Steeds meer automobilisten met ondeugdelijke verlichting?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:10

joyce83 schreef:
Wat mij meer stoort is dat als ik een lampje stuk heb ik die niet eens zelf kan vervangen! Dan is het weer een afspraak maken bij de garage, fulltime werken dus zie maar eens op het juiste moment terecht te kunnen...

veel garages zijn in de avonduren ook open?
of een beun in de buurt zoeken :)

moet zeggen, bij m'n eigen autootje wist ik hoe het moest (laten uitleggen) maar nu weet ik het niet, als er iets raar is met de auto geef ik dat door aan vriendje, die is zelf monteur :))

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:12

volgens mij komt dat door dit weer dat alle lampjes ermee stoppen,nat en koud...
en daarom zie je nu zoveel auto's ziet met slechte verlichting..
en omdat het nu veel vroeger donker is als in de zomer dus de verlichting vroeger aangaat wanneer het nog druk op de weg is;)

Paar weken geleden stopte ook eerst me linkerlicht ermee,hup naar me schoonvader en laten vervangen.
week erna was heet de rechterkant,maar me schoonvader was er niet dus heb toen ook 2 dagen met 1 lamp gereden,wel geprobeert niet teveel in het donker te rijden natuurlijk ;)
Maar ik kan het zelf ook niet in me auto vervangen dus soms moet je even wachten...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:12

Moet zeggen dat ik ook een tijdje heb rondgereden met 1 achterlicht stuk.
Had alleen nog ervaring met vervangen voor voorlampen en dat is geen pretje...ze gaan ook altijd stuk tijdens koude periodes, zodat je een uur staat te blauwbekken buiten :+ en zie met bevroren vingers maar eens een lampje te vervangen, haha!
Achter ging gelukkig een stuk makkelijker en daar kan ook een standaard lampje in!

Volgens mij ligt het aan de kou, dat er nu zoveel stuk gaan!

Trouwens, tijdens mijn rijlessen gingen de lampen ALTIJD aan, zo heb ik dat geleerd.
Je bent met lampen altijd beter zichtbaar, waarom zou je ze niet aandoen?
Heb ze dan ook altijd aan.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 07-12-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:13

Ik kan er echt niet tegen als mijn lampen het niet doen. Laats was mijn richtingaanwijzer voor links opeens kapot (een afslag eerder deed ie het nog wel, en nu begon hij heel snel te knipperen). Dus toen ben ik maar naar mijn ouders gereden door alleen rechts af te slaan :'). Ik vloek altijd op mensen die geen richtingaanwijzer gebruiken, en ik wou het niet zelf ook fout doen.

Mijn lampen zelf controleer ik elke paar dagen wel een keer, en vooral nu het donker is valt het ook veel sneller op. Maar je ziet inderdaad veel mensen met slecht, of geen licht rijden. Vooral in het donker heel vervelend, moet vaak genoeg plotseling op mijn rem trappen (ook voor fietsers).

Noeps

Re: Steeds meer automobilisten met ondeugdelijke verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:35

Afgelopen weekend zag ik ook veel auto´s rijden waarbij de koplampen + kentekenplaat slecht tot niet zichtbaar waren vanwege de sneeuw en modder die erop zat. Zijn jullie daar ook alert op?
Ik waarschuw ook dan altijd, we hebben in de shop emmers water + "sponzen op een stokkie" (ik weet het officiële woord ervoor niet) zodat je even snel je lichten + kentekenplaat kan schoonmaken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:36

ik krab m'n voorlampen ja.. :=
en ruim ook sneeuw op m'n bumper :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:13

Ik denk dat het auto afhankelijk is en het ene merk hier meer problemen mee heeft dan het andere.
Kan me dr persoonlijk niet zo aan storen, ze zullen het niet met opzet doen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:20

Chiqa schreef:
Ik denk dat het auto afhankelijk is en het ene merk hier meer problemen mee heeft dan het andere.
Kan me dr persoonlijk niet zo aan storen, ze zullen het niet met opzet doen.

Lijkt me toch niet dat je express je lamp kapot ''maakt''.
Maar heb het idee dat het steeds vaker gebeurd, en dat er ook veel mensen zijn die er laks in zijn om het te (laten) maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:31

Nee natuurlijk maken mensen hun lampen 'expres' kapot dat bedoelde ik niet, het gaat er bij mij niet in dat mensen opzettelijk lang met kapotte verlichting zouden rondrijden. En dat idee kreeg ik in dit topic van sommige reacties.
Denk dat veel mensen zich dr niet echt bewust van zijn of een heel gedoe is om ze te vervangen en daar ook niet altijd tijd voor is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:34

Plien91 schreef:
Inderdaad. Ik zie het veel op mijn werk (tankstation aan A7) en waarschuw mensen ook als een dimlicht het niet doet. Soms wel meerdere keren in een uur...
Krijg vaak de reactie "Ja maar hij doet het nog een beetje" :roll:. Nee, dat is je stadslicht. Een dimlicht doet het of doet het niet.
Of ze vinden het lampje te duur om te kopen en te verwisselen, een boete is nog altijd duurder.

Pas nog een lampje laten vervangen...8 euro. Als je dat al duur vindt... :=

Het valt mij overigens nog niet op dat er zoveel lichten niet doen :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:36

Mijn achterlicht valt weleens uit.. Als ik er dan een klap opgeef doet hij het weer. :') Maar moet die dingen maar weer eens insprayen, vorig jaar ook gedaan en dat werkte goed. Lampen bleven weer mooi aan. :=

Nagenoeg is dit enkel in de winter en komt dit bijna niet voor in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:42

Verootje dan heb jij wel een goedkoop lampje, de kosten kunnen aardig oplopen als je bv xenonverlichting heb (Moet je ze vaak per 2 vervangen) met je zomaar 2 tot 300 euro kwijt. En sommige hebben niet die luxe dat een lampje snel te vervangen is en moet de auto half uitelkaar gesloopt worden zijn ze zo een half uur bezig. Ka-Ching :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:48

Arianna1983 schreef:
Mijn grote irritatie is die felle LED verlichting in sommige nieuwere auto's. En ook nog eens te hoog afgesteld. Op een onverlichte provinciale weg zie ik dan geen reet...

Dat is volgens mij juist de verlichting waar je het minst door wordt verblind... :?
Ik persoonlijk heb ontzettend veel last van de oude verlichting, dat gele spul. Dat is zó dof en fel!

Juist de LED is veel helderder, geen verblinding meer :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:52

Erger me er ook altijd paars aan.
Terwijl controleren toch niet zo moeilijk is. Even om je auto heen lopen.
En vaak kan het terwijl je in de auto zit, even in de reflectie van de auto voor je kijken.
En als je ergens voor staat in je achteruit kijk spiegels kijken, vaak ook reflectie zichtbaar.

Vorige auto was 1 voorlicht makkelijk te vervangen, de ander een ramp, maar het ging.
Deze auto nog geen idee.. Nog geen lamp stuk gehad, volgens garage waar hij weg komt makkelijk zelf te doen.

En ja, ook ik zie er steeds meer zonder deugedelijke verlichting en veel mensen bij wie het
hendeltje voor de knipperlichten is afgebroken, denk ik....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:53

Chiqa schreef:
Verootje dan heb jij wel een goedkoop lampje, de kosten kunnen aardig oplopen als je bv xenonverlichting heb (Moet je ze vaak per 2 vervangen) met je zomaar 2 tot 300 euro kwijt. En sommige hebben niet die luxe dat een lampje snel te vervangen is en moet de auto half uitelkaar gesloopt worden zijn ze zo een half uur bezig. Ka-Ching :D

Echt :wow:

Ik hoef eigenlijk ook nooit een afspraak te maken :) Rij gewoon langs, zeg dat mn lamp het niet meer doet, en dan stopt de monteur er een lampje in :D 5 minuten werk. Ga ik ook niet zelf voor prutsen :P

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:19

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling offtopic te gaan. Het gaat hier over automobilisten. Sarcastisch getinte opmerkingen over ruiters zonder licht zijn hier niet op zijn plaats.

Daarbij wil ik ook middels deze hulk aangeven dat het handiger is om te TEM'en op dingen die je niet instaan, dan op een persoonlijke manier in de aanval te gaan.

Ik heb diverse berichten verwijderd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:29

joyce83 schreef:
Wat mij meer stoort is dat als ik een lampje stuk heb ik die niet eens zelf kan vervangen! Dan is het weer een afspraak maken bij de garage, fulltime werken dus zie maar eens op het juiste moment terecht te kunnen...

Heel herkenbaar, wat een geknoei om een lampje wisselen. :roll:

Overigens nooit over nagedacht om mijn kenteken sneeuwvrij te maken, bedankt voor de tip! Lampen maak ik wel sneeuw/ijs vrij. :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:55

Wij hebben een keer gehad.. .wij reden even naar de Chinees om wat eten te halen, is nog geen kilometer van ons verwijdert. We rijden weer naar huis en we kregen van iemand het signaal dat een lamp het niet deed, wij blij dat iemand ons er op wijst en rijden verder zodat we hem thuis kunnen vervangen want dat wil gewoon niet midden op de weg. Nog geen 500 meter van huis af... politie... we werden aangehouden.

Een waarschuwing had ik op zijn plaats gevonden, we hadden hem verteld dat het ons echt niet was opgevallen (we hadden het er zelfs nog over) maar toch een boete. Soms kunnen ze ook iets te anaal zijn bij de politie (maar dan, hun quota moesten ze toen nog halen)

Met die dikke mist viel het me ook erg op trouwens, ik moet als ik naar het paard ga een hele drukke weg over steken en kneep hem wel even hoor. Als je dan ziet hoeveel auto's geen licht aan hebben (zelfs snachts .. godhemel.. wat was dat gister) dan vraag je je af bij welke cornflakes dat rijbewijs vandaan komt. Vooral die leuke grijs/zwarte auto's.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:58

Juliette86 schreef:
Mootje schreef:
volgens mij werkt bij 3/4 van de auto's de richtingaanwijzers niet...
of de rechter hand van de bestuurder is met iets anders bezig ;)

Links bedoel je?
Of in osn geval wel met rechts, maar we hebben dan ook een rechts gestuurde auto, dus alles is contra.

Maar ik irriteer mij er ook aan idd, dat veel lichten het niet doen.
Hetr ergste vind ik het als de remlichten het niet doen. Je merkt eigenlijk dan pas te laat dat iemand remt, dus moet je een noodstop maken.......
Richting aanwijzers zijn ook al zo vervelend idd als ze niet gebruikt worden, of als ze na een flauwe bocht niet uit gaan. Dan denk jij dat iemand afslaat en rijden ze door....

Idd ook vervelend als mensen hun lampern niet sneeuw vrij maken

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 02:04

Vandaag vloog hier op de kruising eenh peugeot in brand, vrouw had een lampje zien branden toen ze wilde remmen auto remde niet en woesh onder de motorkap. dat is toch raar he.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 02:12

Jeetje....... Dat is helemaal wat idd.
Een of andere storing oid...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 03:04

Sleeper schreef:
Wat ook een probleem is is dat je met de auto's van tegenwoordig naar de garage moet om de lampjes te vervangen. Die van mij zit zo ingebouwd, dat lukt een leek echt niet. En zo ken ik heel wat auto's met datzelfde probleem.

Neemt niet weg dat je lampen in orde moeten zijn. Ik check voor elke dag in de spiegeling van een andere auto. Achter dan weer niet.

Volgens mij is dat nu wel verboden hoor, die lampen die je echt niet zelf kan vervangen. Want bij zommige auto's moest gewoon de hele bumper eraf, en dat kunnen de meeste mensen niet onderweg. Maar omdat dat natuurlijk niet echt veilig is en bovendien enorme geldklopperij voor garages dacht ik dat de europeese richtlijnen zo werden aangepast dat dat op nieuwe auto's niet meer mocht. (Dacht dat dat vorig jaar al wa doorgevoerd). Maar ja de auto's word je slangen mensen handen voor nodig hebt mogen denk ik nog wel

@benfan: je krijgt toch geen boete als je de koplamp op moment van aanhouden direct kan vervangen, (dus iig een reserve lamp kan laten zien ik weet niet of ze gaan wachten tot je dat ding erin gewumt hebt). Dat heb iig altijd begrepen dat ze je dan het voordeel van de twijfel krijgt en met een gemaakte lamp met een waarschuwing door mag rijden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:40

Mijn vorige auto (een Fiat Multi Stilo stationwagon, nieuw gekocht) had lampen die je niet zelf kon vervangen. Was dus een dure en langdurige grap als er weer eens een lampje het begaf, afspraak bij de garages duurt hier vaak een week of twee dus al die tijd rij je dan rond met een kapotte lamp. Dan werd ik wel een beetje flauw van het goedbedoelde seinen dat die lamp kapot was :o
Nog erger werd het toen het ding een probleem kreeg waardoor er zodra je net een lamp had laten vervangen een andere kapot sprong (iets van overbelasting van het systeem). De oorzaak hebben ze nooit gevonden maar we hebben drie maanden elke twee weken een lamp laten vervangen en laten controleren waar het probleem zat (nooit iets gevonden, diverse garages) en toen hebben we verder gereden met standaard een kapotte lamp. Ik blijf niet bezig met dat kreng.

Mijn huidige auto (Volvo V70 2.4D, tweedehands gekocht) heeft een probleem in de electriciteit die wel eens op hol slaat. Ineens blijft het klokje dan als een dolle doordraaien etc. maar het vervelende is ook dat beide remlichten het dan niet doen, alleen het derde remlicht doet het nog. Hij gaat er binnenkort voor naar de garage maar dat zal ook wel een leuk grapje worden voor mijn portemonnee vrees ik!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:39

Urielle schreef:
Mijn vorige auto (een Fiat Multi Stilo stationwagon, nieuw gekocht) had lampen die je niet zelf kon vervangen.

Doordat a. de eigenaar steeds minder dhz vaardig is en b. de fabrikanten de ontwerpen meer anti dhz maken is onderhoud/reparatie aan moderne autos behoorlijk hoogdrempelig.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:41

Huertecilla schreef:
Urielle schreef:
Mijn vorige auto (een Fiat Multi Stilo stationwagon, nieuw gekocht) had lampen die je niet zelf kon vervangen.

Doordat a. de eigenaar steeds minder dhz vaardig is en b. de fabrikanten de ontwerpen meer anti dhz maken is onderhoud/reparatie aan moderne autos behoorlijk hoogdrempelig.

fout!
In vergelijking met oudere autos met verscheidene automerken en uitvoeringen per type is het inderdaad een hele klus lampen te vervangen!
Dat heeft niets met vaardigheid te maken, maar met ontwerp van de auto.
Bovendien, je noemt reparatie, dat is wel hoogdrempelig, door het flauwe feit dat je voor reparatie aan de gemiddelde ''niet te oude auto'' een diagnoseapparaat nodig hebt en dat ding niet bepaald goedkoop is..