Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:phormicola schreef:Het nut van de hoofddoek zien zij ook steeds minder, is mijn ervaring.
Heb jij wél een idee van het nut?
Is helemaal niet zo vreemd en nog veel extremer in het Joodse geloof en al eens een Maria-beeldje zonder hoofddoek gezien?
Jodendom, christendom, islam zijn opvolgende evolutieverses van hetzelfde monotheïsme en delen in een gelijkaardige samenleving gewortelde principes.
Zaken als bijvorbeeld voorzichtig zijn met varkensvlees eten (zoönoses en parasieten) en persoonlijke hygiëne (niet je eten pakken met de hand waarmee je je kont afveegt) zijn vandaag de dag nog steeds zeer actueel.
En de kleding van juíst de vrouw? Kijk maar eens naar wat je op videoclips en in reclame krijgt voorgeschoteld. Oh en in NL moet je endurance rijden met????? Kijk dáár heb je EXACT hetzelfde
Huertecilla schreef:phormicola schreef:Het nut van de hoofddoek zien zij ook steeds minder, is mijn ervaring.
Heb jij wél een idee van het nut?
Is helemaal niet zo vreemd en nog veel extremer in het Joodse geloof en al eens een Maria-beeldje zonder hoofddoek gezien?
Jodendom, christendom, islam zijn opvolgende evolutieverses van hetzelfde monotheïsme en delen in een gelijkaardige samenleving gewortelde principes.
Zaken als bijvorbeeld voorzichtig zijn met varkensvlees eten (zoönoses en parasieten) en persoonlijke hygiëne (niet je eten pakken met de hand waarmee je je kont afveegt) zijn vandaag de dag nog steeds zeer actueel.
En de kleding van juíst de vrouw? Kijk maar eens naar wat je op videoclips en in reclame krijgt voorgeschoteld. Oh en in NL moet je endurance rijden met????? Kijk dáár heb je EXACT hetzelfde
LuvdaTossa schreef:ushi schreef:Vraag ik me stiekem toch wel af waarom je er mee hebt rondgelopen? Was je moslim of...? Want wat ik uit je antwoorden kan opmaken is dat je er nu geen meer draagt?
Omdat het moest.. En nee, niet van mijn man, maar van de Islamitische Republiek Iran
Christelijke vrouwen dragen een hoed omdat er in een passage staat dat de vrouwen hun hoofden moeten bedekken (bij de eredienst geloof ik). Vandaar dat er in sommige kerken en door sommige vrouwen een hoed gedragen wordt.
Ze slaan soms wat door in de hoofddoeken, in Egypte zag je 15 jaar geleden weinig hoofddoekjes, nu kom je regelmatig een niqaab tegen. Ook in Iran is een hoofddoek sinds de sjah is weggestuurd verplicht, daarvoor niet.
Angelita schreef:Nee dat weet ik ook niet, daarom zeg ik ''vermoedende''.Mijn voorbeeldje is ook niet waterdicht, dat weet ik zelf ook wel, maar het was slechts een voorbeeld waar ik ineens weer aan moest denken omdat het recent is. Verder zijn er denk ik genoeg voorbeelden van mensen die buitenshuis niet Nederlands spreken die hier al jarenlang wonen. Bijvoorbeeld de jongens die recent achter mij liepen.
Tempus schreef:Kijk, jij moest je daar aanpassen aan hun regels. Kunnen zij het hier toch ook een beetje doen vind ik.
Ik geloof dat er in Frankrijk zo eens een overval gepleegd is met die niqaab of was het nu een boerka.
edit het was een boerka
Citaat:Nu zag ik zaterdag op de markt een klein Turks meisje lopen met haar mama, meisje was een jaar of vier, en daar werd op straat gewoon Turks mee gesproken. Vermoedende dat dit meisje gewoon in Nederland was geboren vind ik het heel bizar om een kind niet te leren dat ze buitenshuis gewoon Nederlands spreekt. Dit toont na mijn idee aan dat die moeder tot op zekere hoogte vertikt om zich aan te passen, want in het openbaar Nederlands spreken lijkt me toch wel het minste wat je kunt doen....
Sky_As schreef:Wij mogen in hun "thuisland" niet in onze bikini over straat, dus hun hier niet in een "boerka" ....
ik vind het ook intimiderend, heb helemaal niks tegen een bepaald geloof...maar vind gewoon dat iedereen zich aan bepaalde "landregels" moet houden.
em_papillon schreef:Ik kan uit je reactie eigenlijk niet eens zo goed opmaken of je nou voor of tegen de hoofddoek bent.
Daarbij snap ik niet waarom je het hele christendom en islam en dergelijke erbij haalt want het ging erom dat zo'n sluier erg intimiderend overkomt.
En ik gok dat je met endurance op een cap doelt? Maar dat is toch echt om je veiligheid? Of gaat het ergens anders over..
Er wordt ook nergens gezegd dat het erg is dat mensen hun geloof vervolgen in een 'ander' land.. Maar ze kunnen zich op zijn minst aanpassen met wat ze dragen..
CtjeLief schreef:Dit vind ik dus persoonlijk onzin.. hoogstwaarschijnlijk groeit het meisje gewoon vloeiend 2-talig op. En waarom moet iemand in vredesnaam in zn prive/vrije tijd verplicht de Nederlandse taal spreken??
Sky_As schreef:Wij mogen in hun "thuisland" niet in onze bikini over straat, dus hun hier niet in een "boerka" ....
ik vind het ook intimiderend, heb helemaal niks tegen een bepaald geloof...maar vind gewoon dat iedereen zich aan bepaalde "landregels" moet houden.
Wij hoeven daar ook geen kerk uit de grond te laten schieten, dus waarom hier wel zoveel moskee's?
Mensen zijn in een ander land "te gast" ..dus moeten zich aan de normen en waarden van dat land houden is mijn mening.
Brainless schreef:Sky_As schreef:Wij mogen in hun "thuisland" niet in onze bikini over straat, dus hun hier niet in een "boerka" ....
Wij hoeven daar ook geen kerk uit de grond te laten schieten, dus waarom hier wel zoveel moskee's?
Mensen zijn in een ander land "te gast" ..dus moeten zich aan de normen en waarden van dat land houden is mijn mening.
In Marokko staan genoeg Christelijke kerken hoor!
Huertecilla schreef:CtjeLief schreef:Dit vind ik dus persoonlijk onzin.. hoogstwaarschijnlijk groeit het meisje gewoon vloeiend 2-talig op. En waarom moet iemand in vredesnaam in zn prive/vrije tijd verplicht de Nederlandse taal spreken??
![]()
Het enige wat ´vereist´ is, dat als je met inheems sprekers weil communiceren je dat in die landstaal doet.
Ik woon in Spanje en spreek soms engels met mijn zoontje omdat dit goed is voor de ontwikkeling van die voor hem derde taal. Daar heeft NIEMAND niets mee te maken.
In gezelschap gaan we niet op een andere taal dan spaans over, want dat is gewoon onbeleefd en niet de eígen personlijke ´ruimte´.
Dat is soms in een gemengd gezelschap met spanjaarden en engelsen wel eens lastig. De engelsen spreken bijna nooit goed spaans en willen graag dat wij in het engels met hen communiceren. Wij doen dat niet want vinden dat onbeleefd naad de inheems sprekers in hun eigen taalgebied.
Ik lees hier veel opmerkingen die op eígen onlustgevoelens stoelen. Geïntimideerd of buitengesloten. Dat is niet iets wat een ander doét maar wat je zélf toestaat.
Dat is net zoiets als bang voor spinnen zijn. Niet de schuld van spinnen.
Als je er last van hebt moet je er zélf wat aan doen.
CtjeLief schreef:Citaat:
Dit vind ik dus persoonlijk onzin.. hoogstwaarschijnlijk groeit het meisje gewoon vloeiend 2-talig op. En waarom moet iemand in vredesnaam in zn prive/vrije tijd verplicht de Nederlandse taal spreken?? Als je op vakantie bent in een ander land doe je dat ook niet immers? Of als je naar een ander land verhuist, ga je toch in je prive/vrije tijd met je mede-nederlander ook niet de taal van het land waarin je bent spreken? Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken!! Dat doe je niet, omdat dat moeilijker is, lastiger, verder van je af staat, kost veel energie, dus is het prettiger in je eigen taal te spreken.. niets mis mee!! Kijk, om je voor anderen verstaanbaar te maken is kennis van de Nederlandse taal natuurlijk erg gewenst. Dat lijkt me voor iedereen helder.