzano schreef:De regeling dat ze veel geld krijgen als je binnen 4 jaar afstudeerd en daarna aanzienlijk minder bestaat al jaren![]()
Daarnaast moeten opleidingen/studies nog altijd geaccrediteerd worden, dus je moet zorgen dat de normen daar op niveau blijven.
Ffortuna schreef:manzano schreef:De regeling dat ze veel geld krijgen als je binnen 4 jaar afstudeerd en daarna aanzienlijk minder bestaat al jaren![]()
Daarnaast moeten opleidingen/studies nog altijd geaccrediteerd worden, dus je moet zorgen dat de normen daar op niveau blijven.
Die regeling bestond al, maar dat de universiteiten de boetes moeten betalen is dus nieuw. En dat er alsnog gesjoemeld kan worden met die accreditatie liet InHolland toch wel zien
manzano schreef:Mwah. Als je 6 jaar over een studie kan doen kan daar best dingen naast doen.
DromenLies schreef:Ik ben het opzich eens met de maatregel maar ik heb een groot bezwaar. Het lijkt er namelijk op dat de overheid niet zozeer langstuderen wilt ontmoedigen maar dit slechts wil beboeten om de staatskas een beetje mee te vullen. Hiertoe zijn een tweetal aanwijzingen
1)Het invoeren van de harde knip
In het vorige regeringstermijn is er namelijk een harde knip ingevoerd die inhoudt dat als een student niet alle vakken heeft gehaald van zijn bachelor hij niet mag beginnen aan zijn master. Stel dat je dus in het tweede gedeelte van het studiejaar een of twee vakken niet haalt, ben je gebonden om het jaar daarop vol collegegeld te betalen voor slechts twee vakken. Dit houdt dus in dat de student een jaar vertraging oploopt + dat hij daarvoor 1670 mag betalen. Het vormt dus een barrière die voorkomst dat studenten snel hun studie kunnen doorlopen en past dus niet bij de maatregel om studie-uitloop te beboeten.
2) Het terugbrengen van het aantal tentamineermomenten van de Universiteiten.
Als de overheid wil dat studenten korter studeren (wat ze dus volgens mij helemaal niet willen aangezien hun boete dan niet zoveel geld op gaat brengen als ze graag zien) moeten ze hiertoe universiteiten en studenten mogelijkheden bieden en dit stimuleren. Momenteel krijgen universiteiten geld voor een afgestudeerde student vanaf het tweede studiejaar. Een aantal hogescholen en universiteiten hebben (waaronder de UvA en de HvA)
een strategie bedacht die moet voorkomen dat studenten die 'het eigenlijk toch niet gaan halen' en daardoor alleen maar geld kosten toch onverhoopt toch het eerste jaar doorkomen. De propedeuse moet binnen 2 jaar volledig behaald zijn anders is de student gedwongen om te stoppen met de studie. Het aantal tentamineermomenten per jaar voor de gehele opleiding (bachelor en master)is teruggebracht van 3 naar 2 en het curriculum is in het eerste jaar verzwaard. Het terugbrengen van het aantal tentamineermomenten zorgt opnieuw voor een barrière waardoor de studenten de mogelijkheid wordt ontnomen om snel door te studeren.
Kortom de maatregel is goed (alhoewel ik persoonlijk ben voor een uitloop van 1.5 jaar) maar niet aangepast op het beleid dat al gevoerd wordt door de overheid en opleidingsinstellingen en daardoor hypocriet en achterbaks. Hoewel studenten in de toekomst hopen een goede baan en een leuk inkomen te verwerven, hebben ze tijdens hun studie vaak geen cent te makken, laat staan dat ze een boete van 3000 kunnen ophoesten.
--Einde betoog --