en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:33

Ik vind het toch ietwat verbazingwekkend dat er hier personen bij zijn die de niqaab vergoeilijken. Op mij komt het zeer intimiderend over en ik kan me voorstellen dat als er iemand tegenover je in de trein zit waaraan je niet kunt zien of het een man of een vrouw is, waarbij je geen gezichtuitsdrukking kunt zien, dat je die niet even op de schouder tikt en gaat vragen waarom ze zo'n gewaad aanheeft? Diegene die dit soort voorstellen doet ( vraag het aan de persoon zelf waarom ze er zo bijlopen) die heeft volgens mij nog nooit in de trein tegenover een niqaab gezeten en ik schrijf bewust op : "tegenover een nigaab" omdat je niet kunt zien wat er onder zit. Als er ooit een enquete komt waarin de vraag gesteld wordt: afschaffen of goedkeuren dan wordt het keihard afschaffen. En nee ik heb gewoon op de SP gestemd omdat ik Emile Roemer zo aardig vind en niet op die andere partij die apart genoeg een groot gedeelte van NL achter zich had staan.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:41

Huertecilla schreef:
phormicola schreef:
Het nut van de hoofddoek zien zij ook steeds minder, is mijn ervaring.

Heb jij wél een idee van het nut?
Is helemaal niet zo vreemd en nog veel extremer in het Joodse geloof en al eens een Maria-beeldje zonder hoofddoek gezien?
Jodendom, christendom, islam zijn opvolgende evolutieverses van hetzelfde monotheïsme en delen in een gelijkaardige samenleving gewortelde principes.

Zaken als bijvorbeeld voorzichtig zijn met varkensvlees eten (zoönoses en parasieten) en persoonlijke hygiëne (niet je eten pakken met de hand waarmee je je kont afveegt) zijn vandaag de dag nog steeds zeer actueel.
En de kleding van juíst de vrouw? Kijk maar eens naar wat je op videoclips en in reclame krijgt voorgeschoteld. Oh en in NL moet je endurance rijden met????? Kijk dáár heb je EXACT hetzelfde :)*

Ik kan uit je reactie eigenlijk niet eens zo goed opmaken of je nou voor of tegen de hoofddoek bent.

Daarbij snap ik niet waarom je het hele christendom en islam en dergelijke erbij haalt want het ging erom dat zo'n sluier erg intimiderend overkomt.

En ik gok dat je met endurance op een cap doelt? Maar dat is toch echt om je veiligheid? Of gaat het ergens anders over..

Er wordt ook nergens gezegd dat het erg is dat mensen hun geloof vervolgen in een 'ander' land.. Maar ze kunnen zich op zijn minst aanpassen met wat ze dragen..

Daphna

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:50

Ik begrijp dat je het intimiderend vind, ik vind het zelf ook niet erg prettig, maar goed het is een keuze die iemand maakt en ik daarom respecteer. Als je het vaker ziet wordt het minder intimiderend, ik denk dat het te ver van de Nederlandse cultuur af staat en daarom veel Nederlanders er even van schrikken. Ik heb het nu dus over de Niqaab niet over een hoofddoek.

De kleine kindjes dragen een hoofddoek omdat ze dat zelf willen, want mama en alle vrouwelijke rolmodellen van deze kleine meisjes doen dat. Daarnaast om de kleine meisjes te laten wennen, zodat de stap naar een hoofddoek niet heel groot is, ze zijn er dan immers mee opgegroeid.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:57

Ik voel me erdoor bedreigd als mensen er zo uit zien, en als het aan mij ligt zou zulke bedekking verboden worden. Ik wil het gehele gelaat kunnen zien. :)

Over het algemeen zou ik het heel fijn vinden als Islamitische mensen in Nederland iets meer van hun geloof/cultuur af zouden wijken. Nu zag ik zaterdag op de markt een klein Turks meisje lopen met haar mama, meisje was een jaar of vier, en daar werd op straat gewoon Turks mee gesproken. Vermoedende dat dit meisje gewoon in Nederland was geboren vind ik het heel bizar om een kind niet te leren dat ze buitenshuis gewoon Nederlands spreekt. Dit toont na mijn idee aan dat die moeder tot op zekere hoogte vertikt om zich aan te passen, want in het openbaar Nederlands spreken lijkt me toch wel het minste wat je kunt doen.... Laatst ook bijna een klap voor m'n hoofd gekregen omdat ik vroeg of het groepje jongens wat achter me liep Nederlands wilde spreken aangezien ik het erg vervelend vind dat ik ze niet kan verstaan, voor hetzelfde geld hebben ze het over mij. Ik hoorde meerdere keren het woord hoër vallen, en of dat dan Turks is of Nederlands weet ik dus niet. Ik heb het overigens heel netjes gevraagd (aangezien ik weet dat jongens in een groep nogal opgefokt kunnen doen), maar dat mocht niet baten want ik kreeg meteen een grote mond.

Ik zou me veel meer op mijn gemak voelen als sommigen hun cultuur wat meer in Turkije zouden laten, bij wijze van spreken. :) En dan heb ik het vooral over dergelijke kledij, de taal en het onbeschofte gedrag tegenover homo's en vrouwen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:00

Huertecilla schreef:
phormicola schreef:
Het nut van de hoofddoek zien zij ook steeds minder, is mijn ervaring.

Heb jij wél een idee van het nut?
Is helemaal niet zo vreemd en nog veel extremer in het Joodse geloof en al eens een Maria-beeldje zonder hoofddoek gezien?
Jodendom, christendom, islam zijn opvolgende evolutieverses van hetzelfde monotheïsme en delen in een gelijkaardige samenleving gewortelde principes.

Zaken als bijvorbeeld voorzichtig zijn met varkensvlees eten (zoönoses en parasieten) en persoonlijke hygiëne (niet je eten pakken met de hand waarmee je je kont afveegt) zijn vandaag de dag nog steeds zeer actueel.
En de kleding van juíst de vrouw? Kijk maar eens naar wat je op videoclips en in reclame krijgt voorgeschoteld. Oh en in NL moet je endurance rijden met????? Kijk dáár heb je EXACT hetzelfde :)*

Afbeelding

http://www.personenencyclopedie.nl/A/Ag ... agr/agreda

Afbeelding

Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:02

@Maras: heel gek, maar wat er onder zon niqaab schuilt, is gewoon maar een mens. Misschien dat jij niet kan zien wat voor mens, maar denk jij oprecht dat jij bij een willekeurige vreemdeling met bloot hoofd wel kan zien wat voor vlees je in de kuip hebt? Kan een oplichter zijn, een verkrachter, een moordenaar...

En noem nou eens een gevalletje in Nederland waarbij de niqaab ingezet is om een roofoverval of zo te plegen?
Mensen worden domweg banggemaakt met iets wat nog nooit is gebeurd en ook hoogstens een keer zal gebeuren omdat er zoveel reclame voor wordt gemaakt.
Even afgezien van het feit dat een niqaab mij een uiterst onpraktisch ding lijkt om een overval mee te plegen, door de aard van het kledingstuk zelf (een bivakmuts of zelfs ruime capuchon voldoet echt beter), én omdat je je door alle propaganda al meteen verdacht maakt als je in zon ding een bank binnenwandelt...

Tja je kan geloven naar de letter, en geloven naar de essentie van een godsdienst.

Wanneer mensen gedwongen worden tot het opvolgen van regeltjes zoals het bedekken van hun hoofd, of dat nou door grotere maatschappelijke druk, of door een organisatie gebeurt, dan kan je er donder op zeggen dat de essentie van de godsdienst ondergeschikt wordt gemaakt aan het volgen van allerlei lettertjes, liefst vergezeld van de bijsluiters van de machthebbenden.

Wanneer je het 'vrije westen' wilt verdedigen door hoofddoeken of andere uitingen van godsdiensten te verbieden, dan snap je de essentie van onze cultuur volgens mij niet helemaal.

Maar dit hele verhaal is zo ingewikkeld omdat het nou eenmaal niet in de menselijke aard zit om anderen vrij in hun keuze te laten. In de blote kont rondlopen mag in Nederland ook alleen onder strikte voorwaarden, hoewel je er niemand kwaad mee doet.
Wat mij betreft laten we vrouwen in Niqaabs gewoon met rust. Tenzij ze ons om hulp vragen om het ding kwijt te raken omdat ze gedwongen worden.

@Angelita: jij weet toch helemaal niet hoe lang die vrouw al in Nederland was? Voor een kind is het in ieder geval belangrijk één taal vloeiend te leren spreken, en als de moeder alleen gebrekkig Nederlands leert, kan dat het aanleren van het Nederlands door het kind zelfs bemoeilijken.

Even afgezien van de communicatieproblemen die je hebt met een moeder die jouw taal gebrekkig spreekt...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:10

Nee dat weet ik ook niet, daarom zeg ik ''vermoedende''. :) Mijn voorbeeldje is ook niet waterdicht, dat weet ik zelf ook wel, maar het was slechts een voorbeeld waar ik ineens weer aan moest denken omdat het recent is. Verder zijn er denk ik genoeg voorbeelden van mensen die buitenshuis niet Nederlands spreken die hier al jarenlang wonen. Bijvoorbeeld de jongens die recent achter mij liepen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:13

LuvdaTossa schreef:
ushi schreef:
Vraag ik me stiekem toch wel af waarom je er mee hebt rondgelopen? Was je moslim of...? Want wat ik uit je antwoorden kan opmaken is dat je er nu geen meer draagt?

Omdat het moest.. En nee, niet van mijn man, maar van de Islamitische Republiek Iran ;)

Christelijke vrouwen dragen een hoed omdat er in een passage staat dat de vrouwen hun hoofden moeten bedekken (bij de eredienst geloof ik). Vandaar dat er in sommige kerken en door sommige vrouwen een hoed gedragen wordt.

Ze slaan soms wat door in de hoofddoeken, in Egypte zag je 15 jaar geleden weinig hoofddoekjes, nu kom je regelmatig een niqaab tegen. Ook in Iran is een hoofddoek sinds de sjah is weggestuurd verplicht, daarvoor niet.

Kijk, jij moest je daar aanpassen aan hun regels. Kunnen zij het hier toch ook een beetje doen vind ik.

Ik geloof dat er in Frankrijk zo eens een overval gepleegd is met die niqaab of was het nu een boerka.

edit het was een boerka
Laatst bijgewerkt door Tempus op 29-11-10 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:15

Angelita schreef:
Nee dat weet ik ook niet, daarom zeg ik ''vermoedende''. :) Mijn voorbeeldje is ook niet waterdicht, dat weet ik zelf ook wel, maar het was slechts een voorbeeld waar ik ineens weer aan moest denken omdat het recent is. Verder zijn er denk ik genoeg voorbeelden van mensen die buitenshuis niet Nederlands spreken die hier al jarenlang wonen. Bijvoorbeeld de jongens die recent achter mij liepen.

bij ons op het werk werkt een vrouw die al meer als 30 jaar in Belgie woont en zij spreekt zeer gebrekkig Nederlands. Het liefst praat ze gewoon Turks met haar Turkse collega's ipv Nederlands met ons. Ik vind van zo een mensen, dat die een beetje moeite kunnen doen en toch wat proberen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:24

Tempus schreef:
Kijk, jij moest je daar aanpassen aan hun regels. Kunnen zij het hier toch ook een beetje doen vind ik.

Ik geloof dat er in Frankrijk zo eens een overval gepleegd is met die niqaab of was het nu een boerka.

edit het was een boerka

Maar welke regels? Wij hebben (nog) geen sluitende regels hierover. Dus waaraan moeten ze zich aanpassen? Aan de ongeschreven regels? Dus dat is een lastig punt.

Zij hebben wel sluitende regels (in Iran dan); haar bedekken. Al zijn ze er vrij makkelijk in en zit bij de meesten de sluiter op het achterhoofd en is een groot deel van het haar wel te zien.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:54

Wij mogen in hun "thuisland" niet in onze bikini over straat, dus hun hier niet in een "boerka" ....
ik vind het ook intimiderend, heb helemaal niks tegen een bepaald geloof...maar vind gewoon dat iedereen zich aan bepaalde "landregels" moet houden.

Wij hoeven daar ook geen kerk uit de grond te laten schieten, dus waarom hier wel zoveel moskee's?

Mensen zijn in een ander land "te gast" ..dus moeten zich aan de normen en waarden van dat land houden is mijn mening.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:03

Citaat:
Nu zag ik zaterdag op de markt een klein Turks meisje lopen met haar mama, meisje was een jaar of vier, en daar werd op straat gewoon Turks mee gesproken. Vermoedende dat dit meisje gewoon in Nederland was geboren vind ik het heel bizar om een kind niet te leren dat ze buitenshuis gewoon Nederlands spreekt. Dit toont na mijn idee aan dat die moeder tot op zekere hoogte vertikt om zich aan te passen, want in het openbaar Nederlands spreken lijkt me toch wel het minste wat je kunt doen....

Dit vind ik dus persoonlijk onzin.. hoogstwaarschijnlijk groeit het meisje gewoon vloeiend 2-talig op. En waarom moet iemand in vredesnaam in zn prive/vrije tijd verplicht de Nederlandse taal spreken?? Als je op vakantie bent in een ander land doe je dat ook niet immers? Of als je naar een ander land verhuist, ga je toch in je prive/vrije tijd met je mede-nederlander ook niet de taal van het land waarin je bent spreken? Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken!! Dat doe je niet, omdat dat moeilijker is, lastiger, verder van je af staat, kost veel energie, dus is het prettiger in je eigen taal te spreken.. niets mis mee!! Kijk, om je voor anderen verstaanbaar te maken is kennis van de Nederlandse taal natuurlijk erg gewenst. Dat lijkt me voor iedereen helder.

Ivm mijn werk hoor ik vaak deze discussie voorbij komen, en gek genoeg wordt er alleen maar over geklaagd als het om Turks/Marokkaans --> moslims gaat. Valt heel duidelijk op. Als het over Frans, Spaans, Italiaans of Engels zou denk ik dat men er minder moeite mee heeft. (en dit is mijn intuitie wat spreekt he, misschien -hopelijk- zit ik ernaast)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:13

Ik vind dat als je in Nederland woont dat je dan ook gewoon Nederlands spreekt op straat, prima als je het eerste jaar nog je moedertaal gebruikt aangezien het toch wel lastig is, maar probeer het op z'n minst. Je moedertaal spreek je dan maar fijn thuis. :) Ik vind dat je jezelf van je omgeving vervreemd (en dus ook andersom) als je per se je eigen taal wil spreken in een land waar het niet de moedertaal is, daar stoor ik me aan.
Het kost inderdaad veel energie, maar een nieuwe taal leren is een kwestie van oefenen, dat is niet makkelijk maar ja niet alles kan je voorgeschoteld worden hè?

Het lijkt me vanzelfsprekend dat twee weekjes op vakantie en ergens jarenlang wonen twee dingen zijn die helemaal niets met elkaar te maken hebben. Steek jij je hand maar in het vuur, maar ik zou dan juist mijn energie erin steken om zsm de taal te leren en me zo zo goed mogelijk in de samenleving te kunnen mengen. En dat doe je door te oefenen.

Dat men het vooral over Turks/Marokkaans gaat en niet over Spaans/Frans, is omdat we hier in Nederland veel met Turken en Marokkanen te maken hebben en vrijwel niet met Spanjaarden/Fransen/Grieken/noemmaarop. Lijkt me vrij logisch toch? :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:22

Ik kan in dit gevalhelemaal met Angelita mee gaan.
Mijn gevoel zegt ook dat juist veel mensen uit de islamitische cultuur wat minder moeite doen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar voetballers in Nederland die uit het buitenland gekocht zijn hoe snel die de tijd machtig zijn (al dan niet gebrekkig).
Die moeten ook wel want hun team genoten en zelr de trainer kan geen turks of deens of whatever.
Het is ook een kwestie van willen denk ik.
Mijn zus haar man en zoontje wonen in Duitsland en zij spreken enkel Duits, ook thuis onder elkaar.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:00

Sky_As schreef:
Wij mogen in hun "thuisland" niet in onze bikini over straat, dus hun hier niet in een "boerka" ....
ik vind het ook intimiderend, heb helemaal niks tegen een bepaald geloof...maar vind gewoon dat iedereen zich aan bepaalde "landregels" moet houden.

Het punt is dat die regels er simpelweg niet zijn. Zij hebben regels wat niet mag, maar wij niet, vanwege de vrijheid van meningsuiting. Dus waarom zou men hier niet met niqaab mogen lopen? Het wordt immers nergens verboden? Dus dan gaan zij toch niet de fout in, maar faalt het land waar ze te gast zijn. Dan moet dat gastland maar regels op gaan stellen.

En over de taal, tja ik kan heel goed begrijpen dat je onderling je moedertaal spreekt. Dat doe ik ook met mijn ouders (Fries), het is echt heel raar om tegen hen in het Nederlands te beginnen. Op school heb ik vloeiend nederlands leren spreken/schrijven, dus dat moet niet een groot probleem zijn. Als ze maar wel met buitenstaanders kunnen communiceren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:42

em_papillon schreef:
Ik kan uit je reactie eigenlijk niet eens zo goed opmaken of je nou voor of tegen de hoofddoek bent.

Daarbij snap ik niet waarom je het hele christendom en islam en dergelijke erbij haalt want het ging erom dat zo'n sluier erg intimiderend overkomt.

En ik gok dat je met endurance op een cap doelt? Maar dat is toch echt om je veiligheid? Of gaat het ergens anders over..

Er wordt ook nergens gezegd dat het erg is dat mensen hun geloof vervolgen in een 'ander' land.. Maar ze kunnen zich op zijn minst aanpassen met wat ze dragen..

1. Goed zo. Dat is namelijk helemaal niet aan mij want niet mijn geloof.

2. Hoofddoekje/sluier kan je niet buiten de context van religie zien en die twee andere religies zijn één pot nat in vergelijking met niet semitische.

3. Shirt met mouwen.

4. Elke NLer woont in eigen land en heeft vrijheid van religie :)*

Straks mag een man met een tulband niet over straat ´omdat het intimiderend overkomt´ en daarna wordt de snor verboden _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:57

CtjeLief schreef:
Dit vind ik dus persoonlijk onzin.. hoogstwaarschijnlijk groeit het meisje gewoon vloeiend 2-talig op. En waarom moet iemand in vredesnaam in zn prive/vrije tijd verplicht de Nederlandse taal spreken??

+:)+

Het enige wat ´vereist´ is, dat als je met inheems sprekers weil communiceren je dat in die landstaal doet.

Ik woon in Spanje en spreek soms engels met mijn zoontje omdat dit goed is voor de ontwikkeling van die voor hem derde taal. Daar heeft NIEMAND niets mee te maken.

In gezelschap gaan we niet op een andere taal dan spaans over, want dat is gewoon onbeleefd en niet de eígen personlijke ´ruimte´.
Dat is soms in een gemengd gezelschap met spanjaarden en engelsen wel eens lastig. De engelsen spreken bijna nooit goed spaans en willen graag dat wij in het engels met hen communiceren. Wij doen dat niet want vinden dat onbeleefd naad de inheems sprekers in hun eigen taalgebied.

Ik lees hier veel opmerkingen die op eígen onlustgevoelens stoelen. Geïntimideerd of buitengesloten. Dat is niet iets wat een ander doét maar wat je zélf toestaat.
Dat is net zoiets als bang voor spinnen zijn. Niet de schuld van spinnen.
Als je er last van hebt moet je er zélf wat aan doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:58

Sky_As schreef:

Wij hoeven daar ook geen kerk uit de grond te laten schieten, dus waarom hier wel zoveel moskee's?

Mensen zijn in een ander land "te gast" ..dus moeten zich aan de normen en waarden van dat land houden is mijn mening.

In Marokko staan genoeg Christelijke kerken hoor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:16

Brainless schreef:
Sky_As schreef:

In Marokko staan genoeg Christelijke kerken hoor!

Al zou het daar wel verboden zijn dan nog is er de Néderlandse grondwet :)*

Even voor het perspectief.
De tachtigjarige oorlog was een godsdienst-oorlog tussen twee varianten van het uit het midden oosten geïmporteerde christendom; de Mk.2 van het Joodse geloof. De hervormden wonnen van de katholieken.
Een minderheid verwierf de meeste macht en veel van de NL grondwet (en machtsverdeling op bestuurlijk niveau) heeft wortels in die tijd. De vrijheid van godsdienst bijvoorbeeld en gelijke rechten van alle religies voor de staat. Die is een groot goed en ook van toepassing op het boedhisme, zoroasterianisme, hindoeisme etc

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:16

Huertecilla schreef:
CtjeLief schreef:
Dit vind ik dus persoonlijk onzin.. hoogstwaarschijnlijk groeit het meisje gewoon vloeiend 2-talig op. En waarom moet iemand in vredesnaam in zn prive/vrije tijd verplicht de Nederlandse taal spreken??

+:)+

Het enige wat ´vereist´ is, dat als je met inheems sprekers weil communiceren je dat in die landstaal doet.

Ik woon in Spanje en spreek soms engels met mijn zoontje omdat dit goed is voor de ontwikkeling van die voor hem derde taal. Daar heeft NIEMAND niets mee te maken.

In gezelschap gaan we niet op een andere taal dan spaans over, want dat is gewoon onbeleefd en niet de eígen personlijke ´ruimte´.
Dat is soms in een gemengd gezelschap met spanjaarden en engelsen wel eens lastig. De engelsen spreken bijna nooit goed spaans en willen graag dat wij in het engels met hen communiceren. Wij doen dat niet want vinden dat onbeleefd naad de inheems sprekers in hun eigen taalgebied.

Ik lees hier veel opmerkingen die op eígen onlustgevoelens stoelen. Geïntimideerd of buitengesloten. Dat is niet iets wat een ander doét maar wat je zélf toestaat.
Dat is net zoiets als bang voor spinnen zijn. Niet de schuld van spinnen.
Als je er last van hebt moet je er zélf wat aan doen.

Daar sla je de spijker wel op z'n kop denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:23

Dat is waar Huertecilla, het is hoe je het accepteerd, maar dat is per persoon verschillend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:26

Indien er zo nodig aangepast moet worden, is de enige in mijn ogen correcte situatie het wegstrepen van álle vreemde religies, want anders zit je zo weer in de tachtigjarige oorlog; de katholieke kerk heeft eeuwen voorsprong als we nieuwe importen gaan wegstrepen.

De grootste genenpoel in NL komt van de ´(indo-)germaanse´ bevolkingsgroep en dus is een germaanse religie de meest autochtone.

Zijn we mooi in een stap van álle intolerante expansionistische semitische versies af *\o/*

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:27

Ik ben het helemaal met HC eens. Niets aan toe te voegen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:29

Ik denk dat we in Nederland een beetje te geobsedeerd zijn door de hoofddoek. Daarbij mag iedereen helemaal zelf weten wat ie aanheeft, leuk een beetje variatie! :)

Ik moest in Iran ook een hoofddoek op etc. en dat was niet heel erg leuk met 45 graden in de woestijn, maar toch een interessante ervaring. Vind 't erger voor het grootste deel van de Iraanse vrouwen, die liever in een minirok over straat zou gaan dan met hoofddoek, maar dat even terzijde.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:30

CtjeLief schreef:
Citaat:

Dit vind ik dus persoonlijk onzin.. hoogstwaarschijnlijk groeit het meisje gewoon vloeiend 2-talig op. En waarom moet iemand in vredesnaam in zn prive/vrije tijd verplicht de Nederlandse taal spreken?? Als je op vakantie bent in een ander land doe je dat ook niet immers? Of als je naar een ander land verhuist, ga je toch in je prive/vrije tijd met je mede-nederlander ook niet de taal van het land waarin je bent spreken? Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken!! Dat doe je niet, omdat dat moeilijker is, lastiger, verder van je af staat, kost veel energie, dus is het prettiger in je eigen taal te spreken.. niets mis mee!! Kijk, om je voor anderen verstaanbaar te maken is kennis van de Nederlandse taal natuurlijk erg gewenst. Dat lijkt me voor iedereen helder.

Dan heb je nu derdegraads brandwonden. :D
Vrienden van mij zijn 10 jaar geleden geemigreerd naar Nieuw-Zeeland en spreken thuis onder elkaar alleen nog maar Engels. Als ik ze aan de telefoon heb is er vloeiend Nederlands met een zwaar Engels accent te horen.