Hoezo crisis?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Hoezo crisis?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:50

Dat mensen vakanties blijven boeken onder het motto "daar heb ik recht op" is in veel gevallen ook wel de reden dat veel mensen het moeilijk hebben. Jarenlang ging alles goed en was the sky the limit en werd overal voor en door geleend. En nu zijn de tijden minder, maar is er nog steeds die vaatwasser of die breedbeeld-tv waar maandelijks voor moet worden betaald... (en dat was "nu kopen, over 14 maanden betalen", zonder de addertjes onder het gras te kennen). Maar goed, dit is misschien een te grote zij-stap.
Ik als ondernemer vind het wel moeilijk te verteren dat de banken, die grote misstappen hebben begaan, met name het MKB zwaar aanpakken en erg kritisch zijn op kredietverstrekking. Begrijp me niet verkeerd, een goede toetsing is prima, maar om kleine zelfstandigen de nek om te draaien, terwijl het aan de andere kant met bákken in ondernemingen is gepompt waarbij een faillissement of sluiting en doorstart in lage lonen-landen met een flinke subside al onderdeel van het bedrijfsplan was, nee, daar kan ik niet bij...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:04

chevax schreef:
Dat mensen vakanties blijven boeken onder het motto "daar heb ik recht op" is in veel gevallen ook wel de reden dat veel mensen het moeilijk hebben. Jarenlang ging alles goed en was the sky the limit en werd overal voor en door geleend. En nu zijn de tijden minder, maar is er nog steeds die vaatwasser of die breedbeeld-tv waar maandelijks voor moet worden betaald... (en dat was "nu kopen, over 14 maanden betalen", zonder de addertjes onder het gras te kennen). Maar goed, dit is misschien een te grote zij-stap.
Ik als ondernemer vind het wel moeilijk te verteren dat de banken, die grote misstappen hebben begaan, met name het MKB zwaar aanpakken en erg kritisch zijn op kredietverstrekking. Begrijp me niet verkeerd, een goede toetsing is prima, maar om kleine zelfstandigen de nek om te draaien, terwijl het aan de andere kant met bákken in ondernemingen is gepompt waarbij een faillissement of sluiting en doorstart in lage lonen-landen met een flinke subside al onderdeel van het bedrijfsplan was, nee, daar kan ik niet bij...

Mee eens!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:23

chevax schreef:

Ja, A-mén!!! Helemaal mee eens.

Sterker nog.... het MKB máákt de nederlandse economie... en ondernemen ís nou eenmaal een risico. Dat stukje op éénvandaag over het kwpn en paarden als belangrijk ned. exportproduct deze week, daaraan voorafgaand was een stukje over het MKB dat boos is op de banken... heel terecht!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:27

chevax schreef:

Maar sorry hoor, als men in de "goede" tijden nog nodig vindt om een vaatwasser (!), vakantie of nog ergere dingen waar je echt wel buiten kunt op afbetaling gaat kopen dan is het wat mij betreft heel simpel: Wie z'n kont verbrandt moet op de blaren zitten...
Ik heb van huis uit geleerd dat je spaart voor luxe dingen. En dat je ook zorgt voor een buffer voor het geval dat.
En voordat ik half Bokt over me heen krijg dat er mensen zat zijn die niet eens een buffer aan kunnen leggen, over die mensen heb ik het niet. Ik heb het over mensen die menen dat ze recht hebben op al die luxe en het eigenlijk niet kunnen betalen. Waarom persé een breedbeeld tv, waarom lenen voor een vakantie? Je kunt beter een jaartje overslaan, geld opzij leggen en volgend jaar alsnog gaan. Ben je veel goedkoper uit!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:56

Babootje heeft het goed uitgelegd; sterker nog: omdat ze Amerika geen verplichte ziektenkostenverzekering hebben, kon dit gebeuren.
Ik kan helaas deze bron niet zo snel achterhalen, maar het was een docu op tv.
Mensen die bijv. kanker kregen en geen ziektekostenverzekering hadden, konden gewoonweg niet anders dan hun hypotheek niet meer betalen.
Vaak werden ze dus ontslagen, hadden hoge ziekenhuiskosten en met een uitkering (als ze die al kregen) lukt dat niet.
Vandaar dat Obama die verplichte ziektekostenverzekering in wil voeren. ;)

Maar dat de banken nu op hun poen, of was het ons geld? >;) , gaan zitten, helpt niet mee aan het herstel...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:13

Silvia schreef:
Maar sorry hoor, als men in de "goede" tijden nog nodig vindt om een vaatwasser (!)

Huh, zijn er in Nederland nog mensen die geen vaatwasser hebben? Als je met zijn tweeën werkt, dan is zoiets gewoon een verplichting. Al was het alleen maar omdat het beter is voor het milieu dan met het handje af te wassen.

Ik denk dat er heel gemakkelijk bezuinigd kan worden op echte luxe, vaatwasser hoort daar mijns inziens niet tussen. Anders kan je een koelkast ook al snel een luxe noemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:24

Joost, in de winter wel, maar in de zomer niet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:29

Ik denk dat crisis op verschillende momenten, verschillende 'groepen' mensen aangaat. Zo is de bouw vrij snel getroffen, net als de transportsector. Nu trekken deze weer een beetje aan, maar hebben juist weer andere sectoren last: architecten/ing.bureau's bijvoorbeeld. Toen de crisis begon hadden wij nog wel werk, tot nu: gemeentes houden de hand op de knip, nieuwe plannen worden niet meer gemaakt, kortom: contract wordt niet verlengd voor mij....*hallo crisis!*

In principe HOEF je niets te merken van de crisis als je in loondienst werkt: het loon wordt niet opeens minder, dus waarom zou je dan als consument minder uitgeven?
Laatst bijgewerkt door Yucca op 12-11-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:30

Lovely: een vaatwasser is wel een luxe in de winter, maar niet in de zomer? ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:40

Citaat:
In principe HOEF je niets te merken van de crisis als je in loondienst werkt: het loon wordt niet opeens minder, dus waarom zou je dan als consument minder uitgeven?

Omdat het via de maatschappij ons allemaal raakt? Omdat de overheid veel centjes in de economie gepompt heeft en wij dus allemaal moeten inleveren om dat te compenseren?

De economie in de VS gaat trouwens weer achteruit, precies zoals voorspeld was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:41

Koelkast Joost, koelkast.

Yucca, de bouwsector + architecten/ing. heeft een ander veel groter probleem, namelijk dat de bevolking krimpt en nog wel even daarmee door zal gaan. Misschien dat het aandeel verbouw en renovatie wel steeds groter wordt, maar er zijn steeds minder nieuwe huizen nodig natuurlijk.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:53

Lovely schreef:

Yucca, de bouwsector + architecten/ing. heeft een ander veel groter probleem, namelijk dat de bevolking krimpt en nog wel even daarmee door zal gaan. Misschien dat het aandeel verbouw en renovatie wel steeds groter wordt, maar er zijn steeds minder nieuwe huizen nodig natuurlijk.

Tja, maar gebouwd zal er altijd moeten worden, dan maar bejaardenhuizen/inbreidingen/wegen/landschappelijke inpassingen :+
Het feit bij ons is dat gemeentes MOETEN kiezen voor de goedkoopste aanbieder en er zijn bureau's die dat aangrijpen om nagenoeg onder de kostprijs te werken, om zo maar draaiende te blijven....en ja dan kunnen wij wel aankomen met normale tarieven, maar alle opdrachten gaan aan onze neus voorbij, helaas...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:09

Lovely schreef:

Er komt veel werk voor bulldozers. Er gaan gewoon veel woningen tegen de vlakte wegens overbodigheid. En dan zal er ook wel ooit weer eens nieuw gebouwd moeten worden.

Volgens mij heeft de mensheid vele eeuwen overleefd zonder koelkast, zo hard is die kennelijk niet nodig ;) Althans, niet veel harder dan een vaatwasser :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:11

Als je niet kookt, heb je geen vaatwasser nodig, maar juist wel een koelkast en magnetron :D.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:24

Niet het topic doorgelezen, maar wat ik er van denk:
Mensen die het hardst worden geraakt met de crisis zijn de ondernemers (MKBers), minst hard denk ik toch wel de mensen met een vast loon. In sommige sectoren zijn meer ontslagen, doordat de ondernemers hun bedrijf niet meer kunnen bekostigen, omdat er geen werk is.
Toch ben ik van mening dat de ondernemers het hardst worden getroffen, zij verliezen niet alleen hun bedrijf, maar ook een groot deel van hun leven (uit eigen hand, wij hebben ook een bedrijf en zitten nog steeds in zware recessie...). Mensen in loondienst raken weliswaar hun baan kwijt, maar zijn daarmee, over het algemeen, alleen hun inkomst kwijt..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:48

Lovely schreef:
Als je niet kookt, heb je geen vaatwasser nodig, maar juist wel een koelkast en magnetron :D.

Als je niet kookt, heb je vooral een creditcard nodig, zodat je veel uit kan eten :j Dan zijn koelkast én magnetron volledig overbodig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:50

We hebben het nu over crisis Joost :D. Dat je dus thuis moet eten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:55

Klopt Lovely, maar hoe eet je dan uit koelkast en magnetron? Met je handen? Wegwerpbestek? Wegwerpbordjes?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:02

joostvangestel schreef:
Silvia schreef:
Maar sorry hoor, als men in de "goede" tijden nog nodig vindt om een vaatwasser (!)

Huh, zijn er in Nederland nog mensen die geen vaatwasser hebben? Als je met zijn tweeën werkt, dan is zoiets gewoon een verplichting. Al was het alleen maar omdat het beter is voor het milieu dan met het handje af te wassen.

Ik denk dat er heel gemakkelijk bezuinigd kan worden op echte luxe, vaatwasser hoort daar mijns inziens niet tussen. Anders kan je een koelkast ook al snel een luxe noemen..

*steekt hand op* aangenaam kennis te maken. Ik woon in een huis uit de jaren 60, wat qua inrichting ook grotendeels nog zo is. Zo heb ik ook geen thermostaatknoppen op mijn verwarming, moet ik de thermostaat iedere keer handmatig verzetten als ik het te warm of te koud vind worden, heb ik geen fonteintje in het toilet, heb ik sowieso maar 1 toilet, douche ik met een douchegordijn met water uit een bioler en heb ik pas sinds een half jaar een magnetron.

Overgens is een handwasje als je met zijn 2en werkt zo gebeurd, omdat je overdag niet thuisbent om dingen vies te maken. Het kost misschien 10 minuten om af te wassen met de hand, zeker als nummer 2 af kan drogen. Vaatwasser is absolute luxe.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:36

Vjesta: maar je hebt dus wel een koelkast?

Een vaatwasser kan je voor rond de 400 Euro kopen. Die gaat dan vervolgens 11 jaar mee. Dat zijn 4000 dagen.

Je wast dus af voor 0,10 Eurocent per keer? Dat is wel heel goed betaald ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:49

joostvangestel schreef:
Klopt Lovely, maar hoe eet je dan uit koelkast en magnetron? Met je handen? Wegwerpbestek? Wegwerpbordjes?

Nee, maar als je alleen een bordje en bestek vies maakt, dan blijven de kosten laag.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:03

Lovely schreef:
kosten laag.

Ja, je spaart zomaar 0,10 Euro per dag uit ;)

Ik denk dat de meeste mensen veel andere gewoonten aan kunnen passen om meer dan 36,50 Euro per jaar te sparen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:47

Ik vind het best flauw om dit interessante topic nu toe te spitsen op een vaatwasser of koelkast. Laten we het dan anders stellen: een koelkast heeft iedereen nodig, maar moet dat dan een dubbeldeurs met ijsblokjesmachine zijn? En dat zijn nu juist de dingen waardoor mensen in de problemen komen. "Ik moet een nieuwe koelkast en nu zag ik net dat ik 'm pas over 18 maanden hoef te betalen, dus dan kan ik best die Smeg kopen." Laatst was er zelfs een reclamespotje dat doodleuk meldde "je hoeft pas over een x aantal maanden te betalen en tegen die tijd heb je vast al opslag gekregen of een vriend(in) met veel geld."
Ik ben het overigens wel met de mensen eens die zeggen dat je in loondienst niet veel hoeft te merken van de crisis. Maar als zelfstandige is dat toch anders.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:52

joostvangestel schreef:
Silvia schreef:

*steekt hand op*

Wij hebben ook geen vaatwasser hoor. ;) En geen auto, geen tv, geen magnetron en geen droger (wel afwasmachine). Wat is daar zo vreemd aan?

En nee, we zijn niet arm oid. Het is ook niet dat we die dingen niet kopen om te besparen, maar we hebben het gewoon niet nodig... dus waarom dan wel?

Vind het overigens wel een interessante discussie, en ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn directe leefomgeving ook eigenlijk amper wat van de crisis merk. Eigenlijk alleen maar uit verhalen van anderen (op internet) of dingen die je in de krant leest.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:32

joostvangestel schreef:
Vjesta: maar je hebt dus wel een koelkast?

Een vaatwasser kan je voor rond de 400 Euro kopen. Die gaat dan vervolgens 11 jaar mee. Dat zijn 4000 dagen.

Je wast dus af voor 0,10 Eurocent per keer? Dat is wel heel goed betaald ;)

Ik heb wel een koelkast ja. En je vergeet voor het gemak dat je bij de vaatwasser niet alleen de vaatwasser betaald, maar ook het water, en ook de stroom en ook de vaatwasmachine blokjes en ook het spul om hem mee schoon te maken...