Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:48

Ik denk dat de gulden middenweg is om meer voorlichtingsreclames er tussendoor te laten komen. Over goede voedselkeuzes én over misleidende reclame bv. Wat reclame is en hoe makkelijk je wordt beetgenomen. reclame is er niet voor jou, maar voor de producent om zoveel mogelijk te verkopen om rijk te worden.

Persoonlijk vind ik dat ze tegenwoordig met reclames wel erg ver gaan door te laten overkomen alsof iets gezond is door bv idd de vitaminen aan te prijzen.
Zelf ben ik toevallig supersceptisch, en prik bijna overal wel dooheen, maar er zijn zat mensen die zich wel laten beïnvloeden. "Want het komt op TV en het staat in de bladen dus is het zo". We hebben niet allemaal een gelijk IQ en inzicht.
Je zou mensen dus moeten bereiken met voorlichting. Vraag is of ze zich er wat van aantrekken. Eigenwijsheid is een zeer overheersende eigenschap tegenwoordig.

Maar ik zou toch graag zien dat ouders, die tenslotte de producten kopen, op zijn minst weten dat het slecht is en dat kinderen ook andere dingen te horen krijgen over producten dan alleen maar de pro.
En dat kan met heel algemene voorlichtingsreclames als: "geloof niet alles, maar lees de etiketen" ofzo.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:59

MootjeK schreef:
Weet je wat, laten we de productie van snoepgoed helemaal verbieden! *\o/*
:roll:

Ik blijf bij mijn standpunt dat de kunst van opvoeden juist is om kinderen zelf verantwoorde keuzes te leren maken, en dat bereik je niet door betutteling en te doen alsof die dingen allemaal niet bestaan.

Dan krijg je júist het verboden vrucht effect.

Door het verbieden van reclame krijg je dit niet. Immers, sigaretten zijn ook niet eens een verboden vrucht sinds ze niet meer in de reclame komen.
Verbieden heeft dit effect wel.

MootjeK

Re: Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:01

Ik hoop dat je de :roll: -smiley niet gemist hebt in mijn post. ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:05

MootjeK schreef:
Weet je wat, laten we de productie van snoepgoed helemaal verbieden! *\o/*
:roll:

Laten we gewoon alle reclames verbieden, ik heb er toch een hekel aan ;) .

Ik vind het niet nodig om reclames specifiek te verbieden voor kinderen. Het is ook de taak van de ouders om ervoor te zorgen dat kinderen zich bewust zijn van de gevolgen. Is het kind daar te jong voor, of niet toe in staat, dan is het de taak van de ouders om het in de hand te houden.

Reclames verplichten je niet om iets te kopen... En met snoepen is ook niets mis (zit hier een heerlijke zak truffelpepernoten soldaat te maken ;) ), alleen je moet je wel kunnen beheersen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:06

Nee maar iemand had het voorheen ook al over het verboden vrucht effect wanneer reclames verboden worden, dus het was meer daar op gericht eigenlijk, beetje foute quote.

Ben het wel erg eens met Lusitana.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:10

Ja, het product zelf wordt niet verboden, blijft zichtbaar, en ieder kan nog steeds kopen wat hij/zij wil, dus ik zie dat niet als betutteling.

Er wordt in series en in films niet meer gerookt, als goed voorbeeld, en dat kan ook prima met voedsel. Ik kan me herinneren dat GTST daar erg voor gebruikt werd (wellicht nog maar ik zie het al 11 jaar niet meer) met yochurt ipv mayo voor dipsaus bv (eentje die me is bijgebleven).

Reclames verplichten je niet om te kopen, maar ze maken je wel lekker en doen alsof een of ander beter is dan de rest. Dat is anders dan een keuze maken in een supermarkt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:13

Reclames zijn eigenlijk SowieSo raar. Tenminste reclames voor eten... Ik bedoel, iedereen heeft een andere smaak, en smaak kan je via de tv ook niet uitdrukken... Ik zou best zonder etens reclames kunnen, ze kunnen je het product ook in de supermarkt laten proeven...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:21

Het gaat vaak niet eens om smaak bij kinderen, dat is het ergste. Ze willen het omdat het zo leuk wordt aangeprezen op TV. Het kan ze niet schelen hoe het smaakt.
(En dingen met suiker zijn gewoon verslavend dus makkelijk te blijven verkopen.)

Zelfde omgekeerd, er zijn mensen die geen paardenvles eten om het idee, maar als ze het ergens in verwerkt krijgen zonder te weten dat ze het eten, vinden ze het wellicht best lekker.

Het brein houdt ons makkelijk voor de gek. Daar maken ze heel bewust gebruik van bij reclames.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:44

Ik vind de vergelijking roken - snoep eerlijk gezegd niet kloppen. Roken is per definitie slecht voor je. Dus geheel terecht dat je daar geen reclame voor gaat maken. Snoep is niet per definitie slecht, zolang je het maar met mate eet en voor de rest gezond leeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:03

Roken wordt niet met snoep vergeleken, het roken wordt erbij gehaald om het effect van verbieden van reclame te laten begrijpen en in mijn post om te laten zien hoe een voorbeeldfunctie kan werken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:57

Lusitana schreef:
Persoonlijk vind ik dat ze tegenwoordig met reclames wel erg ver gaan door te laten overkomen alsof iets gezond is door bv idd de vitaminen aan te prijzen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Mensen denken gezond bezig te zijn maar ondertussen is het helemaal niet zo gezond.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:22

Asyaa schreef:
Pentax schreef:
Alle leeftijden, dus ook je oma bij wijze van. Dat heeft niks met ouders zonder ruggegraat te maken ;)

Ik verbeter mezelf:
Omdat sommige mensenniet genoeg ruggengraat hebben om tegen nee te zeggen moet voor de hele bevolking alles worden aangepast en verboden? :)

Ja wel als het ten koste gaat van de maatschappij zoals dat in de VS gebeurt. Blijkbaar kan een groot deel van de bevolking niet genoeg dicipline opbrengen dan.
Obesitas is een flink probleem en het zal zeker niet bijdragen aan je bijdrage voor de maatschappij (werk).

In Japan is het zo dat werkgevers een boete krijgen voor elke werknemer met overgewicht. Ik denk dat dat systeem hier ook best wel eens goed kan gaan werken. Daar zie je ook geen coca cola/mars/merk X machine in de kantine staan, ze kijken wel uit zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:28

Pentax schreef:
Ja wel als het ten koste gaat van de maatschappij zoals dat in de VS gebeurt. Blijkbaar kan een groot deel van de bevolking niet genoeg dicipline opbrengen dan.
Obesitas is een flink probleem en het zal zeker niet bijdragen aan je bijdrage voor de maatschappij (werk).

In Japan is het zo dat werkgevers een boete krijgen voor elke werknemer met overgewicht. Ik denk dat dat systeem hier ook best wel eens goed kan gaan werken. Daar zie je ook geen coca cola/mars/merk X machine in de kantine staan, ze kijken wel uit zeg.

Dus ik zou geen broodje frikandel meer kunnen krijgen terwijl ik meer dan 2 uur perdag zeer intensief sport, omdat meneer daar in de hoek zich helemaal vol vreet en thuis achter de tv gaat zitten hangen?

Ik ben ervoor dat er gezond eten beschikbaar moet zijn, maar het hoeft niet zo te zijn dat alles wat 'ongezond' is, meteen verboden is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:31

Pentax schreef:
Asyaa schreef:
Ik verbeter mezelf:
Omdat sommige mensenniet genoeg ruggengraat hebben om tegen nee te zeggen moet voor de hele bevolking alles worden aangepast en verboden? :)

Niet iedereen die dikker is dan gemiddeld heeft overgewicht. Hoe dik je bent is grotendeels genetisch bepaald. Er zijn zat dikke mensen die super gezond eten, en er zijn zat dunne mensen die ongezonde eten.

Daarbij kom je dus als je wat breder gebouwd bent maar wél gezond bent en gezond eet niet meer aan een baan komt. De hele maatschapij is al zo gericht op dun, dunner, dunst zijn, vind ik een ontzettend slechte ontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:34

Vjestagirl schreef:
Niet iedereen die dikker is dan gemiddeld heeft overgewicht. Hoe dik je bent is grotendeels genetisch bepaald. Er zijn zat dikke mensen die super gezond eten, en er zijn zat dunne mensen die ongezonde eten.

Daarbij kom je dus als je wat breder gebouwd bent maar wél gezond bent en gezond eet niet meer aan een baan komt. De hele maatschapij is al zo gericht op dun, dunner, dunst zijn, vind ik een ontzettend slechte ontwikkeling.

Correct, echter ongenuanceerd :)
Niemand heeft overgewicht door z'n genen, maar door z'n leefstijl. Alleen sommige mensen komen sneller aan dan andere. Echter alweer sommige ipv daar op in te spelen en hun levenstijl aanpassen gaan door in de huidige situatie waardoor ze overgewicht krijgen.

Dik zijn kan genetisch zijn aangelegd, overgewicht niet. unieke medische uitzonderingen daargelaten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:38

Asyaa schreef:
Correct, echter ongenuanceerd :)
Niemand heeft overgewicht door z'n genen, maar door z'n leefstijl. Alleen sommige mensen komen sneller aan dan andere. Echter alweer sommige ipv daar op in te spelen en hun levenstijl aanpassen gaan door in de huidige situatie waardoor ze overgewicht krijgen.

Dik zijn kan genetisch zijn aangelegd, overgewicht niet. unieke medische uitzonderingen daargelaten

Hoe verklaar je dan dat er zat mensen zijn die gezond eten, normale porties, gezond sporten etc en dan nog overgewicht hebben? Eigenlijk zou je voor de lol dit ff moeten lezen:

http://kateharding.net/faq/but-dont-you ... unhealthy/

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:41

Is dat niet omdat de hele maatschappij dik, dikker, dikst word?
Wat je op tv en in bladen ziet is helaas niet realistisch, maar dat word wel zo gebracht.

Ik zeg ook niet dat je geen broodje frikandel/chips/pizza mag eten, maar dat je wel héél bewust moet zijn of het voor jou wel kan. De ene kan het prima hebben, en de ander gewoon niet.
Flink overgewicht is meestal (dus niet altijd) ook gewoon een welvaartsziekte, die voorkomen kan worden door een juist beleid.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:44

Er is maar één oorzaak voor te dikke kinderen.....ouders!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:45

Ik moest eens voor een andere anticonceptie naar de huisarts. Bij de bijwerkingen stond: aankomen, afvallen, gewichtschommelingen.
Toen ik hiernaar vroeg, zei ze dat je aankomt van een toegenomen hongergevoel, en je in principe niet aan hoeft te komen als je niet meer gaat eten.
Datzelfde gold voor AD volgens haar, hoe het met andere medicatie zit weet ik niet (bijvoorbeeld thorax voor je schildklier oid.).

Daarvoor dacht ik dat je lichaam anders ging werken als je medicatie ging slikken, en daardoor aan kwam.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:57

Pentax schreef:
Ik moest eens voor een andere anticonceptie naar de huisarts. Bij de bijwerkingen stond: aankomen, afvallen, gewichtschommelingen.
Toen ik hiernaar vroeg, zei ze dat je aankomt van een toegenomen hongergevoel, en je in principe niet aan hoeft te komen als je niet meer gaat eten.
Datzelfde gold voor AD volgens haar, hoe het met andere medicatie zit weet ik niet (bijvoorbeeld thorax voor je schildklier oid.).

Daarvoor dacht ik dat je lichaam anders ging werken als je medicatie ging slikken, en daardoor aan kwam.

Bij veel medicijnen is het idd zo dat je lichaam anders gaat werken :).

En nee, volgens mij is dat niet omdat de hele maatschapij dik, dikker, dikst wordt. Het hele modebeeld is gebaseerd op dunne mensen. Paspoppen bij winkels dun altijd dun, modellen in tijdschriften zijn altijd dun. Popsterren, fotomodellen, acteurs, iedereen is dun. Dun is de norm, alles focust op dun, het idee vormend dat mollig, stevig, rond, met vormen, dik hoe dan ook verkeerd is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:41

Het gaat hier niet om volwassenne die zelf kunnen inschatten en overzien wat verkeerd eten mee kan brengen.

Kinderen kunnen de gevolgen niet overzien en daarom zijn ze een makkelijk slachtoffer van overmaat en slecht eten, met name als het aangeprezen wordt alsof het goed voor ze is of heel stoer of wat dan ook wat ze aanspreekt.

Reclame bespeelt mensen. We hebben het niet over in de schoolkantine een keuze maken, we hebben het over wat er in hun brein wordt vastgelegd door reclame. kinderen spenderen nu eenmaal gheel veel tijd voor de TV dus krijgen ze veel recalme te zien en zelfs al zouden ze niet bewust kijkne, dan neemt het brein het toch op (reden waarom ze vroeger, ik weet niet of dat nu nog zo is) bv een flesje drank lieten zien in ene film, 1 plaatje lang. Dat zie je niet, maar je hersens nemen het wel op. Gevolg was dat de mensen zin hadden in wat drinken in de pauze, wat goed is voor de verkoop.

Reclame is slinks. Nogmaals reclame is er om zoveel mogelijk van een product te verkopen en ze gaan daarbij best ver. En personlijk vind ik niet dat het over de rug mag gaan van mensen die niet goed zelf kunnen inzien wat goed voor ze is.
Natuurlijk blijven de ouders eindverantwoordelijk, maar als je kind beweerd dat product x goed is, waarom zou je daar dan aan twijfelen als op TV wordt vermeld hoeveel vitaminen daar wel niet inzitten?
En, kinderen krijgen ook meestal wel zakgeld dat ze juist besteden aan snacks...

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:44

Altijd naar de C1000 in de pauze, vreet me hellemaal vol, heb nog egt geen overgewicht hoor }:0 (gelukkig)
maar dan kan je die reclames wel de schuld geven, maar het zijn de ouders die het kopen, die moeten beter weten
(bij sommige mensen egt speciaal een hele kast vol met snoep! egt niet normaal meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:45

Nou sommige dingen vind ik overdreven hoor, een klein snoepje tussen de middag als extra en als tussendoortje een lekker koekje kan best. Ik denk dat het te dik zijn eerder gezocht moet worden bij onverantwoord avondeten (junkfood) en frisdrank èn dat kinderen niet sporten.

Als een kind verantwoord eten en drinken krijgt thuis en netjes sport, kan het best die piet piraat koekjes eten en zo. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:04

Ze mogen ze best eten, maar het moet niet aangeprezen worden als gezond...

Daarom ben ik vor voorlichting. Dat je idd best ongezond tussendoor kunt eten als er maar genoeg gezonde leefwijze tegenover staat. Dingen moeten passen in bepaalde leefgewoonten en die kun je stimuleren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:06

_Miistral_ schreef:
Altijd naar de C1000 in de pauze, vreet me hellemaal vol, heb nog egt geen overgewicht hoor }:0 (gelukkig)
maar dan kan je die reclames wel de schuld geven, maar het zijn de ouders die het kopen, die moeten beter weten
(bij sommige mensen egt speciaal een hele kast vol met snoep! egt niet normaal meer)

Maar dan ben jij dus waarschijnlijk ongezonder dan (bijvoorbeeld) ik, terwijl ik een maatje meer heb en wél heel gezond eet.