Huertecilla schreef:Ondertussen is is het al zo dat wij in het buitenland veel en véél meer doorhebben van wat er in de VS aan de hand is dan de VS burgers. Die weten namelijk niet wat ze niet weten en wíj zien het verschil.
Laten we even wel wezen: wij Europeanen snappen bijzonder weinig van de inwoners van de VS. (Amerika beslaat van Vuureiland tot aan de IJszee, dus ik heb geen zin om ze Amerikanen te noemen.)
Alles wat wij Nederlanders zien gaat door de roze bril van de Europese pers, héél weinig mensen in Europa zien wat de inwoners van de VS zien. Dus trekken wij heel andere conclusies. De Europese pers staat per definitie sceptisch ten opzichte van de VS, dus hebben de meeste Europeanen ook een erg sceptisch beeld.
Om een leuk voorbeeld te geven: George W. Bush was veel populairder in de VS dan Europa. En dat deden 99% van de Europeanen maar af met de dooddoener dat de stemmers in de VS gewoon dommer zijn dan Europeanen. Ik denk dat we dan heel veel mensen daar onderschatten. Een groot aantal van de intelligentste mensen ter wereld wonen in dat land, en meestal ook met plezier.
Ik zat tijdens de verkiezingen van 2000 in de interessante positie dat ik in de buurt woonde (Canada). Daar heb ik de campagne van redelijk dichtbij gezien. Ik was het op inhoud sterk eens met Al Gore, de verliezer. In Europa begreep men niet dat het toch George W. Bush werd. Maar met name tijdens de debatten was George W. Bush simpelweg veel sterker dan Al Gore. Ik kon het me heel goed voorstellen dat veel kiezers voor George W. Bush gingen, omdat hij een geloofwaardigere leider was op dat moment (let wel, vóór 911).
Overigens zijn er juist in de VS meer mensen die kritisch zijn op de regering dan in Nederland. Juist daar zijn er meer mensen die beter zien wat de gevaren van het systeem zijn. Wij Nederlanders zijn eerder geneigd te luisteren naar de criticasters dan naar de leiding, dat is ook een vorm van gemakzucht, want als het puntje bij het paaltje komt, is het nog een behoorlijke ver-van-mijn-bed-show.
En er zal nooit iemand zijn die 100% eerlijk geïnformeerd is, want er is veel meer informatie dan wat een enkeling kan bevatten. Dus van zwerver tot aan de president van de VS, iedereen moet vertrouwen op informatie die door anderen gemanipuleerd is, voordat deze door het eigen persoon verwerkt kan worden.
De VS lijken nog lang niet op de USSR. Ik weet niet of je ooit in het voorrecht gehad hebt om naar de USSR te gaan toen die nog bestond, maar dat is echt een hele grote wereld van verschil. Dus vandaar: het begint er op te lijken.